7 دلیلی که باعث زرد شدن فرش می شود

چرا فرش من زرد شده است؟

7 دلیلی که باعث زرد شدن فرش می شود

آیا تا به حال متوجه یک لکه زرد ناخوشایند روی فرش خود شده اید؟

گاهی اوقات به طور غیرقابل درکی، این لکه زرد بزرگ بعد از شستشو ظاهر می شود. یا آنکه یک لکه زرد در طول زمان به آرامی بزرگ شده و اکنون با یک لکه زرد ناخوشایند رو به رو هستید. یا حتی ممکن است دقیقا بدانید که چرا و چطور این لکه زرد ایجاد شده است.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود فرش شما زرد شود. اگرچه بهترین راهکار برای از بین بردن لکه زردی فرش، استفاده از خدمات قالیشویی قم است اما در این مقاله به 7 مورد از رایج ترین دلایل ایجاد زردی در فرش و نحوه اجتناب و رفع آنها پرداخته ایم.

لکه های روزانه فرش

وقتی در و پنجره ها را باز می کنید و گرد و غبار، خاک، زباله به راحتی وارد خانه می شود و یا اگر کودک نوپا در منزل داشته باشید، دیدن لکه زرد روی فرش شاید چندان دور از انتظار نباشد.

این لکه های زرد در صورت عدم رسیدگی، ثابت شده و پاک کردن آن‌ها دشوار می شود.

اگر لکه زردی که در فرش ایجاد شده، مربوط به ادرار است، مسلما تنها راه برطرف کردن آن، شستشوی فرش در قالیشویی مشهد است تا کریستال های اسیداوریک غیرمحلول در آب که به الیاف فرش چسبیده از بین بروند و بوهای تند ادرار نیز از فرش پاک شوند. اما اگر لکه زرد مربوط به ریختن مایعات مثل چای بابونه باشد، پاک کردن آن در منزل نیز امکان پذیر خواهد بود.

فیتیله فرش

گاهی اوقات لکه هایی که روی فرش شما ایجاد می شوند، به عمق الیاف آن نفوذ می کنند. هنگامی که فرش را در خانه شستشو می دهید یا لکه های آن را پاک می کنید، به دلیل محدودیت هایی که براساس ضخامت و تراکم فرش وجود دارد، فقط می توانید لایه رویی آن را تمیز کنید. اگرچه در همان زمان، لکه پاک می شود اما پس از چند روز، کثیفی در الیاف زیرین به سمت بالا حرکت می کند و لکه دوباره در همان نقطه ظاهر می شود. به این حالت فتیله فرش می گویند.

دقت کنید که اگر لکه های بزرگی در فرش تان ایجاد شده یا مقدار زیادی مواد خوراکی روی آن ریخته، بهتر است حتما از خدمات قالیشویی استفاده کنید تا فرش تان عمیقا شسته شود و لایه های زیرین آن نیز تمیز شود.

زرد شدن بر اثر مواد شیمیایی

برخی از شوینده های شیمیایی قلیایی یا با pH بالا و برخی از انواع پاک کننده های لکه، با الیاف فرش واکنش نشان می دهند و بنابراین باعث ایجاد لکه های زرد در فرش می شوند. در این حالت، تمیز کردن لکه با سرکه و یا شوینده های اسیدی شیمیایی، بهترین راهکار برای از بین بردن زردی است. همچنین می توانید از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده کرده و زردی را حذف کنید.

اکسیداسیون

این مورد به خصوص زمانی اتفاق می‌افتد که فرش را بعد از شستشو به مقدار بیش از حد در معرض نور خورشید قرار دهید. به این ترتیب با گذشت زمان، الیاف فرش تحلیل رفته و لکه زرد رنگی ایجاد می شود.

همچنین بیشتر فرش ها دارای مقدار زیادی رنگ زرد هستند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث رنگ پریدگی و محو شدن رنگ های آن شود. بنابراین رنگ زردی که پس از تمیز کردن ایجاد می شود، آشکارتر شده و به خوبی نمایان می شود.

زرد شدن بر اثر مواد شیمیایی - تصویر 2

فرش های مقاوم در برابر لکه

برخی از فرش ها با روکش‌های مقاوم در برابر لکه مثل روکش های سیلیکون عرضه می شوند. این روکش های سیلیکونی درواقع پلیمری هستند که در معرض گرما، نور و مواد شیمیایی تجزیه و اکسید می‌شود. هنگامی که این محافظ سیلیکونی فرش، در معرض همه این عناصر (گرما، نور و مواد شیمیایی) قرار می گیرد، اکسیداسیون رخ داده و زرد می شود.

زرد شدن فرش به ویژه در فرش های نایلونی یا فرش های با محافظ های سیلیکونی که در برابر لکه مقاوم هستند، رایج است.

محصولات خانگی

محصولاتی مانند حشره کش ها، سفید کننده ها و حتی کودهای گیاهی، می توانند با فرش شما واکنش داده و باعث زردی آن شوند. از آنجایی که برخی از این محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید هستند باعث ایجاد لکه‌ای زردرنگ در فرش می شوند. گاهی اوقات حتی یک حلقه نارنجی رنگ نیز در اطراف این لکه ایجاد می شود. در فرش های آبی، این لکه حتی می تواند صورتی یا سفید نیز باشد.

نیکوتین

سیگار کشیدن در داخل خانه نیز به دلیل تجمع قطران چسبنده می تواند باعث ایجاد لکه های زرد دائمی در فرش شما شود.

از بین بردن لکه های نیکوتین از فرش، چالش برانگیز است و در بسیاری از موارد، الیاف فرش را به طور کلی خراب می کند. پس بهتر است سیگار کشیدن را در خارج از خانه انجام دهید.

با لکه زرد فرش چه کنیم؟

اگر لکه زردی در فرش شما ایجاد شده، بهترین راه برای ترمیم فرش، مراجعه به متخصصین قالیشویی است. برای تمیز کردن این لکه ها، بهتر است خودتان در منزل اقدام نکنید و از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده کنید. در قالیشویی ها از دستگاه های اتوماتیک برای شستن فرش ها استفاده می کنند. این دستگاه ها فرش شما را به طور کاملا عمیق می شویند و بنابراین تمام انواع لکه ها و لکه های زرد نیز از بین می روند.

با لکه زرد فرش چه کنیم؟ - تصویر 3

کلام نهایی

لکه های زرد به دلایل مختلفی روش فرش شما ایجاد می شوند. اما مهمتر از دلیل ایجاد لکه ها، برطرف کردن سریع آن است. این موضوع به خصوص اگر دلیل ایجاد زردی در فرش، ریختن یک ماده زرد رنگ روی آن نباشد، اهمیت دارد. چراکه اگر زردی به مرور ایجاد شده باشد، پس دلیل آن عمیق بودن لکه بوده و بنابراین باید به سرعت به آن رسیدگی شود.

بهترین راه برای رسیدگی به لکه زرد فرش، استفاده از خدمات قالیشویی است تا مطمئن شوید که لابلای الیاف فرش تان نیز تمیز شده و کثیفی های عمیق آن نیز از بین رفته است.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد