کارگران و کارمندان چقدر عیدی می‌گیرند؟

اعلام حداقل و حداکثر عیدی؛ از ۱.۸ میلیون تا ۱۲.۵ میلیون تومان/چه کسانی کمترین عیدی را می‌گیرند؟

شمار معکوس برای پرداخت عیدی کارگران و کارمندان در آستانه آخرین ماه سال داغ شد.

اعلام حداقل و حداکثر عیدی؛ از ۱.۸ میلیون تا ۱۲.۵ میلیون تومان/چه کسانی کمترین عیدی را می‌گیرند؟

هر چند هنوز مباحثه درباره میزان افزایش حقوق کارمندان آغاز نشده و پیش‌بینی دولت درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در بودجه سال آینده نیز نتوانسته است رضایت نیروی کار شاغل در ایران را جلب کند، میزان عیدی اعلام شده برای کارمندان شوکی تازه را به افکار عمومی وارد کرد .

عیدی کارمندان دولت چقدر است؟

با تصویب هیات وزیران میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۱ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت تعیین شده است.

به موجب این مصوبه به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۱ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

 

بازنشستگان چقدر عیدی می‌گیرند؟

بر اساس مصوبه هیات وزیران میزان پرداخت پاداش آخر سال بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۱ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است.

پیش‌بینی شده است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب نامه، تمام وقت محسوب شود و معلمان حق التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب نامه خواهند بود.

مبلغ این عیدی با توجه به تورم موجود و افزایش شدید قیمت‌ها زا ظنر بسیاری از کارشناسان ناکافی است تا جایی که حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار  با انتقاد از میزان افزایش عیدی تاکید کرد: خساست دولت در پرداخت عیدی پایان سال هیچ توجیه منطقی ندارد و متاسفانه رقم پایین پرداخت عیدی از طرف دولت مسبوق به سابقه است. میزان عیدی کرامندان به رغم رشد بیش از چهل درصدی تورم تنها دویست هزار تومان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. به این ترتیب کارمندان دولت و بازنشستگان کمترین عیدی را دریافت خواهند کرد.

کارگران چقدر عیدی می‌گیرند؟

تعیین میزان عیدی برای کارگران بر عهده شرای عالی کار است. بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد در سال جاری پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بنابراین، عیدی در نظر گرفته شده برای کارمندان و کارگران حقوق‌بگیر زیر نظر قانون کار در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است .

طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند.

طبق این دستور، میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد. به این ترتیب اگر اگر عدد ۱۳۹,۳۲۵ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در ۶۰ ضرب کنیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ برابر با هشت میلیون و و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. بیشترین عیدی نیز از ضرب همین میزان دستمزد روزانه در ۹۰ روز به دست می‌آید که این رقم برابر با ۱۲ میلیون ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

نکته اینجاست که این عیدی به کسانی تعلق می‌گیرد که دوزاده ماه سال را کار کرده باشند. البته کسانی که کمتر از یک سال کار کرده باشد، نیز مشمول دریافت عیدی خواهند بود .

جدول زیر میزان دریافت عیدی برای کارگرانی که کمتر از یک سال سابقه کار را دارند روشن کرده است.

منبع: خبر آنلاین
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ناشناس
    1

    این مسئولان را باید خلع مسئولیت کرد وبا همین حقوق وعیدی ها مجبوربه زندگی نمود پارسال ۱۰۰ هزارتومان اضافه شد امسال ۲۰۰ هزارتومان

    نظرات شما -
    • 🐜
      2

      راهپیمائی 22بهمن یادتون نره همراه با کیک و ساندیس فراوان بخورید بیاشامید ولی اشغال نریزید همه باهم درروز۲۲بهمن آزادی وعقلانیت باعث شده 80میلیون نفر در راهپیمائی شرکت نکنند فقط 50هزارنفردرتهران برای خوردن ساندیس وکیک لی لی پوت کافیست

  • رییس الدین روزبهی کمحالیکلایی
    1

    سلام بر آن ستادهای بسته رییسی در شهرهای ما و روسای تعطیلش

  • غفقق
    10

    کارمند ۱۸۰۰ کارگر ۱۲۰۰۰ کجاش انصافه

  • ناشناس
    3

    عیدی که به کارمند میدن،میشه یک کیلو پسته یک کیلو تخمه کدو،یک کیلو شیرینی عید،یک کیلو بادوم کاغذی.

  • رضا
    3

    جالبه
    حقوق کارمندان 18 میلیون ریال
    حقوق کارگران 8 میلیون تومان
    چقدر کثیف، یا جفتش رو ریال بزنید یا تومان؟ چرا بازی رسانه ای

  • صابر
    3

    این عدد 1.800 ت واقعا مسخره کردن کارمندان وبازنشتسگان کشوری است.

  • بینام
    4

    بیچاره وبدبخت ترازهمه لشکری هائی هستند که 8سال بادههاکشورجتگیدندوازکارگران هم بایدکمترعیدی بگیرند کجای اینکار عدالت است

    نظرات شما -
    • هوشنگ مالیک
      2

      خیلی هم زیادشونه

  • بینام
    2

    لشکری بازنشسته 2کیلوگوشت عیدی میگیره تورم ازپارسال تاامسال دویست هزارتومان

  • ناشناس
    1

    باز نشسته های یدبخت مثل دستمال و کهنه میمانند که به گوشه ای پرت شدن و به چشم گدا به انها نگاه میکنند

  • ناشناس
    0

    نمایندهای مجلس را برسی کنید ببینید چند عیدی و زیر میزی میگیرند

  • بازنشسته تامین اجتمایی
    3

    عیدی خانما چه بازنشسته و جه کارمندا حداقله... باید عیدی رو مساوی بدن... با این فاصله اختلاف حقوق دو نفر در یک اداره با شرایط یکسان متفاوته چون یکی مرد و دیگری زن... حق تاهل حق اولاد حالا هم عیدی

  • عدالت
    2

    اينهمه از عدل و عدالت صحبت ميشه ولي بالعينه عدالتي نيست ، ١/٨٠٠ تومن چي ميشه واسه به خونواده جهارنفره ، خوب يه دفعه بگين معادل يك گوني برنج ١٠ كيلويي .... مسخره است

  • ناشناس
    3

    دولت گدا این عیدی هم ببر لبنان و سوریه خرج کن

  • ناشناس
    0

    کلا کارگر و کارمند دولت یتیم بدنیا می‌آید و بدبخت از دنیا می‌رود!!!!

  • ناشناس
    0

    آنقدر ارزش و قدرت خرید پول پایین آمده که این به اصطلاح حقوق‌ها و عیدیها نه دردی از ملت دوا میکنه و نه فشاری به کارفرما ( دولت ) میاره. با چه آب و تابی هم اعلام میشه که مثلا دهن کارگر بدبخت آب بیافته؟!

  • ناشناس
    2

    سلام در خیلی از جاها حقوق کارگران عزیز بیشتر از کارمندان می باشد ....

  • ناشناس
    0

    همینم از بازنشستگان بگیرید بریزید تو جیبتان که پر نشدنیه ...تنها چیزی که برای مسئولین مهم نیست انسان و انسانیت است

  • ۰۰۰
    0

    همیشه ما با اسعتمارگران مشکل داریم آمریکا و انگلیس را استعماگران بد میدانیم حالا دولت ما هم کمتر آنها نیست من یه کارمند دولت ۳۲سال خدمت کردم بعد بازنشستگی عیدی ما شده ۱/۸۰۰ ...حدود۳۰سال دولت از ما کار کشیده وقتی دیگر رمق کارکردن نداشتیم بازنشسته شدیم وحالا جواب این همه سال خدمت اینه نه درست حسابی حقوق میده نه عیدی عادلانه یکی نیست به اینا بگه نوبت شماهم میرسه ..ولی میدونم اینا تا آخرعمر بازنشسته نمیشن که بفهمن بازنشسته چی میکشه وبخاطر همین اصلا بازنشسته را قبول ندارن چون خرشان از پل گذشته دیگه به ما احتیاج ندارن ولی بدونن چوب خدا صدا ندارد یه روزی تاوان ظلم را خواهید دید..

  • حسین شایقیان
    0

    وقتی که به کارگران این مقدار عیدی یعنی 60 روز کار عیدی می‌دهید پس دارید با مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی فرق قائل میشوید،مگر خرج مستمری‌بگیران با کارگران فرق می‌کند که اینطور درنظر گرفته اید.این کار یعنی بی سوادی و نادانی،مگر ما مستمری‌بگیران از دیار قربت به اینجا آمده ایم یا بیگانه هستیم که اینطور تصمیم را راجب پرداخت عیدی و پاداش آخر سال ما گرفته‌اید.هر کس یا کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند،منافق هستند.که می‌خواهند دو دسته گی را ادامه بدهند،و هرج و مرج ایجاد کنند.اینها از دشمنان ایران هم بدترند.ما مستمری بگیران مگر آبرو نداریم که چنین تصمیم را برای ما گرفته‌اید.چرا ما باید دائم شرمنده زن و بچه هایمان و فامیل و اقواممان باشیم؟اینها همه اش تقصیر این تصمیم بگیران دشمن ایران و مردمش هستند.آیا حقوق و عیدی و پاداش شما را اگر کسی اینکار را با شما می‌کرد شما چه می‌کردید؟آیا ساکت می‌مانید؟و چیزی نمی‌گفتید و ساکت میماندید؟با اینکه خودتان حقوقهای فضایی میگیرید و حتی قانع هم نیستید.اینکار را در حق این مستمری‌بگیران بینوا نکنید،بیاید خودتان را جای اینها بگذارید و درکشان کنید.با 18 میلیون ریال حتی دو روز هم نمیشود شب عید را
    هم گذراند.نکته خیلی روشن و واضحی هست که برایتان مثال زدم.ما آبرو و حیثیت داریم.حالا بگذریم از حقوقی که به مقدار 10 روز به ما می‌دهید،و داریم به سختی زندگی می‌کنیم با این اجاره خانه ها و تورمی که برای ما درست کرده‌اید.ما همان اشخاصی هستیم که در موقع جنگ ایران و عراق با صدام حسین هشت
    سال جنگیدیم و در تمام جبهه های جنگ بودیم و از این سنگر به آن سنگر جا عوض میکردیم.

  • ناشناس
    0

    بیچاره نیروهای مسلح کشورم که خودم هم هستم پول چهاز دست لباس بهمون ندادند اما چکاز کنیم وش بفرمان فرمانده هستین

  • ناشناس
    0

    کمترین قشر بیچاره کارمند.البته کوتاهی از خود کارمند بوده که شغل اداری رفته.وگرنه کار آزاد درآمد خوبی داره.

  • بینام
    0

    ببخشید که کارگر بنده خدا ساعات کار طولانی داره مواجهه با مواد خطرناک و کار سنگین داره مدرک دانشگاهی اغلب فوق لیسانس هست ببخشید که حتی شرکت خودش هم بهش وام نمیده ببخشید که امنیت شغلی نداره خونه و زندگی نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد