رشد فرزندآوری نیازمند تغییر نگرش جامعه و اجرای قانون جوانی جمعیت است

عدم تمایل زوج های جوان به فرزندآوری و یا اتکا به تک فرزندی که‌ می‌توان از آن به عنوان یک رفتار مسری بین جوانان امروزی یادکرد علل و عوامل متعددی دارد اما کارشناسان حوزه خانواده و جمعیت معتقدند حل این چالش با تغییر نگرش و باورهای جامعه و اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت میسر است.

رشد فرزندآوری نیازمند تغییر نگرش جامعه و اجرای قانون جوانی جمعیت است

هفته آخر اردیبهشت ماه به عنوان هفته ملی جمعیت نامگذاری شده، مولفه‌ای مهم است که متاسفانه در اوایل دهه هفتاد، شعارهایی برای کاهش تعداد فرزندان با محوریت اینکه هرچه فرزندان یک خانواده کمتر باشد، زندگی بهتر است، شنیده می‌شد.

این در حالی بود که خانواده‌های ایرانی تا دهه ۶۰ دارای تعداد حداقل چهار فرزند بودند و در بیشتر خانواده‌ها شش تا هشت فرزند هم وجود داشت و همین سبب می‌شد تا فرزندان در یک خانواده پرجمعیت از نشاط و شادی بالایی برخوردار باشند و مسئولیت‌پذیرتر برای آینده پرورش داده شوند.

متاسفانه سیاست کاهش جمعیت و علت آن در دهه ۷۰ پدیدار شد و به گونه‌ای برای ترویج کاهش فرزند تبلیغ شد که بسیاری از خانواده‌ها این شعار را مبنا قرار داده و تعداد فرزندان به دو فرزند و گاهی یک فرزند کاهش یافت.

نرخ رشد جمعیت در سال ۶۵ در کشور ۳٫۹ بوده که این درصد در سال ۱۴۰۰ به ۰٫۶ درصد کاهش یافته و این زنگ خطری است که از چند سال پیش رهبری هم اشاره ویژه‌ای نمودند تا برای این مشکل چاره‌اندیشی شود.

بدون شک ادامه روند کاهش جمعیت و فرزندآوری سبب می‌شود تا در دهه‌های اخیر به سمتی برویم که درصد زیادی از جمعیت سالمند باشد لذا لازم است که با ارائه مشوق‌های فرزندآوری، تسهیل شرایط ازدواج جوانان و لزوم افزایش جمعیت اقداماتی در دستور کار قرار گیرد تا در مرحله بحران قرار نگیریم.

اگرچه برخی تصور دارند که علت اصلی کاهش جمعیت به دلیل مشکلات  اقتصادی و نگرانی از تامین خواسته‌های مادی کودک است اما تحقیقات نشان داده خانواده‌های زیادی هستند که از نظر مالی مشکلی ندارند ولی ترجیح می‌دهند که یک فرزند داشته باشند.

آسیب‌های تک فرزندی کودک را در جامعه با مشکلاتی همراه می‌کند به طوری‌که در ارتباط گرفتن با دیگران و مسئولیت‌پذیری بسیار شکننده و آسیب پذیر است.

به همین خاطر هفته ملی جمعیت فرصتی است تا خانواده‌ها بیشتر از همیشه به این مولفه مهم در جامعه توجه داشته باشند و با افزایش تعداد فرزندان، نشاط و شادی را درون خانواده مهیا نمایند.

منبع: سفیرافلاک
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    0

    ما چرا باید حمال و سرباز برای طبقه حاکم تولید کنیم ؟

  • ناشناس
    0

    با زور پوتین و تهدید نمی توانید نگرش جامعه را تغییر دهید.

  • عجب رویی دارید
    0

    آره همه مردمو سیر کردید و در رفاه هستن و منتظرید بچه های جدید رو خوشبخت کنید؟!
    حرف میزنه میگه بچه بیارید
    هروفت اومد وسط مردم‌و کارگری کرد و مستاجری بگید اُورد ناشتا بده و بگه بچه بیارید
    داداش من بچه اورد تازکی با متلک هام اشکشو درآوردم
    گفتم تو خودت زندگی نکردی،دوتا بچه آوردی واسه چی؟که نگاه کنن ببینن و حسرت بخورن و نتونن بخورن و بخرن. و بپوشن و بگردن و...
    هرکی بچه بیاره شرف نداره،وجدان نداره،ابلهه

  • Amir
    0

    زجر آورتر ازهمه این هست که میدانید علت عدم ازدواج وفرزند آوری چیست ولی خودتان رابه نفهمی میزنید وهربار بازدنبال علت میگردید

  • نادر
    0

    مشکل بچه دار نشدن فقط اقتصادیه شک نکنید
    دولت اگر می خواهد مشکل حل شود طبق قانون اساسی تحصیل را رایگان کنه (چون به احتمال زیاد مقامات نظام از قیمت لوازم تحصیلی اطلاع ندارند )دوم هزینه های کودک اعم از درمان وپوشاک را رایگان کنه وتغذیه مدارس را مثل زمان پهلوی رایگان ودردسترس دانش آموزان قرا دهد بعد ببیند چه اتفقاتی خواهد افتاد چون با این تورم وگرانی هیچکس دنبال نان خور اضافه با این شرایط نخواهد رفت

  • ناشناس
    0

    خجالتم خوب چیزیه . با این اوضاع گل و بلبل .
    رو که نیس ...

  • ناشناس
    0

    با ایشالله و ماشاالله که نمی شه فرزند آوری کرد!

    خانواده های کارگر و فقیر که بنده های خدا زحمت بیشتر هم می کشن ولی دخل و خرجشون به هم نمی خوره ! این اجاره های سنگین هم واویلاااا! دیگه کمتر کسی هم به خانواده های چند فرزند خونه اجاره می ده !
    خانواده های متوسط رو به بالا هم با به خاطر تبعیض و بی عدالتی و سیستم آموزشی ضعیف و نبود امنیت کافی و عدم محیط و فضای شاد و آرامش بخش جامعه و... تمایل به داشتن فرزند بیشتر ندارند !
    این دیگه کم کاری و اهمال کاری دولت ها و .. هستش که از هر نظر زمینه را برای این امر فراهم نکرده اند !

  • 😠
    0

    باید فرزتد بیاورید😠
    بدون بچه این انقلاب چه غلطی کند پس؟😠
    شما دژمن انقلابید وگرنه بچه میاوردید و‌گسنگی میدادیدش ولی لز انقلاب دفاع مینُماییدیددید😑

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها