میرسلیم: در انتخابات مردم باید بتوانند آزادانه انتخاب کنند
نماینده مردم تهران گفت: در انتخابات مردم باید بتوانند آزادانه و آگاهانه مناسبترین فردی را که تشخیص میدهند، برگزینند و پس از بررسی نظریات او درباره چارهجویی مسائل کشور، به او رأی دهند.
مصطفی میرسلیم در گفتگویی به موضوع انتخابات در کشور و مسائل مرتبط با آن پرداخته است.
اهم سخنان میرسلیم در این گفتگوی تفصیلی به شرح ذیل است:
*کشور ما جمهوری اسلامی ایران و دارای قانون اساسی پیشرفتهای است که در اصل۵۶ آن در ذیل حاکمیت مطلق الهی، اداره امور کشور که از جمله شامل شناخت مشکلات و عوامل و علل آن و تشخیص راه حل و اجرای آن میشود، بر عهدۀ خود مردم نهاده شده است. دیگر، سلطان و شاه و ایل و تبار آنها نیستند که بر مقدرات مردم حکمرانی کنند، یا ایران کشور مستعمره و تحت سیطره ابرقدرتها نیست که آنها با ارادۀ خود یا بر مبنای ترحم، نظریاتشان را بر مردم ما تحمیل کنند و سرنوشت آنها را رقم بزنند؛ بنابراین خود مردم باید به ایفای مسئولیتشان که البته سنگینتر از دوران طاغوت است، بپردازند و یاد بگیرند آن را هرچه هوشمندانهتر و آگاهانهتر انجام دهند و این به صورت سنتی مستحکم درآید و نسل به نسل منتقل شود.
* در اصل۶۲ قانون اساسی اعمال حاکمیت مردم را از طریق نمایندگان منتخبشان تعیین کرده است: مردم نمایندگانشان را مستقیماً در شوراهای اسلامی شهر و روستا و در مجلس شورای اسلامی و در ریاست جمهوری و در مجلس خبرگان رهبری انتخاب می کنند و امور مهم اداره کشور را به آنها می سپارند تا بویژه با انتخاب دولت به پیشنهاد رئیس جمهوری و کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی سررشتۀ امور اجرائی را به دست گیرند و پاسخگوی اقدامات خود دربارۀ شناخت مسائل مبتلابه مردم و راه حلهای چارهجویانۀ آن مسائل باشند.
* در انتخابات مردم باید بتوانند آزادانه و آگاهانه مناسبترین فردی را که تشخیص می دهند، برگزینند و پس از بررسی نظریات او درباره چارهجویی مسائل کشور، به او رأی دهند تا در میان کسانی که نامزد می شوند فردی که از همه مقبول تر است انتخاب شود. دقت، بهویژه در شناسایی نامزدها و در نظارت بر رأیگیری و شمارش آرا باید اعمال شود تا رأی هرکس معنادار و سپس شمارش و جمع آوری نتائج مطمئن باشد.
* محدوده حوزه انتخاباتی، بهویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراها، به گونهای باید تعیین شود که برای رأی دهندگان آن حوزه امکان مراجعه به نماینده منتخبشان و سؤال از او و پاسخگیری بهراحتی وجود داشته باشد و متقابلا نمایندۀ منتخب بتواند سرکشی مؤثری بر حوزه انتخابی بکند به منظور شناخت مشکلات مردم و نیز تشریح امکانات عمومی کشور واولویت اقدامات.
* تعیین حوزه انتخابی، با رعایت مقتضیات فرهنگی و اجتماعی، به گونهای باید انجام گیرد که هر حوزه یک نماینده داشته باشد. بنابراین حوزههایی که گستردهاند و از آنها چند نماینده به مجلس راه مییابد موجب تضعیف اساس انتخابات میشود خصوصاً در ابرحوزههایی مانند مراکز استانها و بهویژه در کلانشهر تهران که با حومۀ آن کلاً یک حوزه است با سی نماینده بدین مفهوم که در روز رأیگیری مردم تهران باید از میان مثلاً ١٥٠٠ نفر نامزد ٣٠ نفر را انتخاب کنند. کاری که حتی برای خبرگان سیاسی بسیار سخت و برای عامۀ مردم غیرممکن است و از همین رو روشهایی همچون پیشنهاد فهرست بهکار رفته که بر ویژگی مستقیم بودن انتخابات و آزادانه بودن آن اثر منفی می گذارد و مردم در عمل ناچارند یا از تمام حق خود استفاده نکنند و فقط به معدود افرادی که می شناسند رأی دهند و یا با اعتماد به کسانی که برای مردم فهرست تهیه کردهاند، رأی خود را به صندوق بریزند و این هردو تضعیف مردم سالاری است و به کاهش مشارکت سیاسی اجتماعی مردم میانجامد.
* در مردمسالاری قاعده عمومی برای انتخاب شوندگان بر اکثریت مطلق نهاده شده است والا فرد منتخب نمایندۀ اقلیت خواهد شد و به اقتدار و مشروعیت نمایندگی لطمه می خورد. متأسفانه به دلایلی که چندان مناسبتی با قواعد مردمسالاری ندارد این حد نصاب رأی آوری به ٢٠٪ تقلیل یافته است! و این موضوع شدیداً به اعتبار انتخابات مجلس و شوراها لطمه میزند. تجدید نظر در این زمینه و اقدام اصلاحی از ضرورتها است.
* اداره کردن مردم سالاری دینی با فردگرایی اغلب به خودکامگی منجر می شود که در چهل سال گذشته شاهد مثالهای متعددی از آن خودکامگیها بودهایم. اگر افرادی که نامزد می شوند از آموزش و تجربۀ تشکیلاتی برخوردار باشند بهتر میتوانند از پس مسئولیت خود برآیند و قبل از آن که گرفتار انحراف شوند، مورد شماتت حزبشان واقع می شوند. در قانون کنونی هیچ جایگایی برای حضور رسمی احزاب پیش بینی نشده است و این فقدان، استحکام مردمسالاری را به عقب می اندازد و فردگرایی را تقویت می کند.
* خوشبختانه سیاستهای کلی انتخابات تصویب و در شهریور ١٣٩٥ ابلاغ شده است اما وزارت کشور در تهیۀ لایحۀ جامع انتخابات کوتاهی کرده و مجلس نیز به دنبال برخی اصلاحات جزئی بوده که حتی با سیاستهای ابلاغی نیز سازگار نبوده است. من امیدوارم که با تحرک لازم اصلاحات اساسی در زمینههایی که به مهمترین آنها اشاره کردم، انجام گیرد و به انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراها وصلت دهد والا این چرخۀ معیوب خدای ناکرده ادامه می یابد.
منبع: فارس
24
میرسلیم جان باید آزاد انتخاب کنند؟ داری این رو به کی میگی؟مگه بااین روندی که حضرات معصومتر از معصومین در پیش گرفته اند آزادی معنایی هم دارد؟
آیا دراین. سال. انخاب. مردم آزادانه بوده. یا. از.زور وتهدید
مثل اینکه متوجە نبودید چه فرمایش کردید!
ديگه مردم نمي خواهند ،،برو به راحتي پي انتصابات
هیچ آدم عاقلی در انتخابات شرکت نمی کنه.
درمجلس سرمایه داری رفتی چکار کنی ؟
راحت ترین کار این هست که رای ندهم ولی اینکار چندتا ایراد داره ۱_اگر رای ندهم اوضاع بهتر میشه ؟ ۲_فرد نامسئول ونالایقی ممکن هست رییس من شود ۳_من رای ندادم ولی ۸سال دارم تاوان میدم
فکر میکنی رای بدهی آنهارای. شما به کسی که دوست دارند. اضافه میکنند ودر دنی جار میزنند چندمیلقیود شرک کرده. اند.
میر جان کجای آن پیشرفته است حسن جان هرچه می خواهد می کند ونگهبان جان با این انتخابش به کسی جواب گونیست این روحانی از قصد هرروز درسیما حاضرمی شود تا مردم را عصبانی کند
پس ثابت کردی آزادانه و آگاهانه انتخابات نبوده.و لابد آگاهانه و آزاد باید شما را انتخاب کنند.جناب میر سلیم در طول چهل سال بجز انتخابات اوایل انقلاب همه مشکلاتی داشتن اما آگاهانه ترین و با عشق ترین رییس جمهور منتخب ملت سید محمد خاتمی بود که رهبریانقلاب فرمود انتخاب ایشان را ملت با حماسه آفرید
دیگر در ایران. انتخاباتی. نیست. خیالت. راحت
انتخابات با انتصابات جابجا شده مردم هیچ رقبتی به رای دادن ندارند و شرکت نخواهند کرد چون سگ زرد برادر شغال است ولی باکمال پرروئی صدا و سیما آمار شرکت کننده رو میلیونی اعلام خواهد کرد
انتخابات در ایران خیلی هم آزاد نیست اسامی عدهای را می کنند گونی می گویند از توی این بردارید پس مردم در انتخابات آزاد نیستند.
مگه تاالان آزادانه انتخاب نمی کردند؟
مگه کسی هم قراره توانتخابات شرکت کنه .اخه کسیم که بیاد یکی به دزدا واختلاسگرا اضافه میشه .ای کاش انتخاباتو دیگه نمیدیم .ای کاش دنیا به اخر میرسید .حالم از خودمم بهم میخوره چه برسه به...
نه به انتخابات،شرکت در انتخابات خیانت به ایران و ایرانی
موندم چرا اینا با حرفاش ون به مردم بی حرمتی می کنن،،، و ما رو خر حساب می کنن
خجالت نمی کشی (مردم باید( آزادانه انتخاب کنند) کی برای انتخاب مشکل داشته اند؟؟ حتما حواست به کروناست که فکر نمی کنی چی داری می گویی!!
خوب خداروشکر فهمیدید که مردم اقبالی و خوشبینی نسبت به انتخابات شما ندارند و فکر نمیکنند با انتخاب کردن کسی اوضاع تغییر کند به همین دلیل در انتخابات شرکت نمی کنند ولی مشکل کجاست؟ ما که انتخاب کردیم درستشو هم انتخاب کردیم ولی افرادی که انتخاب میکنیم تاثیری در روند تصمیم گیری کلان و حتی جزئی کشور ندارند و همه تصمیمات از نهادهای بالاتر دیکته می شوند و وقتی اوضاع خراب می شود میگویند خودتان انتخاب کردید خوب باشد ما هم دیگر انتخاب نمیکنیم تا تقصیر ما مردم عادی نباشد...
وقتی دایره انتخاب مردم در دو یا سه کاندید تکراری و وصل به کانون های قدرت توسط شورای نگهبان محدود می شود صحبت ازانتخاب ازاد به یک مزاح بیشتر شبیه است ، ای مسئولین این قدر به مردم بی اعتنا نباشید میزان مشارکت در انتخابات مجلس اخیر بسیار خوشبینانه ۲۰ درصد و در انتخابات میان دوره ای اخیر ۴ درصد ، ایا وقت ان نشده که از خواب بیدار شوید . انتخاب اجباری یکی از این افراد برای ریاست جمهوری اتی اشی است که شورای نگهبان اجبارا از همین حالابه خورد ملت میدهد : ۱- سردار قالیباف ۲- سردار جلیلی ۳- سرادار رضایی ۴- سردار دهقان ۵- یک اصلاح طلب خنثی وبی خاصیت چون عارف
مير سليم جان مردم با عدم شركت در انتخابات مجلس پيام خودشون را دادند بايد خجالت بكشي با حداقل راي فكر كني منتخب مردم هستيد وتنها راهي كه مردم دارند و ميتونند مخالفت خودشون رو با وضعيت فعلي نشون بدن همين راي ندادنه
اگر انتخابات ازاد ،،باشد ،،،،،،
آقای میرسلیم انتخات عملا انتخاب شورای نگهبان است نه مردم و انتخابات آزاد واقعا مضحک و یک شوخی توهین آمیز به مردم است.
من موندم اینها هی میگن مردم، چه کسی را خطاب می کنند؟ مردم؟ مسئولین؟ نکبت زاده هاو افراد خاص؟ مردم کشورهای همسایه؟ بخدا توی بازار و جامعه که می روی همه مردم همه و همه ناسزا و بد و بیراه میگن. حرف های زشت و غیر اخلاقی نثار مسئولین و شرکت کنندگان در انتخابات میدهند. تا اونجایی که میشه اطمینان و یقین داشت فکر نکنم احدی از مردم عادی (بله فقط و فقط مردم عادی) در انتخابات شرکت کنه. حتی آنها که امید داشتیم همواره بصورت صوری و فرمالیته در انتخابات شرکت می کنند از خجالت مردم این دفعه شرکت نخواهند کرد فکر کنم آقا زاده ها و افراد چسبیده به مقامات هم به سه درصد هم نرسند. خوب بعدش چی؟ عدم حضور عامه و اثریت 97 درصدی مردم مساوی با چیست؟ بی خیالی؟ بی تفاوتی؟ نارضایتی؟ عناد و دشمنی؟ در ادبیات سیاسی این عدم حضور چه معنی می دهد؟ مطمئن باشید اولین و آخرین معنا و مفهوم سیاسی آن عدم مشروعیت است.