بارش های اخیر به 7 قنات اراک خسارت زد

مسئول هیأت امنای قنات‌های سنجان و کرهرود گفت: ۷ رشته قنات سنجان و کرهرود در شهر اراک خسارت دید.

بارش های اخیر به 7 قنات اراک خسارت زد

احسان آخانی سنجانی با تاکید بر اینکه سیل را نمی‌توان کنترل کرد، اما می‌توان مدیریت کرد که خوشبختانه در استان مرکزی به نسبت دیگر استان‌ها هوشیاری و مدیریت مناسبی در این زمینه صورت گرفت، افزود: این بارش‌ها با مدیریت درست می‌تواند اثرات بسیار مفیدی را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: محل تأمین آب قنوات رودخانه‌ها هستند که خوشبختانه در بارش اخیر اکثر رودخانه‌های استان پرآب و احیا شدند. این شرایط تأثیر مثبتی در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و قنوات دارند و می‌توان برای چندسالی پایداری این قنوات را شاهد بود.

این چهره ملی در حوزه آب، پایداری آب قنوات را منوط به کنترل برداشت‌های بالادست حوضه آبریز قنوات دانست و گفت: در حال حاضر که وضعیت آبی قنوات بهبود یافته است نباید اجازه برداشت بیشتر به چاه‌ها داده شود و با کنترل برداشت در بالادست، باید از فرصت استثنایی احیای قنوات استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این کنترل برداشت‌ها باعث می‌شود بین ۲ تا ۳ سال آینده شرایط خوبی را در میزان آبدهی قنوات شاهد باشیم و اگر برداشت از چاه‌های بالادست متوقف شود می‌توان پایداری قنوات را افزایش داد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر طرح چاه به جای قنات مورد توجه قرار گرفت، اما امروز با بارندگی‌های اخیر فرصت تعدیل پروانه‌ها فرا رسیده و با مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز می‌توان پایداری قنوات را به ۳ تا ۵ سال افزایش داد و باید این اقدام را بویژه در منطقه قره‌کهریز دنبال کرد.

آخانی در خصوص وضعیت قنوات شهرستان اراک پس از بارندگی‌های اخیر بیان کرد: در کنار اثرات مثبت بارندگی‌های اخیر، خساراتی نیز به قنوات وارد شده است به طوری که از ۹ رشته قنات موجود در اراک بیشترین خسارت به قنوات منطقه سنجان و کرهرود وارد شده و ۷ رشته قنات از تخریب‌های سیل متأثر شده و هر کدام بیش از ۲۰ درصد خسارت دیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مرمت قنات به مانند چاه کار ساده‌ای نیست چراکه مرمت آن باید به صورت دستی انجام گیرد که بر این اساس اینکار مشمول زمان می‌شود و به راحتی پیش نمی‌رود و کمک بسیاری می‌طلبد، گفت: برای مرمت قنوات خسارت دیده ۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبار و فرصتی حدود ۳ ماه لازم است.

آخانی افزود: خسارت‌های وارده باید سریعاً با توجه به نزدیکی به فصل آبیاری جبران شود تا کشاورزان برای تأمین آب مورد نیاز خود به چاه روی نیاورند یا با توجه به هزینه‌های بالای مرمت قنوات به طور کل قنوات را رها نکنند و به سمت چاه به چای قنات نروند تا شاهد مرگ قنات نباشیم. اکنون وقت کاهش برداشت‌های حوضه آبریز بالای دست قنوات است تا با تعدیل برداشت‌ها فرصت بیشتری به احیا قنوات داده شود.

مسئول هیأت امنای قنات‌های سنجان و کرهرود اضافه کرد: با توجه به توپوگرافی منطقه سنجان و کرهرود، با توجه به ورود آب‌های سطحی به کانال‌های هدایت آب قنات، ۴ رشته از این قنات‌ها در محدوده شهری مسدود شده اند که نیاز فوری به مرمت و لایروبی دارند و در این بخش شهرداری می‌تواند کمک لازم را انجام بدهد. معیشت بیش از ۵۰۰ کشاورز متأثر از این مسئله است و باغات منطقه که به عنوان ریه‌های اراک شناخته می‌شود در صورت عدم توجه به این مشکل دچار چالش جدی خواهند شد.

منبع: ایسنا

10

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد