راغفر : 7 درصد جمعیت کشور با گرسنگی روبرو هستند / اقتصاد غارتی فامیلی به سادگی‌ قابل جراحی نیست

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) گفت: مسئله نابرابری از محوری‌ترین پدیده‌هایی است که به شدت ثبات سیاسی را تهدید می‌کند. متاسفانه ما هیچ نشانه‌ای را هم از سوی حاکمیت برای رفع این نابرابری‌ها نمی‌بینیم.

راغفر : 7 درصد جمعیت کشور با گرسنگی روبرو هستند / اقتصاد غارتی فامیلی به سادگی‌ قابل جراحی نیست

دکتر حسین راغفر با بیان اینکه گفت: آقای پزشکیان بارها تاکید کردند که ما متعهد می‌شویم که مردم شب با گرسنگی نخوابند. بر اساس آمارهای رسمی کشور، محاسباتی انجام دادیم که نشان می‌دهد حدود ۶ تا ۷ درصد جمعیت کشور ما با گرسنگی روبرو هستند و کل مخارجشان نمی‌تواند هزینه غذای آنها را تامین کند؛ ضمن اینکه خانواده‌ها مخارج دیگری به جز غذا هم دارند. ۷ درصد جمعیت ۹۰ میلیونی رقم بسیار قابل توجهی است! اگر آقای پزشکیان بتواند این وعده را ظرف ۴ سال آینده محقق کند این دستاورد بزرگیست.

دکتر حسین راغفر که در مراسم بزرگداشت استاد فقید «میر مصطفی عالی نسب» در موسسه مطالعات دین و اقتصاد با موضوع ازوکارهای عملی برقراری امید و عدالت در ایران سخن می‌گفت، با بیان اینکه «عالی نسب» بر کاهش تورم و توجه به تاثیر آن را بر زندگی طبقات کارگر بسیار حساسیت داشت، تصریح کرد: اهتمامی که ایشان به این مسئله داشتند بسیار قابل تامل است و نشان می‌دهد که ما از این منظر برای مهار تورم چه مسئولیت‌هایی داریم.

وی نابرابری را مساله کانونی اقتصاد ایران و جهان عنوان کرد و ادامه داد: ما امروزه به وضوح شاهد نارضایتی در جامعه خود هستیم و علت اساسی تصمیم جمعیت بزرگی که در انتخابات شرکت نکردند، این است که سیاست‌های اساسی کشور به طور نظام مند، بخش‌هایی از جامعه ما را از دسترسی به فرصت‌ها و منابع ملی، حذف کرده است. بنابراین بسیار طبیعی است که این شرایط نارضایتی ایجاد کند و احساس کنند اساسا تعلق خاطری به این کشور ندارند و اعتراضشان را به این شکل بسیار مدنی بروز دادند.

 

این اقتصاددان با یادآوری اینکه البته با کمال تاسف این مسئله تنها مربوط به ما نیست و سیاست‌های تعدیل ساختاری و بعدها نئولیبرالیسمی که از ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ شکل گرفته منشا بسیاری از نارضایتی‌ها در کشورهای بزرگ صنعتی جهان است، اظهارداشت: امروز بخشی از اعتراضاتی که در آمریکا با عنوان مخالفت با جنایت‌های اسرائیل صورت می‌گیرد، اعتراضی است به ۴۰ سال استثمار مستمر نسل جوان در آمریکا که توسط نظام اقتصادی آمریکا انجام شده و بخش‌های قابل توجهی از مردم را در بر گرفته و آنها از امید به آینده و محصول اجتماعی عملا حذف شده‌اند.

نابرابری تنها در دسترسی به فرصتها و منابع نیست، بلکه شاهد نابرابری در توزیع امید هستیم

نابرابری، ثبات سیاسی را تهدید می کند

راغفر اضافه کرد: این نابرابری‌ها فقط در دسترسی به فرصت‌ها و منابع نیست بلکه شاهد نابرابری در توزیع امید هستیم. جوانان ما امید نسبت به آینده را از دست داده‌اند و فکر می‌کنند هیچ مرجع و ملجائی اصلا به فکر آنها نیست. این موضوع، مهم‌ترین مسئله کانونی امروز جامعه ما است که اگر به آن توجه نشود قطعا وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد. مسئله نابرابری از محوری‌ترین پدیده‌هایی است که به شدت ثبات سیاسی را تهدید می‌کند. متاسفانه ما هیچ نشانه‌ای را هم از سوی حاکمیت برای رفع این نابرابری‌ها نمی‌بینیم.

 

امیدوارم روزنه‌ای ولو اندک برای ایجاد گفت و گو در جامعه باز شود

وی گشایش ایجاد شده در انتخابات را پاسخی به مطالبات سال‌های گذشته مردم و خصوصا جوانان دانست و ابراز عقیده کرد: این گشایش به هیچ وجه کافی نیست. امیدوارم روزنه‌ای و لو اندک باز شود تا بتوانیم در جامعه گفتگو کنیم. البته متاسفانه به دلایل مختلف نشانه‌های آن کافی نیست. آنچه که امروزه کور سویی از امید ایجاد کرده، این است که پزشکیان برای کاهش نابرابری‌ها بر سه محور تعهد کرده و ما به دنبال تحقق تعهدات ایشان خواهیم بود.

 

7درصد جمعیت کشور با گرسنگی روبرو هستند

بعد از جنگ، گویی قانون اساسی را در جوی آب انداختند و کاملا نادیده گرفته شد

پزشکیان وعده ریشه کنی گرسنگی را محقق کند

راغفر ادامه داد: ریشه‌کنی گرسنگی اولین محور است. ایشان بارها تاکید کردند که ما متعهد می‌شویم که مردم شب با گرسنگی نخوابند. بر اساس آمارهای رسمی کشور، محاسباتی انجام دادیم که نشان می‌دهد حدود ۶ تا ۷ درصد جمعیت کشور ما با گرسنگی روبرو هستند و کل مخارجشان نمی‌تواند هزینه غذای آنها را تامین کند؛ ضمن اینکه خانواده‌ها مخارج دیگری به جز غذا هم دارند. ۷ درصد جمعیت ۹۰ میلیونی رقم بسیار قابل توجهی است! اگر آقای پزشکیان بتواند این وعده را ظرف ۴ سال آینده محقق کند این دستاورد بزرگیست. ایشان دو تعهد دیگر با عنوان آموزش رایگان همگانی و رفع نابرابری را داده‌اند که هر سه این‌ها جزء تعهدات قانون اساسی است. قانون اساسی که بعد از جنگ، آن را در جوی آب انداختند و کاملا نادیده گرفته شد و حاکمان هرگونه که خواستند آن را اجرا کردند.

 

رژه اشرافیت و نابرابری موجود در شهرها، ناهنجاری ها را تشدید می کند

رشد جرایم، محصول تعطیل کردن قانون اساسی در کشور است

این عضو هیات علمی دانشگاه با یادآوری اینکه آموزش همگانی اجباری در کشورهای صنعتی به این معناست که کودکی که در ساعت تحصیل در خیابان باشد پلیس خانواده او را برای اینکه او در کلاس درس نیست بازخواست می‌کند، خاطرنشان کرد: ببینید ما از کجا به کجا رسیدیم که این بچه‌ها سر چهاراه ها، خیابان‌ها و در زباله‌ها می‌گردند! پزشکیان به دسترسی آموزش همگانی و رایگان تعهد کرده است. ما بیش از 35 سال است که اخطار می‌کنیم اگر این سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند، ما با اشکال مختلف ناهنجاری‌ها روبرو خواهیم بود. این ناهنجاری‌ها ناشی از عدم پایبندی حاکمیت به تعهداتش در قانون اساسی است. آنها که مرتکب ناهنجاری‌ها می‌شوند، اغلب درس نخوانده‌اند و هیچ امیدی به آینده‌شان ندارند. بنابراین با این رژه اشرافیت و نابرابری که در شهرها وجود دارد، ناگزیر می‌شوند برای رسیدن به آنچه که خانواده‌های بهره‌مند دارند، وارد این گونه عرصه‌ها شوند. رشد جرم و جرایم محصول طبیعی تعطیل کردن قانون اساسی در کشور است.

 

ضرورت بازگشت به تعهدات قانون اساسی

این اقتصاددان با بیان اینکه بازگشت به قانون اساسی یکی از اساسی‌ترین تعهداتی است که هیچ رئیس جمهوری بعد از جنگ آن را مطرح نکرد، گفت: همه ما می‌دانیم که در طول جنگ علی رغم همه محدودیت‌ها، آموزش و پرورش و آموزش عالی رایگان بود. اگر کسی تصادف می‌کرد عمل جراحی انجام می‌داد و با امضا از بیمارستان بیرون می‌آمد، نه اینکه مانند امروز گروگان می‌گیرند تا به او خدمات دهند و این تعهد سومی است که آقای پزشکیان داشتند تا خدمات سلامت به نیازمندان به صورت رایگان ارائه دهند. اگر آقای پزشکیان بتواند همین سه مولفه را محقق کند، زمینه ساز بهبود حجاب در جامعه و نارضایتی‌ها خواهد شد. حجاب بهانه‌ای برای اعتراض به سیاست‌های تبعیض آمیزی که در ۳۵ سال گذشته اعمال شده؛ و همه این‌ها محصول سیاست‌های اقتصادی سه دهه گذشته است. به اسم اینکه رونق اقتصادی ایجاد می‌کنند تا به دنبال آن عدالت اجتماعی ایجاد شود، این سیاستها را اجرا کردند، اما هیچ کدام از این وعده‌ها نه در ایران، بلکه در هیچ کجای دنیا محقق نشده است و امروز ما در غرب و آمریکا شاهد نارضایتی‌ها هستیم که نتیجه آن نابرابری‌های فاحش است.

 

اقتصاد غارتیِ فامیلیِ شکل گرفته، به سادگی‌ها قابل جراحی نیست

حاکمان برای رفع موانع توسعه، عزم سیاسی داشته باشند

راغفر اصلاح نظام مالیاتی را یکی از محوری‌ترین موضوعاتی دانست که باید مورد توجه دولت جدید قرار بگیرد و ادامه داد: برندگان این اقتصاد در ۳۵ سال گذشته باید مالیات بیشتری بدهند؛ شاهد هستیم فردی با یک کتانی و شلوار خاکی در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب بوده و امروز ژنرالی است که بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور در اختیارش است. نه تنها خودش، بلکه اقوام و نزدیکانش منفع شده اند و این اقتصاد غارتیِ فامیلیِ قوم و خویشی که شکل گرفته به سادگی‌ها قابل جراحی نیست. می‌گویند برای توسعه چند رمز وجود دارد؛ اصلی‌ترین آنها عزم سیاسی است، حاکمان باید برای رفع موانع توسعه عزم سیاسی داشته باشند. اما متاسفانه امروز چنین عزمی را نمی‌بینیم.

 

درخواست معجزه نداریم، اما گام‌های کوچکی برداشته شود

این استاد دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه رمز دوم توسعه که یکی از گرفتاری‌های تاریخی ایران بوده، حاکمیت قانون و یکسان بودن همه در برابر آن است، ابراز عقیده کرد: سومین رمز توسعه، حقوق مالکیت است. حقوق مالکیت باید محترم شمرده شود تا افراد، خلاقیت و نوآوری داشته باشند و بتوانند حقوق حاصل از آن را به خود اختصاص دهند. اینکه در کشور تولید صورت نمی‌گیرد به دلیل حاکمیت یک اقتصاد غارتیِ چپاولیِ مبتنی بر فروش منابع ملی است، منابعی که متعلق به همه و نسل‌های آینده است؛ اما چون بازدهی وسیع و فوری دارد تغییر این اقتصاد کار بسیار دشوار و سختی است که قطعا از عهده ایشان بر نمی‌آید. ما از او درخواست معجزه نداریم، اما گام‌های کوچکی که برداشته شود می‌تواند به تدریج به نوعی چانه زنی میان مدافعین مردم و مدافعین غارت اقتصاد کشور منجر شود و به تدریج فشار از پایین مسئولین کشور را وادار به تغییر از بالا کند.

 

باید سازوکارهای تعدیل مستمر نابرابری ها اجرای شوند

وی مسئله تعدیل مستمر نابرابری‌ها در دسترسی به قدرت ثروت و منزلت اجتماعی را رمز دیگر توسعه برشمرد و با بیان اینکه این‌ها کانون‌های اصلی عدالت اجتماعی هستند، اضافه کرد: باید برای این‌ها سازوکارهایی تعریف شود. سازوکارهای آنها کاملا شناخته شده است و مالیات یکی از آنهاست. آنها که ثروت‌های بالا دارند باید نرخ مالیات بالاتری بپردازند. این رویکرد یکی از مسائل بسیار جدی در اقتصادهای صنعتی دنیا در دوران بحران‌های عظیم و جنگ‌های جهانی بوده است. از ۱۹۱۴ تا ۱۹۸۰ در بعضی دوره‌ها در کشورهای صنعتی، آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و سوئد، نرخ مالیات بر ثروت و درآمدِ یک درصد صاحبان ثروت، ۹۰ درصد بوده است، که به آن «مالیات مصادره‌ای» می‌گویند. یک درصد دارایی‌هایشان را می‌گرفتند تا از آن بحران را تامین کنند، اما در کشور ما امسال مالیاتی که اضافه کردند از جیب مردم عادی کسر می شود و به همین دلیل آثار تورمی آن بسیار کمرشکن و به ضرر تولید کشور است.

 

راغفر با تاکید بر اینکه مالیاتی که بر ثروت، دارایی و درآمدهای بالا و ارث وضع می‌شود می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات را رفع کند، گفت: در دوره ای، یکی از نمایندگان مجلس گفته بود می‌خواستیم برای کسانی که بیش از دو خانه دارند، مالیات وضع کنیم یکی از نمایندگان اعتراض کرد و می‌گفت نه این طرح را متوقف کنید، چون من چهار خانه دارم! این نهاد قانون گذاری است که قرار است اصلاحاتی کند و نابرابری در جامعه را تقلیل دهد!

مسئولین مراقب مشروعیت نظام سیاسی باشند

عدم مشارکت نوعی اعتراض و از جنس خشونت است

رای دهندگان بعد از رای، بر عملکرد رئیس جمهور نظارت و مداخله داشته باشند

این اقتصاددان؛ انتخابات ریاست جمهوری 1403 را حساس‌ترین انتخابات ۴۵ سال گذشته دانست و ابراز عقیده کرد: میزان کم مشارکت در انتخابات، باید برای مسئولین کشور هشداری باشد که مراقب مشروعیت نظام سیاسی باشند. در حالی که شاهد این حجم از هجوم خارجی و رسانه‌های غربی برای رشد خشونت در جامعه هستیم، عدم مشارکت هم نوعی اعتراض و از جنس خشونت است. در واقع از جنس مدنی خشونت است، اگر به آن توجه نکنیم می‌تواند شکل‌های بسیار جدی‌تری بگیرد که قطعا وارد اشکالی خواهد شد که به فروپاشی  منجر می‌شود. از همه کسانی که نسبت به مسائل و آینده ایران احساس نگرانی دارند، تقاضایم این نیست که فقط رای دهند، بلکه این است که بعد از رای دادن بر عملکرد رئیس جمهور کشور نظارت و مداخله داشته باشند. وقتی ما آنها را رها می‌کنیم چیزی می‌شود که امروز با آن مواجه هستیم. نارضایتی‌های گسترده پدید می‌آورد. ایران ظرفیت‌های بسیار بزرگی در حوزه اقتصاد دارد و ما می‌توانیم آنها را فعال کنیم و کشور را از بحران کنونی خارج کنیم. شرط اصلی آن رموزی است که برای توسعه برشمردم. همه باید در این مسئله فعال باشیم و مطالبات را از دولت مطالبه کنیم.

منبع: جماران
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 79
  • ناشناس
    19

    اعععععععع.
    استاد، جرزنی نکن دیگه😃😃😃
    تا حالا که 40-50 درصد گرسنه بودند. چی شد یه شبه شد 7 درصد؟؟؟؟؟
    ضمن اینکه، چطور از شهید رئیسی 18 میلیونی توقع معجزه داشتید ولی از پزشکیان 16 میلیونی این توقع رو ندارید.؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      14

      فقط مزخرف بافی یاد گرفتی .

    • از ناشناس اول به ناشناس دوم
      13

      آره مزخرف میگم.
      هرکی که خلاف نظر شما افساد طلبها حرف بزنه ولو حق هم باشه،
      عقب افتاده و ساندیس خور و ارزشی و جدیدا هم طالبانیه.
      جمع کنید بابااااا.
      به شعور ملت توهین نکنید.
      ملت رو احمق فرض نکنید.

    • ناشناس
      5

      اقتصادی غارتی فامیلی مربوط به ۳۵ سال حکومت اصلاح طلبان بر ‌کشور هست الان هم که ۴ سال پزشکیان قراره این فامیل های اشرافی رو تغذیه کنه

  • ناشناس
    4

    حقشون میره تو شکم افغانیای مفتخور

  • ناشناس
    39

    الکی نگو الان هرکی سه تا ماشین و خونه ویلا داره شما به جاده شمال نگاه کن چقدر شلوغ میشه تا یک روز تعطیل میشه مردم دارند خوبم دارند ولی حرص می زنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جواب ناشناس ازجاده شمال کمی آنطرف طر از سر دماغت رابنگر ملت فقیر راهم خواهی دید تو یا رانت خواری یامفت خور

    • حسین
      0

      عقلتون به چشتونه ،شما فقط جلو پاتو نگاه می‌کنی ،شاخص فلاکت تو کشور رو برو ببین آمار رسمی هست،جاده شمال نهایتا چهار ملیون در فصل تابستان طی طریق میکنن ،هفتاد میلیون ایرانی شاید در طول عمرشون یکبار هم جاده شمال رو ندیدن.کشور و امکاناتش برای همه هست ولی الان دست یک عده خاص هست.

  • ناشناس
    0

    من یک عدد گرسنه هستم

  • ناشناس
    1

    گرانی مواد غذایی اساسی،شهریه ای شدن مدارس دولتی و خرج تراشی تحصیلی،واماندگی و چه کنم های کودکان تا بزرگسالان...

  • ناشناس
    2

    گرسنگی سومالی اگه منظورتونه همممون میشیم بااین وضعی که باسهمیه وقدرت بودن معنیش وکیوم کشوره بامدرک ارشدفیزیکس پیک موتوری فست فود هستم نه زن میتونم بگیرم نه حتی ازخونه بابام برم بنظرم سیست مکشورروباید بکوبند دوباره بسازند ازنظراقتصادی وتقسیم منابع وطن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نابودی نخبه ها درایران یک فاجعه بمراتب وحشتناکترازرکورد پیرشدن جمعیت بهره ودیرکرد بانکی تمام سیستم وسقوط ریال درمقایسه باارز های همه دنیاست این نابودی بافراریاحاشیه ویاتبعیض اقازاده پروری رسمی کشورراازلبه پرتگاه پایین انداخته است وفسادافرین تربرای سیستم شده

  • ناشناس
    1

    خانم مسن دکتر تغذیه ترکیه می‌گفت بجای نان گردو ...بخرید عدم تغذیه باعث پوکی می سه و بالای پنجاه درصد نمی توانند گردو و غذای سالم به اندازه کافی مصرف کنند نتیجه آباد آسفالت دروغین و تخریب خاک و هتل نمایندگان در اطراف شهرها

  • ناشناس
    2

    کشوری که ثروتمندترین کشور غرب‌ آسیا باشد
    و بیشتر مردمش زیر خط فقر باشد نشان دهنده
    چیست ؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    اما استاد دانشگاه علت اصلی فقر گرسنگی مردم
    را نگفتی‌ .....

  • ناشناس
    2

    اگر فقط سود حاصل از پتروشیمی عسلویه نه چیز
    دیگر بین مردم عادلانه پخش شود هیچ فقیری در کشور پیدا نمیشود !!!!!!!

  • ناشناس
    0

    به قول آقای پزشکیان باید سفره مسئولان با مردم یکی شود تا فقر از جامعه رخت بربندد در ۴ دهه اخیر سفره مسئولان بسیار رنگین تر از مردم بوده پس توان حس کردن درد مردم را نداشتند درشعب ابی طالب سفره وسختی های پیامبر با مردم یکی بود

  • ناشناس
    0

    لابد این تحول را من باید ایجاد کنم .تحول را همون غارتگران باید ایجاد کنند که نمیشه انتظار داشت به ضرر خودشون کار کنند .پس درست شدنی نیست مگر .!!!

  • همرزم هادی
    1

    جناب استاد راغفر تشکر

  • ناشناس
    0

    لطفاً بقیه نظرات رو منتشر کنید ممنون

  • ناشناس
    1

    آمارت اشتباهه دادادش نصف بیشتر مردم مشکل معیشتی شدید دارن

  • ناشناس
    0

    دادش که سه تا سه تا خونه و مشاین و ویلا داری والا ما مستاجر بدبخت کارمندیم که به زور فقط اجاره رو تامین می کنیم و شیفت دوم میریم بیرون کار می کنیم بلکه نون و پنیر خونه رو تامین کنیم
    همه رو تو ترازوی خودت نسنج لطفا
    خدا بیشتر کنه مابخیل نیستیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      برای همین کارمندی 20نفرلیسانس وفوق مثل من امتحان ومصاحبه دادیم برای یه شغل برای یه شغل 20تامتقاضی

  • کریمی قدوسی
    0

    احسنت! بسیار زیبا

  • ناشناس
    0

    خوبه که میدانید ملت گرسنه و فقر و گرسنگی همه جای ایران روز به روز بیشتر میشود و سفره شما رنگی و انواع غذاهای ایرانی و خارجی می‌خورید ..

  • ناشناس
    1

    کشوری که رو گنجینه خوابیده ولی 10درصد عشق حالش میبرند بچه‌ها شون خارج از کشور ریخته پاش میکنند

  • ناشناس
    0

    فقط میگم خداوند هر چه زودتر حق ما را ازتان بگیره

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      خدا گفته سرنوشت هر قومی را به دست خودشان سپردیم ،حالا این قوم ایرانی مفلوک نشستن تو خونه همه چیز را واگذار کردن به خدا و حواله دادن به حضرت عباس.

  • ناشناس
    0

    جناب امار 18درصد درست است نه 7 درصد

  • ناشناس
    0

    این آمار شما هست ولی بالای 80 درصد مردم دچار مشکلات بزرگ مالی، روانی، اجتماعی، هستند که باعث آن دولتمردان می‌باشد.

  • بهنام
    1

    درود به شرفت ، حرف حق جواب ندارد .
    فساد و باندبازی عین شبکه‌های عنکبوتی به هم تنیده است و چپ و راست هم ندارد باید امید داشت که بالاخره یک نفر بتواند این باندها را متلاشی کند .

  • ناشناس
    1

    پزشکیان و ظریف درست میکنن،البته برا حزب خودشون و اطرافیان، شب و روز نمی‌شناخت ریسی برا مردم،میگفت چطور دردم نیاد،خودم یتیم بودم.حالا افتاد دست دکمه سر آستین دارا،جلیلی رفته تبریک ب پزشکیان پاشو انداخته روهم،مردم بازیچه قدرت نیستن،یکی بیاد اونم با جانبداری عده ایی ، آقای ظریف فرمودن نگران آینده بودم.تو علنا بعد رفتنت گفتی این آقایان دوخط توافق نمیتونن بنویسن، دیدید که روابط رو چیکار کرد امیر عبداللهیان، حالا بله نهاد بالا دستی صادق لاریجانی که معاونش اون بود،قالیباف هم همانطور،الان هرکسی اجرا قانون کنه،ایران آباد میشه،اگر نه نقد رو با تخریب تهمت اشتباه بگیریم یا بلندگوی دشمن مردم باشیم همون ۸سال روحانی،ما دشمنان مون کسی دیگس با هم دعوا میکنیم.کی تندور ،ارزشی ،و غیر راه میندازه،بابا همه یک ملت هستیم.مملکت ما ثروت زیاد داره،منفظ هارو ببنیدید،خانه چهاردیواری باشه،دزد نیاد،تا دلسوز هم نباشیم همینه،بیگانه به ما رحم نمیکنه،دنبال منافعشون هستن،ما اگر ایرانی هستیم باید پشت هم باشیم.بیت مال رو مثل علی ع ب برادرش نداد، باید الان آدم فاسد،مزدور،منافق،رو دستش رو از ایران از مال مردم قطع کنیم.اجرا قانون،پیشرفت ،امنیت ،اسایش، میاره،امیدوارم دست از رخم زبان و تهمت برداریم کمک هم و ایران باشیم.

  • حسین اکرمی
    0

    سلام.درکشوری که مردم عادی امکان رساندن نقد به مسولین را ندارند و حتی نمی‌توانند عدم اجرای قوانین صادره را گوشزد کنند،چطور می‌شود پس از مشارکت ، بر عملکرد مسولین نظارت یا مداخله کنند؟؟!!

  • mrmr
    2

    اقتصاد غارتی فامیلی که مال دولت روحانی بود

  • پسر هوشیار
    0

    علت دزدی دروغ

  • ناشناس
    0

    بعد از ۴۵ سال دنبال گفتگو ولو اندک هستن

  • حسن
    0

    استاد عزیز،، جمله غلط کردم خیلی هم بد نیست!! اینکه الان شما و همفکران چندسال باید برای عدم دستیابی به ادعاها و آرزوهای محال دست به قلم شده و ماست مالی کنید عقلانی میباشد؟؟؟

  • ایران
    1

    والله من یکی هر زن ودختری میبینم دست کم ماهی چند میلیون خرج موها ورنگ کردن وجراحی بینی کژل لب وگونه و.‌.داره میشه ودر خیابانها جولان میدن وزندگی دیگران رو خراب میکنند و...در روستای ما ۴۰ نفر جراحی بینی و...بعدش میگن نداریم عجیب بخدا ..بعد همین افراد میگن نداریم

  • علی
    0

    من اگر کاندیدای رییس جمهوری می شدم در وعده های انتخاباتی ام می گفتم: مردم از هر دولتی انتظار"
    ایجاد شفافیت" ( که اصلاح در ذات ان است)در امور مختلف کشور و همچنین "زمینه سازی مشارکت مردمی در اداره امور کشور " را داشته باشید تا زمینه رانت و فساد برچیده و امید و اعتماد به ملت برگردد ان شاءالله

  • ناشناس
    0

    کجای کاری ۷درصد چیه توی‌جامعه نیستی یاخبرنداری‌اگه‌امکان‌داره خیلی زیادبروبالاتر

  • ناشناس
    0

    من با70سال سن نه بازنشستگی دارم و نه هیچ باهمسرسرطانی چه کنم

  • ناشناس
    0

    بنده تابتونم ناهارنمی خورم.بریدتامی تونی درباره فایده گرسنگی تحقیق کنید.خداکمکمون کنه

  • ناشناس
    0

    اشتباه میکنی 7 درصدر در ناز و نعمت هستند و با شکم سیر میخابند بقیه مردم هم شدند برده اون هفت درصد متاسفانه

  • افشین
    1

    سلام خدمت همه هم وطنان عزیزی ک نظر گذاشتن، یه استاد عضو هیئت علمی ک بنده خدا رو هوا یه حرف نمیزنه خودشو بی اعتبار کنه ، به جای قضاوت یکم به خودمون رجوع کنیم ، هر تغییری اول از خود شخص شروع میشه، شما اگر به عنوان ارباب رجوع واسه کار قانونی به اون کارمند بی وجدان که عادت کرده به رشوه خواری ، رشوه دادی شما هم توی فساد مملکت شریکی، اگر واسه راه افتادن کار خودت دنبال پارتی گشتی شریکی ، درسته بدون وجود این دو عنصر فساد کار ب سختی راه میوفته اما یه جا هم وظیفه ی مردمه جلوی فساد قد علم کنن ، در ضمن ما مردم باید یاد بگیریم دولت رو نقد کنیم نه اینجا به هم توهین کنیم، اخبار دیروز و دیشب رو اگه دیده باشید آقای جلیلی هم به آقای پزشکیان تبریک گفت هم از سایرین خواست ک در اداره ی مملکت ایشون رو همراهی کنن، واقعا جای سواله چرا یه عده هنوز جانبداری افراطی رو بیخیال نمیشن ، نقد کنید ، کارزار راه بندازید ولی به هم وطن خودتون توهین نکنید والا کمتر کشوری اینطور مردم بخاطر کم کاری دولت به خودشون توهین میکنن، در پناه حق باشید هم وطن.

  • امانی
    0

    جناب راغفر بی شک خود شما اگر بعنوان استاد دانشگاه دولت بخواهد تعدیلی در حقوق ومزایای شما درجهت کاهش واضافه کردن آن به اقشار کم درآمد انجام بدهد داد وهوار راه می اندازید که بیا وببین دوم اگر نگاهی اجمالی وبدون حب وبغض به همین طبقاتی که نام بردید بیاندازید بی شک بیش از ۹۰درصد آنها از طوایف سه گانه اصلاحات وطرفداران نظام نئو لیبرالیسم هستند که اکثریت طبقات مرفه را تشکیل می‌دهند واصلا تفکر تجمل گرایی جزو لاینفک اصول این سه گانه هست گرچه جناب پزشکیان با داد وبیداد از مثلا توزیع ناعادلانه ثروت حرف می‌زد اما بی شک نوع نگرش او جانب همین نظریه اصلاحات چی ها هست که اورا برسر کار آوردند ۴سال زمان زیادی نیست خواهیم دید کارنامه دولت سوم خاتمی وروحانی را البته یک مطلب هست که بله میشه هرچه درآمد کشور بود را خرج خورد وخوراک مردم کرد وبه این هم افتخار کرد که تورم حداقل مواد غذایی را پایین آوردیم اما به قیمت عدم گسترش وساخت کارخانجات پتروشیمی وپالایشگاه وراه وجاده والبته مسکن

  • ناشناس
    0

    آقای دکتر تازه از خواب پریده.
    الآن سالهای سال است که فقر و بدبختی و گرسنگی گریبان مردم را گرفته.
    پزشکیان هم مثل قبلی ها. گمان نکنم بتواند کاری از پیش ببرد.
    آقای رئیسی می گفت ما تورم را به نیم درصد و سپس یک رقمی می کنیم.....
    ولی معلوم بود و نشد. تورم شد ۵۰ درصد......

  • علی روحی فر
    0

    بنده دوره اول رو رای ندادم چون واقعا از حکومت و دولتهای پیشین و قبلی گلایه مندم چون واقعا وصع مملکت افتضاح شده در همه زمینه ها و سال به سال بدتر شده که بهتر نشده با این همه وعده و وعید ما بعد انقلاب یک سال مون مثل سال قبل بنوده حالا بهتر از سال قبل بخوره تو سرمون از کجا ی مشکلات مللکت بگم که قابل شمارش نیست اصلا نکته مثبتی نداره ،اقتصاد ،معیشت ،مسکن، ازدواج جوانان،امید به زنگدگی و آینده ، فساد گسترده در ادارات نابرابری ،هزینه های درمان ، وضع بد مسکن ،اشتعال و دستمزدهای پائین ووووووووهزار مسئله ی دیگر که بنده بهش معترصم اما اینبار به آقای پزشکیان اعتماد کردم تاببینیم آقای پزشکیان مرد عمل است یا مثل بقیه مرد حرف الکی

  • بازنشسته
    0

    منظورش 70 درصد بوده من بازنشسته مستمریم یک هفته بیشتر دوام نداره 20 روز بقیه را همراه عائله گشنگی می کشیم متاسفانه اقتصاددان‌ها ما سواد آنچنانی ندارند

  • ناشناس
    0

    من یک بازنشته هستم ۱۰ سال هست لباس نخریدم درست هست

  • ناشناس
    6

    آقای استاد شما و پزشکیان تا چهار سال آینده این ۷ درصد را ۷۷ درصد میکنید

  • ناشناس
    3

    مزخرف میگه بهتره بگویید نود در صد در فقرند

  • حاجی
    0

    هر کاری می کنید لطفا جراحی نکنید که از هیچکدام از جراحی ها تاکنون به غیر از تورم و گرانی چیز دیگری ندیدین

  • هاشم کعبیان ۰۹۱۶۷۸۵۱۴۹۲
    0

    باتقدیم سلام ۷درصدبسیارکمه چون ممکنه بیکاران رافقط حساب کردی درحالی کارگرانی که متاهل وکمتراز۷میلیون میگیرندبنظرت اینهامیتوانندمایحتاج خودشان تهیه کنندبعلاوه قبض اب وبرق وگازووام فرزندم باداشتن لیسانس باحقوق کمتراز۶میلیون حقوق دریافت میکنه ۲۷۰۰هم وام ازدواجش چه بخوردقضاوت باشماسن

  • ح.پ
    0

    جلو رانت و دزدی و اختلاس گر بگیرند مملکت درست میشه همین به راحتی اما امکان نداره ....قانون برای گشنه اجرا میشه ...

  • ناشناس
    0

    سلام تا زمانی که مسعولین کشور قبول نکنند که سرمایه های کشور به غارت میرود و به جای لبنان وغزهو دیگر کشورها که مردمشان فقط به ایران فحش وناسزا میگوییندبهفکر مردم خودمان وکسور نباشند باید بدانند که طوفان به پا میشود دیر یا زود

  • ناشناس
    0

    میدونم چاپ نمیکن ولی میگم من زباله گردم افغانی باموتور ماشین اونم نه خودش بچه های ایرانی رو میندازه پشت ماشین براش اشغال جم میکنن من زباله گرد رو اجازه نمیده اینقدر پرروشدن من با کیسه جم میکنم اون با ماشین در ضمن ۷درصد که میگی دروغه مردم بالای ۷۰درصد گرسنه شبها میخابند اگه خرجی که صرف نان ۱۸میلیون افغان رو بدید بما ایرانی ها گرسنه کسی نمیخابه اینقدر زاد پولدار میکن ۷۵درصد زالدوولد مال اوناست برید امار از بیمارستانا بگیرید توتمام شغلا ورود کردن اگه اخراج بشن خونه مسکن ویارانع زیاد میشه هر کشوری بری بجرم جاسوس میگیرن زندانی میکنن ایران نان بنزین خونه ووووحداقل دولت بگه خونه نده بهشون همون غیر قانونی هارو ببین ۸۰درصد میرن یانه دولت بظاهر میگه ماهم ناراحتیم از این وضع بیرون نمیکنی حداقل کسانی که مسکن کتر و.... جریمه موثر کن خدایی دولت خوشحال میشه مردمش توبدبختی باشه افغان بیاد راحت زندگی کنه وایرانو بگیره چرا هزینه زایمان نان وووووووکاروووووما باید بدیم نفرین نفرین نفرین نفرین نفرین نفرین برـ.......

  • ایرانی
    1

    معیشت مردم مهم نیست از محرم چه خبر
    هزار وچهار صد سال است، دارید گریه می کنید وبه سر و صورت خود میزنید که چی

  • رشیدی
    0

    سلام اشاره دقیق به مشکلات انباشته شده در طی چند دهه مدیریت غلط تصمیم گیران وسیاستگذران داشتید وقتی بانیان وضع موجود قانون اساسی را دور انداختند و طبق سلیقه شخصی خودشان عمل کردند چگونه انتظار داریم برنامه ها و.شعارها ووعده وعید ها را انجام دهند چون هیچ ضمانتی مثل باز خواست و محاکمه وزندان و اعدام برای خائنان ودزدان وفاسدان و قانون سمنان نیست

  • علی
    1

    شماببینیددرخصوص تحصیل استخدام اشتغال مالیات وام ها زمین مسکن ووووووو اولویت اول باخاندان شهداوایثارگران است اخه ملت تاکی بدهکاراین قشراست تاکی؟؟؟

  • ناشناس
    0

    اختلاس چای دبش رو مبلغش رو نگاه کنید ببینید با پولش چه کارهایی می شد برای جوان ها و محرومین انجام داد .
    چای دبش رو فراموش نمی کنیم

  • ناشناس
    0

    نه تنها دولت پزشکیان هیچ دولتی در ایران زورش به غولهای فاسد نخواهد رسید .چون تنها دولت بخواهد کاری پیش ببرد بی فایده است .در ایران حاکمیت هم داریم اگر همکار نکنه دیگر بیفایده است

  • ناشناس
    0

    نود درصد ۹۰ درصد ن ۷ درصد این امار ها را الکی نگید درست وواقعی بگویید

  • حسین
    0

    ۵۰ درصد توی فقر هستند شما ها دارید فقر نمیدونید چیه

  • ناشناس
    1

    باید برای این کار تمام مدیران کشور که فرزندان آنها در کشورهای اروپایی مدرسه غیر انتفاعی و با پول بیت المال درس میخوانن از مدیریت کشور کنار بزاره

  • عبدالامیراعتمادی پور
    0

    جناب راغفرشماازکدام گزینه اطلاع پیداکرده ای فقط ۷درصدازمردم گرسنگی می کشند ایمان بازنشسته که قادرنیستم حداقل زندگی رافراهم کنم سیرهستم خواهشا اماردرست بدهید۷۰درصد

  • ناشناس
    0

    آقا راغفر مثلا اقتصادان ۷درصد نه.۵۰درصد در فقر هستند.آقا بی سواد کارمندی مثل پرسنل بدبخت ناجا ۲۰تومن بهش حقوق میدند.بیمه اش هیجا خریدار نداره حتی بیمارستان خودشان مثل دندانپزشکی یا فروشگاه اتکا که چند برابر بیرون هست این میگن فقر.کسی که توان ازدواج نداره میگن فقر

  • امیر
    0

    آمارگرسنگان حداقل30٪میباشد ولی باکمک اقتصاد دانان ومتفکرین این عرصه باتوجه به منابع موجودکشور وایجاد یک برنامه منسجم حتمٱ باهمکاری وهمدلی حاکمان رفع تورم وگرانی دوراز انتظار نیست وباید منابع غارت بیت المال محاکمه واموال آنها به بیت المال مستردگردد

  • صادق اسدالهی
    0

    اکثر افرادی که پزشکیان رای دادند نه به حزب بلکه به تغییرات اساسی جهت حق وحقوق خود رای داده‌اند کماکان اگر تغییری صورت نگیرد بای شاهد قهر مردم بیشتر از انقلاب بود

  • ناشناس
    0

    انقلاب آمده بود مستضعف را از بین ببرد وانشاالله خودشان از فقر می‌میرند

  • محمدعلی
    0

    آقای راغفر فقط گرسنگی ۷درصد نیست ۲۵ درصد از کل جامعه معتاد هستند که مسئولین فکر میکنند ۶ملیون هستند ودارند به طرف هروئیتن وشیشه وموادصنعتی می روند به خاطر گرانی وبدبودن تریاک وهیچ کس هم جوابگو نیست تا به اندازه معتادان ۶۰ سال به بالا کوپن بدهند یامتادون یا تریاک را بآب مخلود کرده که ۸۰ درصد نمیتوانند خوراکی مصرف کنند خلاصه جامعه مخصوصا جوانان درحال نابودی هستند کار مهم انها گرفتن چند معتاد متجاهر است وبس

  • حقوق بگیر تامین اجتماعی نه دولت
    0

    چی کار کردن با ملت. وای بر شماها.
    ثابت کردن توان اداره کشور را ندارن .ما اون زمان کوخ نشین بودیم که هنوز کوخ نشینیم ولی آنها که با ما هم طبقه بودن برای خودشان و وابسته ها شون کاخ نشین شدن.

  • تف به کمونیست
    1

    راغفر
    مافیای اقتصادی بعداز دولت خاتمی شکل گرفت
    و تا الان اژدهای هفت سر شده
    باید این مافیا نابود بشه

  • مسعودامینی
    0

    سلام چرا در نوشتار این تکرار

  • رضا
    0

    جناب اقای زاغفر ۷ درصد غلط ۷۰ در صد جامعه و مردم با فقر گرسنگی تورم دارن عذاب میکشن و زیر خط فقر هستن

  • حمیدرضا
    0

    سلام جناب آقای راغفر شماکه صحبت ازفقرمیکنید چراافرادبیگانه راازایران اخراج نمی‌کنید مثل افقانیها که هرخانواده افقان حداقل ۷ الی ۸ بچه دارند داخل ایران اینها باعث گرانی وکمبود وفقردرجامعه ایران میشوندبگوش مسئولین برسانیدجمعیت ۱۰ ملیون افقان داخل ایران چه میکنند

  • علی قاسمی
    0

    این کشوردست چندتا خانواده افتاده دائم هم دروغ تحویل می دن.‌لوله های نفت وکازازتوخانه ی اینها اول عبورمی کنه

  • حقوقدان
    0

    حالا بعد از اینکه وعده‌ای شربت و رویایی به مردم دادید و مردم بهتون رای دادند ...الان در شروع کار تازه اول راه میگید نمیشه براحتی جراحی اقتصادی کرد ....؟؟!!!! فقط بخاطر اینکه در راس قدرت بنشینید و بخور بخور راه بیاندازید و بعد بگید نمیشه و نمی‌توانیم ....!! پس غلط کردید اومدید و مردم را فریب دادید حداقل دولت شهید جمهور مان کار ها داشت شکل می‌گرفت .‌‌...

  • جانباز
    0

    امیدوارم اقای پزشکیان به دورازهرهیاهووجناح بندی کارها اقتصادی را به خاطر ایرانی اباد ومردم مظلومش پیش ببرد.انشالله که نخبگان واساتید بزرک وحتی سرمایه داران بزرگ ایشون رو همراهی بکنند ویکبار هم که شده فقط خدا ومردم وایرانی ازاد واباد ومقتدر را در نظر بگیرند

  • ناشناس
    0

    ما تو امریکا زندگی نمیکنیم که برامون مثال اونجا رو میزنید اما حالا که مثال زدین اگر امریکا اینطور درگیر گرسنگی هست پس چه اصراری که مسعولین نظام و خانوادهاشون در اون کشور زندگی میکنن و تابعیت اونجا رو دارن کجای امریکا وزیری اختلاسی مثل چای دبش انجام میده و بازم مسعولیت میگیره والله کاش مثل برخوردی که تو امریکا با مسعولین فاسد میشه در ایرانم میشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد