یارانه نخ نما در روز بیستم/ تا کی همه هستند؟

یارانه نخ نما که در گذر زمان و در چرخه تورم تک رقمی تا ۵۰ درصدی تکان نخورده است و نه پردرآمدها از دریافت آن کوتاه آمدند و نه دولت‌ها برای تغییر وضع موجود کاری کردند.

یارانه نخ نما در روز بیستم/ تا کی همه هستند؟

با گذشت بیش از ۱۰ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همچنان ۷۸ میلیون ایرانی در روز بیستم ماه شاهد و البته منتظر دریافت رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هستند؛ یارانه نخ نمایی که در گذر زمان و در چرخه تورم تک رقمی تا ۵۰ درصدی تکان نخورده است و نه پردرآمدها از دریافت آن کوتاه آمدند و نه دولت‌ها برای تغییر وضع موجود کاری کردند.

اعلام زمان پرداخت یارانه نقدی در روز بیستم هر ماه همواره با این سوال مواجه است که چه زمانی قرار است پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی از صدر اخبار پر اهمیت رسانه ها کنار برود و تحولی در رویه آن ایجاد شود؟ چرا برای رقمی که به اذعان مسئولان دولت گذشته حتی دیگر در حد ۲۰ هزار تومان هم ارزش ندارد میلیون ها نفر منتظر هستند و دست زدن به آن با واکنش مواجه است؟

  گذری بر جریان پرداخت یارانه های نقدی  یادآور می‌شود که از زمان کلید خوردن قانون هدفمندی یارانه‌ها تا کنون، آنچه ملموس است هزینه سنگین یارانه‌های نقدی بوده است تا هدفمند شدن یارانه‌ها، اکنون بعد از گذشت بیش از یک دهه  نه تنها وضعیت پرداخت یارانه‌ها اصلاح نشده بلکه انباشت یارانه‌های پنهان سرسام آورتر از گذشته است.

 قرار بود حدود ۵۰ درصد منابع ناشی از اصلاح قیمت حامل های انرژی برای رفاه اجتماعی و جبران آسیب های ناشی از حذف یارانه ها اختصاص پیدا کند و مابقی نیز در اختیار تولید و دولت قرار گیرد ولی سالیان سال به دلیل پایه‌گذاری اشتباه پرداخت یارانه به عموم جمعیت کشور، آنقدر هزینه سنگین بود که نه تنها سهمی به هیچ کدام از بخش‌ها نمی‌رسید بلکه پای استقراض از بانک مرکزی برای یارانه ماهانه نیز در میان بود.

طی این سال ها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی پرداخت شد ولی اینکه نتیجه این پرداخت چه بود و کدام اقدام ویژه اقتصادی را رقم زد، گزارشی وجود ندارد، تکلیف غربالگری یارانه بگیران هم که بارها در قانون بودجه بودجه وجود داشت دست نخوره باقی ماند و در معدود دفعاتی که دولت گذشته برای حذف اقدام کرد، بیشتر شبیه نمایش حذف بود چرا که به محض شروع با اعلام اینکه این حذف ها تبعات اجتماعی به همراه دارد از آن دست کشید، در حالی که اعلام دولت از این حکایت داشت که به سهولت امکان حذف حداقل سه دهک بالا که نیازی به رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نداشتند، را داشته است و موئد آن نحوه پرداخت یارانه معیشتی (افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸) بود که ۱۸ میلیون از جمعیت ۷۸ میلیون نفری یارانه بگیران را کنار گذاشته بود ولی در مورد یارانه نقدی حاضر به این حذف نشد.

اگر مصیبت عظما بود، چرا ادامه داشت؟

جای سوال دارد کسانی که از مصیبت عظمای دولت در زمان پرداخت یارانه برای تامین منابع آن سخن می‌گفتند به چه بهایی این مصیبت را تحمل کرده و سالانه حداقل ۴۲ هزار میلیارد تومان پول خرج یارانه کردند و نه تنها آن را ساماندهی نکرده بلکه یارانه دیگری از محل بنزین به آن اضافه کردند تا دولت در هر سال حداقل ۷۰ هزار میلیارد پرداخت نقدی ماهانه داشته باشد.

اکنون دولت جدید چند ماهی از عمرخود را پشت سرگذاشته و گرچه اظهارات مسئولان مربوطه نشان می‌دهد که موافق این رویه در پرداخت یارانه های نقدی نیستند و حتی بر عدم ادامه پرداخت یاران های پنهان در برخی بخش ها به ویژه ارز ۴۲۰۰ تاکید دارند ولی  برای دستزدن به وضعیت این حجم از یارانه با ابعاد مختلفی مواجه است، در این بین یا باید مانند دولت قبل محتاط و به نوعی در راستای حفظ روی خوش دولت عمل کند و یا اینکه در زمانی مشخص و حساب شده نسبت به پایان دادن وضعیت نامطلوب فعلی اقدام کند.

پردرآمدها کنار نرفتند، ولی مقصر وضع موجود هم نیستند

به هر صورت دست روی دست گذاشتن دولت‌های گذشته برای عدم تغییر در نحوه پرداخت یارانه نقدی، نتیجه مطلوبی نداشته و همین بس که مشخص نیست چرا باید فردی که در دهک اول قرار دارد دقیقا به میزان دهک دهم یارانه نقدی دریافت کند و چرا باید یک فرد ثروتمند چند برابر فرد کم درآمد از یارانه‌های پنهان سهم ببرد؟

گرچه در این بین دریافت کنندگان پردرآمد یارانه نقدی هم از دریافت آن پا پس نکشیده‌اند ولی مقصر این عدم تعادل در پرداخت یارانه نقدی و پنهان هم نیستند و این وضعیت متوجه دولت‌ها و مجلس است که به طور مشخص برای اصلاح ورود نکرده و اگر مصوبه‌ای هم داشتند نظارتی بر اجرای آن نبود.

منبع: ايسنا
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • پس چی شد؟
    0

    دولتها دچار روزمرگی هستند دولت قبل که اساسا اعتقادی به عدالت نداشت و دولت و مجلس فعلی هم که با شعار عدالت کارشان را شروع کردند عملا هیچ قدمی در این راه بر نداشته اند و فعلا فقط حرفش را میزنند و دلیل اصلی هم اینست که هیچ سیری از احوال گرسنه خبر ندارد هر روزی که بر گرسنه میگذرد معادل یکماه افراد سیر نمود دارد باید چرخه استمرار طلبی شکسته شود تا عدالت واقعی عیان گردد....

  • ناشناس
    4

    تا زمانی که امام زمان (ع)ظهور کند ،و همه کسانی که باعث ظلم و ستم به محرومان شده را مجازات کند :تا دیگر اینقدر صحبت از قطع یارانه و چگونگی حذف ان نداشته باشید !!!!!!

  • ناشناس
    2

    تا زمانی که فکر و ذکرتان پایمال کردن حق مردم و محرومان باشد،پس منتظر خشم خدا باشید

  • 1

    بترسید از اه و نفرین مظلومان

  • سرباز کوروش
    0

    با یه حساب سرانگشتی (تورم و ارزش پول ووو) این یارانه رو دیگه باید بصورت روزانه پرداخت کنن، نامردای روزگار......... اگه از اون ابتدا قرعه کشی میکردن و هر ماه،به، مثلاً یک میلیون نفر، این ۴۲هزار میلیارد تومن و میدادن ، تو این ده ساله برای این ۷۸ میلیون یارانه بگیر، یک دور و نیم چرخیده بود، مثلاً اگه هفت، هشت، ده سال پیش ۴۲میلیون تومن داشتی، ۴۲ تا کار میشد انجام بدی، البته این مبلغ قرعه کشی، هر ساله با توجه به نرخ تورم باید بیشتر میشد، .....

  • 0

    شما هم خبر فوری و مدیریت سایت اگر واقعا طالب عدالت هستین ،مدافع محرومان و مظلومان باشید،و خدای نکرده به خاطر طلب منافعتون و افزایش بینندگان خودتان،مطلبی را در سایت خودتان نزارید که باعث ضایع شدن حق مردم یا اقناع اظهان عمومی ،بر ایید.

  • بازنشسته
    0

    زمانی که باصطلاح یارانه 45500تومانی کلید خورد طلا گرمی 43000 تومان بود . الان جلوی چشم حاکمانی که خود را مالک جان و ناموس مردم می دانند طلا گرمی 1300000 بالا پایین میشه ولی یارانه همون جا گیر کرده نمدونم چی بگم........

  • ناشناس
    0

    همیشه گفتن ظلم پایدار نیست ،ولی اگر ادامه دار باشه،تر و خشک و باهم میسوزونه.

  • ناشناس
    1

    به ولای علی(ع) هر موقع صحبت از قطع کردن یارانه شده ،یه بلای طبیعی در این مملکت اتفاق می افتد که ۵برابر هذینه یارانه باید اختصاص دهند تا ان منطقه یا شهر به وضع قبل بر گردد!!!به جای این کارها و انحراف اذهان عمومی ،یا اقناع اذهان عمومی ،فکر و ذهنتان را به سمت عدالت سوق بدین.

  • ناشناس
    0

    خاک توسر دولت ما 45 هزارتومان به چه دردی می خورد مردم تو خیابانها کدایی می کنند .بزودی خشم توده ها همه شمارا در بر می کیرد

  • ناشناس
    0

    دولتی ها میگن به ۷۸ میلیون نفر یارانه ۴۵۰۰۰ تومانی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی میگیرند.
    البته به هر کسی میگی یارانه میگیری ، جواب میده سالهاست قطع شده.
    مهم رعایت نکردن قانون است
    دولت دوازدهم بر اساس قانون میتونست یارانه پر درآمدها را حذف و به دهک پایین جامعه بده، که عمل نکرد!!!!!!
    نمیدونم دولت رئیسی منتظر چیست؟

  • علی
    0

    لعنت بر نامردانی که اطراف علی هستند و خود رایاران علی جای زدند

  • هموطن
    0

    دست اندرکاران دولت آقای رئیسی ،آه مظلومان دامنگیرتان خواهد شد به داد مردم برسید اگر نمی توانید کاری انجام دهید لااقل به مردم بگویید. قول بیجا ندهید هر روز بدتر از دیروز می شود!!!!!

  • من
    0

    نگید دولت چقدر یارانه داده بگید با گرون کردن اجناس دولت چقدر سود برده روغن 90 هزار تومن شده 435 هزار تومان سودش تو جیب کی رفته همین یک قلم را بگید ممنون میشم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد