ورزش در دوران شیردهی - آیا ورزش روی شیر مادر تاثیر دارد؟

بسیاری از خانم‌ ها پس از زایمان به‌ دنبال کاهش وزن و برگشتن به اندام پیش از بارداری هستند. از سوی دیگر، دغدغه این را دارند که آیا ورزش لاغری در دوران شیردهی روی سیر و تغذیه فرزند آن‌ ها تاثیر خواهد گذاشت یا خیر. ورزش سنگین در دوران شیردهی ممکن است روی طعم شیر تاثیر منفی بگذارد اما انجام ورزش‌ های سبک و متوسط علاوه‌ بر کاهش وزن بارداری، بهبود سلامت روانی را به دنبال خواهد داشت.

ورزش در دوران شیردهی - آیا ورزش روی شیر مادر تاثیر دارد؟

در این مقاله تاثیر و نحوه انجام ورزش در دوران باردار را بررسی خواهیم کرد. پس از مطالعه مطلب پیش‌ رو به‌ طور‌ کامل با نکات مهم ورزش در این دوران آشنا خواهید شد.

فواید ورزش در دوران شیردهی؛ ترشح هورمون ضدافسردگی و بهبود روحیه

مادران بسیاری افسردگی پس از زایمان را تجربه خواهند کرد. ورزش باعث ترشح هورمون های ضدافسردگی یا حس خوب مانند اندورفین، دوپامین و سروتونین می شود که سطح انرژی شما را افزایش می‌ دهد. از سوی دیگر معمولا پس از گذشت دو ماه از زایمان برای کاهش وزن بارداری می توانید با ورزش هایی با سطح سختی متوسط که بدن را کوفته نکند به اندام مورد نظر خود برسید.

ورزش نه تنها بر کاهش وزن دوران بارداری تاثیر می‌ گذارد، بلکه انجام حرکاتی مانند ورزش های دوران بارداری سه ماه دوم، سوم و اول، به بهبود روحیه، تقویت عضلات و زایمان راحت نیز کمک می‌ کند. همچنین، فعالیت بدنی و ورزش کیفیت خواب را بهبود می بخشد که برای مادران دچار کمبود خواب مزیت ویژه‌ ای محسوب می شود.

11

تاثیر ورزش در دوران شیردهی؛ افزایش مقدار شیر مادر

تمرینات ورزشی بر وزن گیری نوزاد به طور مستقیم تأثیر نمی گذارد؛ بلکه تاثیر آن به صورت غیرمستقیم بر وزن گیری کودک دیده می‌ شود. از آنجایی که ورزش در دوران شیردهی بر روحیه و سلامت مادر تاثیر ویژه‌ ای می‌ گذارد، مادر اشتها خوبی پیدا خواهد کرد و با تغذیه سالم می‌ تواند میزان شیر خود را تغییر دهد.

از سوی دیگر، اگر مادر ورزش بارداری انجام داده باشد، با توجه‌ به تقویت عضلات، بدن آماده‌ ای برای دوران شیردهی خواهد داشت؛ به این منظور که هنگام نشستن برای شیردهی، بدن او در فرم صحیحی قرار خواهد گرفت و نوزاد به‌راحتی تغذیه می‌شود.

بررسی تغییر ترکیبات شیر مادر؛ با ورزش در دوران بعد از زایمان

فعالیت بدنی همراه با تغذیه مناسب، برای رضایت مادر از کیفیت زندگی در دوران شیردهی بسیار اهمیت دارد. ورزش سبک تا متوسط تاثیر منفی بر ترکیبات شیر مادر نخواهد داشت. در حالی که ورزش شدید ممکن است غلظت اسید لاکتیک را در شیر مادر افزایش دهد. اسید لاکتیک تا ۹۰ دقیقه بعد از تمرین در شیر مادر باقی می ماند.

با اینکه وجود اسید لاکتیک در شیر هیچ اثرات مضر اثبات شده‌ ای برای سلامتی نوزاد ندارد، بهتر است پس از گذشت این زمان از ورزش، به فرزند خود شیر دهید. همچنین می‌ توانید با انجام حرکات تقویت کننده بدن در سطح سختی مبتدی و متوسط مانند حرکات ورزش های دوران بارداری سه ماه اول، تمرین کنید تا ترشح اسید لاکتیک در شیر را به حداقل یا حتی صفر برسانید.

نکات مهم برای ورزش در دوران شیردهی؛ انتخاب ورزش‌ های سبک و کم خطر

برای شروع ورزش پس از زایمان اصلا عجله نکنید. هفته‌ های اول زایمان باید تمام انرژی خود را برای مراقبت از خود و نوزاد صرف کنید. در صورتی که زایمان طبیعی و بدون عارضه داشتید پس از گذشت دو ماه از تولد فرزندتان می‌ توانید به آرامی ورزش را جز برنامه‌ های روزانه خود قرار دهید. اگر زایمان شما از نوع سزارین بوده است، به وقت بیشتری برای استراحت بعد از زایمان نیاز خواهید داشت.

حتما هنگام انجام تمرینات ورزشی آب و مایعات به مقدار فراوان بنوشید تا سطح مایعات بدن کاهش پیدا نکند. همچنین با نوشیدن آب در ورزش، اسید لاکتیک ایجاد شده در بدن را با سرعت بیشتری دفع خواهید کرد. پس از زایمان، ورزش‌ های سبکی تحت نظر مربی متخصص انجام دهید که در خانه نیز قابل اجرا باشند تا علاوه بر نگهداری از نوزاد، زمانی هم برای تقویت عضلاتتان صرف کنید.

تعریق هنگام ورزش؛ علت امتناع کودک از شیر خوردن پس از تحرک مادر

از آنجایی که هنگام ورزش تعریق افزایش می‌ یابد، ممکن است مزه شیر برای فرزند شما تغییر کرده باشد. در این صورت نوزاد از خوردن شیر امتناع خواهد کرد. برای حل این موضوع، حتما بعد از ورزش دوش بگیرید و پس از آن نوزاد خود را تغذیه کنید. همچنین می‌ توانید قبل از شیردهی، کمی شیر از سینه بگیرید و آن را دور بریزید سپس شیردهی به کودک را شروع کنید.

12

ورزش را از دوران بارداری با فیت شین آغاز کنید و در دوران شیردهی ادامه دهید

در این مقاله توضیح دادیم که ورزش در دوران شیردهی یکی از خواسته‌ های مادران برای رسیدن به تناسب اندام و اهداف دیگر است. اما اغلب مادران نگرانی بابت عوارض ورزش روی شیر و تغذیه نوزاد خود را دارند. ورزش در دوران شیردهی نه‌تنها اثر منفی ندارد؛ بلکه تاثیرات مثبت بسیار زیادی بر روحیه و سلامت مادر خواهد داشت. هنگامی که مادر از سلامت روحی مناسبی برخوردار باشد، زمان باکیفیت تری را می تواند به فرزند خود اختصاص دهد.

ورزش‌ های دوران بارداری به مادر کمک می‌ کند تا عضلات بدن مادر حتی با تغییرات شدید دوران حاملگی نیز آسیب نبینند. اگر به تازگی باردار شده اید یا چندین ماه است که از بارداری شما می‌ گذرد پیشنهاد می‌ کنیم از همین الان ورزش تخصصی را آغاز کنید. فیت شین یکی از بهترین وبسایت هایی است که برنامه های ورزشی موثر و استانداردی را به بانوان در هر دوره ای از بارداری ارائه می‌ دهد. برای شروع ورزش دوران بارداری و تجربه زایمان آسان، همین حالا به وبسایت فیت شین (fitsheen.com) مراجعه کنید.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد