وزیر کار:

تدوین لایحه اصلاح قانون کار در مراحل پایانی قرار دارد

وزیرکار درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون کار گفت: پیش نویس این لایحه اکنون در کمیسیون های مختلف دولت در دست بررسی است و پس از آنکه در دولت تبدیل به لایحه شد، تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

تدوین لایحه اصلاح قانون کار در مراحل پایانی قرار دارد

اصلاحات بخش هایی از قانون کار به منظور صیانت از نیروی کار و حمایت از تولید آغاز شده است و به گفته ی صولت مرتضوی, وزیرکار  پیش نویس این لایحه اکنون در کمیسیون های مختلف دولت در دست بررسی است و پس از آنکه در دولت تبدیل به لایحه شد، تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی اظهار داشت: بخش هایی هم که نیاز به ایجاد اصلاحات در قانون داشته، لوایح آن در وزارت کار آماده شده و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

بندهایی از این اصلاحیه که به‌زودی صورت می‌گیرد، شامل موارد زیر است؛

1. حداکثر مدتی که می‌توان با کارگران مشمول قانون کار، قرارداد مدت موقت منعقد کرد چهار سال خواهد بود و بعد از آن، قرارداد موقت به حالت دائمی در خواهد آمد.

2. دریافت چک و سفته و اوراق بهادار از کارگران ممنوع خواهد شد.

3. اخراج کارگران درصورت بروز تخلفات انضباطی تسهیل خواهد شد.

4. اخراج زنان کارگر، در ایام مرخصی زایمان و تا پایان دوران شیردهی (دوسالگی فرزند) ممنوع خواهد شد.

5. ازدواج کارگر نباید موجب خاتمه قرارداد کار او شود.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • به: ۱- وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی
    0

    چقدر لایحه اصلاحی قانون کار ناشیانه و مبتدیانه تهیه و تنظیم شده است! ممنوعیت دریافت اوراق بهادار مانند چک و سفته به عنوان تضمین حسن انجام کار از کارگر توسط کارفرما اگر ضمانت اجرای قانونی جریمه نقدی سنگین و حبس برای کارفرما نداشته باشد بی نتیجه و بی فایده خواهد بود! ماده ۲۷ قانون کار که در مورد تنبیهات انضباطی کارگر در کارگاه صحبت می کند نباید تغییر کند و باید دست نخورده باقی بماند زیرا مانع اینست که کارفرما به بهانه های واهی و با برچسب بی انضباطی بدون نظر شورای اسلامی کار یا نظر نمایندگان کارگران بتواند کارگر را از کار اخراج کند! قراردادهای موقت مشاغل موقت و غیردائمی نبایستی بیش از یکسال ادامه پیدا کند و چنانچه بیش از یکسال ادامه پیدا کرد کارفرما تا موقعی که کارگاه او ورشکسته یا شرکت او منحل نشده نباید بتواند کارگری را که قرارداد کار او برای سال دوم ادامه پیدا کرده اخراج کند مگر کارگاه او ورشکسته یا منحل شده باشد. در خصوص مشاغل غیرموقت و دائمی نیز قراردادهای موقت کارگران نبایستی بیش از یکسال ادامه پیدا کند و پس از انقضاء مدت یکسال، قراردادهای کار کارگران باید بطور خودکار به دائمی تبدیل شود. در مشاغل دائمی و غیرموقت قراردادهای موقت یکساله کارگران باید به عنوان دوره یکساله آزمایشی محسوب شود و چنانچه کارفرما در دوره آزمایشی یکساله از نحوه کار کارگر رضایت داشته باشد و کارگر پس از انقضاء مدت دوره آزمایشی یکساله فعالیت او در کارگاه ادامه پیدا کند قرارداد کار او بطور خودکار به دائمی نبدیل می شود حتی اگر قرارداد کار کتبی دائمی با کارگر منعقد نشده باشد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها