سهام خود را به کمک اوراق اختیار فروش تبعی بیمه کنید!

اوراق اختیار فروش تبعی ایده جدیدی از سوی مسئولان بازار سرمایه بود که برای جلوگیری از ریزش شدید بورس به فعالان سرمایه ابلاغ شد. در نتیجه این تدبیر از سوی مسولان بازار سرمایه به سهامداران قوت داد تا بتوانند سهام خود را در برابر نوسانات بازار بیمه کنند.

سهام خود را به کمک اوراق اختیار فروش تبعی بیمه کنید!

این اوراق با قیمت مشخص منتشر می‌شود و در صورتی که قیمت سهم از قیمت اوراق اختیار فروش تبعی پایین‌تر باشد زیان او به واسطه خرید این اوراق تبعی جبران می‌شود. هر شخص سرمایه گذاری می‌تواند اوراق اختیاری فروش تبعی را خریداری کند.  

همانطور که ماشین، خانه وسایر دارایی‌هایتان را در مقابل حوادث بیمه می‌کنید، می‌توانید سهام خودتان را نیز بیمه کنید! فروشنده‌ اوراق اختیار فروش تبعی تضمین می‌کند که قیمت سهام شما از آن قیمت تضمین شده پایین تر نرود و اگر رفت به شما خسارتش را کامل بدهد.  این برای شما خوب هست به شرطی که صرف کند یعنی اگر مجموع قیمت یک ورق سهم و یک ورق فروش  تبعی از قیمت تضمین شده پایین تر باشد، شما برد کردید، در غیر این صورت شما پولتان را برای خریدن این اوراق دور ریختید.

Picture1

با خرید اوراق اختیار فروش تبعی در قیمت مناسب، شما می‌توانید از ضرر در سرمایه خودتان ۱۰۰درصد جلوگیری کنید.‌ در تسویه اوراق اختیار فروش تبعی دو روش وجود دارد. تسویه نقدی و تسویه فیزیکی

·        تسویه نقدی:

در تسویه نقدی اوراق اختیار فروش تبعی‌، تفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم در روز سررسید به شما پرداخت شده و سهام پایه در پرتفوی شما باقی می‌ماند.

·        تسویه فیزیکی:

در تسویه فیزیکی اوراق اختیار فروش تبعی‌، سهام پایه شما به قیمت اعمال اوراق از شما خریداری می‌شود و وجه به حسابتان پرداخت می‌شود و در نتیجه سهم از پرتفوی برداشته می‌شود.

نکاتی که باید در مورد اوراق اختیار فروش تبعی باید بدانید!

در خرید اوراق اختیار فروش تبعی عجول باشید! پس از اینکه حاشیه سود مثبت و قابل قبولی (کمی‌بیشتر از سود بانکی) مشاهده کردید، تردید را کنار بگذارید و در روزهای اول خریداری کنید. این کار دو مزیت دارد:

  • قیمت اوراق اختیار فروش تبعی درنازل ترین حالت آن است و مبلغ پرداختی واقعا ناچیز است (برای سهم‌های گران قیمت نزدیک به صفر است)
  • سرنوشت سرمایه گذاری خود را با سودی تضمین شده تعیین می‌کنید.

هنگامی‌که قیمت اعمال از قیمت روز اوراق در تاریخ سررسید کمتر است آ‌ن‌ها را اعمال نکنید چراکه متضرر می‌شوید!

اگر در پایان هرروز کاری تعداد اوراق اختیار فروش تبعی شما از تعداد سهام بیشتر باشد تعداد اضافی باطل می‌شود.

معرفی انواع اوراق اختیار فروش تبعی

اوراق اختیار معامله به دو نوع اوراق اختیار فروش تبعی و اوراق اختیار خرید تقسیم می‌گردد. اوراق اختیار فروش تبعی که در بازار بورس ایران منتشر می‌شود از اوراق اختیار فروش اروپا اقتباس شده است.

آن دسته از اشخاص می‌توانند اوراق اختیار فروش تبعی را خریداری نمایند که سهامدار باشند و اشخاص به میزان سهام شرکت می‌توانند اوراق اختیار فروش تبعی را خریداری نمایند.

اوراق اختیار فروش با اوراق اختیار فروش تبعی چه تفاوتی دارد؟

اوراق اختیار فروش که در سطح جهانی به کار می‌رود. در این اوراق اکثر مردم برای محافظت از کالاهای با ارزش و دارای مالیت به بیمه می‌پردازند و اوراق اختیار فروش را خریداری می‌نمایند. به اوراق اختیار فروش در کشورهای جهان در بازار بورس ایران اوراق اختیار فروش تبعی می‌گویند. هدف از خرید اوراق اختیار فروش تبعی بیمه کردن سهم خاص خود می‌باشد که در صورت ریسک سرمایه گزاری در بازار بورس ایران اوراق اختیار فروش تبعی به حفظ منافع سهامداران کمک می‌کند.

برای اینکه تفاوت اوراق اختیار فروش در سطح جهانی را با اوراق اختیار فروش تبعی در بازار بورس ایران متوجه شوید با ذکر یک مثال برای شما توضیح می‌دهم. فرض کنید در تاریخ 5 آذر ماه اوراق اختیار فروش تبعی برای شرکت ایران خودرو منتشر می‌شود. شما به عنوان سهامدار قبل از خرید اوراق اختیار فروش تبعی باید ابتدا سهم شرکت ایران خودرو را در سبد خرید خود داشته باشید. به عبارت دقیق تر برای خرید 60 هزار اوراق اختیار ایران خودرو بایستی قبل از خرید اوراق 60 هزار سهم از ایران خودرو را در پرتفوی خود داشته باشید.

تعداد خرید اوراق اختیار فروش تبعی به صورت محدود است و در صورتی که تعداد خرید اوراق اختیار فروش تبعی شما بیش از اندازه باشد اوراق اضافی خریداری شما اعتباری نخواهد داشت. در صورتی که بعد از خرید اوراق اختیار فروش تبعی سهام خود را بفروشید و در نتیجه‌ این فروش تعداد اوراق شما از سهم بیشتر باشد، نه تنها اوراق اضافی اعتباری نخواهد داشت بلکه هزینه ای بابت آن به شما پرداخت نخواهد شد.

جمع بندی

اوراق اختیار فروش تبعی یک اوراق معتبر در بازار بورس ایران محسوب می‌شود. در این اوراق اطلاعاتی حاوی سهم پایه و نام عرضه کننده و کارگزار عرضه کننده و .... قید می‌شود. این اوراق توسط اشخاص حقیقی و حقوقی خریداری می‌شود. فروشندگان اوراق اختیار فروش تبعی در تاریخ اعمال می‌توانند اختیار فروش خود را اعمال کنند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد