قطع رابطه با ریاض یا برقراری رابطه با منامه/ روابط ایران و عربستان بعد از شهادت رئیسی - امیرعبداللهیان چگونه خواهد بود؟

در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی فقید، روابط ایران و جهان عرب شاهد گشودگی چشمگیری بود. یکی از برجسته ترین دستاوردهای دولت مرحوم رئیسی، از سرگیری روابط با عربستان سعودی در اوایل سال 2023 پس از یک وقفه 7 ساله بود.

قطع رابطه با ریاض یا برقراری رابطه با منامه/ روابط ایران و عربستان بعد از شهادت رئیسی - امیرعبداللهیان چگونه خواهد بود؟

به گزارش خبر فوری، شبکه الجزیره نت در مقاله ای به آینده رابطه ایران و کشورهای عربی به خصوص عربستان بعد از شهادت ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان پرداخته است.

ترجمه این گزارش توسط گروه ترجمه خبر فوری آماده و در زیر، ارائه می گردد.

تحول دیپلماتیکی که رئیسی – امیرعبداللهیان به وجود آوردند

در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی فقید، روابط ایران و جهان عرب شاهد گشودگی چشمگیری بود. یکی از برجسته ترین دستاوردهای دولت مرحوم رئیسی، از سرگیری روابط با عربستان سعودی در اوایل سال 2023 پس از یک وقفه 7 ساله بود. از زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران، حسین عبداللهیان، وزیر فقید امور خارجه، تلاش های چشمگیری برای بهبود روابط با کشورهای عربی از جمله مصر و عربستان سعودی کرد.

با غیبت این دو چهره (رئیسی و امیرعبداللهیان که به علت سقوط هلیکوپتر حاملشان در یکشنبه گذشته جان خود را از دست دادند)، ابهامات و سؤالاتی در مورد آینده روابط ایران با کشورهای عربی و همچنین سیاست خارجی تهران نسبت به جهان عرب مطرح است.

مهدی شکیبایی، تحلیلگر و مورخ تاکید دارد که در انقلاب 1357، ایرانیان رژیم قبلی را که روابط خوبی با آمریکا و اسرائیل داشت، سرنگون کردند. این واقعه در طول 7000 سال تاریخ ایران بی نظیر بود و می توان آن را یک زلزله در جهان دانست. وی - در مصاحبه خود با الجزیره نت - توضیح داد که سیاست خارجی ایران قبل از انقلاب حول محور «غرب» می چرخید و همین مساله سیاست خارجی ایران را از محور اسلامی خارج کرد و در چارچوب منافع غرب به ویژه اسرائیل قرار داد. به گفته شکیبایی، ایران در آن عصر، روابط نزدیکی با اسرائیل در سطوح دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی داشت و علیه کشورهای عربی فعالیت می کرد اما با روی کار آمدن جمهوری اسلامی، این سیاست به شدت تغییر کرد.

شکیبایی معتقد است در بین همه دولت‌های پس از انقلاب، دولت رئیسی بیش از همه به آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نزدیک‌ بود. به دلیل همین نزدیکی، از سرگیری روابط با عربستان کلید خورد. این استاد تاریخ بخشی از این موضوع را به شخصیت امیرعبداللهیان نسبت می دهد که در روابط با کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی وسواس و دقت زیادی داشت. وی تاکید کرد که وزارت امور خارجه ایران اخیرا پیام های مهمی از «منامه» (بحرین) دریافت کرده که این پیام ها مورد استقبال دولت و نظام قرار گرفته است. لازم به ذکر است که ایران و بحرین چند سالی است که هیچ گونه رابطه ای با هم ندارند و حالا با ارسال پیام از جانب بحرین، امکان برقراری ارتباط با این کشور نیز فراهم خواهد شد.

به عقیده شکیبایی، احیای روابط با کشورهای عربی مهمترین دستاورد دولت رئیسی است، زیرا از زمان تأسیس جمهوری اسلامی، این امر (ارتباط سازنده با کشورهای عربی) حلقه مفقوده جمهوری اسلامی ایران به حساب می آمده است.

دیپلماسی دولت رئیسی؛ اولویت قرار دادن «اصل همسایگی»

در همین راستا، عفیفه عابدی، پژوهشگر سیاست خارجی ایران، بهبود روابط ایران و کشورهای عربی در دوره وزارت حسین امیرعبداللهیان را ناشی از عوامل مختلفی از جمله شخصیت و  مشی سیاسی وی، تصمیم حاکمیت، زمینه های منطقه ای و بین المللی و اراده متقابل ایران و کشورهای عربی عنوان کرد.

او به الجزیره نت گفت که امیرعبداللهیان قبل از وزارت، متخصص مسائل خاورمیانه و غرب آسیا بود و سالها فعالیت دیپلماتیکی در این زمینه داشت. بنابراین، انتظار می رفت که بعد از انتصاب وی به عنوان وزیر، بیشتر بر توسعه روابط ایران با کشورهای غرب آسیا تمرکز شود.

عابدی در عین حال می گوید که سیاست رسمی و عملی دولت رئیس جمهور فقید معطوف به «اصل همسایگی» بود و این به معنای حمایت بنیادی از تلاش های دیپلماتیک امیرعبداللهیان برای بهبود روابط با جهان عرب بوده است.

عابدی همچنین می‌گوید که با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در سالهای اخیر، در پایتخت ‌های عربی نوعی «حسن نیت»  جهت تغییر ماهیت روابط دوجانبه و توسعه همکاری ها با ایران دیده شده است. حضور گسترده مقامات بلندپایه عرب در مراسم تشییع و تدفین رئیس جمهور فقید، موید این امر است.

این تحلیلگر معتقد است که اقدامات دیپلماتیک امیرعبداللهیان در حمایت از فلسطین پس از «طوفان الاقصی» محبوبیت او را در میان مسلمانان و افکار عمومی جهان عرب افزایش داد. وی معتقد است که روند خوبی در فضای دیپلماتیک کشورهای اسلامی در غرب آسیا جریان دارد که باید حفظ و توسعه یابد.

آینده روابط ایران و کشورهای عربی چگونه خواهد بود؟

طبق نظر عفیفه عابدی، آینده متاثر از عوامل مختلفی خواهد بود و تحولات منطقه ای و بین المللی می تواند روند توسعه روابط ایران و جهان عرب را گسترش داده یا متوقف سازد.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از مهمترین عواملی که باید به تحکیم روابط تهران و کشورهای عربی کمک کند، «دین مشترک»، «همجواری جغرافیایی» و امنیت و سرنوشت مشترک است، گفت: ما نباید فراموش کنیم که کشورهای اسلامی اعضای «ملت اسلامی» هستند و باید به منافع این ملت توجه داشته باشند.

از سوی دیگر، پرهام پوررمضان، پژوهشگر سیاست خارجی، معتقد است که سیاست خارجی در ایران چندان به دولت ها ارتباط ندارد و راست یا چپ بودن دولت نیز فرقی در این زمینه ایجاد نمی کند. وی به الجزیره نت گفت که سیاست ها و استراتژی های کلی حاکمیت تعیین کننده سیاست خارجی کشور است و دولت به طور کلی و وزارت خارجه به طور خاص سیاست های کلان را اجرا می کنند. به عقیده وی آنچه با تغییر دولت ها در ایران تغییر می کند، گفتمان دولت و نحوه اجرای تصمیمات کلانی است که اتخاذ شده اند.

پوررمضان معتقد است که اگر مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، روابط ایران و اعراب با سرعت بیشتری بهبود خواهد یافت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • چای دبش باغ ازگل
    7

    رابطه با آمریکا برقرار باشد با همه جهان رابطه برقرار خواهد شد!! با آقای جهان آشتی کنید یعنی آمریکا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      رابطه با آمریکا يعني پیشرفت و آبادانی ایران
      ریشه کن شدن دلالان دلار و خودرو.......
      ریشه کن شدن فساد و اختلاس ها
      ارزانی و وفور کالاهای اساسی
      ولی ۲ درصدی ها دشمنی رو با کل دنیا رو پیشرفت میدونن تحریم و برجام رو فرصت واسه مال اندوزی واسه هفتاد نسل بعد خودشون که انشالله نصیب خودشون نمیشه چه برسه به نسل شون

    • بهنام
      5

      کدخدات و سرورت!!!
      تمام حرف دل تو گفتی ، بقیه صحبت‌ها بهانه است
      هرکاری‌تان کنند پادویی و کاسه لیسی توی خون‌تان است.

    • سینا
      2

      آقای جهان !!!فعلا که به جرم جنایت نوزاد دادگاه .....

    • ناشناس
      0

      در جواب بهنام
      از حرفات معلومه کی هستی و چکاره
      پس القاب خودت رو به بقیه ربط نده

  • سیاوش
    2

    ربطی به رییسی ندارد. وقتی بخواهند روابط برقرار شود و به نام رییسی تمام شود، فرمان سازش صادر میکنند. وقتی هم نخواهند روابط برقرار شود و به نام دیگری تمام شود، فرمان ناسازگاری صادر میکنند. دیگر همگان به روال اینها واقفند، سعی در القا نکنید.

    نظرات شما -
    • بهنام
      3

      پس چرا شما پادوها سنگ محمد تمدن ( خاتمی)
      را به سینه می‌زنید و می‌گویید در زمان او رابطه با غرب‌تان و امریکا خوب بود .

  • ناشناس
    1

    روابط کشورها بر اساس منافع متقابل صورت میگیرد نه خویشاوندی و همسایگی یا افراد بنابراین صورت مسئله از بنیان اشتباه است بدنبال ایجاد سیستم مستمر و متمرکز روابط بین الملل باشید نه انفرادی و جزیره ای

  • ناشناس
    3

    مگه این دو خدابیامرز تصمیم گیرنده بودند؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    بهتر خواهد شد اگه تندروها انتخاب نشوند

  • اردبیل
    7

    دشمنی با سرزمین حجاز ، برای کشور خوشبختی نمی آورد. تنها کشوری که می تواند کشورهای اسلامی را رهبری کند کشور عربستان است.

  • ناشناس
    1

    این دستاورد نبود ، چون اگر بخواهیم به عقب برگردیم فاتحان سفارت و امر کنندگان و تریبون داران که حمایت کردند همانهایی بودند که زدند رابطه برقرار بشه

  • ناشناس
    0

    کاش ایران روابط سیاسی اقتصادی خوبی با تمام کشورها داشته باشه

  • ناشناس
    4

    باید باهمه کشورها تعامل داشته باشیم فرقی هم نمیکنه کی باشه و کجا و چه مرامی داشته باشد !
    سیاست خارجی و مشی و جبهه گیریهایش باید متحول بشه وگرنه روزبروز داریم مشکلدارتر میشیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اون یه نفری که منفی داده حتما کاسب تحریمه

    • ناشناس
      1

      شاید اصلا هیشکی منفی نداده باشه
      بنده الان مثبت دادم به نظر ایشان و همراهش نظر منفی هم زده شد!

    • ناشناس
      2

      حتما یک نفر منفی داده
      شما حتما تازه واردی و نمیدونی از وقتی شکل سایت خبر فوری تغییر کرد مثبت و منفی ها همون لحظه ای که ثبت میشه نشون داده نمیشه و چند دقیقه بعد درج میشه.

      شما اگر الان به یک کامنت مثبت بدید، و بعد صفحه رو رفرش کنید، می بینید که مثبت تون درج نشده و باید یک مقداری صبر کنید تا نشون داده بشه

  • Slam
    1

    بایستی همچون ترکیه با همه کشورها مراوده داشته باشیم بخصوص اونهایی که صاحب تکنو لوژی هستند و در دنیا حرف برای گفتن دارند

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      1

      عصرحجرسال راعشق است
      مراوده وتعامل بادنیا ورفاه وآسایش ایران وایرانی سالهاست به فراموشی که نه بلکه بحساب نمی آید
      قدس منتظرماست بیا تا برویم

  • ناشناس
    7

    سیایت خارجه ؟؟؟؟به دستور چین به دستبوسی آل سعود رفتین و به دستور پوتین به دیدار الهام علی اف

  • ناشناس
    1

    ی روز با غرور با دست پس میزنن ی روز با التماس با پا پیش میکشن!

  • تلمبه
    0

    سیاست دوستی با جهان بخصوص کشورهای توسعه یافته میتونه راهگشاه باشه

  • ناشناس
    1

    اگه کاسبان تحریم که همان دشمنان مردم هستند بزارند با کشورها روابط دوستانه داشته باشیم‌ به مراتب بهتر از دشمنی و کینه توزی است

  • ناشناس
    2

    اینها که گفتید نظرات خودتان را منعکس می کند وبه معنی تایید یا رد آن توسط ملت ایران نیست

  • ناشناس
    0

    روابط مومنانه و عفیفانه خواهد بود !!!

  • ناشناس
    0

    یکی از وظایف مهم حاکمیت ایجاد دوستی بین کشور خودش و کشورهای دنیا و پرهیز از دشمنتراشیست !
    مشی میدانی برای تعیین سیاست خارجی و اعمال نظر جناحی خاص از این طریق متاسفانه ضررهای فراوانی به کشور ایران تحمیل کرده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد