باید جلوی برخوردهای نژادپرستانه با افغان ها را گرفت

بخشی از اتفاقات اخیر که علیه مهاجران صورت گرفته، شاید به‌دلیل بی‌مسئولیتی دولت طالبان بوده است. این دولت نسبت به شهروندانش که بخش قابل‌توجهی از آنها در ایران زندگی می‌کنند، بی‌تفاوت بوده است و شاید اگر با دولت ایران همکاری می‌کرد شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.

باید جلوی برخوردهای نژادپرستانه با افغان ها را گرفت

به‌هرحال دولت افغانستان به‌جای سپاسگزاری از مردم و دولت ایران که درزمان شروع جنگ‌های افغانستان -یعنی از دهه 50- میزبان جامعه افغانستانی بوده، آن‌هم در وضعیتی که خودش درگیر جنگ و تحریم‌ها بوده، در قبال شهروندانش غیرمسئولانه عمل کرده است.

نگاهی به سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تا امروز اتفاق خاصی برای افغانستانی‌ها در ایران نیفتاده است. درست است که آنها در شرایط نه‌چندان ایده‌آل در کنار مردم ایران زندگی‌ می‌کنند اما همیشه وضعیت باثباتی برای‌شان وجود داشته است.

البته یادمان باشد که به‌دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی، وضعیت برای مردم به‌ویژه گروه‌ تهیدست سخت شده است. زمانی‌که وضعیت زندگی نابه‌سامان می‌شود، فرصت‌های شغلی هم کم می‌شود و... در این شرایط گروه‌های بومی شاید نسبت به حضور مهاجران در کشور احساس خطر کنند و آنها را رقیب خود بدانند.

به‌هرحال افغانستانی‌ها در مشاغلی مشغول به‌ کارند که ایرانیان خیلی تمایلی به فعالیت در آن زمینه‌ها ندارند، یا شغل‌هایی خطرناک و بی‌کیفیت هستند و مزد کمی دارند. اما حالا که شرایط اقتصادی به‌هم‌ریخته، آنها هم چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت همین مشاغل پیش روند.

نکته اما اینجاست که ما نمی‌توانیم این مهاجران را غیرایرانی بدانیم، ما ازنظر تاریخی با آنها اشتراکات فراوانی داریم و پیوندهای تاریخی و فرهنگی زیادی میان ما وجود دارد. بنابراین هر دو کشور باید به هم کمک کنند و اگر این اتفاق نیفتد شرایط حضور افغانستانی‌ها در ایران سخت می‌شود، بنابراین باید در برخی از سیاست‌ها تجدیدنظر شود.

کشور ما می‌توانست برخورد بهتری با افغانستانی‌ها داشته باشد و امکانات بیشتری مثل امکانات آموزشی قوی‌تری در اختیارشان قرار دهد، به‌هرحال آنها به کشورشان بازمی‌گشتند و از ایران به نیکی یاد می‌کردند. البته عملکرد ایران به‌نسبت وضعیتی که داشته، در ارتباط با مهاجران بد نبوده است، اما می‌شد فرصت‌های بیشتری در اختیارشان گذاشت.

حالا هم متاسفانه برخوردهای نژادپرستانه با این افراد ازسوی بخشی از جامعه صورت گرفته که باتوجه به شرایط خطیر منطقه، اصلاً به صلاح هر دو کشور نیست. باید به‌دنبال این بود که چطور میان این دو گروه، همکاری و دوستی برقرار کرد. به‌همین‌دلیل باید تکلیف افغانستانی‌ها روشن شود.

آنها نشان داده‌اند که افراد منظم، اهل کار و پرتلاشی هستند، بنابراین باید به‌رسمت شناخت‌شان، به آنها مدرک شناسایی و کار داد و در مقابل از آنها مالیات گرفت؛ کشورهای دیگر هم چنین شرایطی برای مهاجران در نظر می‌گیرند. باید به آنها آموزش بدهیم. به‌هرحال نباید فراموش کرد که ایران هم از نیروی کار افغانستانی بهره برده، آنها نیروی کار ارزانی بوده‌اند و این باعث شده تا قیمت‌ها مخصوصاً در حوزه ساختمان‌سازی بالا نرود. شاید این مسئله به‌ضرر نیروی کار ما باشد مخصوصاً حالا که شرایط اقتصادی سخت شده است. بنابراین بهتر است برای خارج‌شدن از این وضعت، مهاجران به‌رسمیت شناخته شوند، آموزش ببینند، از حقوق برخوردار شوند و به همان میزان هم، تعهدات و وظایفی داشته باشند.

منبع: هم میهن
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • گمنام
    0

    خیلی ازهموطنانمون به خاطروضع بدمالی ازتحصیل بازموندن بعدشرایط قوی تحصیل برای افغانی بهتربشه

  • سید هاشم حسینی
    1

    باید برگرددند به کشور خودشون/هر کی از افغانی ها حمایت میکنه.خیانت به مردم ایران کرده

  • ناشناس
    1

    ما نیازی به افغانیها نداریم وقتی که کارگر افغانی نباشد قطعا کارهایی که آنها انجام می دهند روی زمین نمی ماند هیچ وقت کال لنگ کسی نمی ماند در هر حوزه ای شما هم لطفا بجای این طرفداری بیجا از افغانیها که تمام مملکت را گرفته اند و هزار جور جنایت می کنند که صدایش را هم در نمی آورند بهتر است با نظر مردم همسو باشید مگر این چیزی نیست که خودتان همیشه می گویید اگر وقت کردید یک سری به سیستان بزنید و نابودی هموطنان خودمان را در آن خطه بخاطر بستن آب ببینید تازه این فقط یک مورد است بقیه بماند حتما حتما توصیه می کنم سری به زابل هیرمند و روستاهای آنجا بزنید تا با چشم خودتان ببنیید آنوقت مطمئنم حتی یک نیم خط در طرفداری از افغانها نمی نویسید

  • دار
    0

    متاسفم هر چیز اندازه ای دارد
    تعداد افاغنه از حد گذشته و این جمعیت کثیر بیشتر به هرج و‌ مرج دامن می زنند
    مگه چقدر ما خرید و‌فروش ساختمان یا برخی مشاغل را داریم که این تعداد زیاد در کشور باشند.ما که از بی پولی بیشتر شغلهایمان خوابیده یا در آمدشان کم است.نژاد پرستی چی است؟ خودمان نان و آب نداریم ! مردم سیستان آب ندارند! چرا هرچه زور و سختی است برای ایرانیان است به کشورهای عراق و عربستان و ...که پولشان ارزش دارد بروند. پول ما ارزش ندارد و زندگی بر ما تنگ و سخت است.

  • ناشناس
    0

    بلید برگردند ب کشور خودشون همین قدر ساده

  • رابی
    1

    کشورهای دیگر به اندازه ظرفیتشان پناهنده قبول می کنند نه اینکه مرزهایشان را باز بگذارند که ده میلیون پناهنده بی سواد و به درد نخور که دارای فرهنگ مناسبی نیز نیستند وارد کشور شوند.در ضمن حتی کشورهای اروپایی پناهندگان را به مدت طولانی در کمپ نگهداری می کنند و تحت نظر می گیرند و از تک تک آنها مصاحبه و بازجویی گرفته می شود و اگر تشخیص دهند که پناهنده ای برای امنیت کشورشان خطرناک است یا خطری در کشور خودش پناهنده را تهدید نمی کند او را با زور به کشورش دیپورت می کنند.خیلی از کشورهای اروپایی حتی آلمان تعداد زیادی از پناهجویان افعانی را به افغانستان بر گرداندند.و حتی بعد از اینکه کشوری به یک پناهنده افغانی اقامت بدهد او میبایست کار کند و به دولت مالیات بپردازد و اگر کوچکترین مشکلی ایجاد کند اقامت او لغو خواهد شد.انوقت ما مرز را باز گذاشته ایم هر مجرم و جنایتکار و تروریستی از افعانستان وارد کشور می شود و بدون داشتن مدرک شناسایی برای خودش در تمام شهرهای ایران تردد و خلاف می کند .

  • ناشناس
    0

    هرگونه تسهیلات برای اتباع درهرزمینه ای خیانت بزرگی به مردم ایران است که درشرایط سخت اقتصادی نه ارامش دارندونه اسایش برای اموزش طلاب ودانشجوودانش اموزان افغان ریالی نبایدهزینه شودچه قانونی وچه غیرقانونی بایدبرگردندبه کشورخودشان برگردند

  • ناشناس
    0

    ما تو بدبختی خودمون گیر کردیم اغاغنه هم اویزمون شدن گم شید برید بیرون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد