دولت مستاجران را خوش نشین کرد/ تعیین سقف اجاره بها در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

اخیرا خبری در خصوص تعیین سقف اجاره بها توسط وزارت راه و شهرسازی منتشر شده که واکنش های متفاوتی را به همراه داشته است. برخی کارشناسان بر این باور هستند که تعیین سقف برای اجاره بها به دلیل تورم فزاینده در کشور و افزایش نرخ ها همراه با این تورم، چاره ساز نخواهد بود. در این راستا گفت و گویی با عطالله آیت اللهی، تحلیلگر بازار مسکن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

دولت مستاجران را خوش نشین کرد/ تعیین سقف اجاره بها در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

آیت اللهی بیان کرد: حل معضلات بازار مسکن و بازار اجاره نیاز به برنامه ریزی دقیق، اصولی و مدون دارد. مستاجران نسبت به عملکرد دولت گلایه مند هستند و انتقادات آن ها در این زمینه درست و منطقی است. یش از هر تصمیمی در بازار مسکن، ابتدا باید نقاط ضعف و قوت آن مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

کنترل بازار اجاره توسط دولت یکی از روش‌هایی است که برخی کشورها به منظور مدیریت و کنترل قیمت‌ها و شرایط اجاره مسکن اتخاذ می‌کنند. این رویکرد ممکن است به منظور حمایت از مستاجران، توازن بازار، کاهش تفاوت‌های درآمدی و پیشگیری از حباب مسکن اجرا شود.

دولت می‌تواند قوانین و مقررات مربوط به اجاره مسکن از جمله تعیین سقف قیمت اجاره، محدودیت‌های افزایش قیمت سالانه، تعیین حقوق و تعهدات مستاجران و صاحبان ملک و سایر مقررات مرتبط را تنظیم کند.

قوه مجریه این قدرت را دارد تا با تشکیل سازمان‌ها و ادارات مربوطه، بازار اجاره را ساماندهی کند و شرایط مناسبی را برای تعامل بین مستاجران و صاحبان ملک فراهم کند. این امر ممکن است شامل ثبت نام مستاجران و صاحبان ملک، صدور قراردادهای استاندارد اجاره و رفع اختلافات باشد.

دولت می‌تواند از طریق برنامه‌های وام و تسهیلات مالی، به مستاجران کمک کند تا به آسانی خانه اجاره کنند. این موضوع دربرگیرنده وام‌های بازپرداخت‌پذیر با بهره کم و شرایط مناسب می‌شود.

عمومی سازی سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز مسکن، دیگر نقش دولت در این زمینه به حساب می آید. این اقدام می‌تواند باعث کاهش فشار روی بازار اجاره شود و گزینه اجاره به صورت مسکن عمومی را برای مستاجران فراهم کند.

اخیرا خبری در خصوص تعیین سقف اجاره بها توسط وزارت راه و شهرسازی منتشر شده که واکنش های متفاوتی را به همراه داشته است. برخی کارشناسان بر این باور هستند که تعیین سقف برای اجاره بها به دلیل تورم فزاینده در کشور و افزایش نرخ ها همراه با این تورم، چاره ساز نخواهد بود. در این راستا گفت و گویی با عطالله آیت اللهی، تحلیلگر بازار مسکن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

آیت اللهی درباره تعیین سقف برای اجاره بها و تاثیرگذاری این روش با توجه به رشد نرخ تورم در کشور بیان کرد: مبحث اجاره از دو طرف قرارداد، یعنی موجر و مستاجر تشکیل می شود که این دو باید پیش از عقد قرارداد به توافق دست پیدا کنند. موجر باید در جهت عرضه ملک خود رضایتمندی داشته باشد و مستاجر نیز باید بتواند از پس پرداخت اجاره خانه برآید تا قرارداد به امضا برسد.

او افزود: این نوع قرارداد، ۲ طرفه محسوب می شود و قاعدتا خبری از نفر سوم نیست. من این نکته را در گذشت نیز ذکر کردم و بار دیگر تاکید می کنم که هیچ قانون، سقف و حدی برای تعیین میزان اجاره بها وجود ندارد. بازار مسکن کشور چاره‌ای جز افزایش میزان عرضه و تولید مسکن ندارد. تعداد واحدهای مسکونی اجاره ای باید افزایش پیدا کند و موجرین نیز موارد قانونی و اخلاقی را رعایت کنند تا بیش از این روی مستاجران فشار وارد نشود.

این تحلیلگر بازار مسکن ادامه داد: در صورت رعایت مسائل عرفی و قانونی، توافق حاصل می شود و قرارداد منعقد خواهد شد. دولت به جای این نوع سیاستگذاری های غلط و بیهوده، باید تمرکز خود را روی تسهیلات مسکن بگذارد. اقشار کم درآمد جامعه به وام های مسکن با اقساط مناسب نیاز دارند و از این حیث، باید مشکلات آن ها به خوبی درک شود.

آیت اللهی ضمن انتقاد از عملکرد دولت به گسترش نیوز گفت: متاسفانه دولت سیزدهم در اجرایی سازی طرح های مسکنی خود توفیق خاصی نداشت و این موضوع نقدهای زیادی را متوجه وزارت راه و شهرسازی می کند. وعده ساخت یک میلیون مسکن محقق نشد و وضعیت قیمتی بازار نیز بسیار نابسامان است. مادامی که این وضع نامطلوب پایدار باشد، نمی توان به بهبودی اوضاع امیدوار بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حل معضلات بازار مسکن و  بازار اجاره نیاز به برنامه ریزی دقیق، اصولی و مدون دارد. واقعیت امر آن است که مستاجران نسبت به عملکرد دولت گلایه مند هستند و انتقادات آن ها در این زمینه درست و منطقی است.

کارشناس حوزه مسکن در ارتباط با دخالت های دولت در بازار اجاره اظهار کرد: به باور من، دخالت های قوه مجریه در این مقوله مهم و حیاتی، تاثیر مثبت و مفیدی ندارد. موجرین کارمند دولت نیستند و تکلیف مالکیت واحدهای مسکونی نیز کاملا مشخص است. مالیات بر اجاره در کشور ما به بدترین شکل ممکن اجرا می شود و شوربختانه طی سال های گذشته، هیچ دولتی موفق به ساماندهی این وضعیت نشد.

آیت اللهی تصریح کرد: ورود دولت به مالکیت خصوصی و دخالت در اختیارات فرد مالک، یک امر اشتباه و بی منطق محسوب می شود که پیامدهای منفی و خسارت باری را به دنبال خواهد داشت. به عقیده من، هرگونه دخالت قوه مجریه در بازار اجاره می تواند آسیب های بدی را متوجه موجرین و مستاجران کند و نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد.

او در ادامه مطرح کرد: پیش از هر تصمیمی در بازار مسکن، ابتدا باید نقاط ضعف و قوت آن مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود. من در گذشته نسبت به اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی نکاتی را متذکر شدم و در همان مقطع نیز عملیاتی شدن این قانون را به علت عدم دارا بودن ابزارها و امکانات لازم، ناممکن دانستم. زمان این موضوع را به اثبات رساند که پیش بینی من در این خصوص تا چه میزان دقیق و صحیح بود.

این کارشناس در پایان اضافه کرد: دولت به جای سیاست گذاری های نادرست و غیر اصولی، باید فکری اساسی برای اقتصاد کشور بیاندیشد. قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و وضعیت معیشتی آن ها نامطلوب است. مسلما در این شرایط اسفناک، بازار مسکن در یک رکود تورمی بد قرار می گیرد و حجم معاملات نیز به پایین ترین حد خود می رسد. دولت های ما مدت هاست که در یک چرخه باطل قرار گرفتند و قصد ندارند واقعیت جامعه را قبول کنند.

منبع: مدیر منتور
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    2

    مهرداد یذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم چونکه کاندیدای انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری به عنوان نامزد پوششی شده این کارهای نمایشی و تبلیغاتی و پوپولیستی را می کند که به خیال خام خود دل مستأجران را به دست آورد ولی افسوس که بذر کینه در دل مؤجران می کارد!

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      همش حرفه برای انتخابات. هیچ کاری نمیتونن بکنن و فقط هرروز ملت رو فقیر تر از روز قبل

    • قویدل خراسانی
      6

      در صورتیکه یک دستورالعمل قانونمند ایجاد کنند بسیار عالی است و بیش از 50 درصد خانوارهای ایرانی ممنون و سپاسگزار خواهند بود چرا که در حال حاضر صاحب خانه فکر می کنید هر چه رهن و کرایه ای هر سال بیشتر بگیرد به کسی پاسخگو نباید باشد و قانونی نیست جهت ملک مربوطه را کارشناسی و جهت کرایه کف و سقفی مشخص کرده باشد در اینصورت صاحب ملک در بازار جنگل حکمفرمایی من ی کند

  • علی
    1

    سلام.
    بااین روش نادرست روز بروز وضعیت مسکن وموجر مستاجر خوب نیست .من خودم املاک ..بنگاه. دارم .من می‌دانم وضع چقدر خراب است ..دولت در تعیین وضعیت مسکن خیلی خیلی خراب است کلهم کار ماهم خوابیده

  • علیرضا
    1

    دوست عزیز صرفا بابت بی مدیریتی دولت و تورم عمدی که قیمت ملک را از دویست میلیون یا سیصد میلیون تومان سال ۹۷ به سه یا چهار میلیارد سال ۱۴۰۲ رسانده مستاجر باید جورکشی کند.
    خدای ما خدای مهربانی و عشق است

  • مهدوی
    1

    دولت اگه بخوادجلوی مهاجرین افغان وبگیره ایرانی هاروزبه روزبی خانمان میشن هرجابهترین محل بابهترین کارها دست افعانهاست خیلی جاهابه بهانه کارمسکن رایگان اب وبرق گازرایگان استفاده میکنن توحاشیه شهرها سربزنین ببینین چه خبرحالابدبختیش وماایرانیاتحمل میکنیم

  • محمود
    3

    دولت مداخله کند وضعیت خط قرمز را رد کرده ، صاحبان خانه از مستاجر به عنوان کارفرما یاد میکنند ، و حقوق ماهانه دریافت میکنند .

  • ناشناس
    1

    قیمت آپارتمان ۷۰ متری حدودا ۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومنی رو تو بانک بزارن ۱۵۰ ماهانه سود میده بعد دولت میخواد با بخشنامه و دستورالعمل اجاره ماهیانه ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ رو بکنه مثلا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ، زهی خیال باطل، شتر در خواب بیند پنبه دانه

  • ناشناس
    2

    سلام خانه ی خالی در ایران بیداد میکنه چرا دم از کمبود خانه میزنید مملکت از بی قانونی رو به زوال است هرکس هر قیمتی دوس داره میگه خانه دهه ی هفتاد که زوارش در رفته ۵۰۰ ودیعه ۱۰ تومان اجاره یه کارمند یه کارگر از کجا بیاره خوب جوانان به بیراه کشیده میشن وهمه ی اینا از بی کفایتی دولت است دم از کمبود خانه نزنید فکر کنید عمل کنید حرف مفت نزنید اگه خدا شناسی

  • تقوایی
    0

    عامل اصلی تورم دولت میباشد بطور دقیق مسکن وشهرسازی تازه گیها میگن راه و شهرسازی متولی مسکن راه وشهرسازیه وعامل گرانی املاک در شهر وروستا هم همین سازمان هست انقدر مقتدرانه در امر محدود کردن ساخت وسازها قوانین من دراوردی وضع میکنند که مردم که هیچ شهرداریها و قوه قضاءیه اداره ثبت املاک هم حریف این سازمان نمیشود سازمانی که خود دامن به گرانی املاک مسکونی و تجاری میزند بعد شعار حمایت از قشر ضعیف می دهد وادای ادم خوبه را در می اورد مثال در سال گذشته در همین سازمان تصویب کردند که هر نوع ملک تجاری که بخواهد تجدید بنا شود در صورتیکه تجاری قانونی داشته باشد یعنی جریمه ماده صد وعوارض پذیره (۷۷)را پرداخت کرده باشد در صورت تجدید بنا مجددا به نرخ روز باید تجاری رابخرد نتیجه =دو یا سه برابر شدن قیمت مغازه وتاثیر غیر مستقیم در افزایش اجاره مغازه وجبران ان گرانفروشی برای تامین اجاره ودر نهایت اجهاف در حق تک تک افراد جامعه بخصوص افرادی که هم خانه وهم مغازه اجاره ای دارند در اصل یک جامعه شناس میتواند تبعایت سوء مدیریت راه وشهرسازی را بطور کامل شرح دهد ومن اله توفیق

  • ناشناس
    0

    ما خونه می خواهیم رئیس جمهور نمی خواهیم

  • فرزانه معینی
    0

    این وامها باسود یعنی مستاجر دوتا اجاره میده مدد جوی کمیته امداد نون نداره از ناتوانی پناه آورده از کجا بیاره

  • جعفر
    0

    مسخره بازی دراوردیت یمشت ادم بیسواد یه؟تصمیماتی میگیرن ..مالک میگه ایقد اجاره .نمیخای؟خونمو میخام .بلند شو

  • ناشناس
    1

    کار خوب را با فرآیندهای طویل و دراز خراب بی اثر نکنید همین که مستاجری از اجاره بهای اضافی شاکی شد پدر مالک را دربیاورید

  • ناشناس
    0

    خودشون گرون میکنن مفت حرف میزنند بلخر خدایی هست جواب شما هارو بده الا هم باز به فکر مستجر یا مالک نیستن به فکر جیب خودشون هستن که ببین چقدر بین مالک مستجر درد بدل میشه مالیات بگیرن بخورن سیرمونی ندارن

  • بازنشسته کشوری
    0

    بازنشسته کشوری از کجا داره که هر سال پول پیش خانه را زیاد میکنید .پنجاه تومان سه سال پیش وام گرفتم حالا به من وام نمی دهند با بدبختی صد تومان پیش خونه درست کردم برای خونه ۸۰ متری با ماهی ۱۸. مبلیون تومان . اونم بشرطی که قرارداد رسمی نکنم
    مسولین باید حقوق ما طبق اجاره خونه لااقل پرداخت کنند حالا باید هم گرسنه باشیم هم توانایی پرداخت اجاره خونه هم نداریم این کشوری هست که شمها برای ماا درست کردین

  • یوسف
    0

    ماخونه میخاهیم سرپناه میخاهیم ازاین بدبختی دولت مارونجات بده اگ دولتی هست افغانهاروبندازبیرون من ایرانی چ گناهی کردم ک توکوچه خیابان دنبال وام واس پول رهن هستم اونم نمیتونم بگیریم چون ضامن ندارم فکری بکن ول کن رئیس جمهور انتخابات رو بفکرمردم باشید

  • مینا
    0

    من ماندم دولت چرا هیچ کاری نمی کنه ، برای اینکه جای ما مستأجرها نیست چرا نمی تونه چند سال اجاره مسکن را ثابت نگه داره چیه هرسال می ره بالا آخر ب کجا می خواد بره می خواد اجاره مسکن سر ب فلک برسه بابا ی کاری کنید شماها ......

  • باقری
    0

    اصفهان 100%اضافه کردن
    جمع کنید بابا
    یه جک جدید بگید

  • ناشناس
    0

    ایا تعین اجاره مسکن توسط دولت صمانت اجرایی دارد یا برای خنده است

  • بهنام
    0

    مگه موجر فقط از اجاره در آمد دارد چرا حساب نمی کنید که هر ساله هزار برابر اجاره به قیمت منزلش اضافه میشه
    علاوه براین از ارزش پول پیش مستأجر کم میشه و به جیب مالکین اضافه میشه

  • سهیل
    0

    میشه بفرمایید دولت مستاجران را از جیب کی خوش نشین کرد؟ .....
    دولت رابینهود بازی هاشو از جیب یه عده از مردم ور میداره میزنه به جیبه یه عده دیگه به اسم خودش..... همچین تیتر میزنین انگاری دولت شاهکار کرده..... دولت شده یه دزد سر گردنه....دود این دزدی به چشم ملت میره.... مستاجرا هم خوشحال نباشن....بعد از یه مدت که دیگه اجاره دادن صرف اقتصادی نداشت....مالکین خونه هاشونو یا واگذار میکنن و یا میفروشن و یا خالی نگه میدارن.....اینجوری دیگه کسی خونه اجاره نمیده....دولت باید خودش بیاد کلی خونه بخره بده اجاره که توانشو نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد