اگر ۱۴ سال پیش یک میلیون تومان در بازارهای مختلف سرمایه گذاری می‌کردید، الان چقدر پول داشتید؟

طبق آمارها بازار سرمایه که نسبت به سایر بازارها وضعیت شفاف‌تری دارد، در بازه‌های زمانی بلند مدت از نظر بازدهی سرآمد سایر بازارها بوده است.

اگر ۱۴ سال پیش یک میلیون تومان در بازارهای مختلف سرمایه گذاری می‌کردید، الان چقدر پول داشتید؟

طی دو سال گذشته نمادهای سبز رنگ کم‌کم در چشمه قرمز رنگ تابلوی بورس نمایان شدند تا شر ابر سیاه اتفاقات سال ۱۳۹۹ از سر بازار سرمایه کم شود. سالی که طی آن شاخص کل بورس هم بیشترین میزان صعود را تجربه کرد، هم شدیدترین میزان سقوط! سالی که آزادسازی سهام عدالت باعث شد پای بسیاری از افرادی که به الفبای بورس آشنا نبودند به بازار سرمایه باز شود و این افراد برای در امان ماندن از کابورس تورم و با اعتماد به حرف مسئولان وقت سرمایه‌های خود را به این بازار سپردند اما جز حسرت و نابودی این سرمایه‌ها چیزی نصیبشان نشد.

اتفاقاتی که به قهر سهامدار با بازار سرمایه منجر و باعث شد پای این بازار نیز لنگان شود. چراکه از اواسط سال ۱۴۰۰، سهم‌های ارزشمند مانند میوه‌های رسیده، نچیده می‌ماندند و این بازار که می‌توان گفت در میان سایر بازارهای مالی تنها بازار مولد کشور محسوب می‌شود، تا مدت‌ها خریدار نداشت. ورق بورس کم کم بازگشت و به مرور شاهد ورود نقدینگی به بازار و رشد آهسته و پیوسته سهم‌های مختلف بودیم.

بورس همیشه روی بورس!

بررسی اجمالی چند پارامتر مهم بازار سرمایه طی پنج سال گذشته حاکی از آن است که با وجود چالش‌های بسیاری که این بازار  با آن دست و پنجه نرم می‌کند و بعضا به قلک دولت‌ها برای تامین کسری بودجه تبدیل شد، اما در نهایت شاخص کل بورس توانسته است در انتهای هر سال نسبت به ابتدای آن سال با رشد همراه شود. از سوی دیگر بازار سرمایه دیگر بازار ناشناخته سال‌های دور نیست و اکنون تقریبا به طور میانگین در هر خانواده حداقل یک نفر کد بورسی دارد، موضوعی که روی اندازه این بازار تاثیرگذار بوده و طبق آمار ارزش کل بازار سرمایه در پنج سال گذشته (از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا انتهای خردادماه ۱۴۰۲)  بیش از ۱۱ برابر شده است. به عبارت دیگر بازار سرمایه در پنج سال گذشته ۱۱ برابر بزرگ‌تر شده است.

بررسی وضعیت بازارهای معاملاتی

بورس همیشه روی بورس!

هر بازار چقدر رشد کرد؟

بررسی وضعیت بازارهای مالی حاکی از آن است که میزان رشد بازار سرمایه در بلندمدت از سایر بازارهای موازی (ارز، طلا، سکه، مسکن و خودرو) بیشتر بوده است.  

بورس همیشه روی بورس!

سرمایه فعلی در صورت سرمایه‌گذاری یک میلیون تومانی

بر این اساس اگر فردی ۱۴ سال قبل به میزان یک میلیون تومان در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری می‌کرد در انتهای سال ۱۴۰۱ معادل  ۲۴۶ میلیون تومان، اگر در بازار دلار سرمایه‌گذاری می‌کرد ۴۶ میلیون تومان و اگر در بازار خودرو سرمایه‌گذاری میکرد ۴۲ میلیون تومان سرمایه داشت.

بورس همیشه روی بورس!

بورس همیشه روی بورس!

شرایط تورمی در کشور طی سال‌های گذشته باعث شده است فعالیت های دلالی در بازارهای معاملاتی داغ شود و در این میان بسیاری از افراد از این فضا سواستفاده کرده و با خرید و فروش‌های متعدد سعی کردند از این آب گل آلود ماهی بگیرند. با این وجود طبق آمارها بازار سرمایه که نسبت به سایر بازارها وضعیت شفاف‌تری دارد، در بازه‌های زمانی بلند مدت از نظر بازدهی سرآمد سایر بازارها بوده است. بازاری که می‌توان گفت تنها و مهم‌ترین بازار مولد کشور محسوب می‌شود و هر میزان سرمایه حقیقی که وارد آن  شود در نهایت به رشد و توسعه اقتصاد منجر خواهد شد.

هوشمند بودن بازار بورس تاثیرپذیری آن از اتفاقات سیاسی و اقتصادی را دو چندان کرده است و این موضوع در کنار سایه بی اعتمادی سهامداران به بورس که - استارت آن در سال ۱۳۹۹ زده شد- موجب شده است هر قدم لرزان تصمیم‌گیران باعث فروریختن دیوارهای اعتماد مردم به بازار سرمایه شود. تایید این مدعی نیز ماجرایی است که اخیرا در زمینه تعیین نرخ خوراک رخ داد. تصمیمی که همانند بسیاری از تصمیمات دیگر سکه‌ای دو رو بود. در این راستا، مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس آماری ارایه داد  که نشان از ضرر شرکت‌های دولتی در بورس داشت. به گفته وی دارایی وزارت تعاون  ۳۵۰ همت، دارایی وزارت دفاع  بیش از ۳۰۰ همت و ارزش سهام عدالت ۲۰۰ همت کاهش پیدا کرده است.  

در این میان باید گفت بورس همچون بازار مسکن یک بازار بلندمدت محسوب می‌شود، به زبان ساده‌تر همانطور که نوسان در بازار مسکن منجر به خرید و فروش‌های هیجانی مالکان نمی‌شود، نقدشوندگی بازار سرمایه نیز نباید باعث شود با تلنگرهای اقتصادی و سیاسی سهامداران با فروش سهام خود، به راحتی سرمایه‌ خود را نابود کنند.

به طور کلی متغیرهای مختلف از جمله تورم انتظاری در جامعه، نرخ ارز، افزایش صادرات شرکت ها، افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها (نفت، فلزات و...)، افزایش فروش مقداری شرکت‌ها، راه اندازی خطوط تولید جدید شرکت‌ها با توجه به طرح‌های توسعه‌ای فعلی و آتی آن‌ها و... چشم انداز بازار سرمایه را روشن کرده و باید منتظر ماند شاخص‌های بورس این بار هم مانند همیشه خود را از چاله ترس و تردید نجات دهند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    0

    با همین چرندیات و مزخرفات سر ملت کلاه گذاشتید و در بورس زندگی شان را به آتش کشیدید !!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      کاملا دروغ است ، اگر کسی در سال ۹۷ شالیزار میخرید متری ۱۰ هزار تومان بود . الان همان شالیزار شده متری ۲۵۰ هزار تومان یعنی ۲۵ برابر ! پراید ۱۰ میلیونی شده ۲۸۰ میلیون ، ۲۸ برابر و.....

  • ناشناس
    1

    چرا بازار طلا رو ننوشتید! ۱۴سال پیش با یک میلیون تومان حداقل سه تمام سکه امامی میشد خرید یعنی حدود ۹۰میلیون این روزا

  • ناشناس
    0

    بیشرفهای تاریخ بشریت

  • سعید
    1

    ملت گناه دارند این چرندیات را تمام کنید
    من 6ساله تو بورس و فارکس و ارزدجیتال فعالیت داشتم آموزش های لازم هم دیدم اما هیچی تهش نیست فقط ضرر ضرر ضرر،چندین دفعه خواستم خودکشی کنم لطفاً کسی وارد این بازارهای مضخرف نشه چون کاملا با هوش مصنوعی کنترل میشن و باعث میشه هیچ آدمی سود نکنه،خواهش میکنم وارد این بازارها نشید

  • بهروز
    1

    دروغ و دروغ و.......

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      توی بورس کالا ماشین ثبت نام کردید امسال کدومشو تحویل دادید بورس یعنی بزرگترین دایره قماربازی وفسادهای کلان وبخوربخورهای میلیاردی
      بدبختی مامردم این هست هرکی چاله افتاد ارزوی افتادن دیگران درگودال میکنه نکنید مردم جنس شما از جنس بعضیها نیست زحمتکش هستید

  • حامد
    0

    جوانها عزیزان. مبادا گول این حرف هارو بخورید هرگز هرگز سراغ بورس تا آخر عمرتون نروید به بچه هایتان هم وصیت کنید. حسن روحانی چنان کلاهی سر ملت گذاشت که نگو

  • ناشناس
    0

    سلام آقای وزیرکارایران .کارگر بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستم و به علت عدم اجرای ماده 41قانون کاروعدم اجرای ماده 96قانون تامین اجتماعی وعدم اجرای اصل 31و43قانون اساسی 10سال از عمر من کم کردید و باید بدانید که میایم جلوی وزارت کار وبا بلندگو 1سال می‌ایستم آنجا . 😡😡😡

  • فرار
    0

    اگر ١٠ سال پیش در مسکن ودلاروحتی کود حیوانی
    سرمایه گذاری می‌کردید بیشتر بورس دستوری ورانتی تضمینی سود میکردید

  • حامد
    0

    سلام.در ایران سرمایه گذاری در بورس یعنی دادن پول خود به یه عده رانت خور که تماما زودتر از بقیه مردم از نظر اطلاعات تغذیه میشن و همیشه سود میکنن و پول مردم بدبخت میره توی شکم اینها. هیچ فریاد رسی هم وجود نداره و تازه خودشون میگن پول اضافی رو توی بورس بیارید یعنی از همان اول میگن چه خبره. در حالیکه میشد با این پول مملکت رو گلستان کرد با رعایت اصول سرمایه گذاری و جلوگیری از فساد.

  • علی
    0

    شما فقط بر اساس شاخص نظر میدی وگرنه خیلی از سهام تو این سالها چیزی نشده. من سال هشتادوپنج وملت خریدم تا الان نه سود داده نه افزایش، هنوز هم همون قیمته،17 سال هم گذشته.

  • ناشناس
    0

    اگر چهارده سال پیش دست دزدان از خدا بی خبر از اقتصاد ایران کوتاه میشد چی میشد

  • علی
    0

    بابا اقتصاد مال خر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها