یک روایت جدید درباره رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳/ کارگران منتطر افزایش ۴۰ درصدی حقوق باشند؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: پیشنهادات وزارت اقتصاد کلی گویی است و روشن و واضح نیست,نمایندگان کارگری از هر راهکارقانونی که درآمد کارگر را افزایش دهد، استقبال می کنند.

یک روایت جدید درباره رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳/ کارگران منتطر افزایش ۴۰ درصدی حقوق باشند؟

آیت اسدی,نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره دستمزد ۱۴۰۳ گفت: اینکه دستمزد به صورت منطقه ای تعیین شود یا خیر، باید در شورای عالی کار بررسی شود.

وی درباره پیشنهادات وزارت اقتصاد برای مزد منطقه ای گفت: پیشنهادات وزارت اقتصاد کلی گویی است و روشن و واضح نیست. نمایندگان کارگری از هر راهکارقانونی که درآمد کارگر را افزایش دهد، استقبال می کنند.

اسدی بیان کرد: رئیس‌جمهور اصلاح مزد بر اساس تورم را وعده داده بود بنابراین جامعه کارگری امروز اولاً خواهان ورود مستقیم وی به مباحث مزدی است و ثانیاً از نمایندگان مجلس می‌خواهد از خواب گران بیدار شوند و دست‌کم در سال پایانی نمایندگی، مزد را به پای تورم برسانند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه نمایندگان کارگران پیشنهاد وزارت اقتصاد که واضح نیست را قبول ندارند گفت: جامعه کارگری زیربار کلی گویی نمی رود. اعضای شورای عالی کار نسخه اصلی دولت درباره پیشنهاد برای مزد منطقه ای را مطالعه نکرده است.

وی ادامه داد:مرکز پژوهش های مجلس هم پیشنهاداتی مبنی بر اینکه حق مسکن در مناطق مختلف متغیر باشد را ارائه کرده است. در بدنه دولت چندین پیشنهاد برای مزد ۱۴۰۳ وجود دارد، همین دلیل کافی است که کارگران در این شرایط تورم روی طرح های کلی گویی دولت فکر هم نکنند و مخالف باشند.

اسدی با بیان اینکه امیدواریم دولت و مجلس متوجه شرایط سختی کارگران در بحث معیشت باشند افزود:مطابق مصوبه مجلس در قانون مدیریت خدمات کشوری, دستمزد کارکنان دولت و کارگران دولتی هم باید بر اساس تورم افزایش یابد؛‌ اما متأسفانه اخبار دیگری درباره افزایش مزد کارمندان شنیده می شود.

وی ادامه داد: البته نمایندگان جامعه کارگری، به هیچ وجه مقایسه مزد کارگر با حقوق کارکنان دولت را قبول ندارند و در تمام سال های بعد از تصویب قانون کار، چنین مقایسه ای صورت نگرفته است. نمایندگان جامعه کارگری در شورایعالی کار، بسیار مایلند که وزارت کار، مشروح مذاکرات مزدی را به صورت شفاف و عادلانه در اختیار جامعه عمومی قرار دهد و همانطور که طبق تاکید قانون اساسی، مشروح جلسات قانونگذاری مجلس در اختیار عموم مردم قرار می گیرد، جامعه از روند مذاکرات و مطالبات نمایندگان کارگران در شورایعالی کار هم مطلع باشند و بشنوند که تنها مطالبه نمایندگان جامعه کارگری در جلسات مزدی شورایعالی کار، ترمیم و تعیین دستمزد بر مبنای تبصره های ماده ۴۱ قانون کار است.

اسدی بیان کرد: مشروط شدن ترمیم مزد کارگران به افزایش حقوق پایه کارکنان دولت هم مطالبه نمایندگان جامعه کارگری نبوده بلکه این بحث در جلسه اسفندماه شورایعالی کار از سوی وزیر کار مطرح شد در حالی که خواسته نمایندگان جامعه کارگری در این جلسه، تعیین دستمزد سال جدید بر مبنای تاکیدات ماده ۴۱ قانون کار بود. نمایندگان دولت شامل وزیر کار، وزیر صمت و وزیر اقتصاد، در این جلسه در جواب این خواسته نمایندگان جامعه کارگری گفتند که در سال آینده، تورم را مهار می کنند و اجازه افزایش نرخ تورم بیش از ۲۰ درصد را نمی دهند.

وی گفت: قول وزیر کار هم این بود که اگر در سال جدید، حقوق کارکنان دولت اضافه شد، از دولت خواهد خواست که جلسه شورایعالی کار برای ترمیم مزد کارگران برگزار شود. طی چند ماه اخیر، تنها خواسته نمایندگان جامعه کارگری این بوده که جلسه ای برای ترمیم مزد کارگران برگزار شود و علت اصرار بر این خواسته، افزایش بسیار زیاد رقم سبد معیشت در طول چندماه سال جاری است و باید برای جبران این رقم، به یک راهکار مشترک برسیم. این مطالبه، در قالب دو نامه خطاب به وزیر کار مکتوب شده و خواسته ما هیچ ارتباطی به مساله حقوق کارکنان دولت ندارد چون تورمی که در این دولت در کشور ایجاد شده، هر میزان افزایش حقوق کارکنان دولت را هم بی اثر می کند.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    0

    انتظار هزینه ای ندارد به کسیم بر نمیخورد .باشه اجازه دارند انتظار بکشند اما سکوتشونا نشکنند !!

  • ناشناس
    2

    معیشت۲۶میلیون هست پابه حقوق حداقل حداقل حداقلللل باید۱۷باشه ...با بقیه داستانها بشه ۲۵تومن وجرنه همین کارگراهم دیگه نمیرسونند همه میرن هرکاری جزکارگری

  • ناشناس
    1

    این حرفهای صدتا یه غاز وحیلگرانه ،پارسال هم از زبان وزیرش تا بقیه بیرون آمد آخرش هیچ اتفاقی نه برای کارگر افتاد ونه برای بازنشسته،ونه برای ترمیم حقوق یا کاهش مشکل هزینه کرایه خانه مستاجران،ما را به خیر شما امیدی نیست

  • ناشناس
    1

    فقط باید کارگرها از کار بیان بیرون تا اینها بفهمند دوران ارباب و رعیت تموم شده

  • عارف
    1

    اولش همش صحبت از ۵۰ و ۴۰ میکنن و در آخر شب ۲۹ اسفند که همه توی تعطیلات به سر میبرن ۱۸ درصد افزایش میخوره....دلیلشونم کنترل تورمه

  • ناشناس
    0

    کارمندان در طول سال از طرف وزارتخونه شان امتیاز و دریافتیهایی به مناسبتهای روزها دارند به کارگران چی میدن فقط کار و کار و کار

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هر سال هم دو بار حقوقشون زیاد میشه

  • ناشناس
    1

    خاک بر سر بی عرضه تون کنن تعرفه ی پزشکی 43درصد افزایش پیدا کرده اون موقع حقوق کارگر 18درصد یعنی یک کارگر وقتی مریض شد بره بمیره دیگه چه برسه به زندگی .شماها چه غلطی می کنین توی اون مجلس خراب شده پول ملت رو می خوردیم برا کی کار میکنیم .میدونین چرا کسی به کشور ما حمله نمیکنه چون میبینن احمق های هستن که دارن کشور رو بدون اینکه دشمن هزینه ای کنه یا زحمتی بکشه دارن کشور و مردم این خاک رو نابود می کنه

  • سعید محمدی
    1

    سلام آقای رییسی شما خودتان به عنوان اولین شخص کشور در مورد حقوق بلزنشستگان تامین اجتماعی هیچ گونه حق دخالت رو طبق قانون اساسی کشور ندارید و دوم اینکه در یک کشور که تورم آن به ۶۰ در صد رسیده است افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رو ۱۸ در صد پیشنهاد میکنید از روزی که شما دولت رو تحویل گرفتید تا به امروز بازنشستگان تامین اجتماعی رو کاملا بیچاره وگدایی انداختید حالا با این شرایط خود شما قانون رو رعایت نمی کنید پس نباید انتظار داشته باشید که دیگر آن هم به قانون احترام بگذارند اقای رییسی شما خودتان یک ماه مثل ما بازنشستگان تامین اجتماعی با این حقوق زندگی کنید تا براتیان ثابت شود که جناب عالی نمیتوانی زندگی کنی قبل انتخابات ریاست جمهوری زیاد صحبت همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی داغ بود ولی حدود سه سال است الان خبری نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها