جهان خودرو، تویوتا با یک شاسی‌بلند به جنگ رولزرویس می‌رود

رونمایی از لوکس‌ترین مدل تویوتا که با رولزرویس رقابت می‌کند، شاسی‌بلندهای جدید الکتریکی رنو و پژو و تولید یک هچ‌بک کوچک الکتریکی توسط فولکس‌واگن.

جهان خودرو، تویوتا با یک شاسی‌بلند به جنگ رولزرویس می‌رود

تویوتا قصد دارد با عرضه یک شاسی‌بلند بسیار لوکس با شرکت‌هایی نظیر رولزرویس، بنتلی و مایباخ رقابت کند. این ماشین مدل شاسی‌بلندی از لوکس‌ترین محصول کارخانه به نام سنچوری است و قرار است برای نخستین بار علاوه بر ژاپن در بازارهای جهانی هم فروخته شود.

اولین نسل سنچوری (Century) به معنی سده در زبان انگلیسی، در سال ۱۹۶۷ و به مناسبت صد سالگی کیچیرو تویودا، بنیانگذار کارخانه ساخته شد. آن زمان بازار ماشین‌های لوکس در ژاپن در اختیار خودروسازان خارجی بود و تویوتا می‌خواست این انحصار را به چالش بکشد.

سه نسل از سدان سنچوری در ۵۶ سال گذشته تولید شده است

سه نسل از سدان سنچوری در ۵۶ سال گذشته تولید شده است

نسل اول سنچوری با استقبال خوبی روبرو شد و به سرعت به انتخاب اول دولتمردان، خانواده سلطنتی و ثروتمندان ژاپن تبدیل شد. تویوتا که ماشین را با تمرکز بر نیازها، فرهنگ و سلیقه مشتری‌های ژاپنی طراحی کرده بود، سی‌سال این ماشین را ساخت. نسل دوم ماشین در سال ۱۹۹۷ و نسل سوم بیست سال بعد در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد.

در طول این سال‌ها تویوتا ماشین را فقط در بازار ژاپن و به مشتری‌های دست‌چین شده فروخت. اما حالا این امکان به خریداران غیرژاپنی هم داده خواهد شد. سایمون همفریز، مدیر طراحی تویوتا و لکسوس در مراسم رونمایی از شاسی‌بلند سنچوری گفت که مشتری‌های سنچوری عوض شده‌اند و لازم بود تا برای این مشتری‌های تازه ماشینی تازه ساخته شود.

تویوتا سنچوری شاسی‌بلند را می‌توان با در کشویی سفارش داد

تویوتا سنچوری شاسی‌بلند را می‌توان با در کشویی سفارش داد

شاسی‌بلند سنچوری با الهام از مدل سدان سنچوری طراحی شده است

شاسی‌بلند سنچوری با الهام از مدل سدان سنچوری طراحی شده است

شاسی‌بلند سنچوری مانند مدل سدان بدون فخرفروشی، لوکس‌بودن ماشین را نمایش می‌دهد. ماشین با دست و با توجه زیادی به جزییات ساخته می‌شود. آرم ققنوس روی جلوپنجره توسط هنرمندان ژاپنی برای هر ماشین تراشیده می‌شود و خطوط و برآمدگی‌های بدنه توسط استادکاران تویوتا با دست شکل می‌گیرد. تویوتا جزییات ساخت ماشین در هر مرحله را در کتابچه‌ای ثبت کرده و در بایگانی کارخانه نگهداری می‌کند.

ویژگی که سنچوری را از رقیبانش متمایز می‌کند درهای عقب است که می‌توان آنها را به صورت کشویی سفارش داد. برخلاف مدل سدان که تنوع رنگی زیادی ندارد و بیشتر با رنگ سیاه ساخته می‌شود، شاسی‌بلند سنچوری را می‌توان در رنگ‌های مختلف سفارش داد. اگرچه تویوتا انتظار دارد سهم عمده‌ای از شاسی‌بلند هم با رنگ سیاه سفارش داده شود و می‌گوید برای ماشین رنگ سیاهی ساخته که فقط در این مدل استفاده خواهد شد.

اتاق ماشین همتراز با لوکس‌ترین ماشین‌های جهان پر از امکانات مختلف است. صندلی‌های عقب قابلیت ماساژ دارند و سرد و گرم می‌شوند. صندلی‌ها همچنین کاملا باز شده و به یک تخت تبدیل می‌شود. تویوتا می‌گوید این شاسی‌بلند بی‌صدا‌ترین ماشینی است که تا کنون ساخته و نشانه‌ای از لوکس‌بودنش این است که سرنشینان مجبور نیستند صدای خود را بلند کنند. شیشه‌های عقب را هم می‌توان با فشار یک دکمه مات کرد تا اتاق از بیرون دیده نشود. صندلی‌های عقب نمایشگر دارند و یک یخچال هم بین دو صندلی گذاشته شده است.

تویوتا می‌گوید سنچوری شاسی‌بلند بی‌صداترین ماشینی است که تاکنون ساخته است

تویوتا می‌گوید سنچوری شاسی‌بلند بی‌صداترین ماشینی است که تاکنون ساخته است

صندلی‌های عقب به طور کامل باز شده و به یک تخت تبدیل می‌شود

منبع تصویر،TOYOTA

 
توضیح تصویر،

صندلی‌های عقب به طور کامل باز شده و به یک تخت تبدیل می‌شود

قوای محرکه سنچوری شاسی‌بلند هیبرید-الکتریکی است. تویوتا قدرت ماشین را اعلام نکرده، اما رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ترکیب موتور بنزینی شش سیلندر و موتور الکتریکی‌اش ۴۰۶ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و ماشین می‌تواند تا حدود ۵۰ کیلومتر تنها با موتور الکتریکی حرکت کند.

تویوتا وعده داده که در آینده یک مدل اسپرت‌تر از سنچوری با موتوری قوی‌تر تولید خواهد کرد. همچنین در مراسم رونمایی عکسی از یک مدل بدون سقف این شاسی‌بلند نمایش داده شد که احتمالا در آینده ساخته خواهد شد.

تنها سی دستگاه سنچوری شاسی‌بلند در ماه تولید می‌شود. تویوتا هر ماشین را پس از مشورت با خریدار و با توجه به نیازهای او می‌سازد. قیمت پایه ماشین ۲۵ میلیون ین (۱۷۰ هزار دلار) است که هم‌قیمت شاسی‌بلند مایباخ است. قیمت پایه شاسی‌بلند رولزرویس در بازار آمریکا ۳۵۵ هزار دلار و قیمت پایه شاسی‌بلند بنتلی حدود ۳۸۰ هزار دلار است.

نسل جدید ۳۰۰۸

پژو ۳۰۰۸ ابتدا با قوای محرکه الکتریکی تولید می‌شود

پژو ۳۰۰۸ ابتدا با قوای محرکه الکتریکی تولید می‌شود

پژو نسل جدیدی از شاسی‌بلند ۳۰۰۸ رونمایی کرده که گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که کارخانه در چند سال گذشته به بازار عرضه کرده است. این ماشین ابتدا با موتور الکتریکی تولید خواهد شد و در آینده پژو آن را با موتور بنزینی و هیبرید هم خواهد ساخت.

۳۰۰۸ الکتریکی بر روی پلتفرم جدید گروه خودروسازی استلانتیس، مالک پژو، ساخته شده و می‌تواند با هر بار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت کند. این مسافت بسیار بیشتر از رقبای ماشین در بازار است و خودروساز فرانسوی امیدوار است با این برتری مشتریان زیادی جلب کند. پژو یک مدل با باتری ضعیف‌تر و یک مدل با دو موتور الکتریکی هم از ۳۰۰۸ تولید خواهد کرد.

ظاهر پژو ۳۰۰۸ اسپرت طراحی شده است

ظاهر پژو ۳۰۰۸ اسپرت طراحی شده است

ظاهر ۳۰۰۸ جدید اسپرت است و با الهام از دو مدل ۴۰۸ و ۲۰۰۸ طراحی شده که به تازگی به بازار عرضه شده‌اند. جلوی ماشین با جلوپنجره‌‌ بزرگ، آرم جدید پژو و چراغ‌هایی شکل گرفته که با الهام از جای پنجه شیر طراحی شده‌ است.

اتاق ۳۰۰۸ با داشبوردی کاملا جدید عرضه می‌شود که نمایشگری بزرگ روبروی راننده دارد. فرمان ماشین کوچک است و کمی‌ پایین‌تر از این نمایشگر گذاشته شده تا حسی اسپرت به راننده بدهد و جلوی دیدش را نگیرد. روکش داشبورد پارچه‌ای است و پشتش نواری با لامپ‌های ال‌ئی‌دی قرار دارد که راننده می‌تواند رنگ آن را تغییر دهد.

روکش داشبورد پژو ۳۰۰۸ پارچه‌ای است

روکش داشبورد پژو ۳۰۰۸ پارچه‌ای است

پژو ۳۰۰۸ اولین ماشینی است که بر روی پلتفرم جدید الکتریکی گروه استلانتیس ساخته می‌شود. این گروه که شامل ۱۴ خودروساز از جمله فیات، سیتروئن و اپل است می‌خواهد سالانه دو میلیون ماشین با این پلتفرم بسازد.

۳۰۰۸ همچنین یکی از پرسود‌ترین مدل‌های پژو است که در سال‌های گذشته همیشه جزو ماشین‌های پرفروش در اروپا بوده است. موفقیت نسل جدید این مدل برای آینده خودروساز فرانسوی حیاتی است. پژو نسل جدید ۳۰۰۸ را به امکاناتی لوکس مجهز کرده تا بتواند هم آن را گران‌تر بفروشد و هم با محصولات لوکس‌تر بازار هم رقابت کند.

شاسی‌بلند الکتریکی رنو

نسل جدید رنو سنیک سال آینده به بازار عرضه خواهد شد

نسل جدید رنو سنیک سال آینده به بازار عرضه خواهد شد

رنو نسل جدید مدل سنیک را در فرم یک شاسی‌بلند و با قوای محرکه الکتریکی تولید خواهد کرد. مدل جدید رنو سنیک در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شد و قرار است سال آینده به بازار عرضه شود.

سنیک در ۲۵ سال گذشته در فرم مینی‌ون ساخته می‌شد، اما با افزایش تقاضا برای ماشین‌های شاسی‌بلند، خودروساز فرانسوی فرم نسل جدید سنیک را تغییر داده و آن را به یک شاسی‌بلند تبدیل کرده است. این کارخانه می‌گوید سنیک بهترین انتخاب برای یک خانواده است و با تمرکز بر نیاز این گروه از مشتریان طراحی شده است.

سیستم عامل رنو سنیک با همکاری گوگل طراحی شده است

سیستم عامل رنو سنیک با همکاری گوگل طراحی شده است

ظاهر ماشین برگرفته از کانسپتی به نام «سنیک ویژن» است که سال گذشته نمایش داده شد. جلوی ماشین با الگوی تازه‌ای طراحی شده که با مدل‌های دیگر شرکت متفاوت است. جلوپنجره با زمینه‌ای از آرم‌های کوچک رنو و یک آرم بزرگ کارخانه در وسط طراحی شده است. فرم ماشین اسپرت است و رنگ سقف با بدنه فرق دارد.

رنو می‌گوید کیفیت ساخت اتاق از مدل‌های قبلی سنیک بهتر است. اطلاعات ماشین روی دو نمایشگر نمایش داده می‌شود که به شکل حرف لاتین L روی داشبورد قرار دارد. سیستم عامل این نمایشگر با همکاری شرکت گوگل ساخته شده و رنو می‌گوید این سیستم عامل می‌تواند ماشین را با توجه به عادت و خواست راننده تغییر دهد.

رنو سنیک با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۲۰ کیلومتر حرکت کند

رنو سنیک با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۲۰ کیلومتر حرکت کند

رنو سنیک بر روی پلتفرمی ساخته شده که رنو و نیسان با همکاری یکدیگر ساخته‌اند. ماشین با دو باتری مختلف ساخته می‌شود. مدل ضعیف‌تر با هر بار شارژ تا ۴۲۰ کیلومتر و مدل قوی‌تر با هر با شارژ تا ۶۲۰ کیلومتر حرکت می‌کند. یک مدل قوی هم از سنیک با دو موتور الکتریکی ساخته می‌شود که حداکثر سرعتش ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۸.۴ ثانیه است.

رنو سنیک در بازار شاسی‌بلندهای جمع‌وجور رقیبان زیادی دارد. علاوه بر تسلا مدل Y که پرفروش‌ترین مدل الکتریکی در بازار است، مهم‌ترین رقیب سنیک، پژو ۳۰۰۸ است و به زودی ماشین‌های الکتریکی از فورد، اپل و کوپرا هم به این رقابت وارد خواهند شد.

فولکس اسپرت الکتریکی

فولکس GTI الکتریکی براساس مدل ID2 کارخانه ساخته می‌شود

فولکس GTI الکتریکی براساس مدل ID2 کارخانه ساخته می‌شود

فولکس‌واگن با نمایش یک کانسپت از ساخت ماشین‌های اسپرت الکتریکی ارزان در آینده خبر داد. این کانسپت براساس هچ‌بک کوچک ID2 ساخته شده و با نام GTI در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شد.

GTI در دهه هفتاد میلادی و هنگامی مشهور شد که فولکس‌واگن مدل اسپرتی از گلف را با این نام به بازار عرضه کرد. خودروساز آلمانی تاکنون هشت نسل از گلف GTI به بازار عرضه کرده و این ماشین همیشه از جمله ماشین‌های پرطرفدار اسپرت بوده است. اکنون فولکس‌واگن میخواهد از شهرت این نام برای فروش محصولات الکتریکی خود استفاده کند.

توماس شوفر، مدیر فولکس‌واگن می‌گوید مدل الکتریکی GTI اواخر سال ۲۰۲۶ و با قیمت پایه ۳۰ هزار یورو (۳۲ هزار دلار) به بازار عرضه خواهد شد مدل ID2 که GTI براساس آن ساخته می‌شود کوچک‌ترین مدل الکتریکی فولکس‌واگن است و یک موتور الکتریکی در جلو دارد.

فولکس الکتریکی GTI اواخر سال ۲۰۲۶ به بازار می‌آید

فولکس الکتریکی GTI اواخر سال ۲۰۲۶ به بازار می‌آید

جزییات فنی ماشین منتشر نشده، اما با اطلاعاتی که گروه خودروسازی فولکس‌واگن از مدل‌های آینده خود منتشر کرده، پیش‌بینی شده که قدرت GTI بیش از ۲۷۰ اسب بخار باشد و بتواند با هر بار شارژ تا ۴۳۰ کیلومتر حرکت کند.

در حال حاضر تنها هچ‌بک کوچک الکتریکی اسپرت در بازار مدل تقویت‌شده‌ای از فیات ۵۰۰ است که توسط آبارث، زیرمجموعه اسپرت فیات ساخته شده است. آلپین، زیرمجموعه اسپرت رنو هم در تدارک ساخت یک هچ‌بک الکتریکی اسپرت براساس رنو ۵ است و مینی هم قصد دارد یک مدل اسپرت از مدل کوپر به بازار عرضه کند.

منبع: بی بی سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد