نگاهی به وضعیت دفاعی حزب الله و اسرائیل در آستانه جنگ زمینی

آغاز سرنوشت سازترین جنگ تاریخ خاورمیانه/ آخرین فرصت مقاومت برای شکست نتانیاهو/ 4 نقطه ضعف حزب الله و اسرائیل/ آیا ایران می تواند باعث پیروزی لبنان شود؟

با توجه به شکست حزب الله در جنگ هوایی، نبرد زمینی اخیر می تواند مهم ترین فرصت برای جبهه مقاومت باشد تا ضمن اعاده حیثیت، ضربه سختی به اسرائیل بزند و نتانیاهو را که اکنون در فکر گسترش جنگ است، پشیمان کرده و به پای میز مذاکره بنشاند.

آغاز سرنوشت سازترین جنگ تاریخ خاورمیانه/ آخرین فرصت مقاومت برای شکست نتانیاهو/ 4 نقطه ضعف حزب الله و اسرائیل/ آیا ایران می تواند باعث پیروزی لبنان شود؟

به گزارش خبر فوری، به نظر می رسد شروع جنگ زمینی اسرائیل و حزب الله قطعی است. بدون شک، این جنگ مهم ترین رویارویی جبهه مقاومت و اسرائیل در طول 20 سال اخیر است.

در یک هفته اخیر، اسرائیل ضربات سختی به حزب الله زده است. بعد از ماجرای انفجار پیجرها و بی سیم ها، اسرائیل شروع به حملات وحشیانه به ضاحیه بیروت کرد و توانست بسیاری از فرماندهان ارشد حزب الله و در راس همه، سید حسن نصرالله را به شهادت برساند. بنیامین نتانیاهو مدعی شده بعد از شکست حماس و حزب الله قصد دارد مسیر ارتباطی جدیدی بین دریای سرخ و دریای مدیترانه ایجاد کند و از طریق ایجاد یک شاهراه تجاری بین اسرائیل و کشورهای عربی، ایران را در محاصره اقتصادی قرار دهد.

به جز این، باید در نظر داشت که شکست حزب الله از اسرائیل در جنگ زمینی، موقعیت ژئوپولیتیک ایران را به شدت در خطر قرار می دهد و این مساله نیز باعث کاهش شانس پیروزی دیپلمات های ایران در مذاکرات آتی با غرب و همسایگان عربی می گردد. حزب الله مهم ترین اهرم فشار ایران در چانه زنی های بین المللی است و شکی نیست که شکست آن می تواند منافع ایران را به شدت در خطر بیندازد. پیروزی حزب الله در جنگ زمینی و یا حداقل، طولانی کردن جنگ و مقاومت در مقابل کماندوهای اسرائیلی می تواند برگ برنده ایران در مذاکرات احتمالی آینده باشد. این مساله یعنی قدرت نمایی در میدان، مهم ترین عامل در قدرت یافتن ایران در زمین دیپلماسی است. باید این سخن وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا را به یاد داشت که گفت: وقتی سرت در دهان ببر است، نمی توانی با او مذاکره کنی! ما ابتدا باید سر خود را از دهان ببر بیرون آوریم و سپس در شرایطی متعادل و نسبتا برابر پای میز مذاکره بنشینیم.

با توجه به شکست حزب الله در جنگ هوایی، نبرد زمینی اخیر می تواند مهم ترین فرصت برای جبهه مقاومت باشد تا ضمن اعاده حیثیت، ضربه سختی به اسرائیل بزند و نتانیاهو را که اکنون در فکر گسترش جنگ است، پشیمان کرده و به پای میز مذاکره بنشاند.

اما احتمال پیروزی حزب الله در نبرد زمینی سرنوشت ساز پیش رو چقدر است؟ شواهد میدانی نشان می دهد حزب الله در برخی زمینه ها دست برتر را داشته و در برخی زمینه ها، شانس اسرائیل بیشتر است. در این گزارش قصد داریم مروری برر نقاط ضعف فنی و میدانی اسرائیل و حزب الله داشته و بدین طریق، شانس پیروزی هر کدام را بررسی کنیم.

مهم ترین نقاط ضعف حزب الله:

مرگ فرماندهان ارشد و تبعات آن

بسیاری از فرماندهان ارشد حزب الله ترور شده اند. به جز این، رهبر حزب الله یعنی سید حسن نصرالله نیز توسط اسرائیل ترور شده و اکنون این گروه، رهبر ندارد. این مساله به جز تاثیرات بد روحی و روانی، می تواند باعث اختلال در تصمیم گیری های میدانی و تعدد مراکز فرماندهی هم شود. در جنگ زمینی و شهری، وحدت فرماندهی حرف اول را می زند. اکنون کادر رهبری حزب الله باید به سرعت رهبر جدید خود را انتخاب کند. رهبر جدید نیز باید به سرعت با سپاه قدس، مقاومت عراق، سوریه، انصارالله یمن و سایر گروه های متعلق به جبهه مقاومت ارتباط برقرار کند تا خلاء ترور فرماندهان پر شده و حزب الله تقویت شود.

آتش سنگین اسرائیل و پشتیبانی هوایی

پشتیبانی هوایی یکی از مهم ترین عوامل پیروزی در جنگ مدرن است. اسرائیل با همین توانایی توانست ارتش سه کشور مصر و اردن و سوریه را نابود کرده و پیروز جنگ های 6 روزه شود. در جنگ اخیر، اسرائیل با موشک باران شدید غزه توانست شرایط ورود زمینی به این منطقه را فراهم کند. در جبهه لبنان نیز، جنگنده های اسرائیلی به شدت فعالند و آتش توپخانه رژیم صهیونیستی نیز از نیروی زمینی آنها حمایت می کند. در این وضعیت، حزب الله دچار مشکل شده و ممکن است در مقابله با نیروی زمینی اسرائیل با مسائل و مشکلات متعدد مواجه شود.

گرایش دولت لبنان به صلح با اسرائیل

به نظر می رسد در وضعیت فعلی دولت لبنان نگران شده و قصد مصالحه با اسرائیل را دارد. طی چند روز اخیر، دولت لبنان سیگنال های مهمی جهت صلح با رژیم صهیونیستی ارسال کرده است. در مهم ترین نمونه، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، روز یکشنبه در پی شهادت سیدحسن نصرالله گفت ارتش این کشور آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل است. او به آواره شدن یک میلیون لبنانی اشاره و تاکید کرد: «هیچ گزینه‌ای جز راه‌‌حل دیپلماتیک نداریم. ارتش لبنان آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل در صورت فراهم‌ شدن شرایط لازم است». این در حالی است که حمایت ارتش و دولت لبنان از حزب الله می تواند کمک زیادی به این گروه در روزهای سخت جنگ شهری و زمینی کند. تسلیم شدن دولت لبنان و عدم حمایت از مقاومت قطعا به ضرر حزب الله و مقاومت خواهد بود.

کاهش ارتباط تسلیحاتی ایران و سپاه قدس با حزب الله

نیروی هوایی اسرائیل شروع به تهدید و کنترل از راه دور فرودگاه های لبنان کرده و چند بار نیز، هواپیماهای ایرانی را مجبور به بازگشت به مبداء کرده است. ارتباط سپاه قدس و نهادهای نظامی و غیرنظامی ایران با حزب الله از طریق فرودگاه های لبنان سخت تر و سخت تر می شود و این امر می تواند آسیب زیادی به ارتباط نظامی ایران و حزب الله بزند. در این وضعیت، حزب الله به کمک سپاه قدس احتیاج دارد و بعید است بدون حمایت ایران بتواند در مقابل اسرائیل بایستد.

به نظر می رسد ایران برای ارتباط با لبنان باید از فرودگاه های سوریه استفاده کرده و سپس تسلیحات و کمک های خود را از طریق زمین راهی جنوب لبنان کند. کمک های مردمی ایران در حال حاضر از طریق سوریه به دست لبنانی های می رسد. روز قبل، کمک‌های بشردوستانه ایران با یک فروند هواپیما وارد فرودگاه بین‌المللی لاذقیه سوریه شد و از راه زمینی به لبنان رسید. البته باید توجه داشت که ممکن است راه های زمینی نیز تحت رصد اسرائیل باشد. همچنین، محتمل است که اسرائیل از طریق موشک های خود فرودگاه های سوریه را هدف قرار دهد.

نقاط ضعف اسرائیل:

سابقه پیروزی حزب الله در سال 2006

شکی نیست که تجربه موفق حزب الله در جنگ 33 روزه به افزایش روحیه اعضاء این گروه کمک کرده و باعث افزایش احتمال پیروزی آنها در جنگ پیش رو می گردد. حزب الله در جنگ 33 روزه نشان داد که می تواند در جنگ شهری ضربات سختی به اسرائیل بزند. تلفات بالای اسرائیل در آن جنگ باعث شد تل آویو شرایط حزب الله برای آتش بس را پذیرفته و از جنوب لبنان عقب نشینی کند.

تسلط بر شهرهای لبنان و جنگ شهری

ساختار دفاعی حزب الله به نحوی است که می تواند در جنگ های چریکی و شهری موفق عمل کند. اعضاء حزب الله در جنگ های شهری زیادی حضور داشته اند. تجربه جنگ 33 روزه و جنگ داخلی عراق و سوریه و مبارزه با داعش باعث افزایش توانایی آنها در جنگ شهری شده است. همچنین، حزب الله در شهرهای خود می جنگد. سربازان حزب الله شناختی عمیق از ساختمان ها، مراکز نظامی، تونل ها، خیابان ها و معابر و جزئیات مهم شهرها و روستاهای جنوب لبنان دارند و این اشراف اطلاعاتی می تواند به آنها کمک زیادی در مقابله با اسرائیلی های ناآشنا با شهرهای لبنان کند.

پهپادها

در جنگ های مدرن، پهپادها نقشی جدی ایفا می کنند. بعد از عملیات سیف القدس، بسیاری از ژنرال ها و تحلیلگران نظامی اسرائیل اعتراف کردند که حماس با بهره بردن درست از پهپادها توانست ضربه سنگینی به اسرائیل بزند (اینجا بخوانید). استفاده حزب الله از پهپادها و کمک سپاه قدس به آنها می تواند وضعیت سختی را برای کماندوها و خودروهای زرهی اسرائیل به وجود آورده و مانع از پیشروی آنها شود. قدرت پهپادی حزب الله بالا است. پهپادها معمولا کوچک اند و هزینه زیادی ندارند. به همین خاطر، رهگیری آنها سخت است و همزمان، حزب الله می تواند در تعداد بالا، آنها را راهی جبهه ها کند. این فاکتورها نشان می دهند که استفاده حزب الله از پهپادها می تواند موقعیت آنها را در جنگ بهبود ببخشد.

ترس اسرائیل از تلفات و احتیاط در جنگ زمینی

تلفات بالا همیشه ترس بزرگ اسرائیل بوده است. سران رژیم صهیونیستی با شعار «امنیت» شروع به جذب یهودیان کردند. در صورت بالا رفتن تلفات در نیروی زمینی و کشته شدن سربازان، بسیاری از خانواده های اسرائیلی اعتراض کرده و حتی ممکن است به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت کنند (اینجا بخوانید).

اسرائیل در جنگ 33 روزه و جنگ 22 روزه به علت تلفات بالای نظامی مجبور به آتش بس شد. در جنگ اخیر نیز، نتانیاهو و سران ارتش اسرائیل احتیاط بسیار زیادی در ارسال نیروها و کماندوها به غزه داشتند و ترجیح دادند بعد از بمباران شدید مناطق مختلف، راهی غزه شوند. شکی وجود ندارد که در صورت افزایش تلفات اسرائیلی ها، نتانیاهو مجبور است به سرعت عقب نشینی کند و این مساله او را در موقعیت ضعف و تردید در تصمیم گیری های جسورانه قرار خواهد داد.

منبع: خبر فوری
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    3

    خداوندا !
    چرا این جهانخوران فاسد اینقدر حرص و از و طمع دنیا دارند ؟!
    مگر از دنیا چقدر میخوان که حاضرنیستند لقمه ای هم به ضعفا برسه ؟!

    ازاونسردنیا در اینسر دنیا دخالت میکنه که هی همه چیز را تصاحب بکنه ؟!

    میخواد همه ادمها را نابود بکنه که فقط به اهداف کثیف مادی برسه

    لعنت و دو صد لعنت به سرمایه داری بی ترمز که دنیا را در اتش طمع خود سوزانده است
    لعنت بر سرمایه داری جهنمی غرب که میخواد بهرشکلی دنیا را جولانگاه خود بکنه

  • ناشناس
    8

    خداوند پشتیبان همه ی کسانی باشه که برای قرب الی الله می جنگنن و شهادت رو آرزومندن...برای همه ی اونهایی هم که مسخ رسانه ای شدن آرزوی "بیداری" دارم.

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    ننگ باد بر تحریک کنندگان جنگ افروز!!!

  • ناشناس
    2

    اصلا می دونید چیه زنان ایرانی از مردان عرب باغیرت ترند زنان ایرانی در جنگ با تبر سربازان صدام را می کشتند ولی مردان عرب اگر غیرت داشتند و متحد بودند یک روزه جنگ را تمام می کردند.

  • ناشناس
    1

    حزب الله بخاطر غزه وارد جنگ شد، وقتی حماس که دیگر امیدی به او نیست شروط اسرائیل را بپذیرد و صلح شود خود بخود جنگ با حزب‌الله هم بی دلیل خواهد شد و حزب‌الله می تواند با کمی مصالحه ، خود را از نابودی حفظ کند . کلید حفظ حزب‌الله در راضی کردن فرماندهان حماس می باشد. غزه آنقدر مشکل معیشتی دارد که داشتن نیروی مبارز یا نداشتن آن تقریبا تا دهه ها تفاوت چندانی ندارد.

  • دکتر سید
    0

    انشاءالله به زودی زود تمام تروریست های منطقه خاورمیانه نابود شوند و صلح و آرامش در منطقه برقرار شود.
    نصر من الله و فتح قریب

  • ناشناس
    1

    امروز با زدن جلسه فرماندهان ارشد جدید حماس دیگر باید فاتحه حزب‌اولا را خواند .
    اسرائیل در حزب‌اولا نفوذ کرده و آنها را نابود خواهد کرد.

  • ناشناس
    0

    اگر حماس بخاطر آزادی اسیرانش، اقدام به طوفان الاقصی کرده که هیچ اما اگر برای جلوگیری از روابط عربستان و اسرائیل چنین کاری کرد باید گفت تا زمانی که ایران حلقه های محور مقاومت را مثل گذشته از عراق تا غزه در اختیار داشت ارتباط بقیه کشورهای عرب با اسرائیل لطمه چندانی به ما نمی زد.

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    لبنان بما ربطی ندارد ایران باید از تاسیسات زیربنایی خودش دفاع کند نه لبنان نه غزه نه عراق نه یمن نه سوریه نه فلسطین!!!؟؟؟ این نظر شخصی بنده است!!؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد