دولت رتبه‌بندی معلمان را به سال ۱۴۰۱ موکول کرد

اعتراض معلمان در ۲۰۰ شهر: هم از فرق می‌نالیم هم از فقر

«اگر خروجی جلسه ۲۳ آذر، حداقل حقوق معلمان را تا خط فقر (۱۲ میلیون) افزایش ندهد و بودجه همسان‌سازی از مهر ۱۴۰۰ تامین نگردد، اعتراضات در ابعاد گسترده‌تر ادامه خواهد یافت.»

اعتراض معلمان در ۲۰۰ شهر: هم از فرق می‌نالیم هم از فقر

دیروز، 200 ناحیه و شهر  کشور صحنه اعتراضات صنفی گسترده هزاران معلم در واکنش به بدقولی دولت و مجلس در اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان بود.

این اعتراض، گسترده‌ترین واکنش صنفی معلمان معترض طی 20 سال گذشته لقب گرفت درحالی‌که محور آن هم، اعتراض به بازداشت‌ها و برخوردهای توهین‌آمیز نیروهای امنیتی با معلمان طی روزهای گذشته و همچنین موکول شدن اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق به سال 1401 بود.

حضور اعتراض‌آمیز هزاران معلم روز دوشنبه 22 آذر 1400 در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و ادارات کل آموزش‌وپرورش مراکز استان‌ها و همچنین ساختمان مجلس در تهران، با تعطیلی گسترده کلاس‌های درس و توقف برگزاری جلسات درسی در شبکه آموزشی شاد توسط سایر معلمان هم همراه شد اما با قطعنامه پایانی شورای هماهنگی کانون‌های صنفی فرهنگیان به‌طور موقت پایان یافت.

طبق لایحه بودجه 1401 دولت   برخلاف تعهدی که داشته، اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان را به سال 1401 موکول کرده است.

قرار است امروز یا فردا، اجرای ناقص لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق در نیمه دوم سال جاری، در صحن علنی مجلس بررسی شود در‌حالی‌که طبق قول‌های دولت دوازدهم، این لایحه ‌باید از اردیبهشت 1399 اجرا می‌شد که بدعهدی دولت دوازدهم، خود موجب اعتراضات چندباره معلمان در سال گذشته شد اما در سال جاری، دولت سیزدهم وعده داد که این لایحه از ابتدای امسال برای تمام معلمان تسری می‌یابد ولی سه هفته قبل و با وجود آنکه رییس سازمان برنامه و بودجه هم با تخصیص 25 هزار میلیارد تومان برای شمول اجرای این لایحه از ابتدای سال جاری موافقت کرده بود، رییس مجلس اعلام کرد که شمول این لایحه از مهرماه امسال و آن‌هم با اعتبار 12 هزار و 500 میلیارد تومانی است و اجرای کامل لایحه به سال آینده موکول خواهد شد.

به دنبال این اعلام محمدباقر قالیباف، روز 11 آذر، معلمان معترض در بیش از 65 شهر کشور، اعتراضات آرام در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش مراکز استان‌ها برگزار کردند ولی طی دو هفته گذشته نه‌تنها هیچ اتفاق مثبتی در واکنش به اعتراضات معلمان رخ نداد بلکه به دنبال تجمعات خودجوش معلمان که از صبح شنبه 20 آذرماه آغاز شد.

روز شنبه «آمانج امینی» از اعضای انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه هم به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد و همزمان، رسول بداقی؛ نماینده ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان هم در منزل شخصی خود و توسط ماموران امنیتی و به دنبال برخوردی نامناسب بازداشت شد.

  به دنبال بازداشت رسول بداقی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز  بیانیه‌ای صادر کرد که در متن این بیانیه آمده بود: «متاسفانه آقای رسول بداقی عضو هیات‌مدیره کانون صنفی اسلامشهر و نماینده این تشکل‌ در شورای هماهنگی توسط پلیس امنیت به صورت خشونت‌آمیز و همراه با هتک حرمت بازداشت شده‌اند.

رسول بداقی یکی از فعالان برجسته صنفی و فداکار است که پیش از این نیز ۷ سال به خاطر فعالیت صنفی متحمل زندان شده‌ اما هرگز از مطالبه‌گری دست برنداشته  و شجاعانه در مسیر حق‌طلبی و تحقق مطالبات معلمان و حقوق دانش‌آموزان ایستادگی کرده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تاکید می‌کند که خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آقای رسول بداقی و سایر معلمان زندانی و توقف احضار و دادگاهی کردن فعالان صنفی است.» 

 

 مجموع اتفاقات روزهای شنبه و یکشنبه سبب شد که  شورای هماهنگی کانون‌های صنفی فرهنگیان با صدور فراخوانی از معلمان بخواهد که صبح دوشنبه، اعتراض خود به بازداشت معلمان و بی‌توجهی دولت و مجلس به تعهداتی که در اعلام علنی به ایفای آنها مقید شده بودند را با حضور در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش (در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها) و ساختمان مجلس (در شهر تهران) نشان دهند و این‌بار، خواسته خود را با صدایی بلندتر به گوش روسای قوای مقننه و مجریه برسانند؛

خواسته‌هایی صنفی شامل اجرای لایحه رتبه‌بندی، همسان‌سازی حقوق معادل 80 درصدی پرداختی به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و همچنین، آزادی معلمان بازداشتی و زندانی.

  درحالی‌که روز شنبه، بیش از 120 شهر و روز یکشنبه بیش از 100 شهر کشور صحنه اعتراضات معلمان به وضعیت موجود بود، به گفته محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، دیروز معلمان بیش از 200 ناحیه و شهر کشور به این فراخوان پاسخ مثبت دادند علاوه بر آنکه در بیش از 80 شهر، کلاس‌های درس و حضور در شبکه آموزشی شاد را تعطیل و متوقف کردند.

علاوه بر این، معلمان معترض با هشتگ‌های «هم از فرق می‌نالیم هم از فقر»، «همه می‌آییم»، «معلم از فرق می‌نالد نه فقر»، «همه با هم می‌آییم»،«اعتراضات سراسری معلمان» همراهی کرده و حضور خود در این اعتراض گسترده را نشان دادند و البته به استناد تصاویر منتشرشده در پایگاه‌های خبری از تجمعات اعتراضی معلمان مشاهده می‌شد که معترضان تاکید می‌کردند که «اگر مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به خواسته‌های منطقی آنان توجه نکند، به‌طور حتم این تجمعات، بیشتر و کلاس‌های حضوری و مجازی درس در روزهای آینده تعطیل خواهد شد.»

در این تصاویر، معلمان معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعارهای «از فرق می‌نالیم نه از فقر / اجرای طرح رتبه‌بندی حق مسلم ماست /  معلم زندانی آزاد باید گردد» اعتراض خود را به گوش دولت و مجلس می‌رساندند درحالی‌که یکی از دیگر خواسته‌های هزاران معلم معترض، آزادی 5 معلم زندانی و بازداشتی؛ رسول بداقی، اسماعیل عبدی، محمدرضا رمضان‌زاده، مهدی فتحی و یعقوب یزدانی بود، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با صدور بیانیه پایانی این تجمع اعتراضی گسترده به دولت این پیام را داد که حقوق صنفی معلمان، مانند حقوق صنفی تمام اقشار جامعه لازم‌الاجراست و هیچ قانونی به دولت‌ها این اجازه را نمی‌دهد که بنا به سلیقه خود، از اجرای قانون عدول و تخلف کنند. 

درحالی‌که طبق اعلام برخی پایگاه‌های خبری، دیروز و در اعتراضات شهر تهران، برخوردهایی بین معلمان معترض و نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان مجلس شکل گرفت اما به دنبال اوج گرفتن شعارهای صنفی معلمان، بازداشت معترضان منتفی شد و تجمع اعتراضی ادامه یافت، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان دربخشی از  قطعنامه پایانی این اعتراض گسترده اعلام کرد:

«دولت و مجلس نه تنها در جلسه دیروز توجهی به مطالبات نکردند بلکه با رونمایی از بودجه انقباضی سال ۱۴۰۱ نشان دادند که اراده‌ای برای حل مشکلات ندارند.» 

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام می‌کند بودجه ۱۴۰۱ و عملکرد دولت و مجلس تاکنون مورد رضایت فرهنگیان نیست و اگر خروجی جلسه سه‌شنبه 23 آذر، حداقل حقوق معلمان را بر مبنای حداقل هشتاد درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه تا خط فقر یعنی ۱۲ میلیون افزایش ندهد و بودجه همسان‌سازی واقعی برای اجرا از مهر ۱۴۰۰ تامین نگردد، این اعتراضات در ابعاد گسترده‌تر ادامه خواهد یافت.»

همچنین تصاویری به دست «اعتماد» رسید که حکایت از همراهی دانش‌آموزان با اعتراضات معلمان‌شان در برخی استان‌ها داشت؛ دانش‌آموزانی که پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی در همراهی با معلمان معترض‌شان در دست داشتند. 

طی سه ماه اخیر و از زمان آغاز فصل مدرسه در روز اول مهرماه، تا امروز 4 نوبت اعتراضات گسترده معلمان را شاهد بوده‌ایم اما تا امروز هیچ‌کدام از اعضای قوای مقننه و مجریه در دلجویی و توضیح به صنف معلمان قدمی پیش نگذاشته‌اند و صرفا طبق ابلاغ‌ها و دستورها و از پشت دیوارهای بسته و یک‌سویه، با این قشر فرهنگی حرف زده‌اند. 

منبع: اعتماد
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • رضا
    9

    بودجه برای معلم ندارند ولی میلیاردها پول برای حوزه ها که خروجی آن مشتی تن پرور هست دارند

    نظرات شما -
    • هفت لنگ بختیاری
      34

      بله. حوزه ها انسان سازی میکنند. و اخرت را برای ما رقم میزنن. در حالیکه معلمان مهندس و وکیل و دکتر میساززند و همش مادی گرایی است. پس بهتر نیست به فکر اخرت باشیم

    • ناشناس
      4

      نسبت به حق خود بی تفاوت نباشید. همه پشت هم نه مقابل هم

    • ناشناس
      2

      مگر انسان سازی هم پول می خواد. آخرت را خودت برای خودت رقم میزنی. از خدای متعال عاجزانه شفای تو را می خواهم.

    • ناشناس
      0

      پاسخ به هفت لنگ بختیاری: خداوند متعال پیامبران خود را از طریق معجزه در میان مردم مبعوث نمود و فرستاد که رسالت الهی را که همانا هدایت انسان به سوی کمال الهی است به بشر منتقل نموده و آن را تمام نمایند لذا با نزول قرآن رسالت الهی به اتمام رسیده است و سؤال از شما اینست که آخوند در این مسیر رسالت الهی جایگاهش در قرآن و اسلام کجاست که نعوذ بالله می خواهد جانشین نبی مکرم اسلام (ص) باشد و نقش او را ایفا کند!!!

    • به لنگ درهوا
      0

      همین تو و امثال تو رو ساختن داریم همه جا میبینیم هزاران رحمت به گربه در برابر شما مال مردم خورها که هم میخورید هم به مردم از پشت خنجر میزنید

    • مت
      6

      معلم ها اندازه زحمتی که می کشند
      پول دریافت می کنند
      فقط عده کمی از آنها لایق اضافه حقوق هستند
      در ضمن زندگی حوزوی را ندیدی اگه دیده بودی اراجیف سر هم نمی کردی

  • هفت لنگ بختیاری
    51

    بهتره نیروهای انتظامی وارد عمل شوند و ارازل رو جمع اوری نند هر چه زودتر.لازم باشد باید از خشونت هم استفاده شود

    نظرات شما -
    • امین
      4

      هفت لنگ بختیاری اسم بختیاری های عزیز ایرانو خراب نکن ،نون بازوتو بخور ، از یه بختیاری بعیده دستمال کشی ،مادر خودتم معلم بود همچین نظری داشتی ؟؟؟؟؟

    • سید بیتا کسروی
      4

      اراذل خودتی ،اجرکم عندالله

    • ناشناس
      12

      امام راحل: ما امیدواریم بشر به رشدى برسد که مسلسل ها را به قلم تبدیل کند

    • بابک خرمدین
      2

      نوبت توام میرسه که زیر پای ملت له بشی

    • بابک خرمدین
      1

      علت بی فرهنگی جامعه ما از دوران کودکی آغاز میشه که علتش نبود آموزش هست علت نبود آموزش هم نبود انگیزه آموزش در معلمین است
      شما به ژاپن و آلمان و امریکا نگاه کن حقوق معلمین از سایر کارمند ها بیشتره و همیشه در هر زمینه ای از ما ها موفق ترن

  • زمان
    36

    معلمي شغل انبياست انبيا هم ساده زيست بودند

    نظرات شما -
    • رضا
      4

      آخوندها که هیچ خاصیتی ندارند چرا ساده زیست نیستند؟!

    • ناشناس
      2

      اما اوناییکه خودشون را جانشین انبیا میدونند لاکچری

    • جو
      4

      آقا رضا
      اگه این آخوند ها نبودند مطمئن تو واین مردم بیکار یک علت دیگه برای بهانه آوردن داشتند

    • سم
      2

      معلم ها متاسفانه دانش ودانش آموز را از یاد برده اند
      روزی که این شغل را انتخاب کردند می دانستند اوضاع چجوری است آن روز برای کار معلمی سرو دست می شکاندند حالا اما ساز دیگری می زنند جوانان ما برای رفتن به تربیت معلم ها خود را به هر دری می زنند ولی دریغ از یک انگیزه وعشق واقعی به کار ،،،بعد هم بیشتر وقت خود را به کارهای غیر علمی می گذرانند ،،عده کمی هستند که در عین مشکلات راه را درست انتخاب کردن وبا عشق وعلاقه تلاش می کنند وباید اسم معلم را به این جماعت داد،،این مشکلات ربطی به آخوندها ندارد ،کمی عاقل باشید

    • ناشناس
      2

      آقا رضا
      فقط تو خاصیت داری که کت وشلوار وتیشرت می پوشی ،آخوند لباسش را در بیاورد کسی می شود مثل تو پس تو هم هیچ خاصیتی نداری چون افکارت سمی وتوهین آمیز است
      فقط آدم باش

  • کریمی قدوسی
    6

    معلمی در این کشور هیچ ارزشی ندارد و افرادی فقیر و محروم بیشتر جذب این شغل می شوند والا کوچک ترین شغل ها در این مملکت چندین برابر معلمان درآمد دارند و معلمان عزیز این شغل را رها کرده و به کار دیگری مشغول شوند.
    جوانان به هیچ عنوان شغل معلمی را انتخاب نکنیدتا در آینده پشیمان نشوید نصر من الله و فتح قریب

  • ناشناس
    3

    بله زندگیهای مردم را نابود و سیاه کردن بعد میکن باید تحمل کرد چی رو تحمل کردن چهلودوسال است دهن مردم را سرویس کردن زندگیها از هم پاشیده شده مردم زندگی ندارن فقر بی داده کرده چهلودوسال همش دروغ همش دروغ همش دروغ فقر فقر هرروزبدتراز دیروز هم کردن کلفتی برای مردم می کنند هم برای همسایه ها هم برای دنیا هیچی نیستند انقدر کردن کلفتی می کنند جان و زندگی ممردم را گرفتن خسته شدنند مردم دیکهخ از این وضع چندسال آخه تحمل بشماها باشه میکین زیرخاک هم تحمل ککنید خدا الهی به حق امام حسین تیشه به ریشه اول تا اخرشون بزنه که زندگی برای مردم نگذاشتن

  • ناشناس
    4

    معلم ها هم تدریس را به سال ۱۴۰۱ موکول کنند بعد از اینکه بودجه انها با اینهمه کار و تصحیح برگه به اندازه یک اخوند حوزوی برای یک رکعت نماز در اداره داده بشه

  • هفت لنگ بختیاری اصل به هفت لنگ دروغین
    3

    نامرد چرا با اسم من خبر جعلی میزنی اگه راست میگی چند تاجمله لری بگو ،
    من اهل لردگان و بختیاری ام و عاشق کشورم هستم واین حرف تو هم معلومه که می خوابی اسم منو خراب کنی،اعتراض حق همه مردم است ولی باید در چارچوب قانون وبدون اغتشاش وناامنی باشد.

  • مهندس مکانیک
    27

    این معلمها خیلی سوادانچنانی ندارن الآنم بعد دوسال می خوان بیان سرکارشروع به اعتراض کردند

    نظرات شما -
    • برو خودتی!
      1

      تو هم تا ششم خوندی مهندس شدی؟! با چی با باد کردن لاستیک شد مهندس؟؟؟

  • هفت لنگ بختیاری اصل به هفت لنگ دروغین
    13

    خیلی نامردی بااسم من کامنت می‌زاری اگه رگ لریم بالا اومد خودت میدونی

    نظرات شما -
    • هفت لنگ بختیاری اصل به هفت لنگ دروغین
      2

      تو چرا به دروغ دم از آخرت می زنی تواصلا اعتقاد نداری وقتی اسم جعلی کسی را یدک می کشی

  • @@@
    1

    جوامع جهان سوم همه همین هستند آموزش ضعیف نگه داشته شده .نتایج گهر بارش رو هم در انواع مشکلات لاینحل جامعه از اعتیاد و بیکاری و دلال پروری و فقر و فحشا و مهاجرت و فرار نخبگان و نابودی طبیعت و... میتونند مسئولین امر شاهد باشند و نسل های متمادی ازش لذت ببرند .

  • ناشناس
    1

    فقرکرامت انسانی راازبین می برد ومعلمان خواستاربهبودوضعیت معیشتی کارگران وسایراقشارجامعه وخودشان هستن واگربه سخنرانی فزهنگیان درشهرهای مختلف نگاه کنید خواستاراعتلاوپیشرفت ایران اسلامی درتمامی ابعادشده اندکه باتصمیمات حاکمتی مشکلات زیادی برای کشورایجادشده

  • ناشناس
    17

    یادش به خیر. یک زمانی معلم جماعت برای حقوق تمام مردم دفاع می کرد و سینه سپر می کردولی حالا فقط تو فکر خودشان هستند. در حالیکه 80 درصد مردم زیر خط فقر و بیکار هستند ولی اینها می گویند 30 درصد بودجه کشور را به ما بدهید. پس بقیه بروند و بمیرند؟؟؟!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      واقعامتاسفم به جدول بودجه نهادهای فرهنگی توهمین سایت نگاه کن بعد این حرفوبزن حق قانونیشونه چ۳۰درصد چ۱۰۰درصد

  • شهرام. ر
    0

    معلمان باید در حوضه های علمیه کارکنند وگرنه پول بی پول !!! حاکمان مردمی ما برای حل مسالمت آمیز اعتراض اونها ، بزودی موتورسواران بی نام و نشان رو به سمتشان روانه خواهند کرد..

  • هفت لنگ اختیاری
    2

    زاررررررررررررررررررررت زاررررررررررررررررررررت زاررررررررررررررررررررت زاررررررررررررررررررررت

  • تاسف
    16

    متاسفم كه مملكت هر سال بايد كلي هزينه براي اين فرهنگيهاي خرج كنه تا ساكت بمونن فرهنگي كه كلا شش ماه در سال كار ميكنن ولي هميشه هم شاكي هستن واقعا جاي تاسف داره كه معلم كه شغل انبيا رو داره با ده دوازده ميليون دريافتي قر ميزنه ولي به فكر قشر كارگر نيست …

  • معلم
    16

    نصف معلمهاي كه اعتراض دارن زن ها هستن همه اين زنها سرپرست خانواده هستن واقعا كه … بس كنيد اين پول زور گرفتن از مردم رو به فكر بچه هاي مردم باشيد

  • متفاوت
    3

    شما معلمهای محترم.اگرتوانستید به دانش اموزانتان بیاموزید که ثروت بهترازعلم است انوقت اعتراضاتتان به مقصود خواهد رسید.اما اگرهنوزبگویید علم بهتر ازثروت است براتون متاسفم قطعا بزودیذجزو اراذل و اوباش رقم خواهیدخورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد