توضیح سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه

سخنگوی شهرداری تهران توضیخاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.

توضیح سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه

عبدالمطهر محمدخانی در رابطه با واکنش‌های مطرح شده نسبت به ساخت مسجد در بوستان قیطریه در توییتر نوشت: 

چند روزی است موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه به سوژه برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و گاهی ادعاهای عجیب و غریبی در این‌باره مطرح می‌شود. برای شفافیت و آگاهی افکار عمومی چند نکته را عرض می‌کنم:

‌١. ساخت مسجد در بوستان‌های فرامنطقه‌ای (پارک‌های بزرگ غیر محله‌ای) مصوبه شورای عالی مساجد تهران را دارد. در ٣ دهه گذشته ۴٣ مسجد در آن‌ها ساخته شده و برای ٣۴ بوستان فرامنطقه‌ای دیگر از جمله پارک قیطریه مصوبه دارد. گرچه از سال‌ها پیش مطالبه مردمی برای احداث مسجد در این پارک وجود داشت.

بیشتر بخوانید: پشت پرده غیب شدن ناگهانی درختان پارک قیطریه

بیشتر بخوانید: کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی: تا می‌توانید مسجد بسازید!

بیشتر بخوانید: انتقاد تند یک امام جمعه از زاکانی

٢. سرانه ساخت مسجد در تهران در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و از آن بدتر پایتخت‌های کشورهای اسلامی بسیار پایین‌تر است. اینکه برخی از مساجد موجود نمازگزار کمی دارند یا بازه سنی خاص نمازگزاران در آن‌ها به دلایل متعددی باز می‌گردد و دلیل خوبی برای عدم توسعه مساجد نیست.

‌٣. از طرفی استدلال ساخت مسجد در پارک‌های فرامنطقه‌ای به رغم وجود مساجد دیگر منطقه هم این است که بخش عمده‌ای از مراجعان به این پارک‌ها اساسا اهل آن منطقه نیستند که محیط پیرامون پارک را بشناسند و به دلیل وسعت پارک و جمعیت زیاد حاضران نیاز به مسجد برای نمازگزاران ضروری است.

‌۴. پارک قیطریه ١٢٢ هزار متر مربع است و مساحت در نظر گرفته شده برای مسجد حدود ٨٢٠ متر مربع یعنی چیزی کمتر از ٧ دهم درصد از کل پارک را شامل می‌شود. فضای درنظر گرفته شده در کنج شمال شرقی پارک در آستانه خیابان و در کم‌تراکم‌ترین بخش پارک به لحاظ فضای سبز واقع شده است.

‌۵. مسجد پارک قیطریه علاوه بر درخواست مکتوب مردمی، خیرین نیکوکار از اهالی همان محل هم دارد که کلیه هزینه‌های ساخت مسجد را متقبل شده‌اند و شهرداری تهران در واقع تسهیل‌گر مشارکت مردم در این امر خیر است.

۶. بعد از طرح برخی ابهامات در رسانه‌ها، شهردار تهران در اولین جمعه ماه رمضان بازدیدی از محل درنظر گرفته شده برای احداث مسجد داشت و پس از بررسی دقیق و مشورت با کارشناسان دستور بازطراحی نقشه مسجد را به نحوی که هیچ کدام از درخت‌های کهن‌سال در محل احداث مسجد واقع نشود، داد.

‌٧. در طرح اولیه ۴ درخت کهنسال در طراحی بخش اصلی مسجد قرار می‌گرفت که با تاکید شهردار و با تغییر نقشه ساخت، این چهار درخت ارزشمند در حیاط روباز روبروی مسجد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در ضمن هیچ کاربری تجاری و فروشگاه و مغازه و ... برای طرح مسجد درنظر گرفته نشده و نخواهد شد.

‌٨. در همه شهرهای دنیا پارک‌ها و بوستان‌های بزرگ با کاربری‌های چندگانه نیازهای متنوعی از شهروندان را برآورده کرده و در کنار توجه به محیط زیست با طراحی اکوپارک‌ها، تم‌پارک‌ها و ... آن‌ها را به محل دائمی حضور شهروندان تبدیل می‌کنند.

‌٩. ارتقای پارک‌های تهران به محیط‌هایی با کاربری‌های چندگانه اجتماعی از طریق اضافه شدن فضاهای هنری، آموزشی، فرهنگی و علم و فناوری یکی از رویکردهای راهبردی شهرداری تهران است. این تازه غیر از فضاهای ضروری چون سوله‌های مدیریت بحران و ... است که از سال‌ها پیش در پارک‌ها احداث شده است.

‌١٠. در این دوره که حجم درخت‌کاری و ایجاد فضای سبز و تأسیس پارک‌های جدید و تکمیل ابرپروژه کمربند سبز تهران به گواه آمار و اسناد رشد چشمگیری داشته، ساخت دوقطبی کاذب مسجد-درخت از سوی رسانه‌های اپوزوسیون و رقبای سیاسی در مقابل مردمی که تغییر در این حوزه را می‌بینند کار بیهوده‌ای است.

‌١١. ضمن تشکر از دغدغه‌های ارزشمند فعالان محیط زیست و با رعایت نکات این عزیزان، مسجد پارک قیطریه چهل و چهارمین مسجد پارک‌های فرامنطقه‌ای شهر تهران خواهد بود و برآورده کردن طیفی از نیازهای مخاطبان این بوستان مهم و زیبای شهر تهران کمک خواهد کرد.

‌١٢. خلاصه اینکه: گزاره «درخت قطع می‌کنند تا مسجد بسازند!» را هم باید به کلکسیون دروغ‌های شاخدار علیه شهرداری تهران اضافه کرد! جهت استحضار مردم شریف تهران؛ نه درختی قطع می‌شود، نه مسجد جدید فضایی از کل پارک را خواهد گرفت و نه این اولین و آخرین مسجد در پارک‌های بزرگ شهر تهران است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • ناشناس
    4

    مردم خانه ندارند ،مسجدی که اکثرا خالی وکسی در آن نماز نمی خواند چه مشکلی را حل می کند ،به هزینه آن حداقل ۱۰۰تا آپارتمان می توان ساخت

  • ناشناس
    4

    عوارض شهرداری که ما می دهیم برای ساخت مسجد نیست. من که راضی نیستم اون مسجد هم نماز نداره

  • Shahram
    3

    چهارتا دونه درخت و پارک تو تهران هست دوستان بفکر مسجد سازی افتادن.
    اول مسجده بعد دورش مغازه میزنن و سوم و چهلم بعد اطرافش مرده دفن میکنن ، قبری ۴ میلیارد ...
    بعد ۴۵ سال میدونیم فکرتون چی هست

  • ناشناس
    2

    پولها واعتبارات یه جوری باید شسته بشه بره پی کارش .

  • ناشناس
    2

    نماز خوان نداریم مسجد به چه درد میخوره نماز خوان باشه توی همان فضای سبز هم میشه نماز خواند ولی عمل جراحی پانسمان بخیه......درس خواندن....؟نمیشه پس درمانگاه و آموزشگاه واجبتره استراحتگاه درست کن که همراه بیمار توی چادر وماشین گاز نگیره بمیرن. ....؟.خجالت بکشید

  • حسن
    8

    ای بابا:: اومدی ابرو رو درست کنی زدی چشم رو هم کور کردی!! مگه منتقدان بدنبال دلیل و برهان بودن که سر ما رو با این متن درد آوردی؟ مشکل منتقدان اول شهردار و بعد دولت فعلی است!! وگرنه اگر این مسجد پیمانکار اصلاح طلب داشته باشه اگه کلبه چوبی هم باشه معبد و مقصد تمام عشاق لیبرال میشد روزی صدها وسیله دیجیتال هم شفا میگرفتن.

  • ناشناس
    2

    بالاخره این آقایان بلدن از کنار این مسجدساختن ها چه جوری ویژه خواری کنن اسمش احداث مسجده که کسی اعتراض نکنه

  • نادر
    3

    خنده داره هر کاری رو که دوست دارند انجام بدهند الکی به بهانه درخواست مردمی اون کار را می‌کنند.. در صورتیکه شنیدم در اطراف سیصد متری پارک قیطریه دوتا مسجد خوب وجود داره..ومردم آن آنجا احتیاج به مسجد جدید ندارند.ایکاش بجای اون‌..کتابخانه یا یه مکان فرهنگی میساختند

  • ناشناس
    2

    همین مساجد موجود هم خالی هستند. شورای عالی مساجد از کیسه خلیفه بخشیده؟ مگر پارکها در تملک انهاست؟؟ اگر مرد عملید دو خانه روبروی پارک بخرید و مسجد بسازید!!

  • ناشناس
    1

    شهرداری زیر نظر شورای شهر است یا شورای عالی مساجد؟!!! شهرداری باید مصوبات شورای شهر را اجرا کند یا شورای عالی مساجد؟!!! شهرداری با اینهمه پروژه های مهم بر زمین مانده و معطل و به تأخیر و تعویق افتاده که پول و منابع مالی آن را از مردم گرفته و تهیه کرده بهتر است به امور قانونی خود بپردازد و از اموری که اجرای آن در صلاحیت دولت یا خیرین است دست بکشد!

  • ناشناس
    1

    به جای ساخت مسجد، اقدام به ساخت نماز خوان بکنید . طوری رفتار کرده اید که همه از دین متنفر شده اند.

  • Aa
    1

    فقط یک سئوال
    دولت زمین پارک را داده یا شخص اگر دولت داده هیچ
    ولی اگر شخص داده اجازه گرفتید.

  • م
    40

    احسنت به شهردار انقلابی باید در تمام پارک ها مظاهر دین و اسلام و مسجد ایجاد شود و پارک ها از وجود ارازل نجاست سگ باز و ولنگاری پاک گردد
    مخالفت عده ای بی دین هرزه نباید باعث کند شدن حرکت رو به جلوی ساخت مساجد در پارک ها شود وقتی مظاهر اسلامی باشد خود بخود نجاسات و ارازل از این مکان ها خواهند رفت
    خواسته این ارازل ساخت کاباره و عشرتکده است لعنت بر این هرزگان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      گلوت خشک شد، یه لیوان اب سرد بخور. به اعصابت مسلط باش

  • ناشناس
    2

    پولهای ملت واین مملکتو ببین چطوری خرج میکنن خداهم راضی نیست فقر وبدبختی این مردم ومملکتوگرفته اینامسجدمیسازندکسی نمازخون باشه توخونه خودش میخونه

  • باروت
    33

    درود بر سازندگان مساجد
    حرکت بسیار خوب فرهنگی در مکانی که یه مشت ارازل کثافت قاچاقچی و ولنگاری و نجاست بی‌حجاب تردد دارن
    یادشون رفته در کشور اسلامی زندگی میکنن

  • ناشناس
    0

    یک نظر سنجی پیامکی در یک برنامه زنده تلویزیونی پر مخاطب بذارید و نظر مردم را بپرسید.

  • رضا
    1

    هفته پیش به مسجد پارک فدک در خیابان شهید مدنی رفتم، ولی مسجد رو تبدیل به انباری کردند، این اتفاق برای مسجد پارک مهر درخیابان عمار وخیلی از پارک های دیگه هم افتاده
    بعد میشه بگین، مگه با رفتارتون نمازخون هم مونده که....

  • سید حسین رضوی
    2

    مسجد بسازید که دزدی بیشتری بکنید وگرنه با اینهمه مسجد خالی چه نیاز به مسجدی دیگر کودکان خیابانی را سروسامان دهید ثوابش بیشار است ای خدا نشناسان.

  • احمد
    0

    به اسم مسجد فردا پنجاه تا ازش مغازه میلیاردی درمیاد خدابنده برکت

  • ایرانی
    1

    مسجد خالی از نمازگذار به درد کی میخوره

  • Abbas
    0

    دروغ محض است. اول. کدام مطالبات مردمی؟ این مطالبات کجا نوشته شده؟
    در پارک مسجد وجود دارد باچند نماز گذار؟امار بگبرید چند نفر در آن نماز میخوانند
    الان در اندرزگو درست در چند صد متری پارک. مسجد قدیمی است که تخریب شده و در حال باز سازی است. و منتظر کمک های مردمی
    دیگر چه نیازی به ساخت مسجد جدید با کمک‌های مردمی اول آن نیمه کاره را تمام کنید بعد اگر نماز گزار داشتید. مسجد جدید بسازید

  • اسکندر خان
    2

    کاش از مردم پرسیده میشدکه موقعی که صدای اذان ونوحه با بلندگوی های مساجد را میشنوید ،چه حسی وحالی به شما دست میدهد ،ویاد چه میافتید؟؟

  • الف
    0

    ۸۲۰متر؟!!!!!!!!مسجد پارک اگر هم ضرورت داشته باشه نهایت ۲۰۰متر در حد یک نمازخانه .
    مگر اینکه نون توش باشه در این صورت ۸۲۰ متر هم کمه .

  • ناشناس
    0

    فعلآ که هر کاری دلتون میخواد انجام میدید ،چرا کتابخانه یا یک نگارخانه درست نمیکنید ،بت این وضع مملکت ، بخدا اندک‌معدودی به مسجد میرن ترجیح میدم تو خونه خودشون نماز بخونن ، خدا داند چقدر هزینه میخوان بکنن.🤔

  • مسعود
    0

    سلام وباسپاس ازتوضیحات اجمالامفیدتان.،ذکرمواردی را لازم میدانم
    ۱-واقعیت اینست که مسجد۸۲۰متری که قطعا از بیش از ۸۰_۹۰درصدمساجد کشوروسیعتراست،در یک پارک اصلأ ضرورتی ندارد
    ۲-واقعااگر خیرین‌ومتقاضیان محلی پیرودرخواست‌های مکررتأمین کنندگان هزینه ساخت مسجدمورد تقاضایشانند
    وجدا شهرداری در تامین هزینه ساخت نقشی نخواهد داشت کار بسیار ارزنده است،ان شاآالله که ادعا دقیق و واقعی باشد

  • ارش
    0

    نظر سنجی کنید چه تعداد خواهان احداث مسجد هستند

  • فرزاد
    0

    سوال دارم چرا اینقدر پافشاری برای ساخت مسجد ؟ چرا مدرسه ساخته نمیشه درمانگاه ،؟ چون منفعت ندارد جواب آقای سخنگو که مسافری از شهرستان میاد اطلاع ندارد آن اطراف مسجد دیگری هم هست واقعا جای تأسف داره ایشان نمی‌دانند بابک جستجو ساده می‌توان مسجد پارک بیمارستان را براحتی پیداکرد وحتی بااستفاده از برنامه بلد میتوان دقیقا به آن مکان رفت این همه مشکل چاله های خیابان حل نشده وصد ها مشکل دیگر مومن واقعی درخانه خود هم میتواند نماز بخواند همه چیز شده عوام فریبی ولی مردم دیگه مردم ۴۵ سال پیش نیستند مگر یک عده معدود جیره خوار. دیگه این دکان مفت خوری بایستی تعطیل شود جای آن مدرسه و بیمارستان رایگان افتتاح شود تا این کشور ثروتمند مثل کشورهای مثل سویس که هیچ منابعی جز نیروی انسانی متخصص ومیهن پرست ندارد

  • ناشناس
    0

    سرانه توالت عمومی در‌شهری که‌می دین مردمانش النظافه من‌الایمان‌است‌چقدر است؟چرا به جای این‌همه‌مسجد وجاری که ِرق در تابلوهای مغازه هایش شده است سرویس بهداشتی ساخته نمی شود؟

  • ناشناس
    7

    یکی از مهمترین وظائف شهرداری کارهای فرهنگی است که سالم ترین و موثر ترین کار فرهنگی ساخت مسجد است برای استفاده مومنین
    کع معمولا شهرداری‌ها بودجه فرهنگی را صرف کار های ضد فرهنگی می‌کنند و از این کار آقای زاکانی کمال تشکر را داریم
    اگر بجای مسجد قرار بود هر بنای دیگری حتی رقاص خانه ساخته می‌شد هیچ یک از این بلندگو های اجاره ای یاد بیت المال و حق مردم و ... نمی افتاد
    مشکل شما با خدا و دین است نه ساختمان در پارک
    و از این حسادت بسوزید
    در ضمن مدیریت شهر با دموکراسی تعیین می شود و کسی که نامزد مورد نظرش رای نمی آورد و یا در رای گیری شرکت نمی کند تصمیم گیری را به دیگران واگذار کرده است

  • نماز خوان
    7

    مشکل این است که یک مشت مسجد نرفته برای نماز خوان ها و مسجدی ها تصمیم می‌گیرند
    کسانی که می‌گویند نماز خوان ندارند مساجد نام چند تا از این مساجد را نام ببرند که خودشان دیده باشند
    هم نماز خوان داریم هم وظیفه شهرداری مسجد سازیست

  • ناشناس
    0

    سرانه ساخت مدرسه و بیمارستان های شما چطوره

  • فقط خدا
    0

    برای نماز خواندن آلاچیق چوبی بزنید هم گسی بخواهد میتونه نماز بخونه اکو سیستم هم بهم نمیخوره این همه جا هست میتونید اونجا بسازید
    جای این هزینه و بخور و بخوری که تو اینجا براتون داره
    بروید و به حال بجه های بدبختی که تو شهرهای جنوبی مقل سیستان و بلوچستان و چابهار و روستا هاش جای مدرسه خوب داشتن تو کپر بدون هیچ امکاناتی دختر و پسر تو گرمای طاقت فرسا و بدون سرویس بعداشتی خوب درس میخونن و امکانات هیچی ندارند برسید
    دین و دینداری رسیدن فقط به مسجد ساختن در دل پایتخت اونم در پارکی با قدمت ۳۲۰۰ ساله نیست به خدا
    به حال بدبختهای بیچاره جنوب فکری کنید
    حای تاسف داره کشور مثلا اسلامی فقر و فخشا و نداری بیشتر به فساد کشیده شده و چه خانواده ها از هم پاچیده
    البته مردمان خوب جنوبی با فقر و نداری و بی امکاناتی پاک پاک دارند زندگی میکنن اونها رو اگر اسلام و دین و مسلنانی هست دریابید اونجا اولویت خیری و دین و آخرتان هست

  • علیرضا
    0

    با مطرح کردن این مسئله باغ ازگل فراموش نمی شود

  • کریم
    0

    فعلا هروقت به پارک میروم بارها و بارها مشاهده کرده ام که مردم در لای درختان و با عجله و استرس که کسی متوجه نشه خودش را از ادرار خلاف کند . حتی در خیابان های تهران آنقدر که سراغندارند دستشویی می‌گردند سوال دیگری

  • ناشناس
    0

    هرچه خواستید میگید،دلتان هم خوش است که همه باید قانع بشوند

  • نادر
    0

    به نظر من مسجد بهونه س شنیدیم که اونجا آثار ۳۲۰۰ ساله خوابیده آقایون هم به همین خاطر میخوان مسجدی بنا کنند خوب عزیزان خیر و نیکوکار اگه واقعا دنبال کار ثواب هستین تشریف ببرید ده تا جوان مجرد رو سر و سامان بدین تا اینکه به اصطلاح مسجدی خالی از نمازگزار بنا کنید

  • علی
    0

    آن شا الله وقتی با هزینه چند ده میلیاردی ساخته شد حتما برای خواندن نماز روزی به آنجا خواهم رفت ببینم چند نفر در آن نماز می خوانند.‌وقت و توان خود را برای نماز خوان کردن جوانان بگذارید.مسجد های قبلی همه خالیست.

  • یک ایرانی
    0

    مگه شورای عالی مساجد مالک پارک قیصریه هست که بخواد در مسجد بسازد ملک پارک عمومی ومال مردم هستش واگر مسجد ساخته شود زمینش قصبحی میشود ونماز خواندن دران مسجد حرام است مانند بیشتر جایگاه های نماز جمعه و بیشتر مساجدی که قصبحی هستند

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    شما نه دغدغه دین دارید نه مردم.شما به فکر زیر خاکیا توی پارک‌هستید.اونارو بچنگ بیارید بیخیال مجسد و نماز میشید

  • ناشناس
    0

    شما همون توالت مسجد رو بسازین کافیه چون مساجد به درد چیز دیگه ای نمی خورن اینقدر هم هزینه نکنید !!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها