نحوه محاسبه کارمزد صرافی

فرمول محاسبه کارمزد صرافی چیست؟

نحوه محاسبه کارمزد صرافی

چگونه می‌توان کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را پیدا کرد؟ به دنبال قیمت و خرید ریپل هستید؛ اما نمی‌دانید محاسبه کارمزد صرافی‌ها به چه صورت است؟ اگر قصد ورود به بازار کریپتوکارنسی دارید، پیش از هر چیزی باید آموزش‌های اصولی سرمایه گذاری در این بازار را پشت سر گذاشته باشید. استقبال افراد از بازار رمز ارزها تا حدی افزایش یافته است که این روزها شاهد تمایل ورود تقریبا تمامی افراد به این بازارها هستیم. همان‌طور که حتما می‌دانید انجام معاملات و خرید و فروش در بازار رمز ارزها مشمول پرداخت کارمزد می‌شود.

 از آنجایی که گاهی اوقات این کارمزدها ممکن است از سود ترید شما نیز بیشتر شوند، پس ضروری است که راجع‌ به نحوه محاسبه کارمزد صرافی‌ها بدانید. نرخ کارمزد صرافی‌‌ها در سال 1402 چقدر است؟ آیا کارمزد رمز ارزهای مهم مانند بیت کوین و اتریوم در صرافی‌ها یکسان است یا نرخ آن تغییر می‌کند؟ در ادامه این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ داده شده است.

درصد کارمزد صرافی‌ها چقدر است؟

2

صرافی‌های کریپتو، چه صرافی‌های ایرانی و چه خارجی، درصدی از معاملات شما را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. این درصد بسته به شرایط ممکن است کم یا زیاد باشد. گاهی اوقات درصد کارمزدی که صرافی دریافت می‌کند مبلغی ناچیز است؛ اما برخی اوقات هم ممکن است کارمزد به اندازه‌ای زیاد باشد که شما تصمیم بگیرید برای مدتی دست نگه دارید و ترید نکنید! بنابراین می‌توان گفت نوسان کارمزد اغلب صرافی‌ها تا حد زیادی ارتباط مستقیمی با نوسان بازار رمز ارزها مانند ارز myria دارد؛ اما صرافی‌هایی نیز وجود دارند که تحت شرایط خاصی، نرخ مشخصی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند و این مبلغ در بازه‌های زمانی ثابت است.

بطور کلی در محاسبه کارمزد صرافی‌ها درصد کارمزد دریافتی از سوی یک صرافی از %0 تا %1/5 متغیر است. عواملی چون ترافیک شبکه، زمان ترید، نوع ارز دیجیتال، میزان تقاضای آن ارز در بازار در آن بازه‌ زمانی و... بر این میزان نرخ تاثیرگذار است. حتی نرخ کارمزد خرید و کارمزد فروش در برخی از صرافی‌ها نیز متفاوت است. بنابراین اینکه در حال خرید یک ارز دیجیتال هستید یا فروش آن هم می‌تواند درصد کارمزد را تغییر دهد.

چرا نرخ کارمزد صرافی‌ها در بازه‌های زمانی مختلف، ثابت نیست؟

3

همان‌طور که تاکنون متوجه شدید، نرخ کارمزد صرافی‌ها همیشه ثابت نیست. اما چرا؟! میزان کارمزدی که صرافی از حساب هر کاربر پس از انجام هرگونه اقدامی در بازار کسر می‌کند، تنها برای صرافی نیست. بخشی از این مبلغ کارمزد داخلی پلتفرم صرافی است. بخش دیگر آن، هزینه ثبت معاملات بر روی شبکه بلاک چین است که صرافی‌ها از کاربران خود دریافت می‌کنند. از آنجایی که میزان کارمزد دریافتی از سوی صرافی‌های مختلف به نوعی برای آن‌ها یک موضوع رقابتی است، اغلب آن‌ها برای جذب کاربران بیشتری به سمت خود سعی می‌کنند میزان کارمزدی که مرتبط با پلتفرم خود صرافی است را ثابت نگه دارند.

 اما در محاسبه کارمزد صرافی باید بدانید که بخش متغیر که در نهایت موجب نوسان کارمزد صرافی‌ها نیز می‌شود، در واقع کارمزد دریافتی از سوی شبکه است. شبکه‌هایی که برای انتقال این رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسترهایی هستند که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده‌اند. در حال حاضر از شبکه‌های مختلفی برای انتقال در بستر بلاک چین استفاده می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت میان این شبکه‌ها با یکدیگر نیز نرخ کارمزد آن‌هاست.

محاسبه کارمزد صرافی با شناخت انواع شبکه‌های انتقال ارز

همان‌طور که کمی پیش ذکر شد، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در نوسان کارمزد صرافی‌ها، نوع شبکه‌های است که برای انتقال ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین شناخت انواع این شبکه‌ها و اطلاع از نرخ کارمزد هر یک، در نحوه محاسبه کارمزد صرافی ارز دیجیتال بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در ادامه به معرفی انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال پرداخته‌ایم.

شبکه KCC یا کوکوین

یکی از پراستفاده‌ترین شبکه‌های انتقال ارز، شبکه کوکوین است. تریدرها کوکوین را به عنوان یک شبکه متمرکز ارز دیجیتال می‌شناسند اگرچه این صرافی خود را به عنوان یک صرافی هیبریدی معرفی کرده است. شبکه KCC زمانی راه اندازی شد که کاربران از نرخ کارمزد بالای شبکه اتریوم اعلام نارضایتی می‌کردند. سرعت بالای تراکنش و نرخ پایین کارمزد دو مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه بلاک چینی است که موفق شد آن را به عنوان یکی از بهترین شبکه‌های انتقال ارزهای دیجیتال به سرمایه گذاران بازار کریپتو معرفی کند.

شبکه ERC-20 یا اتریوم

شبکه اتریوم یک شبکه غیرمتمرکز است که همانند شبکه بیت کوین براساس فناوری بلاک چین ساخته شده و عملکردی مشابه با آن دارد. این شبکه در واقع بلاک چین اختصاصی رمز ارز اتر است. شبکه انتقال اتریوم در حال حاضر میزبان توکن‌های بسیاری است. به عبارتی معامله توکن‌های بسیاری بر روی این شبکه صورت می‌گیرد.

به دلیل عملکرد بالای این شبکه، صرافی‌های زیادی نیز از آن پشتیبانی می‌کنند. به عبارتی به احتمال زیاد صرافی که شما انتخاب کرده‌اید نیز از این بستر انتقال پشتیبانی می‌کند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، کارمزد بالای انتقال رمز ارز بر بستر این شبکه است. اگر شبکه انتقال اتریوم را انتخاب کرده‌اید، محاسبه کارمزد صرافی را فراموش نکنید چراکه کارمزد شبکه با کارمزد دریافتی از سوی صرافی با یکدیگر جمع خواهند شد.

شبکه TRC-20 یا ترون

از دیگر شبکه‎های پر استفاده برای انتقال رمز ارزها که در نحوه محاسبه کارمزد صرافی ارز دیجیتال موثرند می‌توان به شبکه انتقال ارز دیجیتال ترون اشاره کرد. تریدرها معمولا برای انتقال رمز ارزهای خود انتخاب این شبکه را به شبکه اتریوم ترجیح می‌دهند. علت استقبال بیشتر از شبکه انتقال ترون کارمزد پایین و امکان انجام تعداد تراکنش‌های بیشتر با سرعت بالاتر نسبت به شبکه بلاک چینی اتریوم است.

بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال کدام است؟

تا به اینجای مقاله محاسبه کارمزد صرافی متوجه شدید که بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال، شبکه‌ای است که مقیاس پذیری بهتری داشته باشد. اما مقیاس پذیر بودن شبکه به چه معناست؟ مقیاس پذیری یک شبکه انتقال ارز دیجیتال به 3 عامل بستگی دارد:

  1. سرعت انجام تراکنش‌ها
  2. تعداد تراکنش‌ها
  3. نرخ کارمزد

یک شبکه انتقال رمز ارز خوب، شبکه‌ای است که امکان انجام تعداد زیادی تراکنش با سرعت بالا اما نرخ کارمزد پایین در آن میسر باشد. برای مثال شبکه اتریوم اگرچه استانداردها و امنیت بالایی دارد، اما به دلیل نرخ بالای کارمزد نمی‌توان آن را شبکه‌ای با مقیاس پذیری خوب دانست. اگر بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال قرار باشد تنها با معیار ارزان بودن کارمزد انتخاب شود، آن شبکه کوکوین است. برای محاسبه کارمزد صرافی‌ها در بستر این شبکه لازم است بدانید که کارمزد انتقال تتر در این شبکه تنها 0/1 است.

جمع بندی

درک مسائلی چون نحوه محاسبه کارمزد صرافی ممکن است برای شما نیز دشوار باشد چراکه عوامل متعددی بر روی نرخ کارمزد صرافی‌ها تاثیر می‌گذارند. از آن گذشته، خود صرافی‌ها نیز بابت اقدامات متفاوتی چون واریز و برداشت ممکن است اقدام به کسر کارمزد از حساب کاربرهای خود کنند. تنوع انواع کارمزد در صرافی‌ها و همچنین نوسان نرخ کارمزد در شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال، همگی موجب شده‌اند که محاسبه کارمزد صرافی‌ها کمی مشکل شود.

ما در این مطلب به بررسی درصد کارمزد صرافی‌ها، انواع شبکه‌های انتقال رمز ارز و معرفی بهترین و کم کارمزدترین شبکه بلاک چینی پرداخته‌ایم. توصیه می‌شود پیش از درک صحیح مفاهیمی چون محاسبه کارمزد صرافی، اقدام به سرمایه گذاری در بازار کریپتو نکنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها