سفری که می تواند دنیا را به آتش بکشد/ حمایت کره از اوکراین، خشم و یأس روسیه و نگرانی چین/ خطر جنگ واشنگتن و پکن، اژدها بیدار می شود؟

سفر رئیس جمهور کره جنوبی به اوکراین می تواند تمام معادلات شرق آسیا را به هم بزند و خطر درگیری غرب و شرق را افزایش دهد. همه چیز بستگی به تصمیم چین و نقش او در این بازی دارد.

سفری که می تواند دنیا را به آتش بکشد/ حمایت کره از اوکراین، خشم و یأس روسیه و نگرانی چین/ خطر جنگ واشنگتن و پکن، اژدها بیدار می شود؟

به گزارش خبر فوری، سفر رئیس جمهور کره جنوبی به اوکراین و دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور در صدر اخبار و تحلیل های سیاسی اروپا و غرب قرار گرفته است. این سفر بسیاری را به یاد دهه 40 تا 60 میلادی انداخت که شرق آسیا و به خصوص شبه جزیره کره یکی از مناطق اصلی درگیری بلوک غرب و شرق شد و آمریکا و چین و شوروی رسما در مرز کره جنوبی و شمالی به جنگ با هم پرداختند.

شرق آسیا، مستعد انفجار

آنچه مشخص است این است که شرق آسیا هنوز هم محل مستعدی برای درگیری و جنگ است. کره شمالی و جنوبی هرگز به صلحی پایدار نرسیده و درگیری های دو طرف هنوز هم ادامه دارد. ژاپن و کره جنوبی متحد نظامی آمریکا هستند و کره شمالی هم به چین و روسیه نزدیک است. از طرف دیگر، کره شمالی نسبت به حضور آمریکا در منطقه نگران است و هر روز موشک های جدیدی برای نشان دادن قدرت خود آزمایش می کند. عدم حمایت جدی آمریکا از متحدانش باعث شده ژاپن و کره جنوبی به فکر احیاء ارتش خود افتاده و بودجه نظامی خود را چند برابر کنند. این شرایط باعث شده التهابی جدی در منطقه به وجود آمده و کشورها نگران جنگ باشند.

سفر رئیس جمهور کره جنوبی به اوکراین می تواند این التهاب را افزایش دهد. یون سوک پول که پیش از این، تمایلی به ارسال سلاح یا کمک به اوکراین نداشت حالا وعده داده که سطح کمک های مالی و غیر مالی خود به اوکراین را چند برابر خواهد کرد. این خبر احتمالا با واکنش روسیه روبه رو شود. مسکو از زمان آغاز جنگ تا کنون، نگرانی زیادی نسبت به شرق آسیا نداشت. اگرچه چین نشان داد قصد ندارد در کنار مسکو بایستد و ترجیح می دهد خود را درگیر جنگ اوکراین نکند اما ژاپن و کره جنوبی نیز عملا وارد کارزار حمایت از اوکراین نشدند و به نوعی خود را بی طرف اعلام کردند. اما حالا کره جنوبی از اوکراین اعلام حمایت کرده است.

اگرچه سئول اعلام کرده به سیاست عدم ارسال سلاح به کشورهای درگیر جنگ پایبند است اما به نظر می رسد کمک مالی کره به اوکراین زمینه ساز نگرانی مسکو شود چرا که رئیس جمهور کره در دیدار خود از اوکراین، احتمال بازنگری کشورش در سیاست عدم حمایت نظامی با سلاح های مرگبار از اوکراین را رد نکرد.

نگرانی روسیه می تواند جهت دیگری هم داشته باشد. روسیه و کره جنوبی رابطه تجاری بسیار زیادی دارند. روسیه سال گذشته پانزدهمین شریک تجاری کره جنوبی بود و با این اتفاقات، احتمالا رابطه مسکو و سئول شکرآب شده و از میزان صادرات و واردات آنها نیز کاسته شود.

کشتیبان را سیاستی دگر آمد!

بسیاری از تحلیلگران معتقدند سفر غیر منتظره یون سوک پول به اوکراین از تبعات و نتایج اجلاس اخیر ناتو بوده است. در این اجلاس، سران ناتو سعی کردند از متحدان شرقی غرب کمک خواسته و آنها را بیش از پیش وارد درگیری اوکراین کنند. این به معنی ادغام حوزه امنیتی شرق و غرب است و می تواند تبعات فراوانی داشته باشد.

مهم ترین نتیجۀ ورود غیر مستقیم کره جنوبی و ژاپن به جنگ اوکراین، افزایش احتمال فعالیت چین در جنگ، استفاده روسیه از نفوذش بر پیونگ یانگ و تهدید کره جنوبی و افزایش اختلافات در شبه جزیره کره است. نزدیکی کره جنوبی به اوکراین منجر به نزدیکی پکن و مسکو به کره شمالی می شود و این دقیقا وضعیتی است که ما را به یاد عصر جنگ کره و التهاب شدید دنیا در آن دوره می اندازد.

دکمه انفجار بمب در دست پکن است

با وجود شرایط التهابی در منطقه و تاثیر سئول، واشنگتن، توکیو، مسکو ، پیونگ یانگ و ... بر وضعیت شرق آسیا، به نظر می رسد در حال حاضر، پکن بیش از شهرهای نامبرده بتواند در آینده شرق آسیا تاثیرگذار باشد. نزدیکی چین به روسیه و دخالت مستقیم در جنگ اوکراین می تواند آژیر خطر را به صدا درآورده و دنیا را وارد وضعیت هشدار کند. با این حال، سیاست پکن در حال حاضر عدم دخالت در جنگ اوکراین و روسیه است (درباره سیاست چین درباره جنگ روسیه اینجا را بخوانید).

برخی تحلیلگران معتقدند افزایش نزدیکی آمریکا به سئول و توکیو و در مقابل، دخالت بیشتر متحدان شرقی در جنگ اوکراین ممکن است اژدهای شرق را بیدار کرده و او را به فعالیت وادارد. لازم به ذکر است در چند ماه اخیر، شراکت نظامی آمریکا و کره جنوبی افزایش یافته است. در همین رابطه و بعد از «نشست کارگروه مشترک واشنگتن و سئول درباره تهدید هسته‌ ای کره شمالی»، یک زیردریایی هسته ‌ای آمریکا به کره جنوبی رفت (اینجا بخوانید). این اتفاق با واکنش تند کره شمالی  و چین مواجه شد. در کنار این، مساله تایوان هم وجود دارد. آنطور که نشنال اینترست در گزارش اخیرش نوشته، این منطقه می تواند چین را وارد درگیری جدی با آمریکا کند و اگر این اتفاق بیفتد، کره شمالی و جنوبی و ژاپن نیز درگیر این جنگ خواهند شد.

با این حال، در حال حاضر چین قصد به هم زدن وضعیت استراتژیک شرق و غرب را ندارد. پکن با سرمایه گذاری خود در کشورهای مختلف در حال پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی خود است. جنگ، آشوب و آشفتگی می تواند به این سیاست آسیب شدیدی بزند و چین دوست ندارد این اتفاق بیفتد. به همین دلیل، ترجیح می دهد وارد درگیری مستقیم با آمریکا نشود.

منبع: خبر فوری
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    1

    به امید نابودی روسیه ملعون

  • رضا
    0

    خرس که توی اوکراین گیر کرده و این اژدها هم ول معطله دنیا دست مردم هست اگر بیدار و آگاه شوند آنگاه سیاسیون باید فکر شغل آبرومند باشند

  • ناشناس
    1

    حمایت از مظلوم و جنگ زده حکم خدا بوده و هست مثل حجاب که شما حکم خدا می‌گویید نکند این حکم خدا خوبه و آن نه.اکراین مظلوم است و حمایت از روسیه حکم شیطان است و یاوران آن ابلیس.

  • ایرانی
    2

    به امید نابودی پوتین - تمام جیره خوارهای کمونیزم و پوتین منفی خواهند داد ..اینها مارکیسیتهای اسلامی هستند که تحت لوای عمود خیمه اسلام ( عموولادی ) ایران را نابود کردند و خودشون و خانواده های زالو صفتشون از ترکیه تا کانادا در خانه های شیک و انچنانی زندگی میکنن .

  • ناشناس
    0

    کره هم بوی الرحمن روسیه را فهمید

  • کاوه
    7

    گور پدر همه جنگ طلبها فوقش 4تا موشک به هم بزنند کره زمین که‌ نمیترکه خود کله پوکشون هم میرن اعماق جهنمی که‌ بپامیکنند این ملت‌ها هستند که‌ قربانی جاه طلبی و زورآزمایی دیکتاتورها میشوندباید همه جهان پرچم صلح جهانی بلند کنند...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      عروسک گردون سیاستمداران دنیا نمیگذارند حتی یک تیر شلیک شود عنوان های دهان پر کن ابرقدرت و ماشین جنگی بی همتا و از این قبیل را خودشان درست کردند برای ترساندن کشور های کوچک که همیشه زیر سلطه انان باشند . حدود یکسال است جنگیدن یکی از این ابر قدرتهای توخالی را دیدیم که واقعا پوچ و تو خالی هستند تا کنون حریف یک هنر پیشه تاتر نشدند و در صورت استمرار به جنگ این ابر قدرت تا یکسال دیگر از وسط متلاشی میشود . این نشان میدهد عروسک گردانهای در پشت صحنه تصمیم میگیرد نه رئیس جمهور ها ؟ ؟

  • ناشناس
    2

    مرگ بر چین غیر واحد و درود بر تایوان مستقل و یکی از اعضای ناتو

  • ناشناس
    0

    دروغ میگن. با هم رفیقند. فقط این حرفها را هر از گاهی می زنند تا بازارهای مالی را دستخوش تغییر کنند. با هم تبانی می کنند برای ثروت اندوزی خودشان. فقط پول.

  • ناشناس
    0

    حالا ایران باید از کره جنوبی فاصله بگیره؟

  • یزدی
    1

    ما باید مواظب سیاست چین در نزپیک کردن اع،اب با ایران بود،ایران و اع،اب گزینه های خوبی برای معامله این جنگ است،اول چین بعد روسیه بابت جزایر صحبت کردند خدا خیر کند

  • ناشناس
    3

    افسانه بایگان بلدنبودکلاه برداری کنه یا کلاه سردیگران بزاره به حبس محکوم شد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      به جاش علی کریمی بلد بود ولی زندان نرفت اقامت آمریکا هم گرفت خخخخ

  • ناشناس
    0

    ازبس مردم در همه جای ایران اسم دزدی واختلاس در دستگاه های دولتی به چشم میبینن ومیشنوند.کم کم ملت هم حریص وطمع کارپول عزیزپول لذیذشدنداین کارهای بدباعث شده مردم هم دیگه حریص پول شدند.بعدمسئولین میگن مردم دیگه به چیزی قانع نمیشن.ازبس بااختلاس گرهاودزدهای گردن کلفت وریشه ای حرفی نزدیدبیشتراین بی حجابی هاازروی لجبازی مردم هست.ملت میگن چرااززیرثروت برای شما هست اما به ما میرسه آسمون تپید

  • پانته آ
    0

    امریکا وروسیه از روی نقشه ازپشت بهم همسایه ونزدیکن چرا اونجا باهم درگیر نمیشن؟
    اینها همش سیاسته واسه چپاول وسیطره هردوکشور بر دیگر قلمروها

  • بسیجی سبیلالله
    0

    برادران چینی ما ازشما درجنگ با شیطان بزرگ حمایت می‌کنیم به زودی مقادیر زیادی از کیک وساندیس به همراه برادران مخلص انتحاری برای شما ارسال میکنیم تسبیحم برایتان می
    فرستیم تا ذکر بگوییدمن برادرمخلص هم دعاکنید تقبرالله

  • ایرانی
    0

    چین چه بخواهد چه نخواهد استراتژی آمریکا کشاندن او به جنگ است همانکاری که بر سر روسیه آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد