چگونه لکه های موکت راهروها را پاک کنیم؟

راهروها یکی از مناطق پر رفت و آمد در هر خانه و یا محل کاری هستند. اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که ترجیح داده اید راهروهای تان را به جای کفپوش های سرامیکی یا پارکت، موکت کنید؛ حتما با مشکل لک شدن این موکت ها رو به رو شده اید. لک شدن موکت راهروها یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن رو به رو می شوند.

چگونه لکه های موکت راهروها را پاک کنیم؟

پس نگران نباشید که تنها نیستید. با استفاده از خدمات قالیشویی بابل می توانید موکت های این منطاق را همچون روز اول، تمیز و نو کنید.

اما اگر می خواهید خودتان در خانه موکت های تان را تمیز کنید، در این مقاله به موضوع لکه های موکت در راهروها پرداخته ایم و به شما مراحل پاک کردن این لکه ها را آموزش داده ایم. پس تا پایان، ما را همراهی کنید.

پیش از پاک کردن لکه، این اقدام را انجام دهید

پیش از آنکه پاک کردن لکه های موکت راهرو ها را آغاز کنید، باید ابتدا این موکت ها را جابجا کنید. از آنجایی که راهرورها محلی پر رفت و آمد هستند و شما نمی توانید 12 تا 24 ساعت از این مناطق عبور نکنید، پس پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیزی موکت را جابجا کنید. چراکه وقتی لکه را پاک کنید، باید تا خشک شدن کامل، روی آن راه نروید. پس ابتدا موکت را به محل دیگری منتقل کنید. سپس مراحل پاک کردن لکه را آغاز کنید یا از خدمات قالیشویی قائمشهر استفاده نمایید.

مراحل پاک کردن لکه موکت راهرو

ابتدا لکه گیری کنید

اگر لکه ای در قسمت سطحی موکت وجود دارد که خشک شده، باید ابتدا این لکه ها را بتراشید. این کار را می توانید با یک کاردک یا کناره های یک قاشق انجام دهید. تمام قسمت های موکت را بررسی کنید و لکه هایی که خشک شده اند را بتراشید.

جاروبرقی بکشید

در این مرحله باید با جاروبرقی کشیدن، این تکه های جدا شده را از روی موکت بردارید. همچنین با جاروبرقی کشیدن، گرد و غبار و سایر آلودگی های بزرگ تر را از روی موکت بلند خواهید کرد.

جاروبرقی کشیدن را با دقت زیادی انجام دهید. هر قسمتی از موکت را چندین بار در چندین جهت مختلف، جارو بکشید تا مطمئن شوید که تمام لکه ها پاک شده اند.

یک ترکیب پاک کننده خانگی بسازید

برای اینکه بتوانید لکه ها را به خوبی پاک کنید، باید ابتدا یک ترکیب پاک کننده تهیه کنید. برای تهیه این محلول، به سرکه سفید، مایع ظرفشویی و آب نیاز دارید. تمام مواد را به نسبت 1:1:2 مخلوط کنید. یعنی به طور مثال یک قاشق غذاخوری سرکه را به همراه یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی در 2 فنجان آب حل کنید. می توانید این ترکیب را در یک بطری اسپری دار بریزید و روی لکه ها اسپری کنید.

اگر بطری اسپری دار ندارید، می توانید مقدار کمی از محلول را با یک قاشق روی هر لکه بریزید و سپس به مرحله بعدی بروید.

لکه ها را پاک کنید

وقتی از محلول روی لکه ها ریختید، کمی صبر کنید تا روی لکه اثر کند. سپس با یک دستمال یا مسواک تمیز، لکه یا لکه ها را پاک کنید. دقت کنید که در این مرحله باید تمامی لکه ها به خوبی از بین بروند. اگر بعد از اینکه لکه را پاک کردید، هنوز کثیفی وجود دارد، مجددا از ترکیب آماده شده در مرحله قبلی روی لکه بریزید و با دستمال پاک کنید.

برای افزایش قدرت پاک کنندگی این ترکیب، می توانید کمی نمک نیز به این محلول اضافه کرده و مجددا این مرحله را انجام دهید.

مراحل پاک کردن لکه موکت راهرو - تصویر 2

تمیز کنید

بعد از اینکه لکه ها پاک شدند، باید این مواد را از روی موکت تمیز کنید. ترکیب شوینده و سرکه اگر روی موکت بماند باعث جذب حشرات می شود. همچنین به دلیل چسبندگی که ایجاد می کند، باعث می شود تا موکت زودتر کثیف شود. علاوه بر این ها، بوی سرکه در موکت ماندگار شده و خوشایند نخواهد بود.

برای از بین بردن این مواد، نیاز به یک فنجان آب تمیز دارید. یک دستمال تمیز بردارید و در آب فرو ببرید. وقتی دستمال تان مرطوب است آن را به لکه بزنید و مواد را پاک کنید.

خشک کنید

در این مرحله باید موکت را مثل اول خشک کنید. یک حوله بردارید و به لکه هایی که تمیز کرده اید بزنید. هر چقدر در مرحله قبلی کمتر آب مصرف کرده باشید، در این مرحله راحت تر می توانید موکت را خشک کنید. اگ موکت خیس بماند ممکن است محل مناسبی برای رشد هاگ و کپک باشد. پس این مرحله را هم با دقت زیادی انجام دهید. پس از اینکه خشک کردید، در و پنجره ها را باز کنید.

روشن کردن بخاری در زمستان یا روشن کردن کولر در تابستان نیز می تواند باعث سریع تر خشک شدن موکت شما شود. به این صورت، آب سریع تر تبخیر شده و موکت کاملا خشک می شود.

توجه: تا وقتی موکت کاملا خشک نشده، روی آن راه نروید. آلودگی های کف پا به سرعت جذب موکت خیس می شود و دوباره کثیف خواهد شد.

جاروبرقی بکشید

وقتی مطمئن شدید که موکت خشک شده، با جاروبرقی، الیاف موکت (اگر پرزبلند است) را به حالت قبلی خود بازگردانید. جاروبرقی کشیدن در جهت خواب موکت می تواند در این مرحله بسیار مفید باشد. جاروبرقی کشیدن مجدد، علاوه بر اینکه پرزهای موکت را به حالت قبل باز می گرداند، می تواند گرد و غبار و کثیفی هایی که در این مدت روی موکت نشسته اند را نیز برداشته و به تمیز شدن هر چه بهتر آن کمک کند.

جاروبرقی بکشید - تصویر 3

سخن آخر

موکت ها ی راهروها محل مناسبی برای تمام آلودگی هایی است که وقتی بیرون از خانه بوده ایم، کف پا یا جوراب های ما چسبیده اند. در بدو ورود به خانه، این آلودگی ها به موکت راهروها منتقل شده و بنابراین موکت این قسمت ها معمولا زود به زود کثیف می شوند. شست و شوی این موکت ها در قالیشویی می تواند به بازگشت هوای پاکیزه به داخل خانه نیز کمک شایانی نماید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد