کشاورزی چهارمحال و بختیاری در مسیر تولید محصولات غذایی سالم

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:اکنون کشاورزی با نرخ مطلوب استفاده از سموم و کود در مسیر توسعه تولید محصولات غذایی سالم قرار دارد.

کشاورزی چهارمحال و بختیاری در مسیر تولید محصولات غذایی سالم

دهقان شهرانی با اشاره به شرایط اقلیمی و میزان مصرف کود و سموم در استان، اظهار داشت: نرخ مصرف سموم شیمیایی در استان مطلوب و از متوسط مصرف کشوری کمتر است.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تولید بیشتر محصولات گواهی‌شده در استان به عنوان یک حرکت نو نیازمند صرف زمان، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر است.

وی، با اشاره به اهمیت تولید غذای سالم افزود: یکی از روش‌هایی که برای تولید محصولات سالم در جهادکشاورزی به کار گرفته، بحث تولید محصولات گواهی شده است که این مساله هم‌اینک در استان برای سیب‌زمینی، خیار و قارچ در حال انجام است.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سال گذشته سیب زمینی گواهی شده در ۱۰ هکتار از اراضی استان تولید و ۴۶۰ تن محصول از آن برداشت شد که بیشتر آن به میدان میوه و تره بار تهران ارسال شد.

شهرانی، ظرفیت تولید قارچ گواهی شده را یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تن در سال اعلام و تصریح کرد: امسال فرآیند اخذ کد شناسایی و تولید محصولات گواهی شده برای گردو در سطح ۲ هکتار و همچنین سیب‌زمینی در سطح ۵۰ هکتار در حال انجام است.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بحث تولید محصولات گواهی شده در جهادکشاورزی در سال ۷۸ کلید خورد و از آن زمان تا سال ۹۸ به صورت پراکنده دنبال می‌شد، تصریح کرد: با ابلاغ دستورالعمل تعلیق، رفع تعلیق و تجدید آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی در اردیبهشت سال ۹۸ و همچنین رونمایی سامانه حد مجاز آلاینده‌ها این کار به صورت جدی آغاز شده است.

شهرانی با اشاره به اینکه هم‌اینک ثبت‌نام متقاضیان تولید محصولات گواهی‌شده از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، بیان کرد: در این طرح، مدیران کنترل کیفیت کار مشاوره به کشاورز و نظارت روی روند کار را به عهده دارند و از کلینیک‌ها نیز برای مصرف صحیح کود و سموم استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: محصول تولید شده از سوی متقاضی، توسط شرکت‌های بازرسی که زیر نظر اداره کل استاندارد هستند، نمونه‌برداری و و در آزمایشگاه‌های مجاز تحت نظارت این اداره کل آنالیز می‌شود.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در نهایت با ارائه نتایج به جهادکشاورزی و بررسی آنها از نظر حد مجاز آلاینده‌ها -که بایستی زیر میزان مشخص شده باشد- و اخذ تاییدیه نهایی از اداره کل استاندارد، یک کد شناسایی ۹ رقمی به کشاورز اختصاص داده می‌شود.

شهرانی با بیان اینکه به زودی یک شرکت بازرسی زیر نظر اداره کل استاندارد در استان راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: مدیران کنترل کیفیت نیز از بین فارغ‌التحصیلان کشاورزی و پس از برگزاری دوره آموزشی و آزمون انتخاب شدند.

وی ادامه داد: ۲۷ نفر به عنوان مدیر کنترل کیفی در استان انتخاب شده‌اند که از این تعداد تاکنون ۱۲ نفر از اداره کل استاندارد پروانه گرفته‌اند.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: قیمت محصولات گواهی شده بسته به بازار متفاوت‌تر از سایر محصولات است.

شهرانی با بیان اینکه هنوز آن گونه که انتظار می‌رود از این کار استقبال نشده است، تصریح کرد: در بحث تولید محصولات گواهی شده هنوز در آغاز راه هستیم و چون این کار برای کشاورز به لحاظ انعقاد قرارداد با مسئول کنترل کیفی و همچنین آنالیز نمونه‌ها هزینه دارد نیازمند صرف زمان و همچنین فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر هستیم.

وی تاکید کرد: متقاضیان تولید محصولات گواهی‌شده باید به اداره جهادکشاورزی در شهرستان‌های خود مراجعه کنند.

یکی از نگرانی‌ها در بحث تولید محصولات غذایی مصرف بیش از اندازه سموم و کودهای شیمیایی است، همین مساله سبب شده تا تولید محصول سالم و در گام بعد محصول گواهی شده بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرآنلاین

68

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد