چه کسانی نباید با بلیط چارتر سفر کنند؟

همیشه نوبت به خرید بلیط هواپیما که می‌رسد، سردرگمی‌هایی درباره دو نوع بلیط چارتری و سیستمی وجود دارد. پرسشی مهم هم مطرح است: مسافران از خود می‌پرسند که بلیط چارتری تهیه کنند یا سیستمی؟

چه کسانی نباید با بلیط چارتر سفر کنند؟

بلیط‌های چارتری در بسیاری از مواقع، انتخاب‌هایی عالی و به‌صرفه هستند اما باید با آنها بیشتر آشنا باشید و بدانید که گاهی هم بهتر است که دور خریدشان را خط بکشید و به‌سراغ همتایان سیستمی‌شان بروید. در این مقاله به شما می‌گوییم که چه کسانی نباید با این بلیط‌ها سفر کنند.

آشنایی با بلیط چارتری

ثقفثقف

با صحبت از بلیط‌های چارتری، بیشتر افراد فکر می‌کنند که این نوع از بلیط‌ها ارزان‌تر از نوع سیستمی هستند. باید بگوییم که چنین چیزی به‌طور کامل درست نیست. اجازه بدهید که برایتان بگوییم منظور از بلیط چارتری به‌طور دقیق چیست.

برخی از آژانس‌های هواپیمایی و شرکت‌های گردشگری اقدام به پیش‌خرید تمام یا بخشی از بلیت‌های صندلی‌های یک پرواز می‌کنند. به این شرکت‌ها چارترکننده می‌گویند. چارترکننده‌ها بلیط‌های خریداری‌شده را بنا به سیاست‌های خود به‌تدریج و در زمان مناسب در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

گاهی‌اوقات، تمام بلیط‌های خریداری‌شده از سوی چارترکننده‌ها به‌فروش نمی‌رسد. پرواز هم نزدیک است و این شرکت‌ها برای جلوگیری از پرواز هواپیما با صندلی‌های خالی، قیمت بلیط‌ها را پایین می‌آورند. در چنین شرایطی، بلیط هواپیما چارتر ارزان‌تر از نمونه‌های سیستمی و چارترها در مواقع عادی می‌شود.

باید بدانید که همیشه، بلیط هواپیما چارتر ارزان نیست و حتی در برخی از زمان‌های سال و برای برخی از مقاصد بسیار پرطرفدار، قیمت این بلیط‌ها گران‌تر از متوسط و بلیط‌های سیستمی هم می‌شود.

چه افرادی برای خرید بلیط چارتری رد صلاحیت می‌شوند؟!

خرید بلیط پرواز چارتر هواپیما در زمان‌هایی که کاهش قیمت دارند یا با تورهای گردشگری سفر می‌کنید، ایده خوبی است. با این ‌حال، باید بدانید که اوضاع همیشه و برای تمام مسافران هم یکسان نیست. به‌عبارت دقیق‌تر، در برخی از شرایط و برای بعضی از مسافران، انتخاب چنین بلیطی سودآور و مطلوب نخواهد بود.

چه کسانی نباید بلیط‌های چارتری پرواز هواپیما را تهیه کنند؟

  • مسافرانی که با کودک سفر می‌کنند؛
  • کسانی که برنامه‌ریزی سفرشان دقیق است؛
  • افرادی که زمان منعطف در اختیار ندارند؛
  • مسافرانی که احتمال لغو و استرداد بلیط دارند؛
  • مسافران مقاصد پرطرفدار که قصد سفر در تعطیلات را دارند.

۱. مسافرانی که با کودک سفر می‌کنند

یکی از مهم‌ترین نکات درباره بلیط‌های چارتری، ثابت‌بودن قیمتشان برای تمام رده‌های سنی است. اگر همسفر کودک با خود به‌همراه دارید، بهتر است که به فکر خرید بلیط‌های سیستمی باشید.

بنا به قوانین ایرلاین‌ها و رده سنی مسافران، بلیط‌های سیستمی با قیمت‌هایی متفاوت در اختیار خریداران قرار می‌گیرند. رده‌های سنی کودک همیشه مشمول تخفیفات قابل‌توجهی هستند.

حال، اگر به این موضوع دقت نکنید و به‌سراغ پرواز چارتر هواپیما باشید، ضرر می‌کنید. چرا؟ چون احتمال اینکه مجموع هزینه‌های پرداختی‌تان بابت بلیط خود و همسفرانتان بیشتر از حالت خرید بلیط سیستمی شود، بیشتر می‌شود.

با برآوردی از تخفیفات موجود در خرید بلیط‌های سیستمی برای رده سنی کودک، ببینید که مجموع هزینه‌هایتان برای خرید بلیط چارتری و سیستمی چقدر تفاوت دارد. بعد از این ارزیابی، دست به انتخاب بلیط مناسب بزنید.

۲. کسانی که برنامه‌ریزی سفرشان دقیق است

اگر برنامه‌ای دقیق برای سفر به مقصد در نظر دارید، بهتر است که بلیط‌های چارتری تهیه نکنید. زمانی که اقدام به خرید بلیط سیستمی می‌کنید، با نرخی ثابت روبه‌رو هستید که تغییر نمی‌کند. زمان پرواز هم همان است که به شما اعلام می‌شود.

البته گاهی تغییراتی در زمان پروازهای سیستمی هم رخ می‌دهد که این موضوع از پیش اعلام می‌شود و خسارت‌های ناشی از دیرکرد پرواز یا لغو آن به مسافران داده می‌شود.

بنابراین، کسانی که می‌خواهند در تاریخ و ساعت مشخصی به مقصد برسند، باید با تهیه بلیط‌های سیستمی با نرخ دقیق، زمان مشخص و شرایط اصولاً غیرقابل‌تغییر برای سفر آماده شوند. خرید بلیط چارتر هواپیما برای افرادی با برنامه‌ریزی منظم سفر توصیه نمی‌شود.

۳. افرادی که زمان منعطف در اختیار ندارند

بلیط‌های چارتری که در زمان نزدیک به پرواز فروخته می‌شوند و به بلیط‌های لحظه آخری معروف هستند، هزینه پایین‌تری دارند. این بلیط‌ها گزینه‌های بسیار خوبی برای مدیریت سفری اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه هستند.

چنین فرصت‌هایی برای کسانی مناسب است که امکان بستن چمدان‌ها در زمان نزدیک به پرواز را دارند. در واقع، اگر برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای امورات مختلف زندگی دارید و وقت‌تان آن‌قدر آزاد نیست که بتوانید برنامه‌هایی منعطف برای سفر بچینید، نباید به‌دنبال بلیط‌های چارتری باشید.

۴. مسافرانی که احتمال لغو و استرداد بلیط دارند

این را هم به ‌خاطر داشته باشید که در بیشتر مواقع، امکان پس‌دادن بلیط‌های چارتری وجود ندارد. لغو‌کردن بلیط هم همیشه مقدور نیست. با خرید چنین بلیطی، نمی‌توانید با لغو و پس‌دادن بلیط، هزینه پرداختی را حتی با کسر جریمه پس بگیرید.

پس اگر فکر می‌کنید که برنامه سفرتان دچار تغییراتی خواهد شد و صددرصد برای سفر در زمان پرواز با بلیط چارتری مطمئن نیستید، بهتر است که به فکر خرید انواع دیگر بلیط باشید. در خرید بلیط‌های سیستمی، امکان استرداد و لغو بلیط‌ها وجود دارد؛ البته بنا به زمان پس‌دادن و تغییر بلیط، مبالغی جریمه شامل حالتان می‌شود.

۵. مسافران مقاصد پرطرفدار که قصد سفر در تعطیلات را دارند

رزذزرذرزپ

همان‌ طور که پیش‌تر هم اشاره شد، بلیط‌های چارتری در هر شرایط و زمانی با تخفیف در اختیار مسافران قرار نمی‌گیرند. اگر راهی مقاصد پرطرفدار باشید، امکان دارد که بلیط‌های چارتری گران‌تر هم در اختیارتان قرار بگیرند.

کسانی که قصد سفر به مقصدهای گردشگری پرطرفدار را دارند، نباید در اوج تعطیلات و زمان‌های مناسب برای سفر از چنین بلیط‌هایی استفاده کنند. چرا؟ چون هزینه بلیط در این اوقات، نه‌تنها کمتر نیست بلکه بسیار هم بیشتر است. با خرید بلیط چارتری در زمان‌های اوج تقاضا برای سفر، هزینه‌تان کمتر نمی‌شود و حتی ممکن است که بیشتر از همیشه باشد.

در آخر

با خرید اینترنتی بلیط هواپیما می‌توانید از انواع بلیط سیستمی و چارتری باخبر شوید. فیلترهایی مانند نوع پرواز به شما کمک می‌کنند که از وجود بلیط‌های چارتری ارزان‌تر باخبر شوید. باید بدانید که همیشه بلیط‌های چارتری گزینه‌های بهتری نسبت به موارد سیستمی نیستند. شرایط هر مسافر از نظر زمان‌بندی، تعداد همسفران و رده سنی آنها متفاوت است. هرکس باید با درنظرگرفتن این عوامل، دست به انتخاب نوع مناسبی از بلیط برای خود بزند.

همیشه با درنظرگرفتن شرایط شخصی‌تان دست به انتخاب بلیط بزنید و یادتان باشد که نسخه‌ای کلی برای همه وجود ندارد. در واقع، اینکه بلیط‌های چارتری همیشه مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین گزینه هستند، ایده درستی نیست.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد