ابوالفضل فاتح تحلیل کرد:

موج پنهان انتخابات چه خواهد کرد؟

ابوالفضل فاتح معتقد است: نابرابربری های انتخابات اظهر من الشمس است. این لشکر کشی صاحب منصبان در برابر حاشیه نشینان سیاست و این ترکیب چند نفر به یک نفر، بیگانگی با مفهوم انتخابات و بیگانگی با قسط و عدالت است.

موج پنهان انتخابات چه خواهد کرد؟

دکترابوالفضل فاتح فعال سیاسی  وروزنامه نگار  نوشت: از شاخصه های این انتخابات، موج پنهانی است، که در نظرسنجی ها غائب است و اطلاع چندانی از ابعاد آن وجود ندارد. پس از قهر عظیم اکثریت مردم در سه انتخابات به ویژه  انتخابات ۴۲ درصدی با پیام های خاص خود، اینک جامعه به دلیل برخورداری نسبی از «امکان انتخاب»، رویکرد متکثرتری برگزیده ست.

 دامنه ی موج پنهان؛

 نابرابربری های انتخابات اظهر من الشمس است. این لشکر کشی صاحب منصبان در برابر حاشیه نشینان سیاست و این ترکیب چند نفر به یک نفر، بیگانگی با مفهوم انتخابات و بیگانگی با قسط و عدالت است. اما چنان که می دانیم شیوه ی پاسخ به این نابرابری ها و لشکرکشی ها در جامعه پیچیده ی ایران در هر زمان متفاوت است.

در انتخابات جاری، شواهد و نظر سنجی ها همچنان بازه ی ۴۸ تا ۵۸ درصد مشارکت  و نقطه ی میانی ۵۳ تا  ۵۴ درصد را تایید می کنند که متوسط  ۱۲ تا ۱۳ درصد فراتر از مجلس است. دقت نظرسنجی ها چگونه بوده و آیا ابعاد موج پنهان یکی دو روز آخر، از این بازه فراتر خواهد بود؟ باید تا فردا صبر کرد. تجربه نشان داده است که احتمال ۵ تا ۱۰ درصد موج پنهان روز آخر به نفع یک کاندیدا وجود دارد که تعیین کننده خواهد بود. این موج می تواند از تغییر نظر همانها که رای می دهند و در نظرسنجی ها لحاظ شده اند و افراد جدیدی که در نظرسنجی ها دیده نشده اند، شکل بگیرد. 

استراتژی «هر همراه، دو رای»؛

با توجه به شاکله ی انتخابات این موج پنهان، هرچه باشد، در جهت کمپین آقای پزشکیان خواهد بود که با استراتژی «هر شهروند دو رای»، بخشی از مرددین را قانع ساخته اند، اما تقویت این موج از کف به سقف نیازمند اهتمام به اکسیر این استراتژی است.

جامعه سه ضلعی؛

با هر نتیجه ی انتخابات، با جامعه ای  سه ضلعی مواجه خواهیم بود (آنان که رای تاییدی می دهند، آنان که رای نمی دهند و آنان که رای اصلاحی می دهند) و اندازه ی ضلع سوم را موج پنهان تعیین خواهد کرد. رای دادن و رای ندادن مردم، قرار گرفتن در آرایش این اضلاع سه گانه است و نمی توان آن را به نام های خاصی مصادره کرد.  ویژگی جامعه سه ضلعی آن است که بعد بیشتری یافته و تا حدی از فضای قطبی عبور خواهد کرد. در چنین جوامعی برای حل مسائل راه حل های بینابینی بیشتری وجود خواهد داشت. در اینباره پس از انتخابات بیشتر خواهم نوشت، ان شاء الله.

والسلام

ابوالفضل فاتح

هفتم تیرماه ۱۴۰۳

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    1

    لازم نیست بیشتر از این خزعبل بگی. جلیلی رئیس جمهور میشه شک نکن

  • اکبر فیجانی
    2

    بنام خدا

    میزان مشارکت مردم، کیفیت انتخاب آنها و نحوه واکنششان به نتایج انتخابات، پیامی پرمعنی به دوستان و بدخواهان خارجی در خصوص اقتدار ملی و مشروعیت بین المللی بوده و در نگرش و تعامل آنها با ما، نقشی تعیین کننده دارد که به نوبه خود بر امنیت و پیشرفت کشورمان تاثیر بسیار زیاد می گذارد. نگاهی به تاریخ و حوادث ایران از پیروزی انقلاب تاکنون بیانگر تاثیر چشمگیر کیفیت و نتایج هر یک از انتخابات گذشته بر وجهه و جایگاه بین المللی کشور و موضع گیری و رفتار دولت های مختلف در قبال جمهوری اسلامی می باشد. به عنوان نمونه، افزایش تهدید، تحریم و فشار ایالات متحده علیه ما بعد از انتخابات 1388 گواه این مدعا می باشد. بعد از مشخص شدن ناکارآمدی پروژه های گوناگون براندازی ( بویژه نظامی و اقتصادی)، اندیشکده ها و دولتمردان آمریکا بارها از کنترل افکار عمومی و همراه کردن مردم ایران با خود و کاستن پشتوانه مردمی جمهوری اسلامی، به عنوان راهی موثر و بعضا تنها راه برای تغییر نظام یا تضعیف کشورمان، و به اصطلاح مهار ایران، نام برده اند.

    از طرف دیگر، اقتدار ملی تا حد زیادی با اصلاحات و رفع کاستی های یک کشور و به طور کلی رشد و توسعه حاصل می شود، که خود مستلزم وجود نمایندگان و دولتمردان شایسته در راس امور می باشد. و این مهم ممکن نمی شود مگر با مشارکت آگاهانه و مسئولانه عموم مردم در انتخابات و نظارت کافی و دقیق بر سلامت آن توسط متولیان و کلیه اقشار ملت و بدنبال آن انتصاب افراد متعهد و متخصص در جایگاه های مختلف. تغییر سیاست های نادرست و اتخاذ روش و راهبردهای کارآمد در حوزه های داخلی و بین الملل، اغلب با جایگزین کردن افراد شایسته در جایگاه های پر اهمیت از طریق انتخابات سالم و مشارکت حداکثری و پویا امکان پذیر است. این بدین معنی است که راه اصلاحات و توسعه از پل انتخابات می گذرد.

    از آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که مشارکت پایین یا ناآگاهانه در انتخابات تنها به تحقق اهداف دشمنان کمک می کند و هیچ سودی برای مردم ایران ندارد. در شرایط فعلی که خاورمیانه درگیر جنگ و بحرانی پیچیده است و نظمی جدید در منطقه در حال شکل گیری است، و نظام سلطه بیش از پیش بر جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از بازیگران قدرتمند تعیین کننده این نظم، تمرکز دارد، یقینا اهمیت انتخابات دوچندان می باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها