روزی ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ زیان خودروسازی

ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به عنوان سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت، در مجموع به طور متوسط ماهی بیش از سه‌هزار میلیارد تومان، هفته‌ای ۷۰۰میلیارد تومان، روزی حدودا ۱۰۰میلیارد تومان، ساعتی ۴.۲میلیارد تومان، دقیقه‌ای حدودا ۷۰میلیون تومان و ثانیه‌ای نزدیک به یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان زیان را متحمل شده‌اند.

روزی ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ زیان خودروسازی

دولت چهاردهم صنعت خودرو را در چه وضعیتی تحویل می‌گیرد؟ این سوال در شرایطی مطرح است که طبق آخرین صورت‌های مالی، خودروسازان ماهانه ۳هزار میلیارد تومان، هفته‌ای ۷۰۰میلیارد تومان، روزانه حدودا ۱۰۰میلیارد تومان و ساعتی بیش از ۴میلیارد تومان، زیان ثبت می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم احتمالا کار خود را در نیمه نخست شهریور امسال آغاز خواهد کرد و این در شرایطی است که با توجه به زیان هنگفت خودروسازی - به عنوان دومین صنعت بزرگ ایران - به نظر می‌رسد علاج این واقعه باید در اولویت‌های کاری وی قرار گیرد. فوریت رسیدگی به زیان خودروسازی از آن جهت است که طبق آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور، آن‌ها فقط در سه ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۹هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند.

به عبارت بهتر، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به عنوان سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت، در مجموع به طور متوسط ماهی بیش از سه‌هزار میلیارد تومان، هفته‌ای ۷۰۰میلیارد تومان، روزی حدودا ۱۰۰میلیارد تومان، ساعتی ۴.۲میلیارد تومان، دقیقه‌ای حدودا ۷۰میلیون تومان و ثانیه‌ای نزدیک به یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان زیان را متحمل شده‌اند.

با توجه به ارقام زیان‌دهی صنعت خودرو، مشخص می‌شود خودروسازان بزرگ و وابسته به دولت که به عنوان بنگاه‌های اقتصادی ذاتا باید سود بدهند، سود که نمی‌دهند هیچ، زیان روی زیان نیز می‌گذارند. ازآنجاکه خودروسازی دومین صنعت بزرگ ایران به شمار می‌رود و اشتغال زیادی به آن وابسته است، تداوم زیاندهی ممکن است روزی کار را به تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی آن‌ها بکشاند و ده‌ها هزار شغل مستقیم و غیر‌مستقیم را در خطر از بین رفتن قرار دهد.

ممکن است گفته شود خودروسازی در این سال‌ها همواره زیان کرده و تعطیل هم نشده و نخواهد شد. اما این احتمال که زیاندهی کار را به جایی برساند که جلیقه نجات دولت هم آن را از غرق شدن نجات ندهد، منتفی نیست. زیاندهی هنگفت خودروسازی علاوه بر اینکه آینده‌ای مبهم را برای این صنعت تصویر کرده، تاثیر عمیقی روی کمیت و کیفیت محصولات تولیدی نیز گذاشته که متضرر اصلی آن، مشتریان هستند.

زیان هنگفت خودروسازان - با ریشه قیمت‌گذاری دستوری - رشد کمی و کیفی خودرو‌های تولیدی را تحت‌تاثیر منفی قرار داده و حتی اگر بگوییم سطح کیفی خودرو‌ها در این سال‌ها (متاثر از این واقعه) افت کرده، گزاف نیست؛ بنابراین زیاندهی خودروسازان با توجه به اثرگذاری بر کمیت و کیفیت تولید، به طور غیر‌مستقیم سبب افت رضایتمندی مشتریان نیز شده است.

با توجه به این مسائل، کنترل زیاندهی خودروسازان و متوقف کردن این روند، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و غافل شدن از آن، حیات دومین صنعت بزرگ کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد. به همین دلیل است که گفته می‌شود حل این معضل بزرگ باید در اولویت کاری وزارت صمت دولت چهاردهم قرار گیرد.

کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند علت‌العلل زیاندهی هنگفت خودروسازان، سیاست‌های دستوری در حوزه قیمت است که از سال‌ها پیش اعمال می‌شود. خودروسازان می‌گویند، قیمت‌هایی که تحت این سیاست برای فروش محصولاتشان تعیین می‌شود، با هزینه تولید همخوانی ندارد و این مساله سبب زیاندهی هنگفت آن‌ها شده است. البته در کنار قیمت‌گذاری دستوری، از مسائل دیگری مانند وجود نیروی مازاد و ضعف بهره‌وری و همچنین ناکارآمدی سیستم مالی نیز به عنوان دیگر عوامل البته فرعی که سبب زیاندهی خودروسازان شده‌اند، یاد می‌شود.

در دولت سیزدهم، نقد‌های زیادی علیه قیمت‌گذاری دستوری خودرو مطرح شد و حتی صحبت از حذف این سیاست در راستای پایان دادن به زیاندهی هنگفت خودروسازان به میان آمد، اما در عمل اتفاقی نیفتاد و حتی قیمت خودرو‌ها فریز هم شد.

روزی ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ زیان خودروسازی

از همین رو، انتظار فعالان صنعت خودرو این است که رسیدگی به این چالش بزرگ، در دستور کار دولت چهاردهم به‌خصوص وزارت صمت قرار گیرد و راهی برای حداقل کنترل زیاندهی و در ادامه توقف آن به کار گرفته شود. طبعا سودده کردن خودروسازان به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی نیز دیگر هدفی است که می‌تواند در دولت چهاردهم دنبال شود.

حال این پرسش پیش می‌آید که برای حل چالش زیاندهی خودروسازان (تا هر حد و سطحی) دولت چهاردهم و وزارت صمت آن چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد؟

در حالت کلی، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو سه راهکار را برای عبور نسبی یا مطلق خودروسازان از بحران زیاندهی مطرح می‌کنند که شامل حذف قیمت‌گذاری دستوری و سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضا، اصلاح مستمر قیمت و عرضه خودرو در بورس کالا می‌شود.

به اعتقاد آنها، اگر قرار است ریشه زیاندهی کاملا سوزانده شود، راهکار اصلی آن حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری است. در این مدل، قیمت خودرو‌ها به نظام عرضه و تقاضا سپرده می‌شود و در کف بازار آزاد تعیین خواهد شد. آزادسازی قیمت، مدل ایده‌آل خودروسازان به شمار می‌رود، چه آنکه در صورت اجرا، قیمت محصولات را هیات‌مدیره شرکت‌های خودروساز تعیین می‌کند. این قیمت‌ها می‌تواند بسته به شرایط بازار، کم و زیاد شود و این خودروساز است که در این مورد تصمیم می‌گیرد. در صورت آزادسازی قیمت، نه‌تن‌ها دیگر خبری از زیاندهی شرکت‌های خودروساز نخواهد بود، بلکه آن‌ها سود مناسبی را نیز تحصیل می‌کنند.

مدل دومی که وزارت صمت دولت چهاردهم می‌تواند برای حل البته نسبی و مقطعی زیاندهی خودروسازان به کار بگیرد، اصلاح مستمر قیمت است. در این مدل، قیمت‌گذاری همچنان در اختیار نهاد رگولاتوری (مثلا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان زیرمجموعه وزارت صمت) است، اما قیمت‌ها متناسب با هزینه‌های تولید به صورت مستمر اصلاح می‌شوند.

به عبارت بهتر، در این مدل، خودروساز همچنان اختیار تام در تعیین قیمت محصولاتش ندارد، اما به واسطه اصلاح مستمر قیمت‌های فروش، تناسب و تعادل بین این قیمت‌ها و هزینه تولید برقرار شده و به احتمال فراوان دیگر زیان نخواهد داد. قرار بود این فرمول در دولت سیزدهم به اجرا دربیاید و قیمت خودرو‌ها به صورت مستمر اصلاح شود، اما نه‌تن‌ها این اتفاق رخ نداد، بلکه سیاست انجماد قیمت در پیش گرفته شد.

حالا دولت چهاردهم می‌تواند از این شیوه به عنوان راهکاری البته موقت (چه آنکه راه اصلی، سپردن قیمت به نظام عرضه تقاضا در بازار آزاد است) استفاده کند تا خطر تشدید زیاندهی و ورشکستگی غیرقابل بازگشت از سر خودروسازان برطرف شود.

مدل موردنظر در گذشته به‌نوعی اجرا شد منتها نه به‌صورت مستمر و متناسب با هزینه‌های تولید، بلکه معمولا سالی یک بار قیمت‌ها اصلاح می‌شد.

در کنار این دو شیوه، یک راهکار غیرمرسوم، اما شاید اثرگذار (به صورت مقطعی) بر کاهش زیاندهی خودروسازان نیز مطرح می‌شود و آن، عرضه خودرو در بورس کالاست. طبق این روش، قیمت فروش خودرو‌ها در بستر بورس کالا تعیین شده و معمولا چیزی بین نرخ پایه و قیمت بازار آزاد از آب در‌می‌آید. این مدل در مقطعی کوتاه طی سال ۱۴۰۱ به اجرا درآمد و رضایت نسبی خودروسازان را در بر داشت، چه آنکه به گفته آنها، از زیان تولیدشان کاست.

در‌حال‌حاضر عرضه خودرو در بورس کالا به اجرا در‌نمی‌آید، اما وزارت صمت دولت چهاردهم می‌تواند طی رایزنی با شورای رقابت، بار دیگر این مدل را حداقل برای مدتی و تا وقتی شرایط برای اجرای تصمیم اصلی (آزادسازی قیمت) فراهم شود، به کار گیرد.

جزئیات زیاندهی خودروسازان

نگاهی بیندازیم به جزئیات زیاندهی خودروسازان در فصل نخست امسال تا مشخص شود آن‌ها در هر فصل، ماه، هفته، روز، ساعت، دقیقه و ثانیه چقدر زیان داده‌اند. طبق آنچه در صورت‌های مالی خودروسازان آمده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع طی سه ماه ابتدایی امسال چیزی حدود ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان زیان کرده‌اند. با ملاک قرار دادن این عدد، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع و به طور متوسط طی هر ماه از بهار امسال بالغ بر سه‌هزار میلیارد تومان ضرر دیده‌اند. با در نظر گرفتن ۱۳.۲ هفته در سه ماه نخست امسال، زیان هفتگی آن‌ها ۶۹۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین زیان روزانه این سه خودروساز به طور متوسط به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

بر همین مبنا، خودروسازان ساعتی ۴.۱ میلیارد تومان، دقیقه‌ای حدودا ۷۰ میلیون تومان و ثانیه‌ای نزدیک به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان زیان را در بهار امسال متحمل شده‌اند.

در حالت تفکیکی، ایران‌خودرو دارای بیشترین زیان در بهار امسال بوده و پس از این شرکت، سایپا و پارس‌خودرو در رده‌های بعدی ضرردهی قرار دارند. طبق صورت‌های مالی ایران‌خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز ایران در بازه زمانی تحت بررسی بیش از ۵.۶ هزار میلیارد تومان ضرر کرده است؛ بنابراین این شرکت در هر ماه از فصل نخست سال جاری ماهی حدودا ۱۸۷۰ همت ضرر کرده است. زیان هفتگی ایران‌خودرو نیز در سه ماه ابتدایی امسال حدود ۴۲۳ میلیارد تومان بوده و زیان روزانه‌اش بیش از ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

آبی‌های جاده‌مخصوص در هر ساعت ۲.۵ میلیارد تومان، در هر دقیقه چهارمیلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در هر ثانیه ۷۰۰ هزار تومان زیان کرده‌اند.

از ایران‌خودرو بگذریم و به سایپا برویم. طبق صورت‌های مالی سایپا، این شرکت در سه ماه ابتدایی امسال بالغ بر دوهزار و ۷۵۵ میلیارد تومان زیان کرده است؛ بنابراین زیان ماهانه سایپا در بهار امسال، بالغ بر ۹۱۸ میلیارد تومان بوده و زیان هفتگی‌اش نیز به بالای ۲۰۷ میلیارد تومان رسیده است. سایپایی‌ها همچنین روزی حدودا ۳۰ میلیارد تومان، ساعتی نزدیک به یک‌میلیارد و ۲۳۵ میلیارد تومان، دقیقه‌ای ۲۰ میلیون تومان و ثانیه‌ای حدودا ۳۳۳ هزار تومان ضرر کرده‌اند.

به پارس‌خودرو برویم و ببینیم سومین خودروساز بزرگ ایران در بهار امسال طی هر ماه، هفته، روز، ساعت، دقیقه و ثانیه چه مقدار زیان دیده است. زیان فصل نخست امسال پارس‌خودرو بیش از ۷۸۳ میلیارد تومان بوده است؛ بنابراین این شرکت در هر ماه از بهار امسال ۲۶۱ میلیارد تومان ضرر کرده است.

زیان هفتگی پارس خودرو نیز حدود ۵۸ میلیارد تومان بوده و زیان روزانه‌اش عدد حدودا ۸.۲ میلیارد تومانی را ثبت کرده است. سومین خودروساز بزرگ ایران همچنین ساعتی ۳۴۰ میلیون تومان، دقیقه‌ای حدودا شش‌میلیون تومان و ثانیه‌ای ۹۵ هزار تومان ضرر را در بهار امسال ثبت کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • حمید
    0

    خب اگر ضرر میده تولید نکنن
    به جاش از چین بیارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      هموطن
      وقتی زیان خودرو سازان از بیت المال رفع میشه چرا باید تولید ش قطع ودرش تخته بشه

  • ناشناس
    0

    دولت آمار چه می‌کرده در این سه سال و نیم ، ؟قیمت خودرو را که پنج تا شش برابر کرد چطور ضرر می‌داده ،، تعطیلش کنید تا مرگ و میر و ضرر کمتری به مردم وارد شود درب گمرک ها را باز کنید تا خودرو وارد شود ارزهایی که نمیتوانید از مطالباتمان در دیگر کشورها بگیرید بجای چای و کود انسانی و پلاستیک و رژ لب به خودرو اختصاص بدید

  • غیر قابل نشر
    0

    وقتی کارخونه ای محصولی را 50 میلیون تولید میکند و500 میلیون میفروشد باز ضرر میکند.خب باید درشا گل گرفت واون مدیررا لای جزر دیوار ش گذاشت .یعنی مدیریت بلد نیست .یعنی با پاچه خواری وپارتی بازی اونجا نشسته .یعنی درامد دزدیده میشه .

  • پدر
    0

    ما راضي نيستيم خودرو سازها اينقدر زيان بدهند لطف كنيد و در اين شركت هاي زيان ده را ببنديد . و خودرو با قيمت دلار جهاني وارد كنيد و درصدي .... فقط درصدي قانوني به عنوان واردات از ملت بگيريد و حقوق كارگران اين شركت ها را پرداخت كنيد . هم مردم سوار خودرو هاي با كيفيت و ارزان مي شوند و هم مرگ و مير جاده اي به شدت پايين مي آيد و هم كارگر خودرو ساز حقوق دريافت مي كند ..... ولي باز هم مي گويم فقط به مقدار حقوق كارگر خودرو ساز حق گمركي دريافت كنيد براي حوزه ها و علما مبلغي ديده نشود وگرنه همان خودرو هم دوباره به قيمت برج خليفه به مردم داده خواهد شد .

  • بابک
    0

    کارخانه سایپا و ایران خودرو را تعطیل کنید
    و به جای تولید خودرو داخلی
    خودرو ژاپنی وارد کنید
    هم برق مصرف نمیشه هم زیان نداریم

  • ناشناس
    0

    توروخداتعطل کنیدماراضی به ضررشون نیستیم

  • ناشناس
    0

    کسی راضی به ضرر آنها نیست تعطیلش کنید

  • ناشناس
    0

    با این بهانه می خواهند محصولات بی کیفیت خودشان را گرانتر بفروشند

  • نیری
    0

    نظریه پردازان اقتصادی میگن بنگاهی که ضررمیده باید درشو تخته کنند این دیونگیه که کارگاهی با اینهمه زیان اونم با حمایت کامل دولت و با انحصاری کردن بازار ومشتری فراوان حتی پیش فروش تا سالهای آینده به فعالیتش ادامه بده ۰شماها ملتو پخمه نادان گیراوردین یا سرتون توبرفه شرکتی که ضرررمیده اولین کاری که می‌کنه تعدیل نیروست بعدشم کاهش حقوق و مزایای رفاهی کارگران و کارکنان ومدیرانه آیا شما اینکاروانجام دادید؟شما که سمندده میلیونی سال ۹۰ را به قیمت کارخانه حدود۴۰۰.و۵۰۰میلیون به ملت غالب میکنید۰شمایی که بدون هیچ رقیبی در بازار هرمحصول بی کیفیتی را تولیدومقت هم راهی جز خرید این محصولات ندارندچطورحرف از زیان میزنید۰پس تخته کنید

  • ناشناس
    0

    مشکل از مدیریت بسیار ضعیف و غیر اقتصادیست که گریبان صنایع دولتی و وابسته به دولت را گرفته است

  • ناشناس
    9

    همه دروغ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      یک نفر نیست در مورد خودرو‌سازان حرف راست بزنه بابا جان در تورم سال 96 به بعد حتی یک یخچال فروش هم بیشتر سرمایه اش را از دست داد چون هر روز که می فروخت" می رفت گران  جایگزین می کرد 3 یخچالش به یک یخچال تبدیل می شد" در تورم 96 به بعد، خودرو سازان بیشتر سرمایشون را از دست داده اند مخصوصاً قیمت های دستوری دولت سیزدهم باعث شد زیان آنها از 79 هزار میلیارد تومان به 467 هزار میلیارد تومان برسه هیچ کسی  این مورد حرف نمی زنه مثل این که" همه دشمن تولید داخل شده اند" از کارخانه ای که زیان تولید می کنه انتظار کیفیت نداشته باشید.

    • ناشناس
      5

      عزیزم چه دروغی در تورم همه زیان کردند خودت مگه از سال 97 تا حالا از تورم ضربه نخوردی؟ من خودم که از سال 97 تا حالا ارزش پس اندازم صفر شده بیچاره خودرو ساز قطعات می خرید تا سوار می کرد و می فروخت می رفت دوبرابر قیمت جایگزین می کرد مخصوصاً در این ۳ سال دولت رئیسی تولید را با قیمت های دستوری زمین زد.

    • ناشناس
      2

      صورت حسابهاش را بالا گذاشته از خودشون که نمیتونند صورت حساب درست کنند صورت حساب با نظارت دیوان محاسبات صادر میشه

  • ناشناس
    0

    مهم نیست زیانشو خریداران داخلی جبران میکنند

  • ناشناس
    0

    کاهش هزینه و پاداش و غیره را جمع کند .

  • همرزم هادی
    0

    برپدرومادردروغگولعنت چرافکرمیکنیداین ملت که قیمت بهترینهای جهان رابرای فرقان به شما میدهند هالو هستند؟

  • ابوالفضل
    0

    اگر این شرکت های خودرو سازی اینقدر زیان ده هستند،
    سوال مهم این هست که چرا تعطیل نمی شوند تا دیگر ارابه مرگ تولید نکنند و اجازه واردات خودرو خارجی داده نمی شود؟

  • ناشناس
    0

    اگه زیان ده هستش چرا تعطیل نمی کنید.......؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    واقعا این دروغ است چگونه پراید رو به قیمت کمری به مردم انداختن وجان اینهمه بی گناه رو هم گرفتن واینهمه از دولت پول گرفتن باز هم ضرر دادن اگه واقعیت داره باید هرچه زودتر یا به بخش خصوصی واگذار شوند یا منحل شوند 50ساله تولید میکنند همش ضرر چرا باید ضرر را اینهمه ادامه داد

  • ناشناس
    0

    نظام ما دلال دوسته 45 ساله داریم به دلالان حواله خودرو میدیم ببرن بیرون بفروشند اگر مسئولان بی لیاقت راست میگن قیمت بازار آزاد را بیارن پایبن که دوبرابر قیمت کارخانه هست

  • ناشناس
    0

    قیمت بازار را که دوبرابر قیمت کارخانه هست بیارید پایبن یک ریال هم به دلالان سود ندید

  • ناشناس
    0

    یکی از دوستان من در خرید و فروش حواله خودرو مشغوله فکر کنم سودش از کارخانه بیشتره هر حواله که می خره حداقل 200 میلیون تومان سود می کنه

  • علی
    0

    اگه راست میگین خب جمعش کنید و تمام

  • ناشناس
    0

    چرا باید دروغ باشه از صورت حسابهای آنها کاملا مشخصه  زیان خودروسازان را از 79 هزار میلیارد تومان در سال 99به 467 هزار میلیارد تومان رسیده.


    پیشنهاد برای خروج از زیان

    1: عرضه خودرو در حاشیه بازار  با  کاهش 2 درصدی قیمت عرضه در هر ماه

    2: تعهد خودروسازان برای افزایش 2 درصدی تولید در هر ماه


    3: رعایت استانداردهای کیفیت برای هر ماه 2 درصد بیشتر تا رعایت تمام استاندارد های کیفیت


    4: بخشش قسمتی از  سهام دولتی برای جبران زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری

  • ناشناس
    0

    بنظرم باید مردم کشور ما همه زندگی وملک و خونه و هر چی دارند بدهند به خودروسازان تا اینها ضرر نکنن
    خجالت بکشید
    خجالت
    بسه دیگه
    دیوانه کردین مردم با این ماشینهاتون

  • فرهاد
    0

    پس چرا تعطیلش نمیکنن.معلومه ک برای بعضیا خیلی هم سود داره

  • ناشناس
    0

    فقط چاره کار اینه که این دو خودروساز را بدن به بخش خصوصی و رانت دولتی ها را حذف کنند بسیاری از مسئولان در طول سال چندین حواله خودرو از کارخانه می گیرند ولی دست مردم عادی خالی هست.

  • ناشناس
    0

    مفت خورا، جیره بگیران ، ادمهای نامربوط را بیرون کنید کارخانه بخودی خود سود خواهد داشت

  • ناشناس
    1

    قیمت گذاری دستوری یعنی خدمت به دلالان یعنی رانت یک عده‌ای خاص

  • ناشناس
    5

    هزار سال دیگه هم پیشرفت نمی کنیم حاضریم دلال سود بکنه ولی کارخانه سود نکنه چرا باید یک رانت خوار خودرو را از کارخانه بخره و در بازار آزاد با دوبرابر قیمت بفروشه چه اشکالی داره این سود را تولید کننده بکنه

  • بل
    4

    خوب اگه انقدر زیان داره - درشو ببندید - چرا انقدر رو تولید داخلی اصرار دارید - به خدا مردم هم راضی به ضرر شما نیستند -

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      تو خودت وقتی تورم همه اموالت را ازت گرفت در خونه ات را بستی

  • قمصری
    4

    حمایت از تولید ملی !!!!!به چه قیمتی نمیدونم به قیمت کشته و معلول شدن ملت ایران
    این حق الناسی هست که به گردن آقایون هست حالا هی بگید حمایت از تولید ملی
    نماز شب که چه عرض کنم نماز یومیه رو هم نخونی خدا میبخشه ولی حق الناس رو نه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      کدام حمایت قیمت گذاری دستوری زیان آنها را به 456 هزار میلیارد تومان رسانده برو کدال به صورت حسابشان نگاه کن فقط اینها از دلالان و رانت خواران که حواله را در بازار آزاد می فروشند و به من و شما چیزی نمی رسه، حمایت می کنند.

    • ناشناس
      0

      عزیزم حرف درست نوشته دیگه، دولت اگه واقعاً راست میگه قیمت بازار را کنترل کنه که دوبرابر کارخانه هست

  • ناشناس
    2

    چرا صنعت خودرو تا حالا نتونسته موفق بشه عزیزم مگه خودت تونستی موفق بشی مگر تورم اجازه میده موفق بشی زحمت می کشی پول پس انداز می کنی بعد با یک تورم همه آن را ازت می‌گیرند تولید هم همینطوریه در این مملکت تولید می کنه معلومه که وقتی تورم میشه اینها هم مثل ما به زمین می خورند.

  • ناشناس
    0

    همه چی را در این مملکت باید از دلال بخریم رانت خواری و دلالی در این کشور به اوج رسیده رفتم لاستیک بخرم گفتند که ثبت نام نیست رفتم دوبرابر قیمت از دلال خریدم به خدا حاضرم این سود را به کارخانه بدم ولی دلال جماعت نه آدم نمی دونه دردشو به کی بگه میری خودرو بخری باید از دلال بخری میری لاستیک بخری باید از دلال بخری دلال شده همه کاره مملکت یه دفعه کارخانه ها را بدید به دلال ها بچرخونند خیال مردم راحت بشه 

  • بازنشسته
    0

    آقا درشو ببندید مگه عفل ندارید با این همه زیان ادامه میدید!؟

  • ناشناس
    0

    خوب ببندید در این فرغون سازی رو

  • ناشناس
    0

    مگه میشه با همین پول یه خودروی با مصرف کم و استهلاک پایین و با کیفیت سوار شی اونم از اروپا تا اینجا با هزینه حملش به صرفه تر اما همین پولو بیای اشغال ایرانی بخری

    بابا چه زیانی
    این دوتا شرکت لابی بزرگ تو دولت دارن
    که توپ نمیتونه تکونش ن بده
    لامصب درشو ببند

  • ناشناس
    0

    اینقدر دروغ نگید . هیچ عقل سلیم در شرایط زیاندهی ادامه کار نمی دهد از زمانی که خودم را شناختم همین حرف را می شنوم " زیاندهی شرکتهای خودرو ساز ................ شما که هر وقت خواستید و اراده کردید قیمتها را بردید بالا و به عرش رساندید و در حق مردم چه ستمها و ظلمها که روا داشتید ......

  • ناشناس
    0

    پس مجبور نیستن ادامه بدن بساطشونو جمع کننو با سرمایشون خودروهای ارزان‌تر و با کیفیت‌تر وارد کنن

  • ناشناس
    0

    شماخودرورااقساط به مردم واگذار می کنید بلکه دلالان ازشماخریدوبیرون فروش می کنندگی حق تان است ضرر کنید

  • عباس نعیمی
    0

    همش میگن زیان
    اگه واقعا زیان داره، درب کارخانه ببندید
    ماشین بی کیفیت چند ده برابر قیمت تمام شده، پیش فروش کردین، بازم زیان، خودتان تشریف دارید

  • حسن
    0

    اگر این همه زیانی که‌ شما می گویید چرا تعطیل نمي کنید بايد قبول کنید که‌ خودروسازی کارشما نیست ودردنیا حتي چینی بیاورید نمي توانید بابرندهای معروف مثل بنز ولوو اسکانیا بی ام وی تویوتا هوندا شولت وغيره رقابت کنید اگر این همة کشته که خودروسازان ايرانی مي دهندخارج بود نه تنها جریمه بلکه چندين سال پيش تعطیل شده بودند واقعا این مافیای خودروسازی دست کیست هم دولت را وهم ملت‌ رامی مکند وگرانترین وبی کیفیت ترین وناامن ترین وپرمصرفترین وآلوده ترین خودرو جهان راتولید مي کنند.

  • محمد
    0

    پس چرا اجازه میدهند چنین سیاه چاله دارایهای این مملکت رو ببلعد؟!! به نظر من این حجم ازثروت را باید روی تولید داروهای جدیدو ساخت واختراع دستگاههای پزشکی وصادرات آنها به دیگرکشورها سرمایه گذاری کرد.اما دروغ میگویند اگر سودی برای جیب آقایون نداشت خیلی وقت پیش آن را تعطیل کرده بودن.

  • ناشناس
    0

    پراید ۴۰۰ م ضرر میده. کلش ۲۰ م هزینه نداره

  • ناشناس
    0

    من به آقای پزشکیان رای دادم به خاطر وعده هایی که دادند و میگن ندادن. فیلمش موجوده.۱.گشت ارشاد و .....۲.رفع فیلترینگ
    خب سوال اینجاست جناب رئیس جمهور چی شد وعده ها؟ حد اقل به شعور رای دهندگان احترام بگذارید و جواب بدهید. بگید همه اش فیلم بود برای جمع کردن آرا و درصد مشارکت.

  • ناشناس
    0

    باعث خجالته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد