مسابقه ناهید و کیمیا و استعاره "هرم انتخاب" / چگونه یک تفاوت کوچک، فرسنگ‌ها فاصله میان افراد ایجاد می‌کند؟

مسابقه تکواندو بین ناهید کیانی و کیمیا علیزاده در المپیک دوباره موضوع بحث و جدال بین طرفداران هر کدام از این «دختران ایران» و تز «رفتن و ماندن» شد. بیاییم از نگاهی متفاوت به تحلیل این جدال ها بپردازیم.

مسابقه ناهید و کیمیا و استعاره "هرم انتخاب" / چگونه یک تفاوت کوچک، فرسنگ‌ها فاصله میان افراد ایجاد می‌کند؟

در روانشناسی موضوعی داریم به نام «هرم انتخاب» که درباره توجیهات ما درخصوص انتخاب هایمان در زندگی است.

مثالی بزنیم: فرض کنید دو جوان با نگرش‌ها، توانایی ها و سلامت روانی مشابه در جلسه کنکور در حال آزمون دادن هستند. آنها جواب یک سوال را نمی دانند و از قضا فرصتی خاص برای تقلب پیش می آید. این دو جوان پس از درنگی و فکری در نهایت یکی شان تسلیم وسوسه تقلب می شود و دیگری مقاومت می کند.

اینجا، لحظه بسیار حساسی است که هر دو جوان در لبه تار مویی هستند برای اتخاذ تصمیم و هر کدامشان در معرض انتخابی متفاوت. اما بالاخره، یک طرف می لغزند و تقلب کردن یا نکردن را با درصد بسیار اندکی از دلایل و توجیهات متفاوت از دیگری، انتخاب می کنند.

بیشتر بخوانید: ناهید و کیمیا، دختران تاریخ‌ساز ایران/ آنها فاصله‌ای بین هم نمی‌بینند و توجهی به اختلاف‌‌افکنان ندارند

اما داستان اصلی پس از این انتخاب است. همچنان که زمان می گذرد و نتایج این انتخاب، مثلا قبولی در دانشگاه یا رفتن به سربازی (برای پسرانی که فرصت قانونی شان تمام شده)، دو مسیر متفاوت را برای این دو جوان رقم می زند. هر چه این دو از لحظه تصمیم دور می شوند و با توجه به نتایج بار آمده، شروع می کنند دفاع بیشتر و متعصبانه تر از انتخابشان و کوبیدن انتخاب دیگری.

استعاره هرم انتخاب، در واقع بیان این دور شدن از انتخاب اولیه و توجیهات غلیظ پشت بند آن است.

گویی در ابتدای تصمیم در راس یک هرم هستند و سر مویی با هم اختلاف دارند و هر کدام در معرض این اند که انتخاب دیگری را برگزینند. اما پس از انتخاب، شروع می کنند لیز خوردن از راس هرم تا اینکه برسند به قاعده آن و فاصله شان از هم بسیار زیاد می شود و اینجاست که هر کدام انبانشان پر است از توجیهات راه خودشان و رد و باطل شمردن راه دیگری بدون اینکه یادشان باشد که لحظه اول شروع انتخاب، هر دو در معرض انتخاب دیگری بودند و دلایلشان خیلی از هم دور نبود.

 مثالهای دیگری از هرم انتخاب در زندگی: تسلیم شدن به (یا مقاومت در برابر) وسوسه دروغ گویی برای محافظت از کارفرما یا شغل، تسلیم شدن به (یا مقاومت در برابر) ادامه زندگی زناشویی پردردسر، تسلیم شدن به (یا مقاومت در برابر) دغدغه بچه دار شدن، تسلیم شدن به (یا مقاومت در برابر) دنبال شغلی تمام وقت و سنگین رفتن یا در خانه ماندن و بچه داری کردن.

این فرآیند آن تمایزی که دوست داریم بین «ما آدم خوب ها» و «آن آدم بدها» قائل باشیم، در ابهام فرومی برد. ما مدام خود و تصمیمان را توجیه می کنیم تا ابهام گزینه انتخابی مان و تصمیم اولیه مان را موجه جلوه دهیم. البته باید به یاد داشت که بحث هرم انتخاب، نوعی نسبیت اخلاقی نیست و می توان بین راه های انتخابی و تصمیمات به لحاظ ارزشی، متر و معیار قرار داد اما بحث اصلی در «توجیه» خودمان و از یاد بردن آن لحظات اولیه تصمیم که بسیاری از انسان ها به هم نزدیک اند، می باشد.*

656

حال بپردازیم به موضوع داغ این روزها، جدال ناهید و کیمیا. یا نوع کمتر مشهورش، امین میرزاده از ایران و صباح شریعتی (ایرانی تبار) نماینده جمهوری آذربایجان در کشتی فرنگی که در ذیل کلی بحث مهاجرت یا رفتن و ماندن، قرار می گیرد.

آنان که رفتند و آنان که نرفتند، حق با کیست؟ اینجا مجال پاسخ به این پرسش نیست چراکه اولا باید مورد به مورد بررسی کرد و ثانیا، جواب اصلی را باید حکومت بدهد که چرا بسیاری در ایران خواهان مهاجرت اند و در خارج از کشور به دنبال چیستند که اینجا نیست و یا اینکه از چه چیز داخل ناراضی اند که وطن و خو گرفتن ها به محیط را رها می کنند و ریسک حضور در جایی دیگر را به جان می خرند؟

مساله نوشته حاضر در «توجیهات» پس از تصمیم است. اگر کیمیا علیزاده را در زمانی که ایران بود به خاطر بیاورید یا در اینترنت ویدئوهایش را جستجو کنید می بینید تبریک مقامات رسمی از پیرزی اش را و می‌بیند حضورش در صداوسیما و همان سوال و جواب های کلیشه ای را. یعنی جای کیمیا و ناهید می توانست به راحتی عوض شده باشد.

شاید هر کدامشان برای «رفتن و ماندن» در همان سر هرم انتخاب قرار داشتند و نهایت به یک سویِ رفتن یا ماندن لغزیدند که می توانست به راحتی برعکس باشد. اما نکته اینجاست که رفتن و ماندن تبدیل به تابویی دیگرکوب نشود و دلایل توجیه کننده برای له کردن دیگری نشود.

به ظاهر ناهید و کیمیا این را می دانند و صمیمیت شان این را نشان می دهد، می‌ماند طرفدارانشان یا به طور کلی طرفداران ماندن و رفتن (و البته برخی سیاست پیشه گان که دنبال یارند و کوبیدن رقیب) که هنوز می خواهند هر انتخاب خودشان را تصمیم درست و دیگری را اشتباه مطلق بدانند. حال آنکه مرز باریکی در ابتدا بوده و ای کاش راس هرم را فراموش نکنیم. ما فرزند این سرزمینیم، هر کجا که باشیم و با لغزیدن هامان در دو سوی هرم ماندن و رفتن، نباید لحظه اول تصمیم مان از یادمان برود.

نویسنده: امین پاکزاد

*. برگفته و خلاصه ای از کتاب «کی بود، کی بود؟/ چرا و چگونه اشتباهاتمان را توجیه می کنیم؟» نوشته کرول توریس و الیوت ارونسن. ترجمه سما قرایی. نشر گمان. صص 68-71.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • ناشناس
    11

    بحث انتخاب نیست بحث فراره وقتی به خاطر یک نقدبه خاطر یک انتخاب فردی به خاطریکخواست ونظریرای رشد بااشدبرخوردمیشود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      تغییر ملیت برای بازی تیم ملی دیگر کشور وطن فروش هست حال به هر دلیل

    • ناشناس
      1

      ادمها ممکن است تصمیمات درست یا غلطی بگیرند ولی اینکه بگویی من یکی از میلیونها زن سرکوب شده در ایران هستم نشان می دهد قضیه صرف روانشناختی نیست.

  • ناشناس
    4

    مهم همین نکته هست ، در لحظه حساس چه تصمیمی بگیری
    رفتن فی نفسه ایراد نداره که ماندن به مراتب بهترهد ، ایراد اونوجاست که پل های پشت سر را خراب کنی ، ممکنهد روزی ناهید هم برهو ، و یا شاید عوامل متعددی که سر راه کیمیا بود برای ناهید نبود ، انتخاب همسری که او را در ابن راه تشویق کنه و یا عوامل دیگه ، شاید ناهید با تدبیر موند و یا شاید زرق و برقی بیشتر وادار به رفتن کنه ، به هر حال کسی که می مونه و یا میره ولی برای رضایت اون وری ابی هااز مشکلات کشورشد که روال هر کشور دیگه ای هم هست کوه نمیسازه به مراتب بیشتر قابل تقدیر هست
    فرق در رفتن نیست ، فرق در شستن لباس چرک در خانه همسایه دشمن صفت هست

  • ناشناس
    13

    شايد كيميا خواسته پرچم كشورش بالا برود ،

  • مدیریت
    12

    بسیار متن خبری و سازنده ای بود از نویسنده تشکر میکنم

  • ناشناس
    10

    کیانی از کیان ایران
    فرزند واقعی ایران

  • ناشناس
    4

    همچین کوچیکه هم نیست

  • ناشناس
    11

    دانشمند خودت فهمیدی چی گفتی ؟! این دو نفر اصلا شبیه همدیگر نبستند به هیچ وجه فعلا ناهید خانم که گول شیاطین و چراغ سبز دشمنان ایران را نخورده و برای ایران قوی و وطنش افتخار آفرینی می کند یک فقه مان محبوب تبدیل شده البته با اضافه با حجابش و در مقابل کیمیا خانم که مدیره فاضله دشمنان را پذیرفته و وسوسه شیطان شده و حیا را غورد داده و حجابش را برداشته و از فرامین دینی آش گذر کرده و به غرب پرستی و مدل تبدیل شده است و خودش را و حیا و حجابش را و دینش را فدای وسوسه های غرب وحشی کافر کرده است آیا با ناهید خانم برابر هست اصلا اینطور نبست و غلط هست کسی که بقول شما تقلب کرده و گول شیطان خورده باید انرا تشویق کنیم یا تنبیه ؟ کیمیا خانم علیزاده یک وطن فروش هست اگر می خواهد برگردد کسی جلویش را نمی گیرد اول باید از ملت ایران عزیز خواهی کند دوم توبه کند سوم قانون کشور ایران را که همون حجاب هست رعایت کند برگرد بعنوان یک ایرانی گول خورده و پشیمان شده باشد کیمیا گول خورده حداقل واقعیت غرب وحشی را اقرار کند و باغ بهشت در حقیقت جهنم غرب را بگوید تا جوانان دیگر گول حرفهای دشمنان ایران و شیاطین داخلی و خارجی را نخورند و مقاومت کنند و سرافراز باشند باشد دختران و پسران ایران مان همینجا باهم کشور را بسازیم و خار چشم دشمنان باشیم .

  • محمد مرادی
    10

    چرا همیشه عادت کردیم حکومت رو بکوبیم ؟ بله حکومت بسیار اشتباهاتی داشته اما در مورد کیمیا علیزاده تا زمانی که ایران بود کلی سکه و خانه و امکانات در اختیارش گذاشت . قبول کنید نوع رفتن کیمیا نامناسب بود و الا بسیاری از ایرانی ها مهاجرت کردن ولی کشورشون رو نفروختن

  • ناشناس
    7

    مسئله این است که همه فرزندان ایران زمین هستند ولی یکی فرزند خلف دیگری ناخلف اگر تاکنون به ورزشکاران غیر فوتبالی بی توجهی شده بود این یکی دردانه کردند وروی سرشان گذاشتند درس چه بود که به مام وطن خیانت کرد جز ساده بزدلی که اسیر حماقت خودش وفریب همسرش شد حال صد تا مقاله ارائه بنوسید ایشان خیانتکار بیش نیست

  • ناشناس
    3

    سلام‌
    با احترام‌به خانم کیمیا علیزاده ،دولت و وزرات ورزش ونهادهای دیگر ،اونقدر جایزه بهش دادند ،هر شبکه تلویزون را می گرفیتم‌ ایشان با پدرشان بودند در برنامه خندوانه هم آمدند بعد از ازدواج با همسرشان باز در شبکه‌های تلویزونی بودند ،شاید بیش از حد به ایشان بها داده شد خدایش مردم و مسئولین احترام‌گذاشتند‌،ایشان اگر جای من و امثال ما بودند چه می کردند برای درمان سرطان همسرم ،بخشی از پول فروش خانه را گذاشتیم ،اونقدر خرج کردیم ،همسرم بیمه تامین اجتماعی وحقوق‌ بگیر دولت بوده و هست وای به حال مردمی که شغل آزاد دارند و بیمه نیستند ،ما هم و بچه هامون باید از ایران می رفتیم کجا را داشتیم برویم خدایش کمی انصاف خوب است ،

  • ناشناس
    10

    دكتر سميعي هم پاسپورت الماني دارد چرا به او بند نمي كنيد؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      پروفسورسمیعی ۶ماه یکبارمیاد ایران جراحی مغزواعصاب میکنه حتی گاهی جانبازان جنگ جراحی میکنه و برای فراگیری علم رفته و دانشش به کشور و مردم منتقل میکنه

  • ابوالفضل
    18

    این یکی رو هم فراری میدید و کاری می کنید که مهاجرت کنه.

    اونی که مهاجرت کرده، خوشی نزده زیر دلش. کشورش رو به اجبار ترک کرده

  • علی رضا
    36

    کیمیا علیزاده هنوز هم اولین بانوی ایرانی تباری است
    که توانسته در المپیک به ۲ مدال دست پیدا کند.
    یکی با ملیت ایرانی و یکی با ملیت بلغارستان.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      بله ایرانی تبار هست اما بی وطن.کسی که از بهترین امکانات و تشویقات در وطنش برخوردار بود ، جوایز و هدایای یک مدال طلا آورده رو بهش دادند در صورتیکه برنز آورده بود خیلی بی چشم و رو بود که بعد از اونهمه امکانات و توجهات و تقدیرها گربه صفت چنگ بزنه به صورت صاحبش و اون مزخرفات رو تو رسانه ها بگه . حقش بود که اون شوهر از خودش بی معرفت تر وقتی ازش بعنوان یک وسیله و سکوی پرتاب استفاده کرد اونطوری ولش کرد و مثل یک دستمال پرتش کرد اونور. بی چشم رو قدرنشناس

  • دماغ الملک
    17

    چه نوشته به درد نخوری. نیازی به این توضیح ضعیف نیست . موضوع واضحه. یکی دوست نداره و میره و یکی میمونه . از نظر من اونی که میره کار سخت تری میکنه و قابل ستایش تره

  • حائری
    10

    یک وطن فروش خائن که باهزینه این مملکت آموزش دید اما با دشمنان دین ومملکت دست دوستی داد.

  • ناشناس
    3

    وسوسه دروغگویی .من اگرشدم دلار خودرو گوشت ومرغ ارزان .شغل ومسکن ارزان و فراوان .

  • مریم
    32

    یه جوری میگین کیمیا مهاجرت کرد انگار حرفا و کارای وطن فروشیشو‌ندیدین

    نظرات شما -
    • من
      35

      کیمیا دختر ایرانه سرزنده و شاداب باعث افتخار ایران زمین و ایرانی اصیل حسودان دارن پر پر می زنن از این همه علاقه مردم بهش اگر رفته دوست داشته رفته به کسی مربوط نیست شما هم عرضه داری برو

    • ناشناس
      5

      کیمیا بچه بود، اگر اشتباهی کرد. شایدم فکر کرده مثل خیلیا از فرصت معروف شدنش استفاده کنه و رجز تو گوشش خودندن، شاید هم روزی به ایران برگرده که بستگی به علاقه اش داره، ما جای کسی نیستیم که قضاوت کنیم
      ممکنه چیزهایی را دیده که حاضر نبوده به خاطر سکه و ماشین و خونه بمونه و
      هر چند که از ترسش رفت بلغارستان جایی که میشد بدون دغدغه و راحت هم رفت و ارزش اینهمه بیچارگی نداشت

  • ناشناس
    11

    کیمیا علیزاده وطن فروش هست

  • ناشناس
    1

    ماندن

  • ناشناس
    6

    هردوتاشون اگردرست زندگی کننددرس بخونندبچه داری کنندحجاب رعایت کنند...عاقبت بخیرمیشندنه اینکه به دنبال بازی ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      چی چی میگی
      بخندیم یا گریه کنیم 🤧😅

  • ناشناس
    11

    کیمیا علیزاده مهاجرت نکرده پناهنده اجنبی ها شده و وطن فروشی کرده الکی زور نزنید ایشان از فتنه و اغتشاش حمایت کرده و به حاج قاسم شهید توهین کرده پس این وطن فروش را تبلیغ نکنید ایشون بدرد همون مدل نایکی می خوره .

  • حسن ستار
    11

    درودبرهردوبزرگوار

  • ناشناس
    12

    مهاجرت همه جا هست الان تنیس روی میز آمریکا و امان همه چینی هستن
    ولی علیزاده بی اخلاق هستش و بعد از شهادت سردار سلیمانی به اون تهین ‌کرد

  • علی @@@
    31

    کیمیا دختر ایران افتخار ایران و ابرو و عزت ایران مهاجرت کرد ادم نکشت که اگر از نود در صد بچه های همین شمایی که بد کیمیا رو میگید بپرسن اگر شرایط فراهم باشه دلشون میخواد مهاجرت بکنن و برن . وقتی پسر رئیس مجلس قالیباف که همه کاره کشور بوده و هست و داره تو ایران پادشاهی میکنن با خانوادش برای مهاجرت از کشورش میلیون ها دلار هزینه میکنه که بره کانادا و میلیونها دلار پول وکیل بین الملی میده از من و خانم کیمیا علیزاده چه انتظاری دارین باز کیمیا با پول حلال خودش و سربلند رفت و سربلند هم موند .

  • ناشناس
    20

    انانی که به ارمانهای ملت خیانت کردن و پناهندگی اختیار نمودن هم وطن ما
    نیستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      19

      آنانی که کشور را در طبق زر تقدیم چین و روسیه کردن چطور ؟؟؟ ا
      آنان که تمام منابع و درآمد کشور را خرج سوریه و لبنان و جنگ در فلسطین میکنن چطور ؟؟؟
      چه کسی هست که اگر شرایط مهاجرت براش مهیا بشه نره ؟؟؟

    • ناشناس
      4

      به ناشناس هر کسی بگه فکر مهاجرت و فرار از این مملکت نیست دروغ میگه چون توانایی را نداره غیر از چهار درصد جیره خوار ایران برای ۹۶ درصد مردم زندان با اعمال شاقه اس

  • آریا
    12

    ب گفته خودجمهوری...۶۱درصدرأی ندادن
    دیگه بحث بااقلیت بی فایده س
    زنده باد دوبانوی ایرانی

  • حمید
    1

    این بحث ها و حرفها از بیکاری و سلامتی است وگرنه اگر مانند ما در گیر مریضی و و دردسرهای زندگی باشید این حرفها را رها می کنید و به گرفتاری های خود فکر می کنید

  • ناشناس
    4

    وطن پرست به کسی میگن که حتی اگر دست و پایش از بین رفت و پرچمش بر زمین افتاد آن را با دندان هایش بردارد....

  • رضا
    6

    کیمیا یک وطن فروشه چرا از نعمت زاده حرفی نمی زنید غربگدا ها چون فقط وطن فروشهابه کار شما می آیند

  • سالاری
    2

    سلام در این مورد بنظرم قدر نشناسی و دروغ پراکنی نسبت به کشور عزیزمان بود و البته ملعبه دست قرار گرفتن افراد سودجویی مثل شوهر سابق کیمیا نقش اساسی داشت.یادمون نره زمانیکه ایشون سوم المپیک شدند مثل قهرمانان اول با ایشون رفتار شد حتی خدمت مقام رهبری هم رسیدند چرا باید اینهمه دروغ و افترا رو نسبت به کشور و زنان جامعه می بست.

  • ناشناس
    5

    ناهید و کیمیا هر دو عزیز ما هستند آفرین بهتون

  • ناشناس
    4

    تفاوت کوچک همان حجاب نصفه که گاهی سرشون هست و گاهی نیست

  • ناشناس
    2

    در فرض اگر برای کیمیا مشکلات هم بوده دلیل نمیشه پشت به کشور ومردم کنه بره مگر پدر با فرزندش دعوا میگه فرزند از خانه میره؟پس ناسپاسی کیمیا خیانت است واین در مقابل حق کم‌ میاره این خصلت خداوند ه

  • مریم
    3

    ناهید با اینکه حجاب داره از اون خوشگلتره الهی شکر این یارو کیمیا رو شکست داد دمش گرم ناهید جون

  • ناشناس
    1

    حالا دوتا دختر بچه دوتا لگد بهم زدند یکی یک لگد بیشتر زد !

    یکی مهاجرت کرده خوب مهاجرت پیامدهایی هم دارد دیگه باید بپذیری ....

    لگد دخترها بهم مهم نی !
    مهم اینه که ما پول نفت خودمون را نمیتونیم از عراق و کره بگیریم برای مردم هزینه بکنیم دو ردز زندگی خوبتری بکنند
    بخود این بچه بازیها را بولد نکنید

  • ناشناس
    0

    س..
    متاسفانه اکثر جوانانی که مهاجرت می کنند چه در ورزش وچه در درس....شرایط داخلی همچنین وسوسه دشمنان باعث این مساله می شود؟
    ۱..به علت بی عدالتی ها وضعف های مسولین..
    ۲..وسوسه های خارجی. وگل وبلبل معرفی کردن غرب واروپا

  • یک نفر
    2

    اگر ما هم مثل کشورهای مسلمان دیگه سیاست در امر ورزش وفرهنگ دخالت نکند وعقاید خودش را تحمیل نکند کسی وطن فروش ویا خیانت کار نمیشود که شما به انها نسبت می دهید

  • ناشناس
    3

    هرجا موفق تره باید بره همونجا

  • ناشناس
    0

    برای برنز کیمیا ایران را خواستند به او هدیه بدهند خانم ها وآقایان متناقض نقره از،برنز بالاتر وتاکید اولین بانوی نقره ای تاریخ لیوان است افتاد

  • ناشناس
    1

    هرکی زیرپرچم خودش نباشه وطن فروشه تمام

  • ناشناس
    3

    اولا در کشور ما در بعضی رشته ها انقدر ترافیک ورزشکار هست .که خیلی از ورزشکاران درجه یک کشور هم مجال حضور در تیم ملی را ندارند و بهترین کار مهاجرت به کشور دیگر است
    دوما خیلی از مسئولین کشور ما بچه هایشون در کشورهای غربی و دشمن مشغول خوشگزرانی هستند ولی ورزشکار هر جا برود بایستی شبانه روز تلاش کند تا بتواند مدال جهانی کسب کند.

  • ناشناس
    3

    این همه زمین زمان بافی ندارد اینجا زندگی نیست رفت اونجا که زندگی کردن معنا دارد تمام . شما که خودتون زمون و زمان بافتید چرا برای مهاجرت به کانادا خیالبافی می کنید تا از این خرابه ای که ابنده ای ندارد و مال اعراب و افغانیها خواهد شد فرار کنید هم پولش ندارید هم خریدار ندارید وگرنه حاضرید دستشویی های اونجا هم تمیز کنید .لب کلام هر کی رفت عاقل بود و خوشیخت و بادرایت .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد