جعفر طاهری مطرح کرد:

لزوم برنامه‌ریزی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی

کارشناس محیط زیست ضمن تاکید بر سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشور گفت: خشکسالی و کمبود بارندگی از جمله پیامدهای تحولات اقلیمی است و از آنجایی که طی پنج دهه اخیر تعداد سال‌های خشک ما در کشور از نظر بارش بیشتر از ترسالی‌ها بوده و امسال چهارمین سالی است که به صورت پیاپی وارد خشکسالی شده ایم، باید برنامه‌هایی را در جهت سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب طراحی و اجرا کنیم.

لزوم برنامه‌ریزی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی

جعفر طاهری در گفت و گو با «خبرفوری» عنوان کرد: کشور ما به گفته سخنگوی صنعت آب، به‌طور میانگین در هر دهه حدود ۰.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود و طبیعتا این موضوع روی بارندگی‌ها و منابع آبی تجدیدپذیر تاثیرات نامطلوبی به جا می‌گذارد و اگرچه معضلاتی مانند تشدید فرسایش خاک، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، خشکی رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها، گسترش فرونشست زمین و بیابان‌زایی را به همراه دارد، اما همچنان اراده‌ای برای جلوگیری از پیشروی بحران آب و انطباق پذیری با تغییرات اقلیمی مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: هم‌زمان با شدت گرفتن این چالش در کشور، انتقال آب برای مصارف صنعتی، فقدان نظارت درست و سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی و تداوم کشت سنتی و آب‌بر موجب شده است که مردم با تنش آبی و مشکلات عدیده به‌خصوص در سال‌های کم‌بارش مواجه باشند. درحالی که باید برای این موارد چاره اندیشی و برنامه ریزی کرد، چراکه تغییرات اقلیمی باعث ناهنجاری جدی در سامانه‌های بارشی شده و باید در حوزه قانونگذاری، سیاست گذاری و انتخاب پروژه ها به نحوی عمل کرد که تاثیرات تغییر اقلیم دیده شود تا در زمان وقوع آسیب، بتوان تاب آوری شهرها و روستاها را بالا برد.

طاهری خاطرنشان کرد: بی تردید گزینه‌های متعددی برای سازگاری اقلیمی وجود دارند، از جملە می‌توان بە تغییر الگوی کشت با رویکرد حرکت به سوی محصولات با نیاز آبی کمتر و مقاوم به خشکی و گرما، حفظ رطوبت خاک، تنوع‌بخشی به منابع کسب درآمد روستایی، توسعه جنگل‌ها و پوشش گیاهی و مرتعی در منطقه، کنترل سیلاب‌ها و کمک به تزریق رواناب‌ها در گستره حوضه آبخیز، اشارە کرد.

باید این نکته مهم را در نظر داشت که سوء مدیریت می تواند آثار و پیامدهای تغییر اقلیم را تشدید کند. مدیریت علمی و صحیح منابع آب حتما در کاهش خسارت‌های خشکسالی‌های پی‌درپی موثر است. اما متأسفانە بهرە‌برداری‌های غلط از منابع آبی منجر بە خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در مناطق مختلف کشور شدە و این وضعیت با گرمایش جهانی و تغییر اقلیم روند افزایشی پیدا کردە است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها