نگاهی به چهارمحال و بختیاری؛ بهشت ایران زمین

استان سردسیر چهارمحال و بختیاری، در نوروز هوایی نیمه سرد و نمناک دارد و در بسیاری از مناطق آن، برفی که بر روی زمین نشسته، دیدنی است.

نگاهی به چهارمحال و بختیاری؛ بهشت ایران زمین

وقتی سخن از جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری می‌شود، باید این نکته را به مسافران نوروزی گفت که قدم به سرزمینی بسیار زیبا با آب و هوایی کوهستانی می‌گذارید.

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت ۱۶ هزار و ۴۱۱ کیلومتر مربع در جنوب غربی کشور واقع شده و در مرکز ارتفاعات موسوم به رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد.

مرکز این استان شهر شهرکرد در ارتفاع دو هزار و ۶۶ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد که مرتفع‌ترین شهر در میان مراکز استانی بوده به همین دلیل استان، به بام ایران شهرت یافته است.

چهارمحال و بختیاری منطقه‌ای کوهستانی است که تقریباً ۷۶ درصد آن را کوه‌ها و تپه‌ها و ۲۴ درصد آن را دشت‌های آبرفتی و فلات‌ها تشکیل می‌دهند.

به دلیل ماهیت کوهستانی مرتفع و قرار گرفتن در مسیر بادهای مرطوب مدیترانه‌ای از زمستان سرد و تابستان‌های خنک بهره‌مند است.

زردکوه بختیاری، شاه شهیدان، هفت تنان، کوه میلی، کوه کلک، کوه چرو، جهانبین، کوه سفید، هفت چشمه، سالداران، کوه کلار، سبزه‌کوه، قیصری و کوه ریگ از مهم‌ترین ارتفاعات چهارمحال و بختیاری است.

مناطق حفاظت‌شده و شکار ممنوع بسیار کم نظیر قیصری، شیدا، هلن، سبزه‌کوه، تنگ صیاد و جنگل‌های بلوط یا طلای سبز زاگرس، با تنوع بالغ بر ۹۲۳ گونه گیاهی با ارزش و ۲۹۴ گونه جانوری و چشم‌اندازهای بی بدیل تنها بخشی از این بهشت به شمار می‌رود.

مهم‌ترین رشته‌کوه این منطقه، زردکوه بختیاری است که سخاوتمندانه رودخانه‌های بزرگ کارون و زاینده‌رود را به کشور هدیه می‌کند.

نگاهی به چهارمحال و بختیاری؛ بهشت ایران زمین

از مهم‌ترین رودخانه‌ها می‌توان به رودخانه خرسان، رودخانه ارمند، آب‌زری کوهرنگ، رودخانه بازفت، سد زاینده‌رود، سد کارون ۴ رودخانه قاضی‌دره و رودخانه آب‌ترکی بازفت اشاره کرد.

استان چهارمحال و بختیاری دارای چشمه‌های دائمی و چشمه‌های با خاصیت معدنی است که مهم‌ترین چشمه‌های آن چشمه کوهرنگ، چشمه دیمه، چشمه پیرغار فارسان، چشمه سندگان، چشمه سیاسرد بروجن، چشمه سرداب رستم‌آباد، چشمه میلاس لردگان و … هستند.

تالاب بین‌المللی چغاخور، تالاب گندمان و تالاب سولقان از مهم‌ترین تالاب‌های استان به شمار می‌روند.

مناطق تاریخی چهارمحال و بختیاری

نگاهی به چهارمحال و بختیاری؛ بهشت ایران زمین

از مهم‌ترین مناطق تاریخی استان چهارمحال و بختیاری می‌توان به مسجد اتابکان، قلعه چالشتر، قلعه شمس‌آباد، قلعه سردار اسعد بختیاری جونقان، قلعه امیر مفخم روستای دزک، اتاق ایینه شهرکرد، موزه کار و زندگی قلعه چالشتر، پل زمان‌خان سامان، بافت روستای سراقاسید کوهرنگ، مسجد تاریخی جامع شهرکرد و… اشاره کرد.

کانون‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری

نگاهی به چهارمحال و بختیاری؛ بهشت ایران زمین

تالاب بین‌المللی چغاخور، تالاب گندمان، تالاب سولقان، سد و حاشیه رودخانه زاینده‌رود، منطقه سامان، روستای هوره، چشمه زنه هفشجان، گرداب بن، چشمه وقت و ساعت روستای شمس‌آباد، گردشگاه سیاسرد بروجن، گردشگاه پیرغار فارسان، چشمه دیمه کوهرنگ، غار یخی چمای کوهرنگ، آبشار تونل اول کوهرنگ، چشمه سرداب رستم‌آباد اردل از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است.

منطقه حفاظت شده هلن، چشمه دروغ‌زن فرخشهر، روستای توریستی شیخ علیخان، پارک ملی تنگ صیاد، منطقه جنگلی فلارد، منطقه دوپلان، رودخانه بازفت، گردنه چری و دریاچه سد کارون ۴ از دیگر مناطق گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است.

اماکن زیارتی چهارمحال و بختیاری

نگاهی به چهارمحال و بختیاری؛ بهشت ایران زمین

مسجد اتابکان شهرکرد، امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد، مسجد جامع چالشتر، امامزاده بارده، امامزاده حمزه‌علی بروجن، امامزاده دستگرد، امامزاده بی‌بی‌شاه منظر هفشجان، مسجد جامع شهرکرد، مسجد جامع شهرکیان، امامزاده بابا پیراحمد شهر بن، امامزاده جعفر میرشاه بارز، نظرگاه مادر و دختر گندمان، امامزاده عبدالله روستای سورک از مهم‌ترین اماکن زیارتی چهارمحال و بختیاری است.

فرهنگ، اقوام، زبان، نژاد و مذهب

نگاهی به چهارمحال و بختیاری؛ بهشت ایران زمین

وجود سه قوم اصیل در استان چهارمحال و بختیاری شامل بختیاری، فارس و ترک قشقایی تنوعی از فرهنگ‌های مختلف را در این استان به وجود آورده است.

زندگی کوچ نشینی و آئین و فرهنگ بختیاری و قشقایی همراه با لباس محلی اقوام مختلف، آئین‌های محلی (بازی‌های بومی - محلی، مراسمات عروسی و عزاداری، رسوم و …) در کنار زبان لری، فارسی و ترکی تنها گوشه‌ای از اصالت فرهنگی این دیار را به نمایش گذاشته است.

بیش از ۹۸ درصد مردم این استان مذهب شیعه دوازده امامی هستند.

آشنایی با مشاهیر و مفاخر چهارمحال و بختیاری

نگاهی به چهارمحال و بختیاری؛ بهشت ایران زمین

قیام مشروطه‌خواهی توسط بزرگ مردان این سرزمین از جمله حاج علی‌قلی‌خان سردار اسعد دوم با لطفعلی‌خان امیر مفخم، نصیرخان سردار جنگ و ابراهیم‌خان ضرغام‌السلطنه از قوم بختیاری شکل گرفت.

همچنین این استان محل رشد و بالندگی علما، شعرا، و عرفای فراوان به نامی از جمله عمان سامانی، صاحب گنجینه‌الاسرار، دهقان سامانی، میرزا جهانگیرخان قشقایی، واهب بختیاری، پژمان و افسر بختیاری، آیت‌الله دهکردی، دکتر عبدالله ریاحی، دکتر رحیم رئیسی دهکردی، استاد مسعود بختیاری و … است.

مهم‌ترین سوغات محلی و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری را بشناسید

نگاهی به چهارمحال و بختیاری؛ بهشت ایران زمین

وجود صنعتگران بسیار که با زخمه‌های دست خود ۵۰ رشته هنری از قبیل قالی‌بافی، قفل‌سازی، تولید گبه، گلیم، جاجیم، سرانداز، نمد، لباس محلی و … را در هیاهوی زندگی شهری، حفظ و صیانت کرده‌اند، جلوه‌ای ناب، از زندگی مردمان این سرزمین به شمار می‌آید.

گز، نبات، عسل طبیعی، گردو و بادام، کشک و قارا (قره‌قروت) از مهم‌ترین سوغات چهارمحال و بختیاری است.

منبع: ایسنا

10

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد