دامداران استان مرکزی نسبت به ایمن‌سازی دام‌ها علیه تب برفکی اقدام کنند

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به شروع فصل سرما واحتمال شیوع تب برفکی، دامداران این استان باید نسبت به ایمن سازی دام‌های سبک و سنگین علیه این بیماری اقدام کنند.

دامداران استان مرکزی نسبت به ایمن‌سازی دام‌ها علیه تب برفکی اقدام کنند

دکتر سعید رحیمی روز سه‌شنبه افزود: تب برفکی از جمله بیماری‌های حاد ویروسی و واگیردار است که در حیوانات زوج سم اهلی و وحشی دیده می‌شود و بسیار واگیر دار بوده در صورت مشاهده تمامی گله را درگیر می‌کند.

وی تب شدید، کاهش اشتها و افت میزان شیردهی دام، ریزش بزاق از دهان، زخم مخاطی بر روی زبان و محوطه دهانی، جراحت پستان و فضای بین دو سم، لنگش به‌ویژه در گوسفند و بز و تلفات در دام های جوان را از جمله علایم مهم این بیماری عنوان کرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: با توجه به ویروسی بودن تب برفکی، درمان موثری برای آن وجود ندارد و پیشگیری مهمترین راه جلوگیری از خسارات اقتصادی این بیماری مطرح است.

رحیمی گفت: رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای شامل ضدعفونی دوره‌ای و منظم، خودداری از نقل و انتقال غیرمجاز دام، خرید دام از مناطق عاری از بیماری با هماهنگی دامپزشکی، جلوگیری از تردد افراد متفرقه و دلال به دامداری، ضدعفونی خوردروهای ورودی به واحد و واکسیناسیون از جمله راهکارهای مقابله با شیوع احتمالی بیماری تب برفکی در واحدهای دامداری است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون به تنهایی و بدون رعایت سایر مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای در دامداری برای مقابله با بیماری تب برفکی کافی نیست و ایمن‌سازی باید با رعایت مسایل بهداشتی انجام شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری تب برفکی باید یک تا ۲ بار در سال و در دام سنگین سه تا چهار بار در سال (بسته به نوع واکسن مصرفی) انجام شود.

رحیمی یادآور شد: با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت واکسن‌های دامی (به خصوص واکسن تب برفکی) در سال اخیر، ایمن‌سازی دام‌ها علیه این بیماری کاهش یافته و این مهم زنگ خطری برای شیوع گسترده بیماری در نیمه دوم سال است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

منبع: ایرنا

68

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد