119 نفر در کردستان از بیماری تالاسمی رنج می برند

رئیس بیمارستان بعثت شهرستان سنندج گفت: تعداد بیماران تالاسمی در استان کردستان ۱۱۹ نفر است که از این تعداد ۳۵ نفر زیر ۲۰ سال سن و ۸۴ نفر بالای ۲۰سال هستند.

119 نفر در کردستان از بیماری تالاسمی رنج می برند

برهان مراد ویسی امروزبا اشاره به‌روز جهانی بیماران تالاسمی، اظهار کرد: درمان‌های جدیدی در سطح جهان وجود دارد که در تلاش هستیم این نوع درمان‌ها را در دسترس بیماران تالاسمی در استان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر در کشور مبتلابه تالاسمی هستند که از این تعداد ۶ دهم درصد به استان کردستان اختصاص دارد، افزود: تعداد بیماران تالاسمی در کردستان ۱۱۹ نفر است که از این تعداد ۳۵ نفر زیر ۲۰ سال و ۸۴ نفر بالای ۲۰سال بوده و به تفکیک جنسیت ۵۹ نفر زن و ۶۰ نفر مرد هستند.

رئیس بیمارستان بعثت شهرستان سنندج، بیان کرد: از سال ۱۳۷۵ تا کنون تمام زوج‌هایی که اقدام به ازدواج کردند از نظر تالاسمی موردبررسی قرار گرفتند به همین دلیل آمار مبتلایان به تالاسمی زیر ۲۰ سال پایین است.

مراد ویسی در ادامه ذکر کرد: در این آزمایش‌ها به‌طور قطعی درصد تولد فرزند دارای تالاسمی در آینده برای زوجین به طور قطعی مشخص می شود، همچنین زوجین با مشاورین در این زمینه راهنمایی‌هایی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حیطه بیماران تالاسمی، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان به‌عنوان تنها دانشگاه در غرب کشور، به همه بیماران تالاسمی در شهر محل سکونت خود خدمات دارویی و درمانی ارائه می‌دهد و در هر هفت مرکز درمانی تالاسمی، فضای جداگانه با کادر درمانی مجزا افتخار خدمات‌رسانی به این بیماران را دارند.

رئیس بیمارستان بعثت شهرستان سنندج، عنوان کرد: در شهرستان بانه ۱۰ بیمار، بیجار ۵ بیمار، سقز ۲۷ بیمار، سنندج ۴۶ بیمار، قروه ۱۰ بیمار، کامیاران یک بیمار و مریوان ۲۰ بیمار تالاسمی وجود دارد که در بیمارستان‌ها پزشک و پرستار مختص به این افراد نسبت به دریافت خون آن‌ها اقدام می‌کنند.

مراد ویسی با اشاره به اینکه به دلیل خون‌سازی غیر مؤثر بیماران تالاسمی تغییراتی در صورت(فک) این بیماران ازجمله مشکلات دندان‌پزشکی ایجاد می‌شود، افزود: دانشگاه علوم پزشکی سالانه حدود یک‌میلیون تومان به‌صورت رایگان به بیماران اختصاص داده و همچنین در طول زندگی نیز یک‌بار تخفیف چهار میلیون تومانی خدمات ارتودنسی رایگان دریافت می‌کنند.

وی همچنین انجام ام آر آی قلبی و کبدی رایگان برای سنجش میزان رسوب آهن در قلب و کبد این بیماران در مرکز ام آر ای شهید چمران دانشگاه را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان در این راستا عنوان کرد.

رئیس بیمارستان بعثت شهرستان سنندج، ذکر کرد: تمامی آزمایش‌ها، ویزیت‌های تخصصی و فوق تخصصی موردنیاز بیماران در مراکز درمانی تابعه دانشگاه انجام می‌شود.

مراد ویسی با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی جزء بیمارانی هستند که ریسک افزایش عفونت بالایی دارند، گفت: خوشبختانه در این چند ماه شاهد کرونا مثبت بیماران تالاسمی در کردستان نبوده‌ایم.

وی به توزیع هزار ماسک بین افراد مبتلابه تالاسمی خبر داد و افزود: این افراد به دلیل ریسک بالای عفونت در دوران کرونا باید کمتر به مراکز درمان مراجعه کنند در این راستا انجمن تالاسمی کشور بیانیه‌ای صادر کرده که این بیماران چهار هفته یک‌بار به مراکز جهت دریافت خون مراجعه کنند.

این متخصص خون در کردستان، بیان کرد: بیماران تالاسمی و سرطان خون جزء بیمارانی هستند که ماه رمضان و شرایط کرونا تأثیری در دریافت خون آن‌ها ندارد و باید به‌صورت مرتب خون دریافت کنند لذا از شهروندان درخواست دارم همچون گذشته در اهدای خون یاری‌گر این بیماران باشند.

119 نفر در کردستان از بیماری تالاسمی رنج می برند

وی با اشاره به افزایش چشم‌گیر بیماران کرونایی در استان کردستان، افزود: با دایر شدن مراکز فعالانه ۱۶ ساعته در سطح استان، بیماریابی(کرونا) شناسایی‌شده و به همین دلیل در چند روز اخیر به‌خصوص در شهرستان سنندج افراد زیادی مبتلابه کرونا شناسایی شدند.

این متخصص، همچنین به آمار مبتلایان کرونا در مادران باردار اشاره و بیان کرد: خوشبختانه در ۱۰ روز اخیر ابتلا به کرونا در مادران باردار کاهش داشته و بستری کرونایی در بیمارستان بعثت نداشته‌ایم.

صدیق جدید الاسلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در ادامه گفت: ۵۲ درصد از والدین بیماران تالاسمی، ازدواج خویشاوند و ۴۸ درصد هم ازدواج غیر خویشاوندی داشته‌اند.

وی افزود: ارائه خدمات توان‌بخشی رایگان (فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی) و سنجش تراکم استخوان رایگان در مراکز خصوصی طرف قرارداد دانشگاه، خدمات تصویربرداری، بستری و جراحی رایگان به بیماران در مراکز درمانی تابعه دانشگاه ازجمله اقدامات انجام‌شده برای بیماران تالاسمی در استان کردستان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در پایان از انجام واکسیناسیون رایگان برای بیماران مبتلابه تالاسمی بر اساس پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت در مراکز درمانی تابعه دانشگاه خبر داد.

لازم به ذکر است؛ شعار سال ۲۰۲۰ فدراسیون جهانی تالاسمی، طلوع دوره‌ای جدید برای تالاسمی، تلاش برای در دسترس و مقرون‌به‌صرفه کردن درمان‌های نوین برای بیماران است.

منبع: ایسنا

68

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    شاید بشود ماشین های سیار تجهیز کرد که به بیماران تالاسمی امکانات انتقال خون را در محل زندگی و یا بطور جداگانه بگیرند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد