بیوگرافی و تاریخچه لوسترها
لوستر امضای طراحی روشنایی است، اما تاریخچه آن به بیشتر از آن چیزی که مردم فکر میکنند برمیگردد.
لوسترها در طول قرن ها تکامل یافته، طراحیهای جدید صورت گرفته و در سراسر جهان گسترش یافته و از نگه داشتن شمع ها به لامپ های برقی ارتقا پیدا کرده.
ایده اصلی یک محور شگفت انگیز از نورپردازی باقی مانده است؛ این نگاه به تاریخ چند وجهی لوستر جامع نیست، اما شامل بسیاری از دوره های زمانی و چگونگی روشن کردن محیط در هر یک از فضاها می باشد.
لوستر در تمدن های ماقبل تاریخ و اوایل تاریخ بشریت
قسمت های اصلی لوسترها در واقع مربوط به دوران ماقبل تاریخ و تمدن های اولیه است، نمونه هایی از سه نوع مجزا از لامپ های روغنی وجود دارد که قدمت آن به ۱۷ هزار سال پیش از میلاد میرسد، در حقیقت سوراخهایی در دیوارهای غار ها در لاساکس فرانسه وجود دارد که توسط غارنوردان برای آویختن مشعل خود استفاده میشد، تا بتوانند نقاشیهای غار خود را ببینند و بسازند.
باستانشناسان یک چراغ دفن شده در کف غار در لاساکو را کشف کردند که بی شباهت به یک لوستر چوبی خیلی ساده نیست که هنوز هزاران سال بعد در داخل آن دوده مشاهده میشود.
چراغ دفن شده در کف غار
صنعتگران باستان سومری و مصری شمعهای قالب ریزی شده، لامپهای آل استر و شیشه های رنگی را میساختند، لامپهای نفتی مصر شامل حفرههای حصیری بودند که نشان میداد آنها از روشهای مختلفی از نورپردازی نسبت به پیشینیان غارنورد خود استفاده میکردند.
لامپ های نفتی در این مدت در مصر، یونان و روم به صورت انبوه تولید می شدند، در حقیقت این لامپها اولین اجداد لوسترهای مدرن امروزی و تنها کالای تولید انبوه بودند، که با استفاده از قالب ها، موادی مانند سنگ طلا و برنز مایل به قرمز ساخته شده اند.
لامپ های رومی مخصوصا به دلیل ویژگی های تزئینی مشهور بودند.
پلی کاندرولون بیزانس از قرن ششم، نخستین پیشساز قابل تشخیص لوستر است؛ شمع ها در اوایل قرن ششم مورد استفاده قرار میگرفتند اما مشکلات زیادی وجود داشت، آنها چرک و کثیف بودند و به پیرایش نیاز داشتند و لوسترها باید با سیستمهای قرقره ای مانند لوسترهای سقفی نگهداشته شوند تا مردم بتوانند آنها را به سمت پایین بکشند و شمع ها را عوض کنند. اتاق هایی که در آنها لوستر وجود داشت غالبا سوراخ هایی برای تهویه دود داشتند و مردم یاد گرفته بودند که از زمان مهم خود، میزان زیادی را زیر لوستر های سقفی بگذرانند، شمع ها هم آنقدر کمیاب و گران بود که مردم آن را در طول روز مخفی میکردند. سوزاندن شمع راهی برای از بین بردن ثروت بود.
لامپ های حلق آویز قرن هشتم نوع دیگری از لوسترهای کلاسیک اولیه بود که به سبک اسلامی تزیین شده است که از هندسه و تقارن در طرح ها برای ارزشمند شدن بهره می برد.
لوسترهای کلاسیک قرون وسطی و رنسانس
از سال ۱۴۶۶ فلزکاران در اروپا پراکنده شدند و هنر سبکهای خود را در سراسر قاره گسترش دادند، در همین حال در ایتالیا شیشه سازان ونیزی در سال ۱۲۲۴ یک انجمن صنفی تأسیس میکنند تا آنها را در تمرین هنر خود کمک کند، آنها کوره های خود را در قرن سیزدهم به دلیل خطر آتشسوزی به جزیره مورانو منتقل کردند که در واقع به اصناف کمک کرد تا اسرار تجاری خود را حفظ و زنده نگاه دارند.
اولین نقاشی با لوستر کلاسیک از جیووانی آرنولفینی و همسرش توسط جان ویک به تصویر کشیده شده.
نقاشی با لوستر کلاسیک از جیووانی آرنولفینی و همسرش توسط جان ویک به تصویر کشیده شده
کریستالهای لوستر
ظاهراً اولین لوسترهای کریستال سنگی در قرن هفدهم دیده شدند، بلورهای صخره در واقع به اندازه خود زمین قدیمی هستند و هر بلور منحصر به فرد است که توسط وقایع زمین شناسی در طی میلیون ها سال تولید شده.
خیلی سریع شیشه سازان فرانسوی در تلاش بودند که بلورهای سنگی را با قطره های شیشه ای قالب ریزی کنند، در سال ۱۶۷۶ بریتانیایی به نام جورج راونس کرافت نوع جدید قاب را برای کریستال لوسترها ثبت کرد، شیشه سنگ چخماق که حاوی مقدار زیادی اسید سرب است، شفاف تر بوده و برش را آسان و منشوری میکند، رنگ را به خوبی میگیرد.
لوستر کریستال
در همین زمان استادان شیشهای ونیزی، گلها و برگهای شیشهای ساخته شده را به آن اضافه کردند، آنها همچنین بلورهای شیشه ای ساختند که گاهی اوقات تا ۲ متر عرض داشتند.
در بوهمیا (جمهوری چک امروزی) شیشه سازان شروع به ساخت لوسترهای شیشه ای کردند و از سبک هایی که در فرانسه و انگلیس محبوبیت داشتند بهره بردند، با این حال گاهی اوقات آنها چوب را در طرحهای خود گنجانده بودند و به لوسترهای چوبی روی آوردند، به دلیل آن که چوب به وفور یافت میشد.
بوهمیا جایی بود که آدولف شنبک شغل خانوادگی خود را برای راه اندازی شرکت ساخت لوسترهای کریستالی در سال ۱۸۷۰ ترک کرد.
سبکهای متمایز قرن ۱۸
سبک لوسترهای باروک و روکوکو در قرن ۱۸ ظاهر شد. روکوکو در واقع تکامل باروک بود که به واسطه حکاکی های منتشر شده باعث توجه علاقه مندان گردید. لوسترهای روکوکو شامل بسیاری از گرداب ها، برگها، گلها و سایر جزئیات، غالباً با برنز ریخته گری شده بودند.
اوایل قرن ۱۸ پیتر کبیر سن پترزبورگ روسیه را تأسیس کرد، هدف وی بازآفرینی کلیه شگفتی های فرهنگی و معماری جهان غرب در این شهر جدید بود، هنرمندان روسی سبک های فرانسه را تفسیر میکردند و مدل های شیشه ای رنگی جزئیات متداول لوسترهای روسی بود.
یکی دیگر از مکان های شیشه های رنگی در این زمان بریستول انگلیس بود، از آنجا که تمام مواد با قایق جابجا می شد، بریستول واقع در کنار دریا، برای تولید شیشه کریستال لوسترها ایده آل بود. شیشه های با کیفیت بالا که در آنجا تولید می شد، شامل مدلهایی مانند کبالت آبی، یاقوت طلایی و شیشه های شفاف بود
در سال ۱۷۵۰، شیشه سازان بومهی لوسترهای سبک ماریا-ترزا را ایجاد کردند. این نام از روی مادر ماری آنتوانت، که ملکه اتریش بود اقتباس گردید.
دهه ۱۷۵۰ و ۱۷۶۰ ماهیت چرخه ای از الهامات مد و طراحی را نشان می دهد، زیرا باستان شناسان ویرانههای از شهر های باستانی هرکولانیم و پومپی را پیدا کردند که این امر باعث شده تا مردم برای نشانه های طراحی به هنر مدیترانهای برگردند، به عنوان مثال جیمز و رابرت آدام در حقیقت با الهام گرفتن از طرحهای مدیترانه ای سبک پومپیی از طراحی لوستر نئو کلاسیک را متولد کردند.
مسئله مالیات در اواخر قرن ۱۸ میلادی انگلیس باعث تغییر انقلابی در طراحی لوستر شد، قانون مالیات غیرمستقیم شیشهای همه شیشه ها را از نظر وزن مالیات می داد، اما ایرلند معاف بود، بنابراین جزایر زمرد به محلی برای شیشه تبدیل شد، خانه مشهور واترفورد شیشهای در همین زمان تاسیس گردید.
انقلاب در لوستر و روشناییها
در سال ۱۷۶۰ انقلاب صنعتی آغاز شد، این انقلاب جهان را تغییر داد.
اشیای تزیینی اکنون در اختیار افراد بیشتری قرار گرفته و طبقه متوسط جدید آماده شده است تا با تزیینات فانتزی، مانند، لوسترها سعادت خود را نشان دهند، با این حال در طول انقلاب ۱۷۷۴ فرانسه سبک لوسترهای نئوکلاسیک در فرانسه ریشه گرفت، زیرا ریشه در نقوش یونان باستان دارد و یونانیان باستان دموکراسی بیشتری داشتند.
نئو کلاسیک نیز بسیار کمتر از آنچه پیش از آن آراسته بود تزیین شده و متناسب با فضای سیاسی فرانسه انقلابی است.
هنگامی که ناپلئون بناپارت نیروهایی را برای اشغال ونیز فرستاد، هنر زنده ماند.
هرچند در صحبت از انقلاب ها، آمریکایی های اولیه هم لوسترهایی را ساخته اند اگرچه آنها اغلب از مواد ارزان تر مانند قلع، چوب یا فلز با بازوهای سیم استفاده میکردند، اما لوسترهای چوبی فقط به این دلیل بود که در کشور تازه کار فلز بسیار کمیاب است.
یک قرن احیا در صنعت لوستر سازی
قرن نوزدهم قرن احیای سبک در سراسر اروپا بود و اروپا دوباره ثابت کرد که ماهیت چرخهای مد، فقط یک چیز مدرن نیست. درست در آغاز قرن، فرانسوی ها، لامپ های رومی را برای استفاده به عنوان لوستر احیا کردند اما بسیاری از احیای سبک های تزیینی قدیمی تر بیشتر اتفاق افتاد، زیرا طبقه متوسط رو به رشد روشی را برای زندگی اشرافیت قدیمی می خواست؛ آنها به عناصر طراحی روکوکو رنسانس و گوتیک نگاه کرده و خانههای خود را با لوسترهایی در آن سبک پر کردند.
لوستر گازی با تزئینات روکوکو
شرکتهای لوستر انگلیسی که به دنبال منابع جدید درآمد بودند نیز هزاران مایل دورتر، در هند منابع را پیدا کردند، برخی از شرکتها برای تهیه هرچه بهتر از سلیقه های محلی، شعبه هایی را در داخل هندوستان باز کردند.
پیشرفتهای تکنولوژیکی در صنعت لوستر
لامپ الکتریکی در سال ۱۸۷۹ شروع به روشن کردن دنیا کرد، هنرمندان در این دوره به جای گذر از دوران گذشته به ایده های طراحی کاملاً جدیدی از طبیعت می پرداختند، ماریو فورتونی یک هنرمند ایتالیایی سوئیچ کم نور را ایجاد کرد و لوسترهایی را از ابریشم زینتی به همراه انقلابی در نحوه روشن شدن تئاترها ساخت،
لوسترها همچنین از لامپهای رو به پایین جهت بهره گیری درست از نحوه کارلامپهای برقی استفاده کردند.
چراغ های معروف تیفانی با لامپ جدید شیشه ای رنگ آمیزی شد.
در اواخر قرن ۱۹ شیشه ساز بومی به نام دانیل سواروفسکی دستگاهی اختراع کرد که می توانست بلورها را دقیقاً برش دهد، با این حال در ابتدا از این دستگاه برای ساخت جواهرات استفاده می شد و حتی سال ۱۹۶۵ هم وارد تجارت لوستر نشد.
واقعیت جالب اولین نمایشگاه روشنایی در شهر نیویورک در سال ۱۸۸۳ افتتاح شد در این نمایشگاه چراغ هایی را ارائه می شد که از برق و گاز استفاده می کردند.
روزهای لوسترهای مدرن
این روزها طراحی لوستر میتوانند نکاتی از گذشته در بر بگیرد یا در یک جهت کاملاً عکس خاموش شود. توجه به روکوکو در دهه ۱۹۳۰ و سبک هنری دکو مشخصه بازار دهه ۱۹۲۰ به گذشته می باشد، مدرنیسم در اوایل قرن بیستم محبوبیت زیادی پیدا کرد، ظاهر مدرن در اواسط قرن حاکم بود، اما امروز بازار لوستر جایی برای همه چیز دارد، زینت روکوکو، زیبایی لوسترهای کریستالی، لوسترهای چوبی و موارد دیگر. مهم نیست که چه دوره طراحی با شما صحبت می کند یا چه سبکی را دوست دارید، امروز دقیقا همان چیزی را که می خواهید پیدا کنید، چه از لوسترهای سقفی، چه چوبی، چه لوسترهای پذیرایی ، به دست خواهید آورد.
مهم حالت نورپردازی است که به زمان انسانهای در غار باز میگردد.
24