رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

چرا اینقدر کارگر کم شده؟ / «وقتی با پیک اینترنتی ۲۰ میلیون در می‌آورند، برای چه با حقوق ۸ میلیونی کار کنند؟»

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: حتی افاغنه هم به کارخانه جات نمی‌روند. یا شهرداری تهران که زاکانی می‌گفت برنامه دارم و یک بسیجی هستم و جانم را فدای ایران می‌کنم، آقا جانت را فدای ایران نکن فدای همین تهران بکن! شما ببینید چند درصد کارگران تحت پوشش شهرداری تهران کارگر ایرانی هستند، من حاضرم چشم در چشم رئیس جمهور و وزرا بنشینم و بگویم شما در خط رهبری نیستید، شما اگر در خط رهبری هستید چرا باعث شدید اشتغال مولد ما به این روز بیوفتد.

چرا اینقدر کارگر کم شده؟ / «وقتی با پیک اینترنتی ۲۰ میلیون در می‌آورند، برای چه با حقوق ۸ میلیونی کار کنند؟»

حسن صادقی، درباره علت کمبود کارگر گفت: کمبود کارگر ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولتهاست.

وقتی سیاست‌های اقتصادی ما از اقتصاد مولد و تولید محور ریل خود را به سمت اقتصاد غیرمولد و دلالی و خدماتی می‌برد، حاصل آن وضعیت فعلی است که نیروی کار با حقوق‌های فعلی تلاشی برای کار در کارخانه نکند.

در مقابل با یک موتور در اسنپ کار می‌کند و به درآمد خیلی بیشتر می‌رسد. برای چه با حقوق ۸ میلیونی آقای مرتضی و دیدگاه دگم دولت در مورد دستمزد‌ها کار کند؟

او افزود: حاصل تمام سیاست‌های دولت این شده است که اقتصاد مولد که دغدغه رهبری است به حاشیه رفته است. اقتصاد مولد است که کشور را از این بن بست خارج می‌کند، اقتصاد مولد است که اشتغال مولد ایجاد می‌کند.

این کارگزاران دولت فقط تمرکز خود را بر روی اقتصاد غیرمولد گذاشته‌اند و برای سود بیشتر تلاش می‌کنند. الان مشکل نیروی کار ما مشکل اقتصادی دولت است. در اقتصاد غیرمولد رانت تولید می‌شود.

وی در ادامه درباره تاثیر مزیت‌های اقتصاد خدماتی بر انگیزه نیروی کار اشاره کرد: وضعیت فعلی در اقتصاد مولد ناشی از خروج از اقتصاد مولد است. این‌ها دروغ می‌گویند پیرو ولایت فقیه هستند، اگر پیرو، ولی فقیه بودند که سراغ حرف رهبری یعنی اقتصاد مولد می‌رفتند. اینقدر مزیت در اقتصاد غیرمولد زیاد شده است که سرمایه‌گذار و نیروی انسانی به آن سمت می‌روند. حتی افاغنه هم به کارخانه جات نمی‌روند.

یا شهرداری تهران که زاکانی می‌گفت برنامه دارم و یک بسیجی هستم و جانم را فدای ایران می‌کنم، آقا جانت را فدای ایران نکن فدای همین تهران بکن! شما ببینید چند درصد کارگران تحت پوشش شهرداری تهران کارگر ایرانی هستند. من حاضرم چشم در چشم رئیس جمهور و وزرا بنشینم و بگویم شما در خط رهبری نیستید. شما اگر در خط رهبری هستید چرا باعث شدید اشتغال مولد ما به این روز بیوفتد.

صادقی در پایان گفت: کاری کرده اند که حوزه خدمات و اسنپ درآمد بالای ۲۰ میلیون داشته باشد، اما حقوق اداره کار ۸ میلیون است.

شخصی در ساوه کارخانه زده بود و نهایتا ۶۰۰ نفر را توانست جمع کند. شما از ادارات کار بخواهید که به شما بگویند چند درصد فقدان کارگر داریم. ۸ میلیون اتباع بیگانه در ایران هستند و فاجعه بار است. عامل آن چیست؟ عامل آن رها شدن ریل اقتصاد ایران در هدف‌های غیرمولد است.

مشکل ما ساختار اقتصادی است. ما زمانی ۶۳ درصد اقتصاد کشورمان مولد بود، اما الان این مسئله عوض شده است و ۳۷ درصد اقتصاد ما مولد است. مثلا حوزه تعاون ما چند درصد از اقتصاد کلان ایران سهم دارد؟ ۵ درصد! وقتی صحبت از قانون کار می‌شود، کارگر می‌خندد. زندگی که با ۸ و ۱۰ میلیون اداره نمی‌شود.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    کارگر نقاش من رفته عراق کار میکنه و میگه روزی 100 دلار میگیرم یعنی ماهی 150 میلیون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      مردم ایران دارند از جیب خود هزینه های بیکاری افرادی را که در شغل کاذب به عنوان پیک موتوری مشغول به کار هستند می پردازند! ارسال خریدهای اینترنتی سوپر مارکتی در ایران بایستی رایگان باشد و ارسال سایر خریدهای اینترنتی غیرحجیم نیز بایستی از طریق پست سفارشی ارسال شود تا نیازی به پرداخت هزینه های گزاف ارسال خرید اینترنتی توسط پیک موتوری نباشد! بیشتر اوقات ما به خاطر هزینه های گزاف ارسال کالا و خدمات توسط پیک موتوری از انجام خرید منصرف می شویم! گاهی اوقات هزینه پیک موتوری از هزینه خرید یک کالای اینترنتی بیشتر است!

  • ناشناس
    0

    کارکن برا ‌‌شم مفت خورها بداز شصت سال بازنشسته بشه که موقع مرگش مگه عقلشون. کم

  • ناشناس
    3

    باید جلوی تورم و گرانی در کشور گرفته شود، تا قیمت همه اقلام در کشور به قبل برگردد،
    تا مردم بتوانندبا همین ۸یا۱۰میلیون تومان زندگی‌شان را به خوبی اداره کنند،
    چخبر است این همه گرانی در کشور و افزایش تورم هر روزه، اگر ماهی ۲۰میلیون هم بدن فایده نداره، باید جلوی تورم و گرانی گرفته شود،یاعلی

  • ناشناس
    1

    جالب اینجاست که کارفرمای ایرانی اول میگه کارگر ساده با حقوق وزارت کار بعد از کارگر ۱۰۰ تا تخصص و ۱۰ تا شرط هم داره که مجرد باشه حق اولاد نده و سنش زیر ۳۵ باشه و ۴۵ ساله رو بازنشسته میدونه .خوب مگه تامین اجتمائی زیر ۵۰ بازنشسته میکنه یا جوان تو ۱۵ سالگی َعل با بیمه پیدا کرده که ۴۵ سال بازنشست بشه.بعد تازه کارفرما ها دیگه ناهار نمیدن و کارگر باید غذای خودش رو با خستگی ببره و تازه داغ کنه.سرویس رفت و آمد هم با کارگر حداقل مزد بگیره و روزی ۱۲ ساعت کار کنه .خوب ببینید کارفرماها هم سو استفاده چی شدن.کم مونده بگن زن و بچه کارگر هم بیان مفتی برای آنها کارکنن.از حقوق ناچیز و ظالمانه کارگران زن که دیگه نگو به آنها حداقل مزد وزارت کار هم نمیدن. و قرارداد با کار گر که اصلا نداریم و بیمه بعد ۳ ماه و ۱ ماه شده.بعد میگن کارگر کار نمیکنه.به خدا اینها کار نیست برده داری نوینه.هر وقت بخوان میاندازن بیرون و هیچ حقی برای کارگر قائل نیستند.پدر خود من یه زمانی حدود ۴۲ سال پیش هر ماه بهش بن و کلی خوراکی و لوازم التحریر میدادن کارگر اون موقع ارج و قرب داشت.

  • ناشناس
    4

    انشاالله هرچه زودتر جلوی گرانی در کشور گرفته شود،

  • استاد دانشگاه
    0

    به من پیشنهاد شده برم عراق دانشگاه و به زبان انگلیسی تدریس کنم و حقوق بین ۶ تا ۸ هزار دلار در ماه بگبرم. دو دلم نمیدونم برم یا بمونم!!!

  • ناشناس
    1

    اين حقه دولت است كه حقوق كارگران را در حداقل نگه داشته تا كسي رقبت به كار در كارخانه ها نداشته باشد بجاي ان دنبال دلالي وكارهاي كاذب برود ودولت اعلام كند اشتغال زايي كرديم ولي كارگر نيست اين يك سياست كثيفي است

  • ناشناس
    1

    سر هر کاری میری مهآجر افغانی هزاران جوان ایرانی بیکار

  • 0

    سر هر کاری میری یا مهآجر افغانی و یا خانم ها و هزاران جوان مرد ایرانی بیکار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها