خبر مهم وزارت نفت درباره بنزین و کارت سوخت

معاون وزیر نفت گفت: مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید.

خبر مهم وزارت نفت درباره بنزین و کارت سوخت

جلیل سالاری اظهار داشت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در بخش حمل‌و نقل کشور به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که می‌توان با استانداردسازی خودرو‌ها و خارج کردن خودرو‌های فرسوده از چرخه حمل‌و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ به این صورت بود که تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵ میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴ میلیون لیتر و مصرف به‌دلیل شیوع کرونا حدود ۷۵ میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.

معاون وزیر نفت افزود: مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید.

سالاری میزان مصرف فعلی بنزین در کشور را روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: در این سه‌سال، هر سال حدود ۳ میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و به‌طور متوسط سالانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد.

وی ادامه داد: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور مصرف می‌کنیم که رشد سالانه ۸ درصدی دارد؛ میزان مصرف در بخش حمل‌ونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه خودرو‌های ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند، گفت: خودروی بنزینی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به طور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که می‌توان با استانداردسازی خودرو‌ها و خارج کردن خودرو‌های فرسوده از چرخه حمل‌و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.

وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمادگی دارد تا در صورتی که این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودرو‌های فروسده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایه‌گذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کنیم.

سالاری با بیان اینکه "داریم خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان سوخت مصرف می‌کنیم"، گفت: اگر نوسازی ناوگان صورت بگیرد، بخشی از سوخت مایع صرفه‌جویی شده به پتروشیمی‌ها اختصاص یابد تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند و جلوی انحراف سوخت که به قاچاق می‌انجامد گرفته شود، با همین ۳ اقدام می‌توانیم به اندازه ۸۰ درصد درآمد صادرات نفت را برای کشور احیا کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای این ماه، به خودرو‌های گازوئیل‌سوزی که در مسیر معین شده در بارنامه خود حرکت نمی‌کنند هشدار داده می‌شود و از طریق پایش برخط این ناوگا، می‌توانیم روزانه از انحراف ۵ میلیون لیتر سوخت جلوگیری کنیم، سوختی که در مسیر قاچاق از ۳۰۰ تومان در هر لیتر به ۱۳ هزار تومان در هر لیتر می‌رسد و با دست‌به دست شدن چندین باره، از مرز‌های کشور خارج می‌شود.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    1

    بنزین ۲۰ هزارتومانی کارت سوخت نمی خواهد اساسا نمی توان خرید خوشبختانه آلودگی هوا هم نخواهیم داشت.

  • نمیدونم
    0

    مقصر آای م.... نماینده ادوار مجلس ایت
    که هر جایی میشینه میگه واردات خودرو نباید انجام شود
    فایده نداره و ....
    باید از تولید داخل حمایت شود و ....
    معلوم که هست چرا ایشون از ارابه های مرگ حمایت میکنه
    خب کمیسیون یک درصد سالانه زیاده مواجبش

  • قلندر
    0

    این خبر که مهم نیست با هزار دوزوکلک خودروهای بنجل ایران‌خودرو و سایپا رو فروختن به مردم باید هم مصرف افزایش پیدا کنه ولی باز هم مهم نیست دولت موظف است بنزین با نازلترین قیمت در اختیار مردم قرار دهد چون خودمان دارنده نفت خام هستیم وهیچ حکومتی حق افزایش قیمت بنزین را ندارد اگر تولید مازاد داشتیم صادر می‌کنیم وگر نه خودمان مصرف میکنیم ما مگه مسئول صادرات وکسری بودجه دولتیم ؟ دولت اگر کسری بودجه داره هزینه هاشو کاهش بده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها