گزارشی از مسئولیت نیشکر در برابر اجتماع

اقدامات نیشکر در حوزه مسئولیت های اجتماعی

پس از انتصاب دکتر عبدعلی ناصری به سمت مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از سوی سهامداران این هلدینگ و بنگاه اقتصادی، توجه به مسئولیت های اجتماعی و خدمات بیشمار این شرکت در حوزه های مختلف همواره مورد تقدیر فعالان اجتماعی و زیست محیطی قرار گرفته است.

اقدامات نیشکر در حوزه مسئولیت های اجتماعی

رویکرد مدیریتی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی  در کنار رکودزنی در برداشت نیشکر و تولید شکر و دیگر صنایع جانبی؛ ارائه خدمات اجتماعی با اولویت قرار دادن محرومیت زدایی مناطق اطراف شرکت های هفتگانه نیشکری  است .

کمک به شبکه سراسری برق 

بسیاری از مسئولان، شرکت توسعه نیشکر را مجموعه ای موفق در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و تولید عنوان کرده اند. برای نمونه ورود این شرکت به مقوله تولید برق و انتقال آن به شبکه سراسری در راستای مسئولیت اجتماعی با هدف پایداری شبکه برق و کاهش خاموشی‌ها قابل بیان است.

ساخت و تجهیز مدارس در مناطق محروم  

این شرکت در این سال‌ها در کنار ساخت مدارس، در زمینه تجهیز، نوسازی و اهدای بسته‌های آموزشی نیز در کنار آموزش و پرورش بوده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در این زمینه معتقد است که ساخت مدارس در روستاها بسیار اثرگذار است و اثر زیادی در پرورش نیروهای متخصّص و توسعه آموزشی در منطقه دارد.

به گفته دکتر عبدعلی ناصری، یکی از آثار مثبت مدرسه‌سازی و کمک به ارتقای آموزشی، جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان و همچنین ممانعت از مهاجرت از روستاهاست؛ در روستایی که مدرسه ساخته شده باشد والدین دیگر برای تحصیل فرزندان‌شان به شهرها مهاجرت نمی‌کنند.

در کنار مدرسه‌سازی، بازسازی، تجهیز و تعمیر بیش از ۱۳۰ مدرسه روستایی نیز تاکنون توسط این شرکت انجام شده است. تامین و برقراری سرویس های ایاب و ذهاب معلمان و دانش آموزان در مناطق پیرامونی، اهدای بسته های آموزشی و لوازم التحریر به دانش آموزان، تامین بسته هایی معیشتی برای دانش‌آموزان و… از دیگر اقدامات این شرکت است که با هدف توسعه آموزشی و جلوگیری از بازماندگی تحصیلی در استان خوزستان انجام شده است.

احداث ۱۴ مدرسه در روستاها 

شرکت توسعه نیشکر تاکنون ۱۴  مدرسه در مناطق همجوار طرح‌های نیشکر ساخته است. در کنار مدرسه‌سازی در روستاها و شهرهای پیرامونی، فراهم آوردن امکانات آموزشی در مناطق محروم به عنوان یکی از راهبردهای اصلی این شرکت است.

در همین راستا فعالیت‌های بسیاری در مدارس روستاهای اطراف طرح های نیشکر صورت گرفته که می‌توان به فراهم آوردن تجهیزات رایانه برای مدارس، تامین سیستم گرمایشی و سرمایشی، اهدای لوازم‌التحریر و بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و همچنین اهدای کتب آموزشی اشاره کرد.

حمایت از دانش آموزان محروم 

دکتر عبدعلی ناصری در حاشیه مراسم پویش سراسری «هم‌کلاسی مهربان» که  با حضور معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد، نیشکر را شرکتی پیشرو در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی دانست و تأکید کرد، کمک‌ها به دانش‌آموزان محروم تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.

وی رفع نیازهای آموزشی دانش‌آموزان مناطق پیرامونی را اولویت اصلی این شرکت در مسیر مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد و بر ضرورت تقویت بنیه علمی این دانش‌آموزان تأکید کرد.

اهدای بسته های آموزشی 

ناصری اهدای این بسته‌های آموزشی را اقدامی مستمر در طول سال تحصیلی عنوان کرد و گفت، در پویش هم‌کلاسی مهربان، از نوشت‌افزار تولید داخلی با نقش و طرح‌هایی از نیشکر استفاده شده و این اقدام، در کنار حمایت از تولید داخلی، آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با دستاوردهای صنعت نیشکر را به دنبال دارد.

حمایت از دانش‌آموزان نخبه مناطق پیرامونی و همچنین تأمین سرویس رفت‌وبرگشت معلم‌ها از دیگر اقدامات این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است که دکتر ناصری به آن اشاره کرد و گفت، فعالیت‌های صنعت نیشکر در حوزه توانمندسازی آموزشی منطقه، متنوّع است و این فعالیت‌ها به توسعه آموزشی استان کمک کرده است.

 استراتژی شرکت توسعه نیشکر درخصوص اشتغال، در اولویت نخست تامین نیروی انسانی از روستاهای حاشیه طرح، در اولویت دوم از شهرهای همجوار و در گام سوم تامین نیروی انسانی از کل استان خوزستان می‌باشد

اشتغال پایدار و تامین نیروی انسانی از روستاهای حاشیه طرح 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: استراتژی شرکت توسعه نیشکر درخصوص اشتغال، در اولویت نخست تامین نیروی انسانی از روستاهای حاشیه طرح، در اولویت دوم از شهرهای همجوار و در گام سوم تامین نیروی انسانی از کل استان خوزستان می‌باشد. که بدون شک این روند هم به لحاظ اقتصادی و هم از نظر اجتماعی منافع مردم و شرکت را به صورت همزمان تامین کرده است.

غرس نهال و گسترش فصای سبز 

همچنین در راستای حفظ محیط زیست در کنار سطح سبز 84 هزار هکتاری نیشکر، که همچون کمربند سبزی در مقابل ریزگرد ها عمل می کند، بیش از 4 میلیون اصله نهال مثمر و غیرمثمر توسط این شرکت کاشته  شده است تا گام ارزشمند دیگری در راستای حفظ منابع طبیعی ارزشمند این استان برداریم

پرورش  ماهی و میگو و  کاشت نخل 

وی گفت: در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای اولین بار در تاریخ این کشور ، از زهاب برای پرورش ماهی و میگو و کاشت نخل و کشت گندم و جو و پنبه استفاده شد.

تا ضمن حفظ منابع آبی و توجه به محیط زیست خودکفایی و بهره وری در تولیدات محصولات آبی و کشاورزی در استان  افزایش یابد  و به زودی از طریق زهاب نیشکر کانون ریزگردها مهار شده و اقتصاد و اشتغال در استان رونق می یابد.

ایجاد رضایتمندی مردم منطقه 

اقداما شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی  برای روستاهای پیرامونی، رضایت مردم منطقه را به دنبال داشته است؛ رضایتی که سبب شده این شرکت به عنوان نماد محرومیت‌زدایی شناخته شود.

 این محرومیت زدایی، ابعاد مختلفی داشته و به گفته دهیار روستای مراونه چهار، گستره‌ای از ساخت مدرسه تا پوشش ایتام را شامل می‌شود.

چندی پیش یز این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، با بهره‌برداری از «کانال شمالی زهکش» کشت و صنعت نیشکر دهخدا، رونق کشاورزی را به منطقه برگرداند.

همچنین این شرکت با اجرای طرح پمپاژ آب رودخانه دز به «کرخه نور» از طریق کانال زهاب، گامی مهم برای بازگشت جریان حیات به چرخه زیستی منطقه همگام برداشت.

ارتقای زیرساخت های آموزشی و فرهنگی 

استاندار وقت خوزستان  در آیین افتتاح مدرسه سه کلاسه دعبل خزاعی در روستای مبارکه ۳ بخش سویسه شهرستان کارون با اشاره به اینکه مدارسی که توسط توسعه و نیشکر ساخته می شود کاملا تجهیز شده و به آموزش و پرورش تحویل داده می شوند، افزود: شرکت توسعه نیشکر پس از ساخت مدرسه تمامی امکانات و تجهیزات لازم آموزشی برای دانش آموزان را فراهم می کند حتی نیاز آنان به البسه را تامین می کند و این کار قابل ستایش است.

وی اقدامات اینچینی را ماندگار دانست و تصریح کرد: هر عملی که سبب ارتقای زیرساخت های آموزشی و فرهنگی شود اثر گذار است چون زمینه رشد و توسعه در جامعه را فراهم می کند.

در همین ارتباط  مدیرعامل  شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان خدمات این شرکت در حوزه‌های مختلف و در قالب مسئولیت‌های اجتماعی را تشریح کرد.

ایجاد اشتغال دائم و فصلی برای روستابیان 

 عبدعلی ناصری درخصوص مسئولیت‌های اجتماعی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان گفت: حدود ۱۴۷ روستا در اطراف شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر قرار دارند که بیشتر ساکنان در شرکت‌های زیرمجموعه مشغول به کار هستند.

وی ایجاد اشتغال دائم و فصلی برای روستائیان را یکی از افتخار‌های شرکت توسعه نیشکر عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، محیط زندگی و مسیر تردد آن‌ها از سوی شرکت‌های فعال در مناطق بهسازی می‌شود.

ارائه خدمات به ساکنان روستا‌های محدوده شرکت‌های تابعه 

ناصری ارائه خدمات به ساکنان روستا‌های محدوده شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر، ساخت حدود ۱۴ مدرسه، تامین نیاز‌های مدارس از جمله؛ کولر، رنگ آمیزی کلاس ها، تعمیر فضا‌های آموزشی، ساخت مسجد، ساخت و ترمیم سیل بند‌ها و تکرار این کار در ابتدای فصل پاییز هر سال را از جمله کار‌های این شرکت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد.

ایمن سازی جاده آبادان و خرمشهر 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در رابطه با ایمن سازی جاده آبادان و خرمشهر می‌گوید: براساس وظایفی که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان به شرکت توسعه نیشکر محول کرده، علاوه بر نصب جداکننده‌های بتنی وسط جاده، روشنایی مسیر ورودی کشت و صنعت‌ها نیز انجام شده است تا مشکلی برای خودرو‌ها به وجود نیاید.

این مقام مسئول به راه اندازی ۳ کارخانه در شرکت‌های زیر مجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: کارخانه فسفات، کارخانه اسانس گیری از اکالیپتوس و زغال در شرکت کشت و صنعت امام خمینی و همچنین یک کارخانه تولید ام دی اف با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب متعلق به بخش خصوصی با همکاری توسعه نیشکر درحال ساخت هستند و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، اوایل سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهند رسید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها