طلا به کدام سمت می‌‌‌رود؟

شاخص دلار در پایین‌‌‌ترین سطح هفت‌‌‌ماهه خود قرار گرفت.

طلا به کدام سمت می‌‌‌رود؟
 

پس از رکورد‌شکنی طلا در هفته اخیر، روز گذشته قیمت طلا تا ساعت ۱۷ به وقت تهران، به کانال ۲۴۸۰ دلار کاهش یافت. معامله‌‌‌گران همچنان امیدوارند که فدرال رزرو در روزهای نخست ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش دهد. در کنار استمرار تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک، گزارش‌‌‌هایی از چین، حامل اخبار جدیدی درمورد واردات طلا هستند. با این حال باید منتظر تصمیم سران فدرال رزرو برای تنظیم نرخ بهره بود.

Untitled-2 copy

به طور کلی،  فلز زرد نسبت به کاهش نرخ بهره بسیار حساس است. کاهش نرخ بهره یکی از آرزوهای سرمایه‌‌‌گذاران است که احتمالا در ماه سپتامبر تحقق خواهد یافت؛ چیزی که آخرین بار چهار سال پیش اتفاق افتاد. کاهش نرخ بهره،  هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش می‌‌‌دهد. در عین حال،  نرخ‌‌‌های پایین‌‌‌تر باعث می‌‌‌شود که دلار جذابیت کمتری داشته باشد. شاخص دلار در روز گذشته به ۱۰۲واحد کاهش یافت و به ضعیف‌ترین سطح خود در نزدیک به ۸ ماه گذشته رسید،  زیرا انتظار می‌‌‌رود فدرال رزرو مجبور شود به زودی هزینه‌های استقراض را برای جلوگیری از رکود اقتصادی کاهش دهد. شاخص دلار ایالات‌متحده عملکرد دلار را در برابر سبدی از ارزهای دیگر از جمله یورو،  ین ژاپن،  پوند انگلیس،  دلار کانادا،  فرانک سوئیس و کرون سوئد اندازه‌گیری می‌‌‌کند.

روز جمعه،  آستن گولسبی،  رئیس فدرال رزرو شیکاگو گفت: «گزارش‌‌‌های بازار کار ایالات‌متحده و افزایش سطح معوقات کارت‌های اعتباری،  علائم هشدار‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌ای را گوشزد می‌‌‌کنند.» سرمایه‌‌‌گذاران اکنون منتظر سخنرانی جروم پاول،  در جکسون هول و آخرین گزارش کمیته بازار باز فدرال رزرو در اواخر این هفته هستند تا دیدگاه وسیع‌‌‌تری در مورد مسیر سیاست پولی پیدا کنند. با توجه به داده‌‌‌های خرده‌‌‌فروشی ماه ژوئیه،  به نظر می‌‌‌رسد که فعالیت‌‌‌های اقتصادی آمریکا به خوبی پیش می‌‌‌روند. در حال حاضر،  مصرف‌کنندگان بدون هیچ نشانه‌‌‌ای از عقب‌‌‌نشینی،  به هزینه‌‌‌های خود ادامه می‌‌‌دهند. این درحالی است که فشار قیمت‌‌‌ها مسیر نزولی خود را حفظ کرده است. مری دالی،  رئیس فدرال رزرو سان‌فرانسیسکو،  اظهار کرد: «داده‌های اقتصادی اخیر به او اطمینان بیشتری داده است که تورم تحت کنترل است.» او افزود: «اقتصاد ایالات‌متحده شواهد کمی از حرکت به سمت رکود عمیق نشان می‌‌‌دهد. درحال حاضر اقتصاد آمریکا در یک موقعیت اضطراری نیست.»

تحریک طلا در شرق

از سوی دیگر،  بانک مرکزی چین سهمیه جدیدی را برای واردات طلا به بانک‌‌‌های چینی داده است. این اقدام گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها را در مورد موج دوباره خرید طلا برانگیخته است. تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای نیز همچنان ادامه‌‌‌دار هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای میانجیگری در مذاکرات آتش‌‌‌بس با غزه در خاورمیانه حضور دارد. با این حال،  حملات مداوم اسرائیل،  شانس دستیابی به موفقیت را کاهش داده است. علاوه بر این،  با پیشروی نیروهای اوکراینی به داخل خاک روسیه،  نگرانی‌ها در مورد تشدید تنش بین اوکراین و روسیه رو به افزایش است.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بابک
    0

    خرید طلا دیگه چیزی هست که مردم براشون امکان پذیر نیست

  • ناشناس
    0

    طلا به اوج آسمانها می رود............................و من الله توفیق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد