یک چهارم ساکنان جهان احساس تنهایی می‌کنند

براساس یافته‌های یک نظرسنجی انجام شده در ۱۴۲ کشور، از هر چهار نفر در سراسر جهان یک نفر احساس تنهایی می‌کند.

یک چهارم ساکنان جهان احساس تنهایی می‌کنند

میزان احساس تنهایی* در سطح جهان حتی ممکن است بیشتر از یافته‌های این تحقیق که تقریبا ۷۷ درصد از بزرگسالان جهان را دربر می‌گیرد، باشد؛ زیرا تعدادی از کشورها از جمله کشور پرجمعیت چین مورد سنجش قرار نگرفته‌اند. این پژوهش با توجه به هشدارهایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت و بسیاری دیگر از مراجع نسبت به خطرات تنهایی داده می‌شود، با مشارکت موسسه «گالوپ» و شرکت «متا» انجام شده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، به طور کلی حدود یک چهارم (۲۴ درصد) مردم در سراسر جهان اعلام کرده‌اند به میزان «زیاد» و «نسبتاً زیاد» احساس تنهایی می‌کنند و ۲۷ درصد افراد پاسخ‌گو نیز گفته‌اند «کمی احساس تنهایی» می‌کنند. همچنین نزدیک به نیمی(۴۹ درصد) از جمعیت جهان به هیچ وجه احساس تنهایی نمی‌کنند.

1

افراد مسن کمتر احساس تنهایی می‌کنند

از دیگر یافته‌های این پژوهش، سنجش میزان تنهایی افراد بر حسب شاخصه‌هایی چون «سن» و «جنس» است. مطابق جدول زیر و برخلاف تصور، کمترین میزان احساس تنهایی از سوی افراد مسن (۶۵ سال و بالاتر) با ۱۷ درصد و بیشترین میزان احساس تنهایی از سوی افراد جوان (۱۹ تا ۲۹ سال) با ۲۷ درصد اعلام شده است.

2

در سطح جهانی، مردان و زنان به یک اندازه تنها هستند

جالب توجه است که میزان احساس تنهایی اعلام‌شده از سوی مردان و زنان شرکت‌کننده در این پیمایش جهانی در مجموع برابر است. (اگرچه این نسبت در کشورهای مختلف تفاوت دارد.) به این ترتیب ۲۴ درصد از مردان و ۲۴ درصد از زنان «زیاد» یا «نسبتاً زیاد» احساس تنهایی می‌کنند. در مقابل ۴۹ درصد از مردان و ۴۹ درصد از زنان «اصلاً» حس تنهایی داشته‌اند.

3

کمترین میزان احساس تنهایی از سوی افراد مسن (۶۵ سال و بالاتر) با ۱۷ درصد و بیشترین میزان احساس تنهایی از سوی افراد جوان (۱۹ تا ۲۹ سال) با ۲۷ درصد اعلام شده استامروزه در سراسر جهان میلیون‌ها نفر در زندگی روزمره خود احساس تنهایی می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد تنهایی با افزایش خطرات تهدیدکننده سلامت جسمی و روانی افراد مرتبط است. این در حالی است که طبق داده‌های به دست آمده نزدیک به ۶ درصد مردم جهان با کسی ارتباطی ندارند. این میزان شاید در ظاهر رقم کوچکی به نظر برسد اما تقریباً معادل ۲۸۷ میلیون نفر یعنی؛ بیشتر از کل جمعیت اندونزی، چهارمین کشور پرجمعیت جهان است.

وضعیت در ایران چگونه است؟

براساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی انجام شده، ایران به طور کل در میان ۲۹ کشوری قرار دارد که دست‌کم یک سوم جمعیت مورد بررسی آن احساس تنهایی (زیاد و نسبتا زیاد) می کردند.

4

در این میان، ۳۲ درصد از زنان ایرانی و ۳۴ درصد از مردان ایرانی پاسخگو در این نظرسنجی گفته‌اند «زیاد» و « نسبتاً زیاد» احساس تنهایی می‌کنند. این در حالی است که نزدیک به نیمی از هر دو جنس اعلام کرده‌اند «اصلاً» احساس تنهایی نمی‌کنند.

5

ایران به طور کل در میان ۲۹ کشوری قرار دارد که دست‌کم یک سوم جمعیت مورد بررسی آن احساس تنهایی (زیاد و نسبتا زیاد) می کردندجامعه آماری این نظرسنجی افراد بالای ۱۵ سال از ۱۴۲ کشور جهان است. حجم نمونه در کشور ایسلند، جامائیکا و پورتوریکو با ۵۰۰ نفر، در الجزایر ۸۲۱ نفر و در هند و روسیه به ترتیب ۲۰۰۶ و ۳۰۰۰ نفر بوده است. در سایر کشورهای مورد بررسی، تعداد افراد مشارکت‌کننده بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۴۶ متغیر بوده است.

بازه زمانی اجرای این پژوهش نیز از از ژوئن ۲۰۲۲(خرداد ۱۴۰۱) تا فوریه ۲۰۲۳(۱۲ بهمن ۱۴۰۱) است و جمع‌آوری داده‌ها در کشورهایی که ضریب نفوذ خطوط و تکنولوژی مخابراتی بالا (تقریبا بیش از ۸۰ درصد جمعیت) است از طریق ارتباط تلفنی و در کشورهایی که از چنین بستری برخوردار نیستند به صورت حضوری انجام شده است.

* تنهایی به عنوان احساس انزوا و دوری عاطفی از افراد دیگر.

** https://www.gallup.com/analytics/۵۰۹۶۷۵/state-of-social-connections.aspx

 

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    1

    تنهايي بدترين درد دنياست ، خدا هيچ كسي رو تنها نزاره من جمله من

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اول سلامتی
      خدا فقط به همه سلامتی بده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها