بررسی و معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل

اگر بخواهیم به معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل بپردازیم، باید در همین ابتدا بدانیم دانشگاه‌ها توسط موسسات معتبر و متفاوتی رده‌بندی می‌شوند و معیار درجه‌بندی هر موسسه با موسسه دیگر تفاوت دارد. در سطح بین‌المللی سه نظام رتبه‌بندی QS، شانگهای و THE شاخص‌ترین نظام‌های رده‌بندی برای دانشگاه‌ها هستند.

بررسی و معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل

در ادامه به نحوه گزینش برترین دانشگاه‌ها توسط این سه نظام رتبه‌بندی خواهیم پرداخت و 10 دانشگاه برتر انتخابی هر کدام از آن‌ها را نام خواهیم برد.

 

رتبه بندی QS

شناخته‌شده‌ترین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توسط موسسه کاکارلی سیموندز (Quacquarelli Symonds) یا به اختصار QS انجام می‌شود. معیارهای این موسسه جهت انتخاب و معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل تا سال 2023 شش شاخص داشت و در سال 2024 سه شاخص دیگر هم به آن‌ها اضافه شد.

مواردی مانند شهرت علمی دانشگاه و اعتبار آن، اساتید بین‌المللی حاضر در دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، نسبتی که بین تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه با تعداد دانشجویان آن وجود دارد، تعداد دانشجویان خارجی و بین‌المللی و همچنین میزان استناد و اعتبار هر کدام از اعضای هیئت علمی شش شاخص QS تا سال 2023 بودند. علاوه‌بر شش مورد قبلی در سال 2024 سه شاخص توسعه پایدار، میزان اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی و شبکه پژوهش و تحقیق بین‌المللی هم برای رده‌بندی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

10 دانشگاه برتر جهان در سال 2024 به انتخاب QS

MIT (فناوری ماساچوست)، آکسفورد، هاروارد، استنفورد، کالج سلطنتی لندن، ETH زوریخ، دانشگاه بین‌المللی سنگاپور، UCLA و دانشگاه برکلی کالیفرنیا، 10 دانشگاه برتر جهان در سال 2024 به انتخاب QS هستند.

رتبه بندی شانگهای

دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین از سال 2017 به رده‌بندی دانشگاه‌های جهان می‌پردازد. رتبه‌بندی شانگهای بعد از QS از معتبرترین رتبه‌بندی‌ها به حساب می‌آید. این رده‌بندی بر اساس چهار معیار و شش شاخص صورت می‌گیرد:

  1. معیار کیفیت آموزش بر اساس شاخص فارغ‌التحصیلانی که برنده جوایز نوبل و فیلدز شده‌اند.
  2. معیار اعتبار و کیفیت اعضای هیئت علمی بر اساس شاخص تعداد اعضای هیئت علمی که موفق به کسب جوایز فیلدز و نوبل شده‌اند. همچنین شاخص پژوهشگران پراستناد در 21 حوزه موضوعی از دیگر شاخص‌های سنجش کیفیت اعضای هیئت علمی است.
  3. معیار برونداد پژوهشی بر اساس شاخص تعداد مقالات منتشر شده در Science Magazine ، Nature Magazine و همچنین شاخص تعداد مقالات ایندکس شده برای استناد علمی از دیگر معیارهای مورد بررسی دانشگاه شانگهای است.
  4. معیار عملکرد سرانه که بر اساس شاخص عملکرد علمی هر دانشگاه بررسی می‌شود.

10 دانشگاه برتر جهان در سال 2024 به انتخاب دانشگاه شانگهای

به ترتیب، دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، MIT، کمبریج، برکلی کالیفرنیا، پرینستون، آکسفورد، کلمبیا و شیکاگو 10 دانشگاه برتر جهان در سال 2024 بر اساس رده‌بندی شانگهای هستند.

رده بندی THE

دو موسسهQuacquarelli Symonds  و Times Higher Education از سال 2004 تا سال 2009 به طور مشترک رده‌بندی دانشگاه‌ها را اعلام می‌کردند؛ اما از سال 2010 هر کدام به صورت جداگانه این رتبه‌بندی را انجام می‌دهند. THE برای رده‌بندی دانشگاه‌ها 5 شاخص را مدنظر قرار می‌دهد. کیفیت آموزش، میزان پژوهش و بهره‌وری علمی و درآمد حاصل از پژوهش، استنادهای پژوهش، نسبت تعداد دانشجویان بین‌المللی به کارکنان بین‌المللی و میزان همکاری‌های بین‌المللی و شاخص پنجم میزان درآمد صنعت که از بررسی میزان درآمد یک موسسه نسبت به تعداد کارکنان دانشگاهی آن تعیین می‌شود.

10 دانشگاه برتر جهان در سال 2024 به انتخاب THE

برترین دانشگاه جهان از دید Times Higher Education در سال 2024 دانشگاه آکسفورد است. پس از دانشگاه آکسفورد به ترتیب دانشگاه‌های استنفورد، MIT، هاروارد، کمبریج، پرینستون، موسسه فناوری کالیفرنیا، کالج سلطنتی لندن، برکلی کالیفرنیا و ییل قرار می‌گیرند.

شرایط حضور در بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل چیست؟

هر دانشگاه بر اساس قوانین خود شرایط خاصی را برای پذیرش دانشجو اعلام می‌کند و این شرایط می‌تواند در هر سال تغییر کند. از این رو برای افزایش احتمال پذیرش در دانشگاه مدنظر خود نیاز دارید از جدیدترین قوانین آن دانشگاه برای پذیرش دانشجو مطلع شوید.

مشاوره با متخصصان اعزام دانشجو در موسسات معتبری همچون ایرسافام می‌تواند احتمال پذیرش شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد. علاوه‌بر شرایط اختصاصی هر دانشگاه شما باید شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه‌های معتبر جهانی را هم داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین این شرایط اشاره می‌کنیم:

مدرک زبان

شما برای تحصیل در اکثر دانشگاه‌های دنیا نیاز دارید حداقل آیلتس 6.5 به بالا و تافل 86 به بالا داشته باشید. همچنین می‌توانید به زبان کشور مقصد تحصیل کنید و اگر چنین انتخابی داشته باشید باید به نسبت قانون دانشگاه موردنظر به سطح مناسبی از زبان آن کشور مسلط شوید.

معدل

اگر به دنبال پذیرش بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل می‌گردید، بهتر است معدل دیپلم، کارشناسی یا ارشد خود را در بالاترین سطح ممکن کسب کنید. زیرا این دانشگاه‌ها فرصت تحصیل را به افرادی می‌دهند که بتوانند اعتباری برای دانشگاهشان به دست آورند.

گپ تحصیلی

یکی از مواردی که در پذیرش دانشگاه‌های برتر دنیا اهمیت زیادی دارد وقفه یا به اصطلاح گپ تحصیلی است؛ یعنی از زمانی که شما در یک مقطع مثل دیپلم یا کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوید تا زمانی که درخواست تحصیل برای یک دانشگاه ارسال می‌کنید زمان زیادی نباید گذشته باشد. معمولا دانشگاه‌های معتبر نهایت تا سه سال گپ تحصیلی را می‌پذیرند؛ البته وجود برخی شرایط برای فرد می‌تواند گپ تحصیلی را جبران کند. اگر وقفه تحصیلی شما بیش از 3 سال است پیشنهاد می‌کنیم از مشاوران متخصص اعزام دانشجو در موسسه ایرسافام مشورت بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

گواهی تمکن مالی

بیشتر دانشگاه‌های مطرح دنیا به صورت خصوصی مدیریت می‌شوند و شما برای پذیرش نیاز دارید گواهی تمکن مالی ارائه دهید. گواهی تمکن مالی باید به‌گونه‌ای باشد که نشان دهد شما امکان پرداخت هزینه‌های دانشگاه، بیمه، خوابگاه، قبوض، خوردوخوراک و هزینه‌های روزمره خود را خواهید داشت.

شرایط سنی

مسئله سن در پذیرش دانشگاه‌های برتر دنیا یک مسئله حیاتی است؛ به ندرت اتفاق می‌افتد که فردی با سن بسیار زیاد بتواند از دانشگاه‌های مطرح جهان پذیرش بگیرد. سن ایده‌آل برای مقطع کارشناسی بین 18 الی 21 سال، برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بین 23 الی 25 سال و برای پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه‌های برتر جهان زیر 30 سال است. البته سن‌های اعلام شده، سن‌های ایده‌آل هستند و افراد به‌واسطه نمرات بالا در هنگام فارغ‌التحصیلی یا اختراعات یا موارد دیگر می‌توانند سد سنی را برای پذیرش بشکنند.

چرا دانشگاه های کانادا می توانند برای شما انتخابی هوشمندانه باشند؟

اگر به شهریه و هزینه‌های جانبی 10 دانشگاه برتر جهان نگاهی بیندازید می‌بینید که پرداخت شهریه‌های آن‌ها از توان مالی اکثر مردم دنیا خارج است. مثلا دانشگاه هاروارد برای سال تحصیلی 2024-2023 فقط برای یک سال معادل هشتاد هزار دلار است. اما چاره چیست؟ راه‌حل آن مراجعه به دانشگاه‌های معتبر دیگری است که در لیست رنکینگ جهانی حضور دارند اما شهریه آن‌ها به قدر 10 الی 20 دانشگاه برتر جهان نیستند. اگر چنین تصمیمی دارید بی‌شک دانشگاه‌های کانادا می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای مهاجرت به کانادا شما باشند. زیرا دانشگاه‌های این کشور به دو زبان انگلیسی و فرانسوی دانشجو می‌پذیرند. شهریه‌های آن‌ها کمتر از نصف شهریه دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه هاروارد است. از اساتید بین‌المللی تعداد قابل توجهی در این دانشگاه‌ها حضور دارند و از بخش پژوهشی بسیار قدرتمندی برخوردارند.

رنکینگ دانشگاه های معتبر کانادا بر اساس رده بندی QS در سال 2024

رتبه 10 دانشگاه برتر کانادا بر اساس رده‌بندی موسسه QS در سال 2024 به ترتیب زیر است:

  1. دانشگاه تورنتو با رتبه 21
  2. دانشگاه مک‌گیل با رتبه 30
  3. دانشگاه بریتیش کلمبیا با رتبه 34
  4. دانشگاه آلبرتا با رتبه 111
  5. دانشگاه واترلو با رتبه 112
  6. دانشگاه وسترن با رتبه 141
  7. دانشگاه کلگری با رتبه 182
  8. دانشگاه مک‌مستر با رتبه 189
  9. دانشگاه اُتاوا با رتبه 203
  10. دانشگاه کوئین با رتبه 209

برای آنکه مطمئن شوید چرا باید دانشگاه‌های معتبر کانادا را برای تحصیل انتخاب کنید ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دانشگاه تورنتوی کانادا با رتبه 21 جهانی کمتر از نصف شهریه دانشگاه هاروارد را دریافت می‌کند.

انتخاب  تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان با ایرسافام

انتخاب هوشمندانه دانشگاه می‌تواند مسیر شغلی و آینده شما را تضمین کند. بهترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل بهترین ضمانت برای آینده شما هستند. شما باید پیش از هر اقدامی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا با یک متخصص اعزام دانشجو یا اکسپرس انتری مشورت کنید تا بتوانید دید واضحی از شرایط خود داشته باشید. مشاوران متخصص موسسه ایرسافام این امکان را فراهم می‌کنند تا شما بر اساس شرایط خود بهترین گزینه را از میان دانشگاه‌های برتر جهان برای تحصیل انتخاب کنید و همچنین به شما کمک می‌کنند تا بتوانید از آن دانشگاه پذیرش بگیرید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها