برنامۀ دولت جلیلی؛ ادارۀ شعب ابی‌طالب با قدرت!

برنامۀ سعید جلیلی برای ادارۀ کشور، مبتنی است بر ادامه دادن مسیر فعلی. یعنی عدم توافق هسته‌ای و مبادلات تهاتری با کشورهایی که حاضر به همکاری اقتصادی با ایران می‌شوند.

برنامۀ دولت جلیلی؛ ادارۀ شعب ابی‌طالب با قدرت!

 اگر به مجموعۀ سخنان سعید جلیلی دربارۀ برجام و رفع تحریم‌ها دقت کنیم، متوجه می‌شویم او هیچ راهی برای رفع تحریم‌ها ندارد چراکه او می‌گوید ما طلبکار غرب هستیم و باید برویم و بدون این که امتیازی بدهیم، امتیاز بگیریم؛ با چنین نگرشی، تحریم‌ها قطعا رفع نخواهند شد.

چه بپذیریم و چه انکار کنیم واقعیت این است که زور غرب بیشتر از ماست. وگرنه اساسا چه دلیلی داشت که با غرب دربارۀ برنامۀ هسته‌ای‌مان وارد مذاکره شویم؟

اگر جمهوری اسلامی از هر گونه مذاکره با غرب سر باز می‌زد، به احتمال بسیار زیاد، کار به جنگ کشیده می‌شد و جنگ با آمریکا در بهترین حالت، به قول سردار حاجی‌زاده، کشور را بیست سال عقب می‌انداخت.

به هر حال با رویکرد جناب جلیلی به مذاکرات مربوط به احیای برجام، برجام احیا نخواهد شد و تحریم‌های غرب هم پابرجا خواهد ماند. به همین دلیل آقای جلیلی می‌گوید می‌رویم طلب‌مان را از غربی‌ها وصول کنیم و اگر ندادند، با تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی، "با قدرت" ادامه می‌دهیم.

البته ایشان مدعی است که جهان صرفا آمریکا و سه چهار کشور اروپایی نیست و ما می‌توانیم حتی بدون توافق هسته‌ای، با سایر کشورهای جهان دادوستد داشته باشیم. در حالی که تجربه نشان داده سایر کشورها در شرایط فعلی با ایران تعامل اقتصادی چندانی نخواهند داشت و اگر هم تعاملی داشته باشند، مشکل مبادلات مالی بین ایران و کشورهای دوست همچنان باقی خواهد بود.

بنابراین برنامۀ سعید جلیلی برای ادارۀ کشور، مبتنی است بر ادامه دادن مسیر فعلی. یعنی عدم توافق هسته‌ای و مبادلات تهاتری با کشورهایی که حاضر به همکاری اقتصادی با ایران می‌شوند. در این صورت به نظر می‌رسد مسلمین و غیرمسلمین ایران همچنان در وضعیتی شبیه وضعیت مسلمین در شعب ابی‌طالب به سر خواهند برد بلکه فرجی شود و پوتین با غرب وارد جنگ شود و تاریخ ورق بخورد.

اگر تاریخ با جنگ روسیه و غرب ورق بخورد، شاید ما هم از شعب ابی‌طالب خارج شویم و دیگر مبادلات مالی ناشی از همکاری‌های تجاری و اقتصادی‌مان با چین و هند و کشورهای آسیای میانه و آفریقا تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا به مبادلات تهاتری تبدیل نشود و بخشی از پولمان در این تبدیل هدر نرود و دولت سعید جلیلی هم با توان مالی بیشتری کشور را اداره کند.

اما اگر تاریخ ورق نخورد، مثلا ترامپ از راه برسد و رزق و روزی دولت زلسنکی را قطع کند و پوتین هم به خاطر ترامپ کمی کوتاه بیاید و جنگ اوکراین خاتمه یابد، دولت جلیلی فقط به درد مدیریت قدرتمند شعب ابی‌طالب می‌خورد.

اگرچه معلوم نیست این قدرت ادعایی از کجا می‌آید؟ اگر سفرهای ابراهیم رئیسی به آفریقا و آسیای میانه مفید بود، پس چرا وضعیت اقتصادی کشور بهتر نشده و نرخ کالاهای اساسی و غیراساسی هر هفته افزایش می‌یابد و ارزش پول ملی هم بیشتر نمی‌شود؟

سفر به کشورهای مهجور جهان که نقش پررنگی در اقتصاد جهانی ندارند، قرار است به بهتر شدن اوضاع اقتصادی ایران منتهی شود یا صرفا "نمایش دیپلماسی فعال" باشد؟ آنچه برای مردم مهم است، خروج از شعب ابی‌طالب است نه تکاپوی دیپلماتیک بی‌اثر یا بسیار کم‌اثر دولت احتمالی جناب جلیلی.

در واقع باید گفت اگرچه برنامۀ آقای جلیلی برای ادارۀ کشور "مدیریت قدرتمند شعب ابی‌طالب" است، ولی آنچه از نظر او مملکت‌داریِ "با قدرت" است، چیزی بیش از "نمایش قدرت" نیست. هر عاقلی می‌داند که اگر حصار تحریم‌ها از دور و بر ایران برداشته نشود، کشورداری "قدرتمند" پدید نخواهد آمد.

اما چرا سعید جلیلی بر واژۀ "قدرت" تاکید می‌کند نه بر واژۀ "کارآمدی"؟ او می‌گوید اگر تحریم‌ها رفع نشدند، کشور را با قدرت اداره می‌کنیم. در حالی که باید بگوید حتی اگر تحریم‌ها رفع نشوند، دولت من دولتی کارآمد خواهد بود.

ولی او چنین حرفی نمی‌زند زیرا می‌داند اگر تحریم‌ها رفع نشوند سیر صعودی قیمت مواد غذایی و سیر نزولی ارزش پول ادامه خواهد داشت. وقتی از کارآمدی خبری نباشد، ادارۀ کشور "با قدرت"، معنایی ندارد جز سرکوب معترضان به شرایط بد اقتصادی. چنین ادعایی، در بهترین حالت، مصداق بلوف زدن است.

نکتۀ دیگر اینکه سعید جلیلی به هیچ وجه از "حکمرانی خوب" حرفی نمی‌زند و صرفا می‌گوید اگر تحریم‌ها لغو نشوند با قدرت به کار خودمان ادامه می‌دهیم. چرا او حرفی از حکمرانی خوب نمی‌زند. چون می‌داند کشوری که حکمرانی خوب داشته باشد، گرفتار انواع و اقسام تحریم‌های بین‌المللی نمی‌شود.

او می‌داند که حکمرانی خوب با فلاکت فزاینده سازگار نیست. بنابراین، اگر ته آب را بنگریم، حرفش این است که من ملاحظاتی ایدئولوژیک دارم و بر اساس آن‌ها عمل می‌کنم و اگر تحریم‌ها رفع نشوند، مهم نیست که عملکردم مصداق حکمرانی خوب است یا نه؛ مهم این است که عملکردم مصداق کشورداریِ "با قدرت" باشد.

حالا این قدرت قرار است بر سر چه کسی کوفته شود و چه کسی را سر به راه کند، خدا داند. این قدرت ادعایی باید تحریم‌ها را رفع کند ولی چون سعید جلیلی نمی‌تواند با قدرت یقۀ غرب را بگیرد و دول غربی را مجبور به لغو تحریم‌ها کند، باید منتظر باشیم قدرت دولتش شامل حال نخبگان و مردم معترضی شود که به احتمال زیاد دولت او را از صد جهت زیر تیغ نقد می‌برند.

منبع: عصر ایران
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 50
  • ناشناس
    108

    جلیلی طوفانت جمعه به راه است. ان شالله به دعای خیر مهدی فاطمه زهرا سلام

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      خخخخخ

    • ناشناس
      8

      جلیلی ادامه رئیسی
      گرامی . تورم. فساد سیستماتیک و ....

    • ناشناس
      8

      انشاالله مهدی فاطمه زهرا بزنه به کمرت

    • ناشناس
      6

      مرگ برکاسبان تحریم وجیره خوارانشان

    • ناشناس
      2

      شتر در خواب بیند پنبه داه

  • ناشناس
    65

    برنامه پزشکیان هم التماس مذاکره با غرب. غربی ها بیایید تو رو خدا مذاکره کنیم. مطمئمنا اونا چند تا پیش شرط برای مذاکره میذارن. چقدر ما فراموشکاریم. مذاکره کردیم قبلا سرمون کلاه گذاشتن به تعهداتشون هم عمل نکرد. پزشکیان یادشه خودشو زده به اون راه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      ایکیو ما از طرف غرب تحریم هستیم یا شرق ؟

    • ناشناس
      1

      من خیلی افسوس میخورم که با ۸ میلیون ادم تو یه کشورم که محدود بودن رو دوست دارن فیلتر بودن عدم استفاده از هزاران سایت فوق العاده خوب.
      میفهمی مقاومت یعنی چی ؟!یعنی پدر من با ۵۸ سال سن ۴۷ ساله تحریمه ۴۷ سال از بهترین سال های عمرش نابود شد در زندانی به نام ایران. البته همه همینطوریم چرا ؟!چون همیشه افکار تحریم شده حکمرانی کردند نه افکار روشن و باز. تو میگی مقاومت کنیم نمیدونی بیمارای بیچاره چه میکشن خودشون و خانواده هاشون. هنوز نفهمیدی یه کشور نمیتونه همه نیازاشو خودش برطرف کنه حتی امریکا چه برسه به ایران
      وگرنه این وضع خودروش میشه
      این وضع لوازم خانگی ش میشه
      اون وضع سیستم حمل و نقلش که رییس جمهورو به کشتن میده
      اون وضع درمانش میشه بسیاری از مرسوم ترین داروها پیدا نمیشن
      حرف دلم زیاده نمیشه نوشت فقط یک کلام

      # لعنت خداوند بر تحریم و تحریم خواهان

  • ناشناس
    5

    فاجعه است داره ازدولت رئیسی وگوشت میلیونی وتحریم علنا حمایت میکنه رای به ایشون رای به مافیای کاسب تحریم وبچه های سهیمه بگیرشون وتیراندازی وزندان بطرف معترضین این شرایطه اینه ابیایند همین رکورد پیری جمعیت وسقوط ریال ادامه خاهدداشت وهرچی مونده رومشورن ومیبرن وتقسیم میکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      این انتخابات مرگ وزندگی مردمه

  • ناشناس
    55

    تحلیل آبکی یعنی این،خبر فوری باید بفهمه که غرب و آمریکا دشمن هستند وتنهاراه در مقابل دشمن ایستادگی و مقاومت است چون التماس راخاتمی و روحانی امتحان کردن جواب نداد،ملت ایران با انتخاب جلیلی راه عزت و آرامش را انتخاب خواهند کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      حق ندارید چون از سیاست دنیا چیزی نمی فهمی چین بدون اجازه امریکا حتی یک بشکه نفت از ایران نمی خره با این تصور داره یک دهم قیمت جهانی می خرد به جای پول ماشینهای اشغال چینی هر روز تو خیابانها سبز می شود سر یلانکا چای .پاکستان انبه وووو فلاکت تا کجا بی ابرویی تا کجا اینهم از وصعیت حجاب که شماها باعث و بانی ان هستید این از وصعیت افاغنه که شما ها تو این سه سال ده برابر کردید از چی می خواهید دفاع کنید

  • سوزنچی
    5

    بیشتر طرح های جلیلی شبیه کشورهای کمونیستی دهه هفتاد میلادی است ...همه چیز در کنترل دولت و متمرکز که این پروژه دیگر منسوخ شده و با این ادعا که دولت را کوچک کنند در تعارض است....

  • ناشناس
    4

    ما از سال ۵۷ داخل شعب ابیطالب هستیم !!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      زمان خاتمی بهتر بود

  • ماهان
    4

    یک دنیا توهم ، یک عالم خرابکاری در اقتصاد ایران ، شاهکار عملیاتی جلیلی ، فقط با جفت پا رفتن در کرسنت تا کنون بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار به ایران زده است ، او باید الان در زندان باشد ولی طلبکارانه صحبت از یک عالم فرصت می کند !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      اون که فساد را رو کرد باید در زندان باشه؟ عجب نظرات درخشانی!!!

    • ناشناس
      33

      سوال اصلی که از پزشکیان پرسیده شد اما جواب نداد:
      در بده بستانی که ازش حرف می زنید، چه امتیازی می خواهید بدهید؟
      قبول؛ جلیلی نمی خواهد امتیاز دهد و می گوید اول باید در عوض همه امتیازی که دادیم طلبمون رو بگیریم.
      شما ها میگید نه؟ بفرمایید چه امتیازی می دید؟

  • ناشناس
    3

    کاسب تحریم نمیخوایم مازندگی میخوایم

  • چای دبش باغ ازگل
    5

    هیچ آدم عاقلی ب یک روانی تمامیت خواه رأی نخواهد داد در مناظره دو نفره مشخص شد هیچی بارش نیست با اون خنده های زورکی و زهر آگینش!

  • ناشناس
    4

    باانقلابیها باشه حرف صلح وبرگشت به مکه امام حسین خیانت وامام حسین مذل المومنینه

    نظرات شما -
    • J
      8

      ادم بیسواد خودت فهمیدی چی بلغور کردی ؟احتمالا طرفدار جلیلی هم هستی ؟؟

  • هامون ته بارزاده
    2

    اینجا قشر اکثریت مردم ایران در شعب هستند واقایون واقازاده ها در امریکا وکانادا وعشق وحال...

  • ناشناس
    4

    واقعا چرا نهادهای حاکمیتی این همه ظلمی که جلیلی به این کشور کرد واسناد آن موجود است نمی بینند وایشون را پاسخگو نمی کنند.
    ۱-صدور بیشترین قطعنامه ها وتحریم در زمان ایشون
    ۲-جلوگیری از اجرای قرارداد کرسنت
    ۳-جلوگیری از عضویت در fatf
    ۴-صدور مجوز حمله به سفارتخانه های عربستان وانگلیس و.....

  • ناشناس
    8

    باخت رو میشه از تخریب بهترین انسان در گفتار و نوشتار شما دید و همین کافی است که حقانیت ... صبح شنبه خواهید فهمید ابی طالب که بود

  • ناشناس
    4

    اقای جلیلی مملکت قفس نیست البته برای شماها که با کمترین لیاقت بیشترین بهره ها را میبری

    اگر قفس نبود باسوادها پرنمی کشیدند

  • تلمبه
    3

    کاسبان تحریم باید دادگاه صحرایی شوند

  • جوجوله
    3

    نه به افکار طالبانی بله به کرامت انسانی نه به تحریم و کاسب تحریم بله به تعامل با کل جهان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      دقیقا نه به افغانستان اشرف غنی

  • تابلوی ورود ممنوع
    3

    اگر دو اشتباه همزمان در تاریخ بیفتد و اشتباها جلیلی انتخاب شود و ترامپ شعب تحریمی به شیب تبدیل خواهد شد ولی هنوز فرصت هست جمعه بساط تحریم برچیده خواهد شد و ایران عزتمند و محبوب مردم و منطقه و دنیا خواهد شد

  • ناشناس
    16

    از غرب هیچی به ما نرسیده جز بردند وممالک خود را اباد کردند ملت ایستادگی کنند و مملکتو بسازید .للعاقبة للمتقین.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بیچاره همین روسها نصف مملکت ایران را در زمان قاجار بلعیدن و دریای خزر هم که بیشترش را صاحب شدن.بدون پوتین اب هم نمیتونیم بخوریم.همین روسها با کمک جلیلی ها برجام را به فنا دادن

  • ناشناس
    1

    واقعا چرا نمیخواهند درک کنند انقلاب الان هم با این وضعیت وبا توجه به امیدی که مردم برای بهبود دارند لب پرتگاهه اگه این روند ادامه پیدا کنه واقعا وضع خیلی خطز ناک میشه مرم هم حق دارن بعضی ها عمرشون تموم شذ تا کی صبر کنند بسه دیگه

  • ناشناس
    2

    مذاکره پشتوانه نظامی و رسانه ای میخواد که هنوز ما کامل نداریم. تو قضیه برجام در آخر با اینکه ما تعهداتمون رو عمل کردیم ولی به دلیل تبلیغ منفی طرف مقابل ما باختیم. تحریم ها هم رفع نشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اتفاقا توتعامل باید خوش وبش واشتراک دینی قومی پیدا کردشمامهمونی میری خونه کسی شمشیرمیبری باخودت ببری بی حیثیت میشی مگه خل چل باشه کسی

  • ناشناس
    2

    رائ دادن به اینها استمرار تحریم ها و ادامه فلاکت است در این ۴۵ سال فلاکت انزوای بین اللملی فقر و عقب ماندن از جامعه جهانی و پیشرفت وترقی و سعادت مملکت را به پرتگاه نابودی کشانده است حتی پزشکیان هم با این ساختار کاری از پیش نخواهد برد

  • ناشناس
    4

    باسلام، ملت شریف ایران ، برادران و خواهران عزیز خدا وکیلی این جلیلی با مکر و حیله و دروغ میخواهد مردم رو بدبخت و نابود کنه و گرونی ها رو ادامه بدهد . توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه خواهشاً خواهشاً خواهشاً خواهشاً خواهشاً خواهشاً برای نجات کشور عزیزمان از تحریم و تورم و سروسامان دادن اقتصاد و معیشت مردم فقط و فقط به آقای:(((((((((پزشکیان ))))))))))) رای می‌دهیم.یاعلی مدد

  • ناشناس
    1

    جالبه خودشون توبرج عاج وبالاشهروبوستون هیلزشهید محلاتی هستند وبچه هاشون باسهمیه ازسربازی وکاروکنکورمعافند اونوقت اردمقاومت اقتصادی وتحریم گرایی که ضدیت تمام باتمام ائمه وادیان داره رومیگن این تفکرته خطش جنگ وفسادونابودی تمام کشوره

  • چنگیزخان مغول
    1

    زیاد سخت نگیرید.
    پزشکیان انتخاب شدە است.
    از ترس ترامپ رئیسی کله پا شد چون اگه ترامپ رای می اورد حاضر به مزاکره نبود.
    حالا پزشکیان و علم کردند اگر ترامپ رای بیاره بره برای مزاکره،کە سایه تحریم و فلاکت کمرنگ تر باشه .

  • ناشناس
    10

    واقعا از پزشکیان و طرفدارانش تعجب می‌کنم
    هر انگی رو به حامیان جلیلی می چسبونن.. ساندیس خور و جیره خور و خشک مغز و طالبانی و ......
    بعد خودشونو دارای اخلاق و نجیب و .. می نامند..
    واقعا شما خود درگیری مزمن دارید
    تا حالا شده به اون دنیا فکر کنید یا عمر ابدی دارید...
    اللهم عجل لولیک الفرج

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آهان ثابتی و رایفی پور ساندیس نمیخورن؟؟؟یا رسایی؟؟شهبازی چطور؟خب لابد ساندیس دوست دارن که بهشون میگیم

  • ناشناس
    0

    راه جلیلی و جبهه پایداری فلاکت مردم ست که مقاومت اقتصادی گذاشتهو با دست توو جیب مردم کردن مملکت رو بچرخاند

  • ناشناس
    0

    فرق مسعود پزشکیان با سعید جلیلی این است که
    پزشکیان باور دارد که وضع موجود کشور مطلوب نیست و برای بهبود وضع موجود تلاش خواهد کرد

    ولی سعید جلیلی اصرار دارد وضع موجود مطلوب است و  همین روش را ادامه خواهد داد

    حالا انتخاب با مردم است و تصمیم نهایی رو مردم در ۱۵تیر ماه خواهند گرفت.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بسیار عالی فرمودید

  • ناشناس
    1

    مردم را از جلیلی به بهانه کشاندن مردم پای صندوق نترسانید انگار نمی دانید جلیلب پیش قدرت مردم در خیابان عددی نیست جلیلی پشه هم نیست .

  • ناشناس
    0

    احسنت دکتر مرحبا

  • ناشناس
    0

    جلیلی نور چشم علم الهدی و بزرگترشه مهم هم نیست مردم چه وضعی دارند چون با چهار تا چماق بدست ساکت می شن

  • ناشناس
    0

    بعضیها هر چی گشنه تر می شن عقلشون هم کمتر می شه!!!چرا؟ چرا تحریم و بدبختی را دوست دارن؟

  • ناشناس
    1

    درختی که ۴۵ سال است میوه نداده را نباید دوباره اب داد باید از ریشه کند انداخت دور

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد