نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ

بوستر پمپ مجموعه‌ای متشکل از چند پمپ آب است که به صورت موازی توسط کلکتور و اتصالات به یکدیگر متصل شده‌اند. در واقع این بوستر دستگاهی است که به منظور افزایش و حفظ جریان آب در سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شود.

نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ

بوستر پمپ در مصارف گوناگون از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی کاربرد دارد و انتخاب صحیح آن با توجه به نیازهای سیستم بسیار حائز اهمیت است؛ لذا برای بررسی نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ با ما همراه باشید.

انواع بوستر پمپ

پیش از بررسی نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ باید انواع آن‌ها را بشناسید. بوستر پمپ در انواع مختلف بر اساس نوع کاربرد و سیستم کنترل تقسیم‌بندی می‌شود. این بوستر از لحاظ کاربرد در سه دسته گوناگون آبرسانی، آتش‌نشانی و صنعتی وجود دارد که هر یک از آن‌ها به منظور عملکرد خاصی استفاده می‌شوند؛ به عنوان مثال بوستر پمپ GRUNDFOS از نوع آبرسانی بوده و برای مصارف مسکونی، صنعتی و تجاری مناسب است.

از طرف دیگر بوستر پمپ بر مبنای سیستم کنترل در دو دسته‌بندی دور ثابت و دور متغیر قرار می‌گیرد. در بوستر پمپ دور ثابت همان‌طور که از نامش هم مشخص است، سرعت چرخش پمپ‌ها ثابت بوده و پمپ‌ها در صورت نیاز به طور متناوب روشن و خاموش می‌شوند، اما در بوستر پمپ دور متغیر امکان تنظیم سرعت چرخش پمپ‌ها از طریق تابلو برق وجود دارد. پمپ‌های دور متغیر نسبت به دور ثابت دارای راندمان بالاتری هستند و مصرف‌ انرژی آن‌ها نیز پایین‌تر است.

اجزای بوستر پمپ

بوستر پمپ برای مصارفی کاربرد دارد که جریان آب ناپایدار و متغیر بوده و فشار لازم برای مصارف مورد نیاز وجود نداشته باشد. به بیان ساده‌تر این بوستر برای ساختمان‌هایی که واحدها و طبقات زیادی دارند و فشار آب شهری نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد مناسب است. بوستر پمپ زمانی که فشار آب نرمال باشد، در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرد و در کار سیستم پمپاژ دخالت نمی‌کند؛ در واقع این بوستر تنها زمانی وارد مدار می‌شود که درخواست در شبکه آب بیش از حد معمول باشد. بوستر پمپ از اجزای گوناگونی تشکیل شده که هر یک از آن‌ها نقش مهمی در عملکرد صحیح آن ایفا می‌کنند و آشنایی با آن‌ها برای درک بهتر نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ ضروری است. برخی از اجزای اصلی آن عبارتند از:

  • پمپ: پمپ اصلی‌ترین قطعه در بوستر پمپ محسوب می‌شود که به طور مستقیم بر قدرت و فشار آن تأثیرگذار است. پمپ‌ها برای تأمین هد، دبی و پمپاژ آب کاربرد دارند و معمولاً برای ساخت بوستر پمپ از پمپ‌های گریز از مرکز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در صورت خرابی پمپ آب، پمپ‌هایی تحت عنوان پمپ رزرو شروع به کار می‌کنند.
  • مانومتر: مانومتر وظیفه اندازه‌گیری فشار ورودی و خروجی بوستر پمپ را بر عهده دارد.
  • تابلو برق: تابلو برق علاوه بر کنترل همه موارد بوستر پمپ، از پمپ‌ها و الکتروموتورها در مقابل خطراتی مانند نوسانات شدید برق، نوبت عملکرد، تغییر دور و خشک کار کردن پمپ‌ها محافظت می‌کند.
  • الکتروموتور: الکتروموتور موجب کارکرد بوستر پمپ می‌شود. در واقع ابتدا برای ساخت بوستر پمپ، پمپ‌های آب و الکتروموتور را به هم کوپله کرده و سپس بر روی شاسی قرار می‌دهند.
  • پرشر سوئیچ: این قطعه حداقل و حداکثر فشار و یا حتی تعیین محدوده فشار مجاز کاری در بوستر پمپ را کنترل می‌کند.
  • کلکتور مکش و دهش: کلکتور لوله‌ای بوده که شامل شیر قطع و وصل ورودی و خروجی پمپ، لرزه‌گیر، صافی و شیر یک‌طرفه می‌شود.

نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ - تصویر 2

نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ

انتخاب بوستر پمپ تحت تأثیر دو فاکتور بسیار مهم هد و دبی قرار دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت، اما اکنون بهتر است با برخی نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ آشنا شوید که از جمله آن‌ها می‌توان تعیین کاربرد، کیفیت، برند سازنده و فضای لازم برای نصب را نام برد.

در ابتدا پیش از هر اقدامی باید کاربری بوستر پمپ را مشخص کنید. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، این بوستر در انواع مختلف برای کاربردهای گوناگون در دسترس است؛ لذا تعیین هدف مورد انتظار برای خرید پمپ ضروری بوده و به هیچ عنوان نباید از آن‌ چشم‌پوشی کرد. پس از آن باید به کیفیت و برند سازنده بوستر پمپ توجه داشته باشید. اگرچه برندهای متعددی در زمینه تولید این بوستر فعالیت می‌کنند، اما همه آن‌ها کیفیت لازم را ندارند و برای استفاده مناسب نیستند. همچنین فضای خود را برای نصب بوستر پمپ بسنجید و باید آن را در مکانی نصب کنید که نه تنها کلکتور مکش بوستر پمپ با کوتاه‌ترین اتصال به مخزن ذخیره وصل شود، بلکه امکان سرویس و تعمیر بوستر نیز به راحتی فراهم باشد.

نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ - تصویر 3

محاسبه هد و دبی بوستر پمپ

میزان آب مصرفی واحدهای یک ساختمان به روش‌های گوناگونی قابل محاسبه است که هر یک از آن‌ها می‌توانند عدد متفاوتی را برای دبی نشان دهند. روش‌های SFU و DIN 1998 دو نوع رایج‌ آن‌ها هستند که می‌توان از آن‌ها بهره برد. اگرچه روش SFU بر مبنای استانداردهای آمریکایی است، اما برای ایران نیز کارایی دارد. در این روش میزان مصرف آب وسایل بهداشتی و شیرآلات مختلف محاسبه می‌شود. روش DIN 1998 مطابق با استانداردهای اروپایی است و همانند روش SFU ابتدا مجموع مصرف وسایل بهداشتی، شیرآلات و خروجی‌های آب محاسبه می‌شود و سپس از طریق نمودار هم‌زمانی مصرف می‌توان مقدار دبی کل ساختمان را به دست آورد. در نهایت این مقدار دبی کل محاسبه شده برای انتخاب بوستر پمپ کاربرد دارد.

برای یافتن مقدار هد لازم که بوستر پمپ آبرسانی موظف به تأمین آن است، ابتدا باید مقدار هد کل ساختمان محاسبه شود. هد کل ساختمان مجموعه‌ای از چند هد و افت فشار است و بدین منظور باید ۴ مقدار هد ساختمان را به دست آورید. اولین مقدار مربوط به ارتفاع عمودی از مکان نصب بوستر پمپ تا دورترین شیر در بالاترین طبقه می‌شود. دومین مقدار، افت فشار مسیر لوله‌کشی تا دورترین شیر مصرفی است. برای سومین مقدار باید حداقل فشار خروجی آب دورترین شیر مصرفی را به دست آورید و برای چهارمین مقدار به فشار آب مکش بوستر پمپ نیاز دارید. در نهایت مقادیر به ‌‌دست آورده را جمع کرده و بدین صورت مقدار هد بوستر پمپ به سادگی محاسبه می‌شود.

خرید بوستر پمپ از فروشگاه‌های معتبر

خرید بوستر پمپ مرغوب از جمله دغدغه‌های اصلی افراد به شمار می‌رود. مطابق با نکات مهم در انتخاب بوستر پمپ، توجه به برند سازنده از جمله فاکتورهای مهم هنگام خرید این محصول محسوب می‌شود که قطعاً بر کیفیت آن تأثیرگذار خواهد بود. لذا باید به دنبال مراکز فروش معتبری باشید که ضمن عرضه محصولات باکیفیت از برندهای شناخته شده، اصالت آن‌ها را نیز تضمین کنند. بدین منظور می‌توانید خرید بوستر پمپ مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ معتبر آگما (آریا گشتاور مانا) انجام دهید و از کیفیت و عملکرد صحیح آن مطمئن باشید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها