طراحی و احداث روف گاردن (بام سبز)

امروزه با توجه به توسعه فضای شهری در ارتفاع و بلند مرتبه سازی ساختمان ها، سرانه فضای سبز به شدت کاهش یافته است. به همین سبب مهندسان در شاخه معماری و ساختمان سازی به این نتیجه رسیدند که فضاهای سبز را به سمت نمای ساختمان، تراس و در نهایت روف گاردن ها (بام سبز ها) سوق دهند. این راهکار موجب شد تا فضای بام ها که عملا ًغیر قابل استفاده بود، مبدل به یک فضای مفرح با ویویی جذاب جهت استفاده ساکنین ساختمان در خلال زندگی شهری گردد.

طراحی و احداث روف گاردن (بام سبز)

طراحی و احداث بام سبز  ( roof garden )در ساختمان های شهری با توجه به درک تاثیر روانشناختی آن در آرامش انسان وتوجه به محیط زیست واستفاده از انرژی های پاک از جنبه تزئینی به ضرورتی در دنیا تبدیل شده است.

ایده باغچه بر روی سقف سازه ها و کاشت گیاه بر روی آن 2500 سال پیش در بام زیگورات توسط ایرانی ها اجرا شده است و پس از آن توسط مردمان بابل، ششصد سال پیش از میلاد مسیح با الگو برداری از طراحی ایرانیان در باغ های معلق بابل بکار رفته است.

در سالهای اخیر محوطه سازی بام سبز در سراسر دنیا مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. بالا رفتن ارزش زمین، ضرورت و الزام دستورالعمل های اجرایی ایجاد فضای سبز در ساختمان سازی، افزایش اکسیژن لازم برای انسان، جذب سر و صدای محیط ، بهبود مصرف انرژی ( گیاهان موجود در روف گاردن می توانند به کاهش گرمای ساختمان در تابستان و حفظ گرمای ساختمان در زمستان کمک کنند) همگی از عوامل تاثیر گذار بر اهمیت طراحی و احداث roof garden  ( بام سبز) در ساختمان سازی است.

عوامل مهمی که در طراحی این فضا می بایست در نظر گرفت:

  1. توجه به کاربردی بودن و در عین حال زیبایی فضا در اولویت است.
  2. زیبایی فضای بام سبز با هویت کلی ساختمان هماهنگ باشد.
  3. از لحاظ سازه ای قابلیت اجرا داشته باشد.
  4. متریال مورد استفاده باتوجه به دسترسی دشوار این بخش از ساختمان، پایدار و با کیفیت باشد.

در نظر سنجی و بررسی آماری که واحد ارتباط با مخاطبین در مجتمع کارخانجات سالار - تولید کننده انواع             واش بتن آنتیک، سنگ های صنعتی و بتن اکسپوز با بیش از 25 سال سابقه و تکنولوژی منحصر به فرد ایتالیایی شرکت برتون - صورت گرفته، طی 5 سال اخیر 70% مخاطبین و مشتریان همراه با سفارش محصولات محوطه ای سالار، تقاضای محصولات مناسب جهت روف گاردن ، بام سبز، را نیز داشته اند. چنین آماری گواه آگاهی مشتریان و متمایل شدن سلیقه ایشان مطابق با روند های جهانی، تمرکز بر حفظ محیط زیست، تلفیق فضای سبز و طبیعت با زندگی شهری می باشد.

2

محصولات مخصوص بام سبز در مجتمع کارخانجات سالار که از این پس در این مقاله سنگ سالار نامیده              می شود براساس تلاش جمعی از معماران و مهندسین ساختمان و واحد  R&D این کارخانه با هدف توجه به زیبایی، در نظر گرفتن محدودیت های سازه ای و امکان تولید مطابق با استاندارد های بین المللی صورت پذیرفته است.

برهمین اساس بسته به طراحی فضای روف گاردن ، بام سبز (roof garden ) محصولات به صورت مسلح و یا غیر مسلح در ابعادcm  41×41 ، 61×41 ، 61×61 ، 61×121 در انواع واش بتن، تِرازو،  بتن اکسپوز و سنگ های صنعتی ، موزائیک فول بادی تولید می شود.

تنوع رنگی و بافتی محصولات تولیدی سنگ سالار این امکان را به طراحان و معماران عزیز می دهد با توجه به هویت کلی ساختمان و بنا بتوانند طرح مورد علاقه خود را انتخاب نمایند.

 

مراحل ساخت روف گاردن (بام سبز) :

برای اجرای یک روف گاردن زیبا و کاربردی که با جذابیت ظاهری خود به بهبود چشم انداز نیز کمک کند،     می بایست دقت و برنامه ریزی را چاشنی تخصص وتجربه نمود و با طی مراحل علمی در مسیر اجرا پیش رفت.

  1. بررسی شرایط محیطی : در این مرحله با تحقیق درباره موقعیت آب و هوایی منطقه ، میزان تابش نور خورشید ، گیاهان بومی که مناسب استفاده در بام سبز باشند، اطلاعات خود را طبقه بندی می نمائیم.
  2. طراحی روف گاردن : این قسمت در تخصص مهندسین معمار است ؛ که با توجه به شرایط محیطی و نیازهای ساکنان طراحی را آغاز نمایند. در طراحی روف گاردن باید به گیاهانی که قرار است       بام سبز (روف گاردن ) ما را بسازند ، مسیرهای تردد ، روش آبیاری و ... توجه شود.
  3. اجرای زیرسازی : زیر سازی روف گاردن باید به صورتی باشد تا نفوذ آب را به صفر برساند و مناسب قرارگیری گیاهان و سایر عناصر بام سبز باشد.
  4. اجرای کفپوش : کفپوش در روف گاردن از ارکان اصلی است . چرا که اگر کفپوشی که انتخاب          می نمائیم در برابر رطوبت آبیاری و بارش های جوی مقاوم نباشد و آب را جذب نماید علاوه بر این که در فصول یخ بندان می شکند، مکانی برای رشد خزه ها و علف های هرز می گردد. اگر کفپوش ما در برابر اشعه های مضر خورشید مقاوم نباشد به زودی تغییر رنگ یافته و دچار واکنش شیمیایی می گردد.

معمولا استفاده از کفپوش های بتنی به دلیل مقاومت مرسوم می باشد . موزاسنگ فول بادی مقاومت ، زیبایی و وزن کم نسبت به سنگ طبیعی را هم زمان دارد.

  1. کاشت گیاهان : گیاهانی که سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه باشند بهترین گزینه برای زینت دادن به بام سبز خواهند بود.
  2. اجرای سایر عناصر روف گاردن : در جذاب ترین مرحله ، سایر عناصر بام سبز را به آن اضافه می کنیم. یک آبنمای زیبا، آلاچیق و آفتاب گیر ، مبلمان فضای باز و... از ارکان تکمیلی روف گاردن هستند.

حال که قرار است در حفظ و نگهداری محیط زیست گام برداریم ، خوشحال خواهیم شد با ارائه محصولات تولیدی باکیفیت در مجتمع کارخانجات سنگ سالار، در دسته بندی های واش بتن آنتیک، سنگ های صنعتی ، نسل جدید بتن اکسپوز، محصولات فول بادی سالار، سنگ های روستیک و موزائیک های سالار همراه شما در ساخت فضایی آرامش بخش بمانیم. این شرکت محصولات خود را که اختصاصاً برای روف گاردن (بام سبز) استفاده می گردد ، به منظور کاهش وزن ساختمان و مقاوم سازی در برابر زلزله با ضخامت 2 سانتی متر تولید می نماید. جهت اخذ مشاوره از کارشناسان سنگ سالار با شماره 02188500500 تماس حاصل نمائید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها