5 علت صدا دادن ماشین ظرفشویی + راهکارهای رفع آن

به طور متوسط، حدود یک چهارم ماشین‌های ظرفشویی ظرف سه تا پنج سال خراب می‌شوند. براساس آمار سازمان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، در سال 1402، تعداد 100 هزار ماشین ظرفشویی در بازار عرضه شده که نشان‌دهنده رشد 20 درصدی نسبت به سال قبل است. با‌توجه‌به این رقم، می‌توان تخمین زد که در هر سال، حدود 25 هزار ماشین ظرفشویی در ایران خراب می‌شود. البته این عدد ممکن است باتوجه‌به عوامل مختلف مانند کیفیت ماشین ظرفشویی، نحوه استفاده و نگهداری و شرایط آب و برق متفاوت باشد.

5 علت صدا دادن ماشین ظرفشویی + راهکارهای رفع آن

گاهی اوقات ممکن است با صداهای زیاد و غیرطبیعی ماشین ظرفشویی مواجه شوید که نشانه‌ای از خرابی یا اشکال در عملکرد آن است. این صداها ممکن است برای شما مزاحم و آزاردهنده باشند و باعث کاهش عمر و کارایی ماشین ظرفشویی شوند. پس چه باید کرد؟ در این مقاله قصد داریم به شما 5 علت‌ صدا دادن ماشین ظرفشویی را بگوییم و راهکارهایی برای رفع و پیشگیری از آن‌ها ارائه دهیم.

1- خرابی پمپ تخلیه؛ از شنیدن صدای خرخر تا  زنگ ممتد

به طور کلی، پمپ ظرفشویی وظیفه تخلیه آب کثیف بعد از شستشو را دارد. خرابی پمپ تخلیه از بیشترین ارور ماشین ظرفشویی سامسونگ است. اگر پمپ ظرفشویی خراب شود، ممکن است چند نوع صدا از آن بشنوید. صدای خرخر، معمولا به دلیل گیر کردن یک جسم سخت در پروانه پمپ یا لوله تخلیه است. برای رفع این مشکل، باید جسم گیر کرده را از پمپ یا لوله بیرون بکشید.

صدای بوق، این صدا معمولا به دلیل انسداد لوله تخلیه یا شیر آب است. برای رفع این مشکل، باید لوله تخلیه یا شیر آب را باز و تمیز کنید. صدای زنگ؛ این صدا معمولا به دلیل خرابی موتور پمپ است. برای رفع این مشکل، باید موتور پمپ را تعویض کنید.

2- صدای خش‌خش ماشین‌ظرفشویی؛ ایراد در عملکرد جت‌پمپ و بوش‌ها

جت پمپ و بوش ماشین ظرفشویی دو قطعه مهم هستند که با پمپاژ آب فشار قوی روی پروانه‌های بالا و پایین، ظروف را تمیز می‌کنند. این دو قطعه از سیم پیچ، روتور، پروانه آبفشان و کاسه نمد تشکیل شده‌اند و ممکن است به دلایل مختلفی خراب شوند. نشان دادن کد ارور روی صفحه نمایشگر ظرفشویی، باقی ماندن آب کف دستگاه، نرسیدن آب به پروانه‌ها، پریدن فیوز ماشین ظرفشویی و صدای خش‌خش یا کلنگ از داخل دستگاه از علایم خرابی جت پمپ و بوش است. گیر کردن یک جسم خارجی در جت پمپ، نشتی آب از پمپ یا بوش، ساییدگی یا شکستگی، آبریزی، نوسان برق یا خرابی کاسه نمد باعث ایجاد این مشکل می‌شود.

برای رفع این مشکلات، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • جسم گیر کرده را از جت پمپ یا بوش بیرون بکشید.
  • نشتی آب را ببندید یا قطعه نشت کرده را تعویض کنید.
  • جت پمپ یا بوش را تعویض کنید.
  • جت پمپ را به برق مستقیم وصل یا برد الکترونیکی را چک کنید.

اگر با این روش‌ها هم مشکل حل نشد، بهتر است از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

2

3- خرابی بوبین شیر برقی؛ انسداد و خرابی سیم‌پیچ

بوبین شیر برقی ظرفشویی یک قطعه الکترومغناطیسی است که با دریافت ولتاژ از برد الکترونیکی، پیستون را جابجا کرده و آب را به داخل یا خارج از ماشین ظرفشویی هدایت می‌کند. اگر بوبین خراب شود، ممکن است صداهای زیر را از آن بشنوید:

صدای بوق: این صدا معمولا به دلیل انسداد شیر برقی یا لوله تخلیه است. زمانی ایجاد می‌شود که بوبین شیربرقی ولتاژ دریافت کند اما پیستون را جابجا و آب را تخلیه نکند.

صدای زنگ: این صدا معمولا به دلیل خرابی سیم پیچ شیر برقی است. صدای زنگ زمانی به گوش می‌رسد که سیم پیچ بوبین شیر برقی، باز یا کوتاه شود و میدان مغناطیسی تولید نکند.

برای رفع خرابی بوبین ظرفشویی، ابتدا باید علت آن را تشخیص دهید. برای این کار، می‌توانید با استفاده از یک مولتی متر، ولتاژ و مقاومت را اندازه‌گیری کنید. اگر ولتاژ و مقاومت در محدوده معمول نوشته شده در دفترچه راهنما نباشد، باید بوبین شیر برقی را تعویض کنید. برای تعویض بوبین شیر برقی، ابتدا آب و برق ماشین ظرفشویی را قطع و سپس شیر برقی را از محل خود جدا کنید. در ادامه برای تعمیر ماشین ظرفشویی بوبین قدیمی را از شیر برقی بردارید و قطعه جدید را جایگزین و در نهایت شیربرقی را در محل خود نصب و آب و برق را وصل کنید.

4- چگونه معیوب شدن حلقه یاتاقان موجب تولید صدا می‌شود؟

حلقه یاتاقان یک قطعه نازک و نیم دایره‌ای است که بین میل لنگ و سیلندر یا میل لنگ و شاتون قرار می‌گیرد و از برخورد و اصطکاک آن‌ها جلوگیری می‌کند. اگر حلقه یاتاقان خراب شود، ممکن است صدای کلنگ و خش‌خش بشنوید. صدای کلنگ معمولا به دلیل شکستگی یا ترکیدگی حلقه یاتاقان است و زمانی اتفاق می‌افتد که حلقه یاتاقان از جای خود جدا شده و با قطعات دیگر موتور برخورد کند.

صدای خش خش معمولا به دلیل ساییدگی یا فرسایش حلقه یاتاقان است. این صدا در زمانی‌که حلقه یاتاقان ضخامت خود را از دست داده و باعث افزایش فاصله بین میل لنگ و سیلندر یا شاتون شده باشد، شنیده می‌شود. برای رفع خرابی، باید حلقه یاتاقان را تعویض کنید؛ موتور را باز و حلقه یاتاقان قدیمی را از محل خود بیرون و حلقه جدید را جایگزین کنید. این کار را باید با دقت و مطابق با دستورالعمل‌های تعمیرگاه انجام دهید.

3

5- ساییده شدن بازویی آب‌پاش؛ شنیدن صدایی شبیه شکسته شدن ظروف

بازویی آب‌پاش، آب را به‌صورت اسپری روی ظرف می‌پاشد. در صورت جابه‌جایی و شل شدن بازویی آب‌پاش و برخورد آن با دیواره و ظروف صدای خش‌خش از ماشین‌ظرفشویی به گوش می‌رسد. در صورتی که بازویی آب‌پاش گرفته شود و چرخش آن متوقف گردد، صدای برخود و تقه کردن به دلیل برخورد بازویی با یک جسم خارجی مانند ظرف شکسته شنیده خواهد شد.

یک راه برای رفع ساییدگی بازوی آب‌پاش وجود دارد و آن‌هم تعویض بازویی است. برای این کار، باید ابتدا آب و برق ماشین ظرفشویی را قطع و سپس بازویی آب‌پاش را از محل خود خارج کنید. سپس بازوی آب‌پاش جدید را جایگزین قطعه قدیمی کنید.

برای تعمیر ماشین ظرفشویی از متخصصان تعمیرآنلاین کمک بگیرید!

در این مقاله 5 علت خرابی ماشین ظرفشویی به همراه راه‌حل‌هایی برای رفع آن به شما آموزش دادیم. از علایم خراب شدن و شکستن قطعات ماشین ظرفشویی شنیدن صداهایی از داخل یا بیرون ماشین است. این صداها ممکن است از ارورهای دستگاه یا برخورد قطعات به یکدیگر و شکستگی باشد. برای تعمیر بعضی از این خرابی‌ها به متخصص این‌کار احتیاج داریم زیرا بازوبسته کردن بعضی از قطعات نیاز به دانش تخصصی دارد. ما برای انجام تعمیرات تخصصی ماشین ظرفشویی تعمیرآنلاین را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این سایت با نیروی متخصص برای انجام تعمیرات تخصصی وسایل برقی در خدمت شما است. برای اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش آنلاین در کمترین زمان فقط یک کلیک با سایت تعمیر آنلاین به آدرس tamironline.com فاصله دارید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها