تفاوت ترانزیت خارجی و داخلی

قطعا یکی از مهمترین واژه های دنیای وسیع حمل و نقل ترانزیت است پس هر کسی که گذرش به جابجایی کالا در داخل و خارج از کشور افتاده باشد این واژه را شنیده است.

تفاوت ترانزیت خارجی و داخلی

با این اوصاف درمی یابیم یکی از مهم‌ترین خدمات مربوط به حمل و نقل ترانزیت است که به 2 روش داخلی و خارجی انجام می‌شود.با اینکه هدف نهایی هر 2 روش ترانزیت، جابجایی کالاها از یک مبدا مشخص به یک مقصد معین است اما تفاوت‌هایی میان این 2 روش وجود دارد.

برای رفع ابهامات مربوط به 2 روش ترانزیت داخلی و خارجی، توجه به تفاوت‌های ظریف و کلی آن‌ها، توصیه می‌کنیم این راهنما را به طور کامل مطالعه کنید. بدون شک می‌دانید که ترانزیت بین‌المللی یا خارجی به معنای خدماتی است که برای مبادله کالاها بین کشورهای مختلف و به صورت فرامرزی ارائه می‌شوند. در مقابل ترانزیت داخلی درون مرزهای داخلی یک کشور قابل انجام است. تفاوت‌های زیادی بین این 2 روش ترانزیت وجود دارد که ما اصلی‌ترین آن‌ها را به صورت خلاصه ذکر می‌کنیم.

ترانزیت خارجی چیست؟

ترانزیت خارجی در واقع با نام حمل بین المللی نیز خوانده می‌شود؛ زیرا بیرون مرزهای یک کشور قابل انجام است. از این روش حمل برای جابجایی محصولات و کالاها در میان اغلب کشورها استفاده می‌شود که به طور معمول این کالاها نیز سنگین و باارزش هستند. البته برای حمل و نقل کالاهای سبک وزن نیز از همین روش حمل و نقل کمک می‌گیرند؛ زیرا ترانزیت خارجی تنها روش حمل کالاها میان کشورهای مختلف است.

ترانزیت خارجی یا بین‌المللی نیز همانند ترانزیت داخلی به روش‌ها و مدل‌های مختلفی انجام می‌شود که برای جابجایی محصولات سبک و کم حجم از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند. در مقابل محصولات سنگین و زیاد را بیشتر به صورت دریایی ارسال می‌کنند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و با هیچ محدودیتی روبرو نشوند.

در برخی موارد ترانزیت خارجی تنها بین 2 کشور با مبدا و مقصد مشخصی انجام می‌شود و در برخی موارد نیز وسیله نقلیه باید حداقل به 3 کشور سر بزند که این نوع حمل و نقل با سختی‌ها و چالش‌های بیشتری روبرو خواهد بود. حمل و نقل بین‌المللی از استانداردها و قوانین مختلفی تشکیل شده که استفاده از این روش ترانزیت را با چالش‌هایی روبرو می‌کند.

ترانزیت داخلی چیست؟

2

همان‌طور که از نام این نوع ترانزیت و روش حمل مشخص است، برای حمل و نقل کالاهای درون مرزی یک کشور از ترانزیت داخلی استفاده می‌کنند. در واقع این نوع ترانزیت بین شهرهای مختلف یک کشور انجام می‌شود که از اهمیت بالایی برخوردار است. پس اگر قصد دارید، محصولات و کالاهای خود را درون مرزهای یک کشور جابجا کنید باید به سراغ ترانزیت داخلی بروید.

برای ترانزیت داخلی با هیچ محدودیت خاصی روبرو نیستید؛ زیرا درون مرزهای یک کشور به راحتی می‌توانید هر حجمی از محصولات را جابجا کنید. برای ترانزیت داخلی می‌توان از وسایل نقلیه و حمل بار داخلی کمک گرفت و سرعت ارسال و دریافت کالاها بدون شک بیشتر خواهد بود.

ترانزیت داخلی نیز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که مدل زمینی آن رایج‌ترین و متداول‌ترین روش خواهد بود. شاید بیشتر افراد بر این تصور باشند که ترانزیت داخلی همیشه با تریلی و کامیون انجام می‌شود اما این نوع از ترانزیت به مدل‌های مختلفی همانند هوایی و دریایی نیز امکان‌پذیر است که البته استانداردهای مخصوصی را خواهد داشت.

3 تفاوت اصلی و اساسی ترانزیت داخلی و خارجی

3

با اینکه هر 2 روش حمل و نقل ذکر شده برای جابجایی کالاها و محصولات مختلف قابل استفاده هستند اما تفاوت‌های زیاد و واضحی میان ترانزیت خارجی و داخلی به چشم می‌خورد. برای مثال ترانزیت خارجی به تدارکات گمرکی نیاز دارد و باید براساس مقررات و قوانین ویژه‌ای انجام شود اما ترانزیت‌های داخلی ساده‌تر هستند و دردسرهای کمتری به همراه دارند.

طی روش ترانزیت داخلی شما به اسناد و مدارک خیلی زیادی نیاز ندارید؛ زیرا حمل درون یک کشور انجام می‌شود و با مقررات ویژه‌ و متفاوتی همراه نیست. بنابراین ترانزیت داخلی با سرعت بیشتری انجام می‌شود، همچنین قیمت آن مقرون به صرفه‌تر است. در بخش‌های بعدی 3 مورد از اصلی‌ترین تفاوت‌های ترانزیت داخلی و خارجی را شرح می‌دهیم.

عملکرد و روش اجرا

ترانزیت داخلی کالاها را با توجه به محدوده جغرافیایی یک کشور جابجا می‌کند. به زبان ساده، طی این روش حمل تمام مبادلات کالاها و محصولات در داخل یک کشور انجام می‌شود، پس فرستنده و گیرنده هر 2 در یک کشور حضور دارند. بنابراین قرارداد حمل و نقل آن‌ها براساس رویه‌، قوانین، آداب، مقررات و رسومات همان کشور تنظیم و ارائه می‌شود.

از طرف دیگر طی ترانزیت خارجی که در واقع حمل و نقل بین‌المللی خوانده می‌شود مبادله کالا خارج از محدوده کشور مبدا است  و تمام فعالیت‌های اقتصادی باید براساس معاملات فرامرزی انجام شود.

سرعت

ترانزیت داخلی خیلی سریع‌تر از ترانزیت خارجی انجام می‌شود و حتی برخی از شرکت‌های حمل و نقل حرفه‌ای می‌توانند در همان روز محصول مورد نظر را به مقصد برسانند. در ضمن طی ترانزیت داخلی، حتی تحویل 2 الی 3 روزه نیز وجود دارد که جزء محبوب‌ترین روش‌های ترانزیت داخلی محسوب می‌شوند.

این در حالی است که طی انواع روش های حمل و نقل خارجی و حمل بین‌المللی دوره‌های تحویل کالا طولانی‌تر هستند اما امکان تحویل 2 الی 3 روزه نیز وجود دارد که جزء روش‌های استثنائی و بسیار گران است. علاوه بر این موضوع، ترانزیت داخلی با تاخیر همراه نیست؛ زیرا تاخیر امری غیر معمول محسوب می‌شود.

در مقابل ترانزیت خارجی به دلیل قوانین سخت و پیچیده‌تری که دارد ممکن است با دردسرها و تاخیرهایی همراه باشد. به عبارت دیگر تدارک کمرگی در هر مرز ممکن است زمان‌بر بوده و برای صادرکننده یا دریافت‌کننده کالا کمی دردسرآفرین محسوب شود.

هزینه‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی و مهم ترانزیت داخلی و خارجی قیمت و هزینه‌های آن‌ها است که بدون شک می‌دانید ترانزیت خارجی هزینه‌های بیشتری به همراه دارد. در واقع حمل و نقل بین‌المللی در مقایسه با ترانزیت داخلی بسیار گران‌ است و برای این گرانی نیز دلایل مختلفی وجود دارند که در حمل داخلی به چشم نمی‌خورند.

برای مثال یکی از دلایل گران‌تر بودن هزینه‌های ترانزیت خارجی کمبود وقت است. در صورتی که محصولی را به صورت دریایی از کشوری به کشور دیگر ارسال کنند و مسیر گذر از اقیانوس طولانی شود، به طور حتم این حمل با مضراتی روبرو خواهد بود. در ضمن گذرگاه‌های مرزی نیز می‌توانند زمان حمل را طولانی کنند؛ در این صورت باید مالیات پرداخت شود.

فراموش نکنید بررسی‌های گمرکی نیز زمان‌بر و هزینه‌بر هستند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. البته که هزینه‌های گران ترانزیت خارجی و حمل بین‌المللی بیشتر به حمل و نقل هوایی مربوط است اما به طور کلی هزینه حمل خارجی از ترانزیت داخلی بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی

اکنون که با تفاوت‌های اصلی ترانزیت داخلی و خارجی آشنا شدید، راحت‌تر می‌توانید در این مسیر قدم بردارید. انجام فعالیت‌های حمل و نقل خارجی و مقایسه روند آن در مقایسه با ترانزیت داخلی به طور قابل توجهی چالش برانگیز است و شما برای اجرای هر 2 روش حمل باید از شرکت‌های معتبر و مجاز حاضر در این حوزه کمک بگیرید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها