ژاپن متعهد شد ذخایر پلوتونیوم خود را کاهش دهد

به دنبال فشارهای آمریکا، چین و دیگر کشورها، ژاپن متعهد شد ذخیره پلوتونیوم خود را که به نوعی بزرگترین انبار این ماده بسیار سمی نگهداری شده توسط یک کشور غیرهسته‌ای در جهان محسوب می‌شود، کاهش دهد.

ژاپن متعهد شد ذخایر پلوتونیوم خود را کاهش دهد

با این حال دولت ژاپن مشخص نکرده که تا چه میزان و چه هنگام ذخایر پلوتونیوم تحت کنترل خود را کاهش خواهد داد.

در پی رخداد فاجعه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن در سال 2001 این کشور اکثر راکتورهایی که از این ماده به عنوان سوخت استفاده می‌کردند را تعطیل کرد.

ژاپن تنها کشور غیرمسلح به سلاح هسته‌ای در جهان است که این حجم عظیم از پلوتونیوم را نگهداری می‌کند. این مساله به نگرانی‌های امنیتی چین و چند کشور همسایه ژاپن دامن زده است.

برآورد شده که ژاپن تا پایان سال 2017، 47 تن پلوتونیوم داشته است که از این مقدار 21 تن در تاسیسات فرآوری در بریتانیا و 15 تن در فرانسه انبار شده‌اند که برای ساخت هزاران بمب اتمی کافی هستند. همسایگان ژاپن نگران 11 تن پلوتونیوم باقی ژاپن هستند.

ماه ژوئن رسانه‌های محلی گزارش کردند که دولت آمریکا از ژاپن خواسته در آستانه تمدید یک توافق همکاری هسته‌ای دوجانبه در ماه جاری میلادی این ذخایر خود را کاهش دهد.

کمیسیون انرژی اتمی ژاپن امروز (سه‌شنبه) در یک سند بازبینی مواضع اساسی مربوط به استفاده از پلوتونیوم این کشور که در 2003 منتشر شده، اعلام کرد: ژاپن اندازه ذخایر پلوتونیوم خود را کاهش خواهد داد.

دولت ژاپن امروز همچنین در یک بیانیه جداگانه اعلام کرد که به اصل عدم مالکیت پلوتونیومی که استفاده از آن نامشخص است و نگهداری از تمامی مواد هسته‌ای تحت تدابیر حراستی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مطابق با معاهده ان‌پی‌تی پایبند است.

تاکاهیرو هایاشی، مدیر حوزه انرژی اتمی در کابینه ژاپن به خبرنگاران گفت: ما تدابیری مشخص برای کاهش ذخایر پلوتونیوم ارائه داده‌ایم.

پلوتونیوم در واقع پایه و اساس چرخه سوخت هسته‌ای کشور ژاپن است که از منابع طبیعی چندانی برخوردار نیست چراکه این کشور طی این چرخه سوخت راکتورهای هسته‌ای را بازفرآوری کرده و تبدیل به پلوتونیوم می‌کند و پس از آن مجددا مورد استفاده قرار می‌دهد.

با این حال تعداد محدودی از راکتورهای ژاپن می‌تواند سوخت موسوم به MOX که ترکیبی از اورانیوم و پلوتونیوم بازیافت شده از سوخت هسته‌ای مصرف شده است را به کار بگیرد.

چهار راکتور از مجموع شش راکتوری که در حال حاضر در ژاپن فعال هستند می‌توانند از سوخت MOX استفاده کرده و به طور میانگین حدود دو تن پلوتونیوم در سال مصرف می‌کنند.

منبع: ایسنا

729

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد