تاثیر منفی فیلتر شدن شبکه های مجازی بر سلامت روانی نوجوانان

انتشار نتایج یک تحقیق در مورد تاثیرات منفی فیلتر شدن شبکه‌های مجازی بر سلامت روانی نوجوانان باعث اختلاف نظر در میان سیاستگذاران از یک‌سو و محققان از سوی دیگر شده است.

تاثیر منفی فیلتر شدن شبکه های مجازی بر سلامت روانی نوجوانان

بر اساس گزارشی که پایگاه KFF Health News آن را منتشر کرده است، محققان و شاغلان در بخش سلامت روانی در سراسر جهان معتقدند قوانین و پیشنهادهای اخیر در کشورهای مختلف جهان که بیانگر نگرانی روزافزون از خطرات احتمالی شبکه‌های اجتماعی است، حجم گسترده فواید به کارگیری شبکه‌های اجتماعی توسط جوانان و نوجوانان را نادیده می‌گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است، طی چند ماه اخیر، توجه جهانی به شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، تیک تاک و اینستاگرام بود و شماری از دولت‌ها از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای مختلف دیگر هشدارهایی در رابطه با این شبکه‌های اجتماعی اعلام و نسبت به خطرات آن برای کاربران ابراز نگرانی کردند و برخی از آنها نیز محدودیت‌های سنی و علامت‌های هشداری را برای کاهش زیان‌های احتمالی آن در نظر گرفتند.

مجلس سنای آمریکا نیز قانون سلامت روانی کودکان را در اینترنت به تصویب رساند و قانون حفظ حریم خصوصی کودکان و نوجوانان در اینترنت نیز اواخر جولای به تصویب رسید.

این اقدامات گرچه توسط نهادهای قانونگذاری جهان با هدف تعامل با نگرانی‌های موجود در رابطه با تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روانی انجام گرفته است اما کارشناسان می‌گویند که این کار می‌تواند ناخواسته جوانب مثبت شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان را هم تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

کارشناسان با استناد به تحقیقات انجام‌گرفته در چند دانشگاه و مرکز تحقیقاتی جهان تاکید دارند شبکه‌های اجتماعی می‌تواند پشتیبانی حیاتی و امکان ارتباط به گروه‌های منزوی‌شده، از جمله کودکان رنگین‌پوست بدهند، زیرا آنها می‌توانند در فضای مجازی همراه و حمایت جامعه را به دست آورند، چیزی که در محیط غیرمجازی قادر به کسب آن نخواهند بود.

لیندا چارمارمان، محقق و مدیر مرکز تحقیقات جوانان، رسانه و رفاه در مرکز حمایت از زنان ویلیسلی می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از انزوای این جوانان بکاهد.

این محقق می‌افزاید، محدودیت‌های اعمال‌شده بر رده‌های سنی می‌تواند تاثیر نامتناسبی بر این گروه‌ها داشته باشد و یکی از نقاط پشتیبانی و حمایتی سرنوشت‌ساز را از دست می‌دهند.

 

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد