شکست رسمی پروژۀ جراحی با سقوط فاطمی امین/ چرا تیم اقتصادی دولت ویران شد؟/ افکار این مرد در پشت پرده، اقتصاد دولت را هدایت می کند

طرح های اقتصادی کابینه به ثمر ننشست و دولت با تورمی بی سابقه رو به رو شد. همین امر باعث استعفاء، عزل و استیضاح وزرای اقتصادی دولت گردید و این تیم تقریبا تمام اعضای اصلی خود را از دست داد.

شکست رسمی پروژۀ جراحی با سقوط فاطمی امین/ چرا تیم اقتصادی دولت ویران شد؟/ افکار این مرد در پشت پرده، اقتصاد دولت را هدایت می کند

حسین نیازبخش- استیضاح فاطمی امین، وزیر پرحاشیه وزارت صمت دولت سیزدهم بار دیگر باعث ایجاد تغییر در کابینه سید ابراهیم رئیسی شد. کابینه دولت رئیسی پرتغییرترین کابینه تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. تاکنون چند وزیر از این کابینه استعفاء داده، برخی عزل شده و برخی هم استیضاح شده اند. اما این تغییرات چه گستره ای داشته و به چه علت رخ داده است؟

شکست پروژۀ جراحی اقتصادی؛ تغییرات وسیع و جابه‌جایی‌های بی‌ثمر

استعفای وزرای کار، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و همچنین برکناری وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، تغییر رئیس سازمان امور مالیاتی و در آخر استیضاح وزیر صمت تغییرات اصلی و عمده کابینه دولت سیزدهم هستند. همچنین، اخباری در رابطه با استیضاح خاندوزی، وزیر اقتصاد و نیز استعفاء یک یا دو وزیر دیگر به گوش می رسد.

این میزان تغییرات در کمتر از دو سال نشان از بی ثباتی دولت دارد. نکته مهم این است که غالب وزرا و اعضای تغییر کرده از مسئولین اقتصادی دولت بوده اند. افزایش تورم، بالا رفتن قیمت اجناس مختلف، وضعیت نابسامان خودرو و مسکن و ... از مشکلات جدی و اصلی دولت در یک سال اخیر بوده است. این در حالی است که دولت سیزدهم با وعده تحول در اقتصاد روی کار آمد و عبارت «جراحی اقتصادی» تا مدت ها بر سر زبان تیم اقتصادی کابینه بود. با این حال، طرح های اقتصادی کابینه جدید به ثمر ننشست و دولت با تورمی بی سابقه رو به رو شد. همین امر باعث استعفاء، عزل و استیضاح وزرای اقتصادی دولت گردید و این تیم تقریبا تمام اعضای اصلی خود را از دست داد.

یک دانشگاه و یک حلقه مشترک؛ فکر تیم اقتصادی دولت به کجا وصل است؟

یک مساله در بین اعضاء اقتصادی دولت سیزدهم بیش از همه برجسته است. بیشتر اعضاء تیم اقتصادی دولت به نوعی به دانشگاه امام صادق (ع) وصل بوده و هستند.

دانشگاه امام صادق (ع) نقش برجسته ای در شکل گیری کابینه دولت سیزدهم داشته است. نه فقط تیم اقتصادی دولت، بلکه سایر بخش های کابینه هم وزرا و اعضاء اصلی خود را از بین فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب کرده اند. با این حال، تمرکز ما در این گزارش بخش اقتصادی کابینه دولت است.

در جدول زیر آن دسته از اعضای اقتصادی کابینه سید ابراهیم رئیسی که از ابتدای شکل گیری دولت تا کنون روی کار آمده و از جمله فارغ التحصیلان یا اساتید دانشگاه امام صادق (ع) هستند، معرفی می گردند.

نام

سمت

حوزه

احسان خاندوزی

وزیر اقتصاد

اقتصادی

حجت الله عبدالملکی

وزیر کار

اقتصادی

علی اکبر صالح آبادی

رئیس بانک مرکزی

اقتصادی

مجید عشقی

رئیس سازمان بورس

اقتصادی

داوود منظور

رئیس سازمان امور مالیاتی

اقتصادی

میثم لطیفی

رئیس سازمان اداری و امور استخدامی کشور

اقتصادی

حسین قربانزاده

رئیس سازمان خصوصی سازی

اقتصادی

 

 

 نکته مهم در رابطه با تیم اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع)، پشتوانه نظری و تئوریک آن است. مسعود درخشان، اقتصاددانی که چند روز پیش در برنامه جهان‌آرا حضور یافت و با موسی غنی نژاد به مناظره نشست (اینجا بخوانید)، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و مهم ترین تئوریسین اقتصادی این دانشگاه است. درخشان همچنین یکی از تئوریسین های نزدیک به جبهه پایداری و دولت سایۀ سعید جلیلی است. شاید بتوان سعید جلیلی را مرکز ثقل تیم اقتصادی دولت دانست. نقطۀ ثقل و مرکزی که محدود به فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) هم نمی‌شود. چند روز پیش تصویری از یکی از جلسات قدیمی جلیلی با مسعود درخشان منتشر شد که در آن، فاطمی امین هم حضور داشت. در واقع، تاثیر درخشان بر افکار تیم اقتصادی دولت فراتر از دانشگاه امام صادق (ع) است. این افکار نه فقط از طریق آکادمی بلکه از طریق حزب و جریان سیاسی خاصی بر بدنه اقتصادی دولت تزریق شده است.

فکر درخشانی که اقتصاد را از درخشش می اندازد

مسعود درخشان از جمله تئوریسین هایی است که عقاید بلندپروازانه اما غیرعملی دارد. او حتی معتقد به بقای تحریم ها است و در فیلم تبلیغاتی ریاست جمهوری سعید جلیلی گفت؛ اگر همین فردا تحریم ‎ها لغو شد آن وقت من می ‎گویم که ما همه باید عزا بگیریم. از نظر من در تاریخ صد ساله کشور از آغاز تاریخ کشف نفت در کشور تا اکنون هیچ لطف الهی از ناحیه نفت بر مردم ایران نیامده جز این تحریم اخیر. او همچنین همه کسبه ایران را نیروهایی معرفی کرد که به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند! او گفته است: «این مسخره‌بازی بود که خبرگزاری‌های خارجی به راه انداخته بودند که اگر دلار برسد به قیمت ۲۰۰۰ تومان، نظام واژگون می‌شود، ولی الآن دلار به بیش از ۳۰۰۰ تومان رسید و بحمدالله نظام اسلامی پابرجا و محکم است.» (اینجا بخوانید).

درخشان همچنین از جمله منتقدان مذاکرات هسته ای در وین بوده است. او در یک مصاحبه گفته بود: این یک ذهنیت غلطی است که در مسئولان کشور شکل گرفته که اگر توافق وین اتفاق بیفتد می‌توانیم ۲ میلیون و دویست هزار بشکه صادر کنیم... از همین رو من متعجب هستم که چرا مذاکره‌کنندگان وین آنجا نشسته‌اند. مگر اینکه در مورد امور دیگری مثل مسائل تحریم‌های بانکی و امثال آن می‌خواهند توافق کنند و برای آن هم نباید اینقدر هزینه زیاد بدهند (اینجا بخوانید).

درخشان در مناظره اخیر با غنی نژاد نیز حرف های عجیبی زد. او حتی اعتبار گوگل را هم زیر سوال برد و آن را منبعی شیطانی دانست. درخشان منکر سیستم بازار جهانی است و برای تحقیقات علمی دانشگاهی جهانی اعتباری قائل نیست (اینجا بخوانید). این باورهای غالبا غیرعملی و عجیب باعث درخود فرو رفتن، سولیپسیسم و دورشدن از واقعیات عملی اقتصاد می شود. همین امر باعث ضعف شدید تیم اقتصادی دولت سیزدهم شد که به واسطۀ دانشگاه امام صادق (ع) و برخی جریانات سیاسی تحت تاثیر افکار درخشان هستند.

اقتصاد، علمی که دست خالی را رو می کند

اقتصاد علمی است مبتنی بر واقعیات، محاسبات و به اصطلاح دو دو تا چهارتای عملی. این علم جایی برای افکار دور از واقعیت و ایده های بلندپروازانه ندارد. شاید به همین علت باشد که با وجود تاثیر کل کابینه دولت از جریان راست گرای دانشگاه امام صادق (ع) اما تغییرات اصلی کابینه در بخش اقتصادی رخ داده است. واقعیات اقتصادی قدرتمندتر هستند و به سرعت خود را در اعداد و ارقام و زندگی روزمره مردم نشان می دهند. این واقعیات ممکن است در سیاست خارجه، فرهنگ و جامعه دیرتر خود را به نمایش بگذارند اما در واقعیت، تفاوتی با مسائل اقتصادی ندارند. مسائل امروز اقتصادی ما نمایش دهنده بحران عمومی سیاست ورزی در کشور است. تنها تفاوت این است که این بحران خود را در اقتصاد زودتر و عینی تر نشان داده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 58
  • حقگو
    2

    دولت سیزدهم کشور به سمت نابودی داره میبره.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      هم وطن چرا از فعل اینده استفاه می کنی؟؟ مثل مسولان حکومت. یعنی هنوز کشور به سمت نابودی نرفته-؟؟؟ هنوز جا داره؟؟؟

    • ناشناس
      2

      از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ضعیف ترین دولتی که بر سر کار آمده دولت سیزدهم و دولت آقای رئیسی است! بیشترین برکناری یا استعفاء اجباری اعضاء کابینه در دولت آقای رئیسی صورت پذیرفته و تنها دولتی که به طور همزمان سه وزارتخانه او با سرپرست اداره می شود همین دولت آقای رئیسی است! شما چگونه توقع دارید با این وضع بلبشو، دولت آقای رئیسی بتواند در تحقق شعارهای انتخاباتی و برنامه های توسعه ای چهار ساله خود موفق باشد؟!

    • مهندسی معکوس
      61

      بعدها قدراین دولت رو میدونید اگر همچین دولتی سال 76(دولت خاتمی)می آمد 15سال پیش مملکت رو به رشد اقتصادی سیاسی وآزادی رو میدید قدرشو بدونید

    • داودی
      2

      یکی از اصلی ترین اصول مملکتداری در کشورهای موفق پرورش و استمرار حس زیبای وطن پرستی در تمام سطوح کشور میباشد بزرگان سیاست در جهان میفرمایند اگر مشاهده کردید کشور ثروتمندی با مردمی که چهار فصل سال را تجربه میکنند اکثریت مردم ان فقیر و تهیدست شدند و در جهان سیاست ان کشور بایکوت ودر انزوا بسر میبرد بدانید حس زیبای وطن پرستی و عرق میهنی در ان کشور نیست . اگر حس و باور وطن پرستی در کشور ما مانند گذشته بوجود بیاید یک مترسک هم در هر وزارتخانه بگمارید کشور رونق اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ا جتماعی پیدا میکند. یعنی حس وطن پرستی به معنای واقعی امورات مملکتداری را در مدار عقلانیت قرار میدهد و مملکت نجات پیدا میکند .

    • 2

      خلایق هر چه لایق

  • ناشناس
    1

    بعنی دانشگاه امام جعفر صادق ،پوچ و هزینه ای بی فایده گردن حکومت است وقتی گل سر سبد خروجی ها این باشد وای بحال بقیه

  • بازنشسته
    1

    تازمانی که حلقه تصمیم گیران اقتصاد،سیاست و.......محدودباشن اوضاع همینه ۴۴سال امتحان کردن بخدابسه تمومش کنین،والا زیر بار تورم کمرمون شکست شرمنده خانواده وفرزندان ودامادها هستم

  • علی
    1

    ماشاالله خوب حالا به این نتیجه رسیدید بعد این همه بدبختی که برای ملت درست کردید خداعمرتون بده

    نظرات شما -
    • اللو
      2

      بده ، چیه ؟!؟!؟ نده ؟(؟!؟ایشالله

  • ناشناس
    1

    نگید جراحی اقتصادی بفرمایید تشیع جنازه و کفن ودفن اقتصادی

  • ناشناس
    1

    اعتقاد داشتن که اقتصاد و سیاست مملکت دست دولت و مسوول این اوضاع دولت است بنظرم حماقت است رجوع کنید به سخنان های ظریف و جهانگیری و احمدی نژاد

  • علی
    0

    مرحبا به این تیم که خوب .... به مملکت

  • shahram
    0

    چه انتظارات زیادی از مسئولین کشور دارید .
    این دوستان 43 سال کشور را مانند موش آزمایشگاهی و شاید بشه شاید نشه جلو بردند . سیاست اقتصاد دیگر بسته نیست و اینکه در دنیا بگوئیم هر چی ما بگیم درسته قابل قبول نیست .
    من حاضرم قسم بخورم که اگر تحریمی هم وجود نداشت با وجود این تفکرات و سیاستهای جمهوری اسلامی وضعیت مملکت باز هم به همین صورت بود .

  • ناشناس
    0

    جالبه که اقای در خشان که تئوریسین اقتصاد اسلامی است حتی در جواب اقای غنی نژاد نتوانست اقتصاد اسلامی را تعریف کند! و گفت: اقتصاد اسلامی همان است که امام خمینی گفته!!
    گفته امام خمینی در مورد اقتصاد را هم که همه می دانند!!!!

  • ناشناس
    0

    اگر ریل اقتصادی دولت را این آقای در خشانی چیده در کل کشور بیچاره شد من آن مناظره را دیدم در عوض اقتصاد داشت داستان می بافت چرا از کارشتاسانی نظیر عطا بهرامی استفاده نمی کنه دولت

  • 1

    اگر با معارف اسلامی توانستید هواپیما بسازید می توانید اقتصاد را هم بسازید. قیدهای دینی بر اقتصاد قیدهای اخلاقی کلی است که اتفاقا همانها است که در کشور رعایت نمی شود مانند اینکه ربا و نزول و احتکار و اختلاس نباشد و بیت المال و ثروت کشور خرج مردم کشور شود و به ناتوانان و سالمندان و از کار افتادگان رسیدگی شود و به کارگر و کارمند دستمزد عادلانه داده شود و ......

  • مالک
    0

    دانشگاه امام صادق (ع) اگر برای مردم ومملکت آب ندارد برای خودشون نون دارد خیلی هم دارد

  • ناشناس
    0

    توی این جراحی 90 درصد ثروت و نعمت کشور رفت برای 15 درصد حداقلی و10 درصد به بقیه مردم تقسیم شد .مثال زنده : 75 دستگاه شاسی بلند نمایندگان مجلس

  • فرزند ایران
    1

    این عزل و نصبها هیچ دردی از دردهای ملت کم نمیکنه.
    مشکل امثال فاطمی امین و فلان و بهمان نیستند.
    از همون اول هم مشخص بود که ایشون و دیگر آدمهای بدنه دولت نمیتونن تخم دوزرده ای برای ملت بگذارن.
    تا زمانی که ایران به واسطه سیاستهای حاکمیتی درگیر انزوا وتحریمها از طرف جامعه بین الملله گشایشی در کار مردم اتفاق نخواهد افتاد.
    آقای رییسی اگر تمام نخبه های اقتصادی را از سرتاسر دنیا به عنوان وزیر و معاون تو کابینه خودش جمع کنه با این وضعیت اسفبار ایران کاری از دستشون بر نخواهد اومد.

    نظرات شما -
    • 0

      ایران سرزمین بسیار بسیار ثروتمندیه: منابع طبیعی متنوع -نیروی انسانی- شرایط جغرافیای و .... که هر بلایی سرش آوردند هنوز سر پا است. این مدیریت و نظام در هر کشور دیگری بود 2 سال هم دوام نمیاورد.

  • مملکت رانتی و مدیریت رانتی
    1

    متاسفانه باید بگم که این تحلیل میان رده است و دارد در سطح میانی اقتصاد مشکل میبیند . دقیقا همان کاری که نظام دارد در برخورد با حل مشکلات کشور میکند این تحلیل هم از همان منظر به مشکل پرداخته میخوام خدمت محترم نویسنده متن عرض کنم نکته بدیهی اول اینکه تیم وزرای این دولت ترکیبی از افراد بی سوادی است که با رانت و روابط با اقای رئیسی به وزارت و مدیریت رسیده اند نمونه بارز ان پست شهرداری تهران که کسی نمیتونه منکر بشه پست شهردار تهران جایزه نماینده پوششی شدن زاکانی در انتخوابات بود و هیچ تجربه و تخصص و سواد و علمی در این زمینه ندارد . ولی ولی با فرض اینکه جای تمام تیم اقتصادی کشور را با اقتصاد دانان برجسته از جهان پیشرفته پر کنیم به نظر شما نتیجه چیست ایا میتوانند بانکداری نوین را در کشور اجرا کنند ایا اجازه میدهند سود بانکی و سود وامها را به نیم درصد تبدیل کنند ایا نظام اجازه میدهد اف ای تی اف امضا شود ایا نظام اجازه میدهد به اقتصاد جهانی بصورت واقعی وصل بشیم ایا نظام اجازه میدهد روابط و تجارت را محدود و ونزوئلا و روسیه و چین نکنیم و با دنیا ازادانه تجارت کنیم یا به تیم اقتصادی اجازه میدهند از تمامی ارگان های نظام مالیات دریافت کنند و صورتهای مالی همه ارگانهای دولتی و عقیدتی فاش و شفاف به عموم گزارش شود و یا در مسائل سیاسی اجازه میدهند تحریم ها برداشته شود و اعتبار و ارزش ایران برگرددیا هر روز باید ریال را ذلیل تر و مردم را فقیر تر ببینیم و یا این نظام قبول میکند مدیران اقتصادی کاربلد جای سهامداران سفره انقلاب و پستهای مدیریتی را بگیرند . خبر فوری محترم هر تیم اقتصادی با سواد و علم موضوعاتی که گفته شد را پیش نیاز و زیر بنای پیشرفت اقتصاد و اصلاح نظام بانکی و مالی کشور میبیند و پر واضح است که هیچ اقتصاد دان و وزیر و مسئولی همچنین اجازه ای در جمهوری اسلامی ایران داده نشده و نخواهد شد .

  • ناشناس
    0

    چرا شکست پروژه جراحی ؟؟ سفر مردم آرامش جامعه جراحی و تخلیه شد که!! مگه جراحی چی هست ؟؟

  • ایرانی
    1

    وقتی مجلس نشست چند وزارت خانه مهم را تبدیل به یک آش شله قلمکار کرد و30 درصد اقتصاد فعال کشور را به آن سپرد، بایست به فکر وزیر کهکشانی هدایت آن هم می‌بود. زمانی که این اقدام صورت گرفت 80 درصد صادرات نفتی بود ولی الان بسیاری ازاقلام واحجام غیر صنعتی با انبوهی ازمحصولات جدید چه دربخش صادرات وچه دربخش واردات با تجارت نوین اضافه شده.وزارت صمت یک دولت مستقل می‌خواهد نه یک وزیر. وقتی علم در طبابت پیشرفت کرد دانشمندان وطبیبان دهها رشته تخصصی تعیین کردندتا درمان وتحقیق بهتر صورت گیرد یکی متخصص قلب وعروق شد دیگری گوش وحلق وبینی وبعدی بینایی و... دهها تخصص دیگر. ولی کسانی که درک درستی از حل مشکلات ندارند آنها را یک کاسه کرده تا کمتر ذهن کندشان را درگیر مسائل کنند وبلند می‌شوند با کمال بی سوادی ودوراندیشی وزارت صنعت ومعدن وتجارت درست می‌کنند.
    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.
    همینکه این شخص توانست رشد تولید صنعت بخصوص خودرو وکالای خانگی رادرشرایط تحریم رقم بزند معجزه کرده حال چون قوانینی مانند عایدی برسرمایه وسامانه قیمت گزاری براساس آنالیز هزینه تولید توسط مجلس تصویب نمی‌شود وقادر نیست قوانینی وضع کند که جلو سوداگری وقیمت گذاری متاثر از دلار را بگیرد، وزیر عوض می‌کند.!!؟ یکی نیست به مجلس بگوید قانون یعنی معماری که دیوار را با خشت می‌چیند واگر کج چید هزار هم نظارت وچوب بست بزنی وهزینه کنی وقوه قضائیه وناظران بسیار وغیره بکار ببری ، آخرش فرو می‌ریزد. پس این آواری که خودتان درست کردید سر وزیرومردم خالی نکنید. یکی از دلایل مهم عقب افتادگی این مملکت اینست که اغلب قانون گذاران مجلس در رشته های علوم انسانی مدرک دارند. شما می‌دانید که در دبیرستان تنبل ترین شاگردان که از ریاضی وعلوم تجربی چیزی نمی‌فهمیدند وفقط می‌خواستند مدرکی بگیرند جذب رشته انسانی مثل مدیرت واقتصادو غیره می‌شدند وچون باصنعت وجان مردم سرکار نداشت با نمره های ارفاغی قبول می‌شدند. دردانشگاه مثل پزشکی ومهندسی زیر زره بین کنکور قرارنمیگرفتند.حالا این نسل اغلب کم سواد الان شدند قانون گذاران مملکت. پس منتظر معجزه نباشید. خانه از پای بست ویران است.

  • علی
    2

    اقتصاد اسلامی یعنی ایرانی نخور و نپوش و قانع باش و رفاه نداشته باش و فقط ب فکر کم کردن روی کفار باش و تا میتونی مالت رو بده کشورهای بغلی بخورن و ...اما مسیولین عزیز برای اینکه ب دام کفار نیفتن تا میتونن بخورن و کیف کنن و ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      علی جان اینا که با ملحدان کمونیست چینی و کره شمالی و ....رفیقند

  • ناشناس
    0

    اقتصادی که به سیاست و دیانت گره بخورد مستقیم روی سفره مردم تاثیر داره. ریشه و بنای توسعه مشکل داره. صنعت فرش باید صنعت ملی باشه. شده خوردو. با فروش یک فرش دستباف ابریشمی تو اروپا میشه بهترین خودرو را به ایران آورد. نون 10 سال یک خانواده را میده. هيچ کسی نمی تونه تحریم کنه. برید دنبال توليد ملی که از درون مردم بیرون اومده و سابقه تاریخی داره.

    نظرات شما -
    • 0

      وقتی صاحبخانه اختیار داروندارشو بده دست مهمان دیگه صاحبخانه نیست!

  • مملکت رانتی با مدیران رانتی
    0

    ایا میتوان به این سوال پاسخ داد :
    ایا اگر معجزه ای اتفاق بیوفتد و به جای اقتصاد دانان امام صادقی اقتصاد دانان شناخته شده بین الملی اقتصاد ایران را مدیریت کنند اجازه خواهند داشت اف ای تی اف را امضا کنند ایا اجازه خواهند داشت بانکها را ملزم کنند وامهای بانکی را با نیم درصد سود به تولید کننده و مردم واگذار کنند ایا اجازه دارند از تمام بنگاههای تجاری چه دولتی و چه مذهبی و نظامی حساب کتاب بخواهند و مالیات بگیرند ایا اختیار دارند با دنیا حتی امریکا و اروپا روابط اقتصادی بدون محدودیت برقرار کنند و تجارت ازاد جهانی راه بیاندازند ایا اختیار دارند به توافق پایدار برسند با دنیا و تحریم ها ارا از دوش ملت بردارند یا باید برای اب خوردن خود هم از میدان و مجامع بالا دستی اجازه بگیرند

  • احمد
    20

    زمان پیامبر ۳ سال در معاصر اقتصادی بودن روزی نصف خرما می خوردن سنگ به شکم می بستن ولی با هم بودند امید به خدا داشتند
    روش سازمان fab آمریکا این است یک زیره نقط ضعف پیدا کند و علیه دشمن مقابل استفاده کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احمد جان! محاصره- ذره نکنه مخصوصا غلط نوشتی تا به سواد این جماعت اشاره کنی؟

    • بدون نام
      0

      fabکیه دقیقا؟!منظوزت fbi عه؟☺

    • 0

      خوبه میگی 3 سال نه 44 سال تازه اون که پیامبر بود نه مدعی دین!!!
      این سوادتم برای خودت نگه دار مدرکت هرچی هست مال همون دانشگاهه!!!

  • فاطمه
    1

    نمایندگان اردبیل به اسم زیبایی تمام مزارع اطراف خود اردبیل را که اتفاقا زیبا بود اسفالت و خراب می کنند و میلیارد ها تومن پول پروژه برای بی روح سازی مصنوعی شهری

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقا جان این اردبیل رو آسفالت نکنید می‌فهمید ؟؟
      آسفالت بی آسفالت ؟
      بی تربیتا 😂😂😂😂

  • حسن
    1

    اقای درخشان واقعیت اقتصادی تو کف جامع هست من نوعی معنی جراحی رو با گوشت وپوست خودم حس می کنم تو هیچ کتابی وهیچ دانشگاهی قابل تدریس نیست اقا مریض مرد دنبال کفن و دفنش باشید بوی گرانی و سخت شدن زندگی از انور منظومه شمسی هم بمشام میرسه در تعجبم شما چطور متوجه نشدید احتمالآ ماسک زدهاید

  • ناشناس
    1

    ما مزدم تنگ دست رو از وسط جر دادن .طوری که صدای جر خوردن ما به گوش فلک رسید . ما حتی توان خرید یه کیلو گوشت رو هم دیگه نداریم. دو ماه ه گوشت و مرغ و ماهی نتوانستیم بخریم وای به حال ماه دیگه با ای گرونی کاسه چه کنم دست گرفتیم.

    نظرات شما -
    • 0

      اگه نمیدونی بدون اونهایی که مسئول همینهایی که گفتی هستند با شنیدن این حرفها لذت هم میبرند تا حد ازخود بیخود شدن

  • خجالت بکشین و برین
    2

    پس فرمانده قرارگاه اقتصادی دولت کجاس !؟
    بالاخره کدوم یکی از دکترها هست!؟
    دکتر فلانی یا بهمانی ؟
    سکه شد 36 تومن دلار 56 تومن مرغ نیست .
    ملک گرون . خودرو افتضاح و ....

    تورم در افغانستان طالبانی 12 درصده عراق 14 درصد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خلایق هر چه لایق

  • ایران منش
    8

    سلام و خداقوت به همه ی عزیزان / یادمان باشد در شرایط فعلی نباید راند ؛ باند ؛ هم حزبی ؛ سفارش شده ؛ رشو بدهیم چون مرا حمایت کردن در انتخاب وزیر نقش داشته باشد انشالله ندارد / دوستان چند دلیل ناموفق در تیم بود . 1 - نداشتن اختیار و قدرت اجرایی لازم وزیر و اطرافش در شرایط سخت تحریم و تورم . نباید مانند زمان عادی رفتار کرد . 2 - مشکل تحریم درآمد ایران از یک پزشک متخصص یک تاجر موفق و یک مهندس عالی رتبه به یک کارگر زحمت کش فصلی رساند . 3 - تنگ شدن حلقه تحریم بدلیل مکانیزم مالی جهانی درباره ایران که جلوی پول و ارز مسافرتی یا چمدانی را از عراق و افغانستان گرفت روزی حداقل یک میلیون دلار 4- جنگ روس اکراین باعث شد پهباد ها و غیره اتحاد فشار غرب بیشتر کند و رشد قیمت جهانی غلات و غیره شد 5- تحریم روس باعث شد رقابت در دور زدن تحریم زیاد شود و تخفیف بالای نفت و فولاد و گاز و پتروشیمی روسیه باعث کاهش درآمد ایران شد
    ما چه بخواهیم چ نخواهیم با یک دولت قوی و وحشی بنام امریکا روبرو هستیم که منطقش فقط پیروزی خود حتی زدن بمب اتم به هیرو و ناکازاکی است دیدیم افغانستان رها کرد دیدیم بیش از 100 هزار ارتشی زمان صدام از ارتش اخراج و حقوق قطع کرد که پای رشد و شکل گیری داعش شد یعنی رحم ندارد دیدیم سال 2001 عراق اشغال و صدام اعدام کرد ولی سال 2020 یعنی 20 سال بعد تحریم عراق برداشت . داریم می بینیم ملت ایران تحریم کرد و ملت فقیر کرده مطمئن حتی 100 سال هم شده تحریم نگه می دارد فقط بگوید من امریکا هستم حال با این دشمن چه کنیم با او مدارا بشیم ژاپن و کره جنوبی تایوان اروپا ... و یا با ادامه دشمنی بشیم کره شمالی سوریه ونزویلا و عراق .../ عقل سلیم چ می گوید باید بدانیم تحریم روسیه باعث بدبختی روس ها شده مثلاً از 20 کارخانه بزرگ خودرو سازی فقط 2 کارخانه داره کار می کند اونم با استاندارد 50 سال قبل / فرقی نداره دلار پول دنیا باشد یا مثلاً ین یا روبل یا ریال تحریم شدیم داد و ستد صفر می شود حتی منفی می شود پس مسئولین و مجلس اول تحریم با احیای برجام حل کنند تا درآمد بیاد بدون درآمد هیچ وزیری نمی تواند قیمت پیاز نگه دارد / آخرین حد اتم می شود روسیه ک دو استان اکراین با زور گرفت و نمی تونه نگه دارد یا کره شمالی که چند دهه است اتم دارد ولی هیچ ندارد کره شمالی حتی یک موشک به اهداف واقعی شلیک نکرده فقط عین کرم ابریشم خودشو گرفتار کرده . امریکا امکان ندارد حتی 1000 سال هم طول بکشد دست از تحریم بردارد نفت ما که هیچ دیدیم نفت و گاز روسیه نتوانست از تصمیم امریکا بکاهد / روسیه ابر قدرت در برابر اکراین که 5 سال استقلال از روسیه داره دست به دامان ایران شده حداقل 200هزار کشته و مجروح داده و حداقل 500هزار نخبه تاجر و پزشک و مهندس جوانش روسیه ترک کردن پس ما باید تخم مرغ ها را حداق دو سبد بزاریم یا پول نقد در چند جیب قرار دهیم . امریکا همان است که داره با روس بازی می کند بخواهد فقط 3 روزه روس ها را از اکراین تا مسکو فراری می دهد پس بشتاب فقط بازی نیست

    نظرات شما -
    • 0

      وقتی همه چیزو میخوای بندازی گردن دیگران یعنی خودت هم از همین جماعت امام صادقی هستی وگرنه آمریکای به قول تو وحشی و ایران روی کره زمین نیستند اینهمه کشور هم با روسیه هم اروپا هم آمریکا در ارتباطند مشکلی هم پیدا نکردند

  • رابی
    0

    هیچ آدم عاقلی برای جراحی قلبش نزد قصاب محل نمی رود.وقتی یک جراحی قلب را به قصاب محل بسپارید تنها نتیجه اش مرگ بیمار است.
    کسی که هیچ دانش و تجربه ای در مورد سیاست و اقتصاد نداشته است چطور می تواند سیاست و اقتصاد یک مملکتی را احیا کند!

  • ناشناس
    1

    لیاقت مردم همین است و بس
    ملت قدرنشناس!!

  • محسن
    1

    از اول هم معلوم بود كه شعار چرت بود, فقط يكسري تندرو قبول نميكردن. و همش انگشت سمت دولت قبل ميگرفتند. اون از يك ميليون مسكن و ايجاد شغل و اين هم از اين.

  • ناشناس
    0

    سلام مدیریت و اقتصاد و حسابداری واقعا تخصص می خواد و هرکسی نمیتونه اینکاره باشه دانشگاه و حتی معدل بیست هم مهم نیست مهم اینه که فرد واقعا چقدر تو کارش مهارت و پختگی داره و واقعا چند مرده حلاجه باید تخصص باشه یعنی تحصیلات حتما درست باشه اما همسو با تحصیلات عملیات هم باشه مثل دکتر فیضی در ارومیه که عملا اقتصاددان چندین شرکت و هلدینگ بوده

  • محمد
    0

    مگر کشور ما دانشگاه دیگری هم دارد که دولت بتواند از فارغ التحصیلان باسوادش بهره مند بشود؟!!!

  • ناشناس
    1

    دولت اقلیت نمیتواند قوی باشد ونمابنده ۸۰ میلیون ایرانی .

  • ناشناس المله
    0

    آقایون همشون میگن تحریم نعمته چرا که اگه اسم این تحریم نبود معلوم نبود گندکاریها به کی یا چی نسبت داده میشد

  • دلسوخته
    0

    اینا پروتر از این حرفایند،،،
    اگه بتونند برای قدم زدن و نفس کشیدن هم مالیات میبندن خدایا داد مردم را از مدیران بی سواد وخائن بستان...

  • ناشناس
    0

    واردات لوازم خانگی را آزاد کنید،
    مردم توان خریدن جهیزیه برای فرزندانشان رو ندارند،قیمتهارو خیلی خیلی گران کردند،باکدام درآمدجهیزیه تهیه کنیم،

  • بوشهری
    0

    بنده خدا رییسی فقط عنوان رییس جمهوری را یدک می کشد کارها دست مخبره.

  • ناشناس
    0

    از روز اول اینها در این قامت نبودن

  • ح.پ
    0

    آقا علی باقری کنی یادتان رفت دکتتتر فارغ‌التحصیل امام صادقه فقط پاسخگو به چند نفر خاصه و چندین ساله توی پست روابط انرژی اتمی و خارجی است و هیچ پیشرفت نداشته حتی گند زده به هرچه روابط خارجی . مردم هم تحمل گرانی و تورم دارند و بمیرند

  • ناشناس
    0

    حسن روحانی گفت که این تندروهای افراطی به قدرت برسند تنها به فکر زنانه و مردانه کردن پیاده روها هستند و بین زن مرد دیوار خواهند کشید ... دیدیم که کاری دیگه بلد نیستید

  • ناشناس
    0

    به نظر میرسه بهترین و موثر ترین راه تعطیل کردن دانشگاه امام صادق هستش تعطیل کنین و اسم امام معصوم رو هم زیر سوال نبرید

  • میشل
    0

    وای بر این تیم اقتصادی

  • H.K
    0

    واقعا که خیلی تحت تاثیر قرار می گیرد بجای چاره فقط فید بک منفی دیدم از نظرات موفق باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها