یک کارشناس تغذیه مطرح کرد

کاهش وزن در کودکان با کاهش تنقلات

کارشناس تغذیه گفت:اگر تنقلات محدود شود می توان شاهد کاهش وزن در کودکان بود. می توان در مسیر اصلاح تغذیه از جایگزین های متفاوتی مثل پاپ کرن، بجای چیپس و پفک، لواشک های خانگی، به جای لواشک های شرکتی، آب میوه های طبیعی، به جای آب میوه های پر از قند مصنوعی، کشمش و توت خشک استفاده کرد.

کاهش وزن در کودکان با کاهش تنقلات

تمام مشکلات بدن انسان ها از غذایی که مصرف می کنند شروع می شود. برای سلامت کودکان نیاز است، تغذیه سالم از زمان بارداری مادر مورد توجه قرار بگیرد. تغذیه کودکان مسئله ای مهم است که برای داشتن آینده و جامعه ای سالم باید به آن پرداخته شود.

 دکتر مهدی ممبنی با بیان اینکه تغذیه در کودکان از زمان بارداری مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: یکی از نگرش های اشتباه ایام بارداری این است که مادر باردار باید غذای بیشتری بخورد. در نتیجه این نگرش وزن مادر و جنین افزایش پیدا کرده و می تواند مشکل زا و خطرناک باشد. مادری که در دوران بارداری باید 10 کیلو وزن اضافه کند تا افزایش وزن 30 کیلویی هم پیش می رود. این اضافه وزن باعث مشکلاتی نظیر زایمان زودرس، دیابت بارداری، پرفشاری خون، مشکل در زایمان طبیعی و...می شود. با خوردن غذای کم به هر دلیل در دوران بارداری کمبود وزن برای نوزاد به وجود می آید. در این حالت بدن برای تامین نیاز جنین از بدن مادر میزد و به جنین می رساند. از آن جایی که نوزادی نشانی از بزرگسالی کودک است می توان گفت این اضافه یا کمبود وزن کودک را دچار مشکلات مختلف می کند.

 دکتر مهدی ممبنی در خصوص تغذیه کودک تا 2 سالگی و لزوم مصرف شیر مادر، گفت:بهترین غذا تا 6 ماهگی شیر مادر است؛ چرا که دستگاه گوارش کودک هنوز آنقدر تکامل پیدا نکرده که غذاهای دیگر را پاسخگو باشد. از نگرش های اشتباه دیگر، که در جامعه وجود دارد، استفاده از شیر گاو یا گوسفند در 6 ماه ابتدایی کودک است که مشکلات گوارشی شدیدی به وجود می آورد. بعد از 6 ماهگی می توان کودک را با غذای سفره آشنا کرد. غذای سفره از  فرنی، حریره بادام و شیر برنج شروع می شود و بعد از آن غذاهای دیگر به سبد غذایی اضافه میشود. در غذای کودک باید این مسئله را رعایت کنیم که غذا بدون نمک و ادویه باشد تا کودک به غذای شور و ادویه دار عادت نکند. در کنار این عوامل کودک باید تا دوسالگی از شیر مادر تغذیه کند گاهی غذای مصرف شده انرژی پایینی دارد و برای جبران انرژی باید از شیر مادر تغذیه شود. شیر ندادن به بچه تاثیرات خود را در آینده نشان می دهند و به طور معمول کودکانی که به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه نکرده اند، بدن های ضعیفی دارند.

ممبنی در ارتباط با تغذیه کودک بعد از دوسالگی، گفت: کودکان بعد از دوسالگی طبق هرم غذایی باید تمام منابع غذایی را در رژیم غذایی خود از لبنیات گرفته تا میوه و سبزیجات داشته باشند. میزان مصرف آن باید مورد توجه قرار بگیرد و هر گروهی به اندازه کافی مصرف شود. به طور کلی یک رژیم غذایی مناسب تمام گروه های غذایی را پوشش می دهد.

وی در خصوص تاثیر عوامل محیطی در وزن و لزوم آگاهی رسانی و محدودسازی غذایی کودکان، گفت: کودکان بدون تحرک، دارای خواب نامنظم، خوردن تنقلات و فست فود زیاد دچار چاقی و اضافه وزن می شوند. از عوارضی که دچار آن می شوند می توان به مشکلات تنفسی هنگام خواب، زانو درد، کمر درد و مشکلات ستون فقرات اشاره کرد. بهترین راه جلو گیری از  اضافه وزن این است، که در مورد تغذیه آگاهی رسانی و محدود سازی صورت بگیرد. یعنی در ابتدا کودک باید به این نتیجه برسد که خوردن برخی مواد غذایی چه تاثیری در سلامتی او می گذارد. خوردن تنقلات تاثیرات مختلفی را برای کودک شامل می شود و می تواند در برخی چاقی و در برخی دیگر سو تغذیه ایجاد کند.

 وی در خصوص لزوم به کارگیری ابتکار در غذای کودک، گفت: اگر تنقلات محدود شود میتوان شاهد کاهش وزن در کودکان بود. میتوان در مسیر اصلاح تغذیه از جایگزین های متفاوتی مثل پاپ کرن، بجای چیپس و پفک، لواشک های خانگی، به جای لواشک های شرکتی، آب میوه های طبیعی، به جای آب میوه های پر از قند مصنوعی، کشمش و توت خشک استفاده کرد. این رفتار های به ظاهر ساده سبک غذا خوری را در کودکان اصلاح می کند. خانواده هایی، که می خواهند سبک غذای کودکانشان صحیح باشه باید محدودیت ها و ابتکاراتی را در تغذیه کودکشان انجام دهند. در نتیجه می توان شاهد تغییر تغذیه کودک بود.

منبع: رکنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها