تورم ماهانه ونزوئلا به کمتر از یک‌ درصد رسید

نزول تورم در میان ناآرامی‌ها در ونزوئلا

تورم نقطه به نقطه ونزوئلا در ماه ژوئیه با کاهش ۷.۸واحد درصدی نسبت به ماه ژوئن به ۴۳.۶درصد رسید. این کمترین میزان تورم در ۱۱سال گذشته است. همچنین در هفتمین ماه سال۲۰۲۴، تورم ماهانه این کشور به ۰.۷درصد رسیده است.

نزول تورم در میان ناآرامی‌ها در ونزوئلا

 نگاهی به تحولات اقتصاد ونزوئلا در یک‌سال گذشته نشان می‌دهد که با وجود ناآرامی‌های سیاسی که در این کشور وجود دارد، ترکیبی از اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مهار تورم، مذاکرات بین‌المللی، کاهش تحریم‌ها و در نهایت افزایش درآمدهای نفتی، دلایل اصلی کاهش تورم بوده است. برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ونزوئلا، چنین دستاوردهایی شکننده است، اما می‌توان از این فرصت‌ها برای انجام اصلاحات بنیادی در اقتصاد این کشور بهره برد.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده، تورم نقطه به نقطه ونزوئلا در ماه ژوئیه با کاهش 7.8واحد درصدی نسبت به ماه ژوئن به 43.6درصد رسیده است. این کمترین میزان تورم در 11سال گذشته است. تورم ماهانه ونزوئلا نیز در این ماه با کاهش 0.3واحد درصدی نسبت به ماه ژوئن به 0.7درصد رسید. نرخ تورم ماهانه در ونزوئلا از سال2008 تا 2024 به‌طور متوسط 16.35درصد بوده است و در ژانویه سال2019 به بالاترین میزان خود، یعنی 196درصد، رسید.

چرا تورم پایین آمد؟

تورم ونزوئلا در زمان به قدرت رسیدن نیکلاس مادورو در آوریل سال2013 حدود 30درصد بود. با این حال، تورم این کشور تحت تاثیر سیاست‌های مادورو که شامل افزایش دخالت دولت در اقتصاد، سرکوب مخالفان سیاسی و آمریکاستیزی بود، به مرور افزایش یافت. نگاهی به تحولات تورم این کشور نشان می‌دهد که ونزوئلا در فوریه سال2019 با تورم 345هزار درصدی یک رکورد تاریخی را ثبت کرده است. بنابراین می‌توان گفت که ونزوئلا که برای سال‌ها با نرخ تورم بسیار بالا و ناپایداری اقتصادی دست و پنجه نرم کرده، در ماه‌های اخیر شاهد کاهش محسوسی در نرخ تورم خود بوده است. این کاهش، به‌رغم وجود ناآرامی‌های سیاسی و بحران‌های گسترده، نشان‌دهنده تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی و تعاملات بین‌المللی است.

SnAUjeDj7LbZ

برای مثال، یکی از عوامل کلیدی در کاهش تورم، مذاکرات اخیر بین دولت ونزوئلا و آمریکا بوده است. در ماه‌های پایانی سال2023، دولت‌های ونزوئلا و آمریکا مذاکراتی را آغاز کردند که در نتیجه این مذاکرات برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا کاهش یافت. یکی از دلایل اصلی آمریکا برای انجام این کار، کاهش فشارهای اقتصادی و جلوگیری از بحران‌های انسانی بیشتر در ونزوئلا بود. کاهش تحریم‌ها به ونزوئلا این امکان را داد تا بتواند از درآمدهای نفتی این کشور برای تثبیت اقتصاد کلان استفاده کند. علاوه بر این، با کاهش تحریم‌ها، برخی از شرکت‌های خارجی فعالیت‌های خود را در این کشور آغاز کردند.افزایش استفاده مردم ونزوئلا از دلار آمریکا نیز به مهار تورم کمک کرده است. در ماه‌های گذشته، دولت ونزوئلا ارزهای حاصل از صادرات نفت را به بازار تزریق کرده است.

از آنجا که بولیوار، پول ملی ونزوئلا، نوسانات زیادی دارد، افزایش استفاده مردم از دلار موجب شده است سرعت افزایش تورم کاهش یابد. با این حال، ونزوئلا در یک ماه گذشته شرایط سیاسی ناآرامی داشته است. پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در روز 28ژوئیه، نیکلاس مادورو به‌عنوان پیروز این انتخابات شناخته شد. در این ایام، شورای انتخابات ملی ونزوئلا اعلام کرد که مادورو 51درصد از آرا را به دست آورده و رقیب او یعنی ادموند گونزالس 44.2درصد رای آورده است. اپوزیسیون این کشور نیز اعلام کرد که گونزالس 7میلیون رای داشته و مادورو تنها 3.3میلیون از آرا را به خود اختصاص داده است. اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نتایج انتخابات اعلام‌شده منعکس‌کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نیست.

پس از این اظهارات، موجی از اعتراضات مردمی در ونزوئلا به راه افتاد. بسیاری از شهروندان ونزوئلا به خیابان آمدند و خواستار کناره‌گیری مادورو از قدرت شدند. اما مادورو با حمایت نیروهای مسلح توانست قدرت خود را حفظ کند. اعتراضات گسترده خیابانی و تحریم‌های بین‌المللی نتوانستند مادورو را وادار به کناره‌گیری کنند. این اعتراضات به تدریج فروکش کرد؛ اما بحران سیاسی در ونزوئلا همچنان ادامه دارد. برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ونزوئلا، دستاوردهایی مانند کاهش تورم شکننده است؛ اما می‌توان از این فرصت‌ها برای انجام اصلاحات بنیادی در اقتصاد این کشور بهره برد.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    خبر فوری شیطون تو هم منظورت اینه که با آمریکا گفتگوی مستقیم داشته باشیم؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد