معاون پیشگیری بهزیستی لرستان:

طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا پایان امسال در لرستان ادامه دارد

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: طرح غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم ( آمبلیوپی) با پوشش ۹۸ درصدی جامعه هدف در استان اجرا شده و تا پایان سال ادامه دارد.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا پایان امسال در لرستان ادامه دارد

ذبیح الله نادمی، افزود: طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان سه تا ۶ ساله در پایگاه های بهزیستی لرستان اجرا می شود و والدینی که تاکنون نسبت به سنجش بینایی کودک خود اقدام نکرده اند تا پایان سال مهلت دارند به این مراکز مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: امسال تاکنون ۶۲ هزار کودک در استان غربالگری تنبلی چشم شده اند که ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر آنان دارای عیوب انکساری بودند و باید برای درمان و ادامه اقدامات پزشکی به متخصصان چشم پزشکی مراجعه نمایند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۲ مرکز از جمله مهدهای کودک، پیش دبستانی  ها و ۳۶ مرکز مثبت زندگی کار غربالگری تنبلی چشم و بینایی سنجی کودکان سه تا ۶ سال را در لرستان انجام می دهند.

نادمی افزود: تنبلی چشم به عنوان یک ضعف بینایی یا از دست دادن بینایی در یک چشم است که در نتیجه عدم درمان در مراحل اولیه رشد اتفاق می افتد و چنانچه قبل از ۶ سالگی شناسایی و درمان شود، اغلب به طور کامل برطرف می گردد.

گفتنی است به گفته پزشکان، درمان زودهنگام تنبلی چشم با بینایی درمانی، عینک، لنزهای تماسی یا بستن چشم مهم است و درمان بعدا بسیار دشوار می گردد، همچنین تنبلی چشم درمان نشده می تواند منجر به نابینایی در چشم آسیب دیده شود.

تخمین زده می شود که ۲ تا چهار درصد کودکان زیر۶ سال دچار آمبلیوپی هستند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها