معرفی بازار وکیل شیراز از بهترین جاذبه‌های شیراز

شیراز یک مقصد پر گردشگر است که طیف گسترده‌ای از جاذبه‌ها را در خود جای داده است؛ اما وقتی صحبت از سفر به شیراز می‌شود معمولاً برخی از جاهای گردشگری آن بیشتر از دیگر جاذبه‌ها در ذهن تداعی می‌شود که یکی از آنها هم بازار وکیل شیراز است.

معرفی بازار وکیل شیراز از بهترین جاذبه‌های شیراز

با ما همراه باشید تا در ادامه این بازار تاریخی و قدیمی را به شما معرفی کنیم و سری بزنیم به جذابیت‌هایی که در گوشه‌وکنار آن وجود دارد و موجب می‌شود تا بازدیدش شیرازگردی لذت‌بخشی را برای گردشگران رقم بزند.

بازار وکیل شیراز در یک نگاه

بازار وکیل شیراز یک بازار سنتی با قدمت تاریخی است که در ردیف مشهورترین بازارهای سنتی کشور قرار می‌گیرد. این بازار که در قلب شهر شیراز قرار گرفته است از جمله جاذبه‌هایی است که در طول شیرازگردی حتماً باید از آن دیدن کرد. قدم زدن در دالان‌های این بازار و تماشای معماری جذاب سنتی سقف‌های گنبدی شکل بازار وکیل به خودی خود جذاب و خاطره‌انگیز است. اما گذشته از آن با وجود تنوع بی‌نظیر اجناسی که در این بازار عرضه می‌شوند یکی از بهترین گزینه‌ها برای خریدکردن در شهر شیراز به‌ویژه خرید سوغاتی نیز همین بازار است. ناگفته نماند که مزه‌کردن خوراکی‌های لذیذ و غذاهای خوشمزه محلی شیراز در حین بازارگردی نیز از دیگر جذابیت‌های این بازار است.

بازار وکیل شیراز کجا است؟

موقعیت مکانی بازار وکیل شیراز از آن مواردی است که همواره جزو سؤالات پرتکرار مسافران شیراز از جمله مسافرانی است که با بلیط هواپیما تهران شیراز سفر می‌کنند. بازار وکیل شیراز در خیابان لطفعلی خان زند شیراز قرار گرفته است. این بازار به قدری مشهور است که از هر کجای شهر که باشید به‌راحتی می‌توانید با تاکسی‌های درون شهری خودتان را به آن برسانید. علاوه‌برآن اتوبوس‌هایی که در میدان شهرداری در نزدیکی بازار توقف می‌کنند نیز امکان تردد آسان به این بازار را فراهم می‌کنند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو شیراز به بازار که تنها ۱۰ دقیقه پیاده تا بازار مسیر دارد نیز ایستگاه مترو زندیه است. فاصله این بازار تا فرودگاه شیراز هم نزدیک به ۱۳ کیلومتر است و در کمتر از سی دقیقه می‌توان این مسیر را طی کرد. گفتنی است ورودی‌های بازار وکیل در سه خیابان زند، خیابان طالقانی و خیابان لطفعلی خان قرار گرفته‌اند.

تاریخچه بازار وکیل شیراز

قدمت بازار وکیل شیراز به دوره زندیه و حکمرانی کریم‌خان زند برمی‌گردد. در آن دوران شیراز به‌عنوان پایتخت کشور انتخاب شده بود و کریم‌خان زند نیز برنامه‌های زیادی را جهت توسعه و آبادانی این شهر در پیش گرفت که بازار وکیل یکی از نمودهای این تلاش‌ها بود. ایده اولیه احداث این بازار شکل‌گیری یک مرکز مبادله برای تجار و کسبه شهر شیراز بود که پروژه آن از سال ۱۱۳۷ خورشیدی کلید خورد؛ اما بازار وکیل ۱۱۵۶ خورشیدی تکمیل شد و بعد از آن این بازار دیگر عنوان قلب اقتصادی شهر شیراز شناخته می‌شد. در طول سال‌های بعد از آن بازار دچار تغییرات زیادی شده است. به طور مثال زمانی که خیابان زند احداث شد بخش‌هایی از بازار تخریب شد و برخی قسمت‌های آن از دیگر بخش‌ها جدا شدند. با این حال در مجموعه هنوز هم معماری بخش‌های اصلی بازار دست نخورده باقی مانده است و به عنوان اثری تاریخی و ملی محسوب می‌شود.  

معماری بازار وکیل شیراز

بی‌تردید معماری بازار وکیل شیراز اصلی‌ترین جذابیت‌های این بازار سنتی است و موجب شده است تا این بازار در فهرست آثار ملی نیز به ثبت برسد. مساحت بازار وکیل حدود ۲۱۸۴۰ متر مربع است که شامل مسیرهای عبور به صورت مسقف است که در هر دو طرف آن به سبک بازارچه‌های قدیم مغازه‌های ریز و درشت با اجناس و خوراکی‌های رنگارنگ قرار گرفته‌اند. معمولاً ورودی مغازه‌ها به صورت محوطه کوچک پلکانی است که به داخل مغازه راه پیدا می‌کند. سقف‌های بازار مرتفع هستند به‌طوری که نسبت به بازارهای مشابه در شهرهای دیگر ۱۰ متر بیشتر ارتفاع دارد.

در گذشته زیر طاق سقف‌های گذر بازار حفره‌ای وجود داشت که منبع ورود نور به داخل بازار بود و در عین حال به گونه‌ای طراحی شده بود که در فصل زمستان و هنگام بارش باران آب زیادی وارد بازار نشود. اما امروزه این حفره‌ها پوشیده شده‌اند و نورپردازی جهت تامین روشنایی فضای داخل بازار استفاده شده است. یکی از نکات قابل تأملی که درباره معماری این بازار وجود دارد استحکام مصالح بکار رفته در بنای اصلی بازار است به‌طوری که با گذشته این همه سال میزان تخریب‌های بازار به اندازه‌ای نبوده است که تمامی بنای قدیمی از بین برود و مرمت بازار تنها در موارد جزعی و ظاهری بنا بوده است.

2

بخش‌های مختلف بازار وکیل شیراز

بازار وکیل همانند بازارهای سنتی دیگر در قدیم به صورت راسته‌هایی به هم زنجیر شده بود که هر راسته به فروشندگان یک صنف خاص اختصاص داشت و به نام همان صنف هم شناخته می‌شد راسته بزازان و طلافروشان از نمونه‌های آن هستند. اما امروزه طبقه‌بندی بخش‌های مختلف بازار متفاوت شده است و هر بخش با عنوان خاصی که بر روی تابلو درج شده شناخته می‌شود. بازار وکیل امروزه شامل چهار راسته مختلف به نام راسته شمالی، راسته جنوبی، راسته شرقی و غربی است که در مرکز به یکدیگر پیوند می‌خورند. محوطه میانی بازار که محل تلاقی راسته‌ها است با نام چهار سوق شناخته می‌شود.

خرید و بازارگردی در بازار وکیل شیراز

بازار وکیل تنها یک بازارچه برای خرید کالاهای مختلف نیست؛ بلکه ترکیبی است از بازارگردی، گشت و گذار در یک بنای تاریخی گسترده و تعامل با مردم مهمان‌نواز شیراز. با این حال این بازار مقصد آخر بیشتر مسافرانی است که قصد دارند تا با بلیط هواپیما شیراز تهران به سفرشان خاتمه دهند و قبل از آن برای خرید سوغات به این بازار می‌روند. تنوع اجناس و خوراکی‌های این بازار به قدری زیاد است که تقریباً هیچ کس دست خالی از آن بیرون نمی‌رود. پوشاک، کیف و کفش، صنایع دستی از جمله فرش‌های دست بافت، انواع پارچه، انواع تنقلات شیراز نظیر مسقطی و نان برنجی را می‌توان در قسمت‌های مختلف این بازار خریداری کرد.

بهترین زمان برای بازدید از بازار وکیل شیراز

بازار وکیل معمولاً در روزهای غیر تعطیل به‌صورت یکسره از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ شب برقرار است. ناگفته نماند که اغلب کسبه معمولاً صبح‌ها بعد از ساعت ۹:۳۰ مشغول بکار می‌شوند. اما اگر می‌خواهید پیش از آنکه اقدام به خرید بلیط چارتر به مقصد شیراز کنید زمان مناسبی را برای شیراز گردی و بازدید از این بازار انتخاب کنید باید بگوییم بهار بهترین موقع برای سفر به شیراز و بازدید از جاهای دیدنی آن از جمله بازار وکیل است. با این وجود در نظر داشته باشید که در این موقع از سال حجم سفرها به شیراز افزایش پیدا می‌کند و محوطه بازار هم پرازدحام‌تر از همیشه می‌شود. به ویژه در روزهای پایان هفته زیرا علاوه بر گردشگران، افراد بومی هم به گشت و گذار در بازار می‌روند؛ بنابراین اگر می‌خواهید در فضای آرام‌تری به بازار وکیل بروید فصل پاییز به ویژه اوایل پاییز هم می‌تواند زمان مناسبی باشد.

3

کلام آخر

بازار وکیل یکی از بهترین جاذبه‌های شیراز است که فارغ از ارزشمندی تاریخی آن، معماری سنتی و جذاب آن موجب می‌شود تا گزینه مناسبی برای شیراز گردی محسوب شود. در این مطلب به طور کلی و خلاصه اطلاعاتی درباره این بازار و جذابیت‌های آن به عنوان یک جاذبه مشهور در شهر شیراز پرداختیم؛ اما همه اینها تنها گوشه‌ای از همه آن چیزی است که درباره این بازار قدیمی می‌توان مطرح کرد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها